امروز شنبه 16 تیر 1403

Saturday 06 July 2024

معایب آب معدنی چیست؟ (عوارض آب معدنی)

1403/03/27
کد خبر : 2408587
دسته بندی : رپورتاژ
تعداد بازدید : 314 نفر

آب معدنی یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در سراسر جهان است. اما آیا همیشه این نوشیدنی برای سلامتی مفید است؟ آب معدنی در مقایسه با آب شهری، حاوی مقادیر بیشتری از مواد معدنی است. اما این مواد معدنی، می‌توانند در صورت مصرف بیش از حد، به جای مفید بودن، به بدن آسیب برسانند. به طور مثال، مصرف زیاد آهن، ممکن است باعث ایجاد مشکلات گوارشی شود. همچنین، برخی آب‌های معدنی حاوی مقادیر زیادی سدیم هستند که می‌توانند باعث افزایش فشار خون شوند. این موضوع برای افرادی که قبلاً مشکل فشار خون داشته‌اند، بسیار مهم است. بنابراین، قبل از مصرف آب معدنی، بهتر است با پزشک مشورت کنید. به دلیل مضرات آب معدنی اکثر افراد از دستگاه های تصفیه آب و ممبران تصفیه آب صنعتی و ... استفاده می کنند.

 

معایب آب معدنی که باید بدانید

بیشتر بخوانید: ممبران فیلمتک چیست  + قیمت

معایب آب معدنی

مهمترین معایب آب معدنی شامل موارد زیر است.

  • تاثیرات منفی بر سلامتی

آب معدنی حاوی املاح معدنی زیادی است که در برخی موارد می‌تواند برای سلامتی مضرباشد. برخی از این مواد معدنی شامل سرب، کادمیوم، آرسنیک و رادیوم هستند. این مواد معدنی مضر می‌توانند به صورت طبیعی در آب معدنی وجود داشته باشند یا به دلیل آلودگی محیط زیست به آن اضافه شوند.
در بسیاری از موارد، آب معدنی در بطری‌های پلاستیکی بسته‌بندی می‌شود. با این حال، برخی از این بطری‌ها ممکن است حاوی مواد شیمیایی مضر باشند که به آب معدنی انتقال پیدا کرده‌اند. به علاوه، در صورتی که بطری‌های آب معدنی در دمای بالا نگهداری شوند، مواد شیمیایی مضر می‌توانند به آب منتقل شوند و برای سلامتی آسیب‌های جبران‌ناپذیری ایجاد کنند.
مصرف زیاد آب معدنی می‌تواند باعث اختلال در تعادل الکترولیتی بدن شود. الکترولیت‌ها شامل سدیم، پتاسیم، کلرید و کلسیم هستند که برای حفظ تعادل در بدن ضروری هستند. مصرف زیاد آب معدنی ممکن است باعث افزایش سطح الکترولیت‌ها در بدن شود و در نتیجه باعث اختلالات آن شود.

  • مسائل زیست‌محیطی

استفاده از آب معدنی در بسته بندی ها و حمل و نقل آنها می تواند منجر به تولید زباله بیشتری شود. برای مثال، برای بسته بندی یک لیتر آب معدنی، بطری پلاستیکی و غیرقابل بازیافت استفاده می شود. این بطری ها بعد از استفاده، در زباله ها قرار می گیرند و باعث آلودگی زیست محیطی می شوند. به علاوه، تولید بطری های پلاستیکی نیاز به مصرف منابع طبیعی دارد و انرژی زیادی برای تولید آنها صرف می شود. استفاده از آب معدنی می تواند به استفاده بیشتر از منابع آبی منجر شود. در برخی مناطق، استفاده از آب معدنی برای آشامیدن و استحمام می تواند منابع آبی را به خطر بیاندازد. به علاوه، استفاده از منابع آبی برای تولید آب معدنی نیاز به انرژی بیشتری دارد. این انرژی ممکن است از منابع فسیلی مانند نفت و گاز تولید شود که آلودگی هوا و زیست محیطی را به دنبال دارد.

  • مضرات بطری آب معدنی

استفاده از بطری آب معدنی با اینکه به نظر می‌آید یکی از بهترین روش‌ها برای مصرف آب است، اما در واقع می‌تواند خطراتی برای سلامتی افراد به همراه داشته باشد. در ادامه به بررسی مضرات آب معدنی پرداخته می‌شود.

  • باکتری‌های مضر

بطری آب معدنی از طریق تماس با باکتری‌های مضر آلوده می‌شود که می‌تواند برای سلامتی افراد خطراتی به همراه داشته باشد. بطری‌ها را می‌توان با شستشوی دست‌ها و استفاده از مواد ضدعفونی کننده پاک کرد، اما همیشه این اطمینان وجود ندارد که بطری به طور کامل تمیز شده باشد.

  • مواد شیمیایی

بعضی از بطری‌های آب معدنی شامل مواد شیمیایی مختلفی هستند که ممکن است برای سلامتی مضر باشند. برای مثال، برخی از بطری‌های آب معدنی حاوی بیسفنل آ، فتالات و یا بیسفنل آ سیکلو هگزان دارند که می‌تواند برای سلامتی مضر باشد.

  • آلودگی هوا

بطری آب معدنی ممکن است با آلودگی هوا آلوده شده باشد. برخی از بطری‌های آب معدنی در زمان بسته شدن هوا را به داخل بطری نگه می‌دارند که ممکن است باعث آلودگی آب شود.
در نتیجه، بهتر است برای مصرف آب معدنی از بطری‌های یکبار مصرف استفاده نمود و بطری‌های قابل شستشو را با مواد ضدعفونی کننده پاک کرد. همچنین بهتر است آب معدنی را در محیطی خنک و خشک نگه داری کرد تا آلودگی هوا به آن نفوذ نکند.

معایب آب معدنی

سخن پایانی
 با وجود اینکه آب معدنی در برخی موارد می‌تواند برای سلامتی انسان مفید باشد، اما باید این نکته را درنظر گرفت که مصرف آن با احتیاط و در مقدار محدود ضروری است. از جمله معایب آب معدنی می‌توان به مواردی مانند محتوای بالای املاح معدنی، مصرف انرژی بالا برای تولید و بسته‌بندی آن، و نیز احتمال آلودگی و ناخالصی آن اشاره کرد. با توجه به این معایب، بهتر است که به جای آب معدنی، از آب شرب عادی استفاده کنید. برای استفاده از آب سالم و استفاده کمتر از آب معدنی پیشنهاد می کنیم یک شرکت تصفیه آب معتبر پیدا کرده و از فیلتر های تصفیه آب استفاده نمایید.

گالری تصاویر

لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/2408587
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید