امروز سه‌شنبه 13 شهریور 1403

Tuesday 03 September 2024

مسجد بام استانبول، محبوب ترین نیایشگاه ترکیه


1401/07/27
کد خبر : 26794
دسته بندی : اجتماعی
تعداد بازدید : 23 نفر

اگر به کشور ترکیه و به ویژه شهر استانبول سفر کرده باشید، حتما می دانید که مساجد بسیاری در آن وجود دارد که از میان آنها مسجد بام استانبول در سالهای اخیر بسیار پرطرفدار شده است. تعداد مساجد در استانبول به قدری زیاد است که به این شهر لقب شهر مساجد را داده اند. اغلب مردم کشور ترکیه مسلمان هستند بیشتر مساجدی که در این سرزمین ساخته می شود به سبک معماری در زمان امپراتوری عثمانی است با این وجود بازدید از هریک از آنها جذابیت خاص خود را دارد. برخی از مساجد در ترکیه فقط جنبه جذب توریست دارند که تعداد آنها رو به کاهش است اما در سایر مساجد امکان برپایی نماز وجود دارد. اگر در صدد خرید تور ارزان استانبول لحظه آخری و آفری هستید تا هزینه های سفر خود را پایین بیاورید، توصیه می کنیم که بازدید از مساجد را هم در برنامه خود قرار بدهید زیرا بازدید از اغلب مساجد رایگان است. در ادامه بیشتر با مسجد معروف بام استانبول آشنا می شویم.


 مسجد بام استانبول

ماجرای شهرت مسجد بام استانبول چیست؟

اغلب توریست ها و به خصوص گردشگران ایرانی که به استانبول می روند در صدد یافتن مراکز خرید ارزان استانبول هستند و آنقدر زمان خود را به یافتن مراکز خرید و خرید پوشاک می گذرانند که از دیدن بسیاری از جاذبه های گردشگری این دیار جا می مانند. ما توصیه می کنیم که اگر می خواهید در کنار خریدهای خود فقط از چند دیدنی شهر بازدید کنید یکی از آن دیدنی ها مسجد بام استانبول باشد چون مجموعه ای از جذابیت های استانبول را در اختیار شما قرار می دهد که در اینجا بیشتر به آنها می پردازیم.
در ابتدا باید بدانید که مسجد بام استانبول  با نام هایی چون مسجد اردوغان، مسجد چاملیجا Çamlıca Mosque  نیز شناخته می شود و در واقع به دلیل قرارگیری روی بام استانبول با این نام شناخته می شود. این عبادتگاه روی بلندترین تپه شهر استانبول، مشرف بر این شهر زیبا جایی قرار دارد که کاملا مشرف به منظره تنگه بسفر است؛ تنگه ای که استانبول و کشور ترکیه را به دو بخش اروپایی و آسیایی تقسیم می کند.
نکته جالب درباره این مسجد ابتدا نام آن است زیرا نام چاملیجا به هیچ وجه نامی مذهبی نیست و در حقیقت به معنای سروستان می باشد؛ زیرا در گذشته در بان استانبول سروهای فراوانی وجود داشت به طوری که گفته می شود به قدری انبوه بودند که جلوی رسیدن نور خورشید به زمین را می گرفتند. اگر در نقشه استانبول موقعیت این سازه را ببینید متوجه خواهید شد که در سمت آسیایی استانبول است، همان سمتی که میدان تکسیم و خیابان معروف استقلال قرار دارند.
تپه بام استانبول حدود 250 متر از سطح دریا ارتفاع دارد و به همین خاطر لوکیشنی بسیار عالی برای عکاسی به شمار می رود. این تپه سالهای سال تفرجگاه امپراتوران عثمانی بود و دلیل آن آب و هوای بی نظیر و چشم اندازش بود بنابراین با بازدید از این مسجد علاوه بر آشنایی با سبک معماری مساجد در ترکیه و فرهنگ و آداب مذهبی آنان به یک تفرجگاه محبوب خواهید رفت.


 مسجد بام استانبول

نکات مفید درباره مسجد چاملیجای استانبول

این مسجد ظرفیت پذیرش 63 هزار نمازگزار را در آن‌واحد دارد.
مساحت مسجد به 17 هزار مترمربع می‌رسد و ساخت و افتتاح این مسجد به دستور رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه انجام شد.
چاملیجا در تاریخ 3 می 2019 با برپایی نماز جمعه به دست رئیس‌جمهور افتتاح شد. در این مراسم مقامات کشورهای مختلفی ازجمله یونان، آلبانی، سنگال، قزاقستان، آذربایجان، ازبکستان، فلسطین قطر و ایران حضور داشتند.
ساخت این مسجد 6 سال طول کشید و هزینه‌ی زیادی را بر روی دست سازندگان گذاشت.
در دین اسلام مسجد تنها یک محل برای عبادت خدا نیست. بلکه یک پایگاه فرهنگی محسوب می‌شود و همین نکته است که ارزش آن را در نزد مسلمان ها بالا می‌برد. مسجد چاملیجا یا مسجد اردوغان نیز بر این مطلب صحه می‌گذارد. این مسجد با داشتن بخش‌هایی مانند موزه، کتابخانه، سالن کنفرانس و نمایشگاه هنری نشان می‌دهد که طراحان و سازندگان این اثر از وجه فرهنگی مسجد غافل نبوده‌اند.
مسجد بام استانبول یک حجم عظیم سفیدرنگ است متشکل از گنبدها و نیم گنبدهای متعدد و شش مناره که عظمت مسجد را بیشتر به رخ می‌کشد.
چهار مناره با ارتفاع 107 متر و دو مناره دیگر با ارتفاع 90 متر دارند. گنبد اصلی 72 متر ارتفاع دارد و نقطه عطف معماری مسجد است.
انتخاب سبک عثمانی سلجوقی نیز یادآور تاریخ نبردهای ترک‌ها است. زمانی که آن‌ها به پادشاهی آلپ ارسلان در جنگ با امپراتوری روم سربلند بیرون آمدند. ارتفاع 72 متری گنبد نیز نشان از تنوع ملت‌ها و 72 ملتی است که در کشور ترکیه با آرامش و صلح در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند.
تعداد اسما الهی نوشته‌شده نیز 16 عدد است که مطابق با 16 استان ترکیه است.
به جز بنای اصلی مسجد فضاهای الحاقی مانند موزه، پارکینگ زیرزمینی، گالری هنری، بخش مراقبت از کودکان و سالن همایش نیز وجود دارد. موزه به متراژ 11 هزار متر و گالری هنری به متراژ 3500 متر و کتابخانه به مساحت 3000 متر هرکدام بخشی ویژه محسوب می‌شوند.


 مسجد بام استانبول

بازدید از مسجد بام استانبول با تورهای استانبول فاینداتور

اگر برای نخستین بار به استانبول می روید یا یافتن موقعیت مکانی مسجد بام استانبول برای شما دشوار است، می توانید از وب سایت فاینداتور تورهای استانبول را خریداری کرده و از لیدرهایی که شما را همراهی می کنند بخواهید تا شما را به این مسجد زیبا ببرند. وبسایت فاینداتور طیف وسیعی از تورهای استانبول را در اختیار شما قرار می دهد و با ارائه خدماتی چون بیمه مسافرتی و لیدر و قیمت ارزان تورها تجربه بهتری از سفر برای شما رقم می زند با مراجعه به وب سایت فاینداتور می توانید اطلاعات بهتری را به دست بیاورید.
آدرس وب سایت فاینداتور: https://www.findatour.co/



لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/26794
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید