امروز سه‌شنبه 13 شهریور 1403

Tuesday 03 September 2024

معرفی خانه مشروطه تبریز با خرید بلیط چارتری


1401/07/27
کد خبر : 27004
دسته بندی : اجتماعی
تعداد بازدید : 22 نفر

شهر تبریز دارای مکان های گردشگری زیادی است از جمله این مکان های دیدنی می توانیم به خانه مشروطه تبریز اشاره کنیم همچنین می توانید بلیط هواپیما چارتری تهران تبریز را از سایت اس چارتر دریافت نمایید در ادامه با ما همراه باشید تا به توضیح این خانه تاریخی بپردازیم.

معرفی خانه مشروطه تبریز

تبریز مکان های زیادی برای دیدن دارد که از جاهای معروف آن می توانیم به همین خانه مشروطه اشاره نماییم این خانه علاوه بر خانه بودنش که بوی مشروط بودن می دهد موزه هم می باشد و سبک معماری ان به دوران قاجار می باشد این خانه ملک شخصی مهدی کوزه کنانی بوده است و همچنین در تاریخ 21 مهر 1354 در فهرست اثار ملی ایران به ثبت رسیده و در سال 1367 شمسی توسط سازمان میراث فرهنگی به تملک رسیده است.

تاریخچه موزه مشروطه تبریز

این خانه در محله راسته کوچه واقع در غرب بازار تبریز واقع شده است و می توانید همه چیز از مجسمه ها و عکس ها تا اسناد تاریخی را به یاد تلاش های ایرانی برای رسیدن به مشروطه می اندازد، این خانه که برای مهدی کوزه کنانی بوده است این شخص تاجر و ازادی خواه بوده که در راستای طلبیدن ازادی اش یکی از تامین کنندگان مالی مشروطه خواهان بوده است و این خانه را در اختیار انها قرار داده که تا برای برگزاری جلسات تصمیم گیری و مشورتی انها در خانه دورهم جمع بشوند و به تصمیم برسند، اگر قصد دارید که به تبریز سفر کنید در اولین فرصت ممکن بلیط هواپیما چارتر بگیرید و از این خانه دیدن کنید.
همچنین هنگامی که محمد علی قاجار مجلس را به توپ بست بزرگان مشروطه که راه را خطرناک می دیدند برای فکر کردن و چاره اندیش بودن در این خانه گرد هم می امدند از مسائل مهم دیگر می توان به وجود بزرگانی چون ستارخان و باقرخان اشاره کرد که به این خانه رفت و امد داشته اند.


سبک معماری خانه مشروطه

این خانه حدود 1300 متر مربع مساحت دارد و دو طبقه از سنگ، اجر، خشت بنا شده است و معمار این بنا حاج ولی معمار است و پس ا ز سپری کردن سالها زندگی در روسیه در سال 1247 متولد شد و این ساختمان را به سبک معماری زمان قاجاریه احداث نمود.
در طبقه اول این بنا 6 اتاق وجود دارد و در طبقه دوم که یک سالن بزرگ است ابعاد ان 6*9 متر و وجود 6 اتاق در سرسرا به محوطه ای در داخل عمارت گفته می شود که چندین اتاق یا راهرو به ان راه دارد.
همانطور که گفتیم این بنا سبک معماری قاجاریه است حال به چند ویژگی در مورد این بنا اشاره می کنیم: تزیینات فوق العاده زیبا، نورگیرها و چشم‌اندازهایی موسوم به کلاه‌فرنگی، ستون‌ها و سرستون‌های دارای گچبری، درهای منبت‌کاری شده و پنجره‌های ارسی است که هرکدام به نحوی هنر ایرانی را نشان می دهد همچنین کلاه فرنگی اصطلاحا به ساختمان های تزئینی شاهانه نیمی از معماری ان ایرانی و نیم دیگر ان اروپایی می باشد گفته می شود.

موزه مشروطه تبریز

در این بخش از خانه مشروطه تندیس و مجسمه های زیادی از شخصیت های مهم تاریخی در موزه نمایش گذاشته شده است و از جمله وسایل شخصی که در موزه وجود دارد می توانیم به سلاح کمری ستارخان، فرش مشروطه، وسایل شخصی سران مشروطه، دستگاه چاپ ژلاتینی برای تکثیر شب‌نامه‌های دوره مشروطه، تصویر اسناد تاریخی انقلاب مشروطیت و فرمان مشروطیت اشاره کنیم.

مهم ترین آثار خانه مشروطه تبریز

تندیس های زیبا و بسیاری در این خانه قرار دارد که می توانیم به ه تندیس حاج علی دواچی، حسین خان باغبان، کربلای علی موسیو، علی اکبر دهخدا، شیخ علی اصغر لیلاوایی، حاج علی ختایی، هوارد باسکرویل و همچنین تندیسی ارزشمند از زینب پاشا (تنها بانوی حاضر در صفوف مشروطه خواهان) اشاره نمود.

آدرس خانه مشروطه تبریز

برای رفتن به این خانه باید به  استان آ‌ذربایجان شرقی٬ تبریز٬ غرب بازار تبریز، راسته کوچه٬ روبروی مسجد جامع بروید همچنین اس چارتر این امکان را به شما می دهد تا کمتر از سه دقیقه خرید بلیط هواپیما مشهد تبریز را رزرو نمایید.

چگونه به خانه مشروطه تبریز برویم؟

این خانه در محله راسته کوچه در غرب تبریز قرار دارد پس برای رفتن به ان باید از خودروی شخصی یا وسایل حمل و نقل عمومی  استفاده کنیم اگر می خواهید با خودروی شخصی بروید شلوغی مرکز شهر و کمبود فضای پارک را در نظر بگیرید و اگر قصد دارید با اتوبوس بروید در ایستگاه راسته کوچه پیاده شوید و مسیر 300 متری تا خانه مشروطه را پیاده طی کنید و در صورت استفاده از مترو در ایستگاه شهید محققی پیاده شوید و 800 متر باقی مانده تا خیابان را پیاده بروید.

هزینه ورودی خانه مشروطه تبریز

هزینه ورودی در سال 1399 برای گردشگران ایرانی به مبلغ 2500 تومان و برای گردشگران خارجی 15000 تومان می باشد.

ساعات بازدید از خانه مشروطه تبریز

این خانه همه روزه از ساعت 9 صبح تا 7 شب باز است.

مکان های دیدنی دیگر تبریز

اگر مسافرت به تبریز امده اید یا قصد سفر دارید به جز خانه مشروطه چندین مورد دیگر را مثل  بازار سرپوشیده تبریز، مشجد شاه(مسجد مقبره تبریز) و مسجد جامع تبریز را نام برد. از دیگر دیدنی های تبریز می‌توان از خانه سلماسی، خانه امیرنظام گروسی، تفرجگاه عینالی تبریز، خانه شربت اوغلی تبریز(فرهنگسرای تبریز)، خانه استاد شهریار تبریز، ائل گلی ، نگین دیدنی های تبریز، موزه صدا و موسیقی تبریز، موزه سفال (خانه سفال) و خانه نیکدل معرفی می کنیم.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/27004
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید