امروز پنج‌شنبه 15 شهریور 1403

Thursday 05 September 2024

مراحل ثبت برند و علائم تجاری [آپدیت سال ۱۴۰۱]


1401/07/27
کد خبر : 28145
دسته بندی : فن آوری
تعداد بازدید : 16 نفر
 امروزه اکثر مردم برای خاص بودن کسب و کار خود و رقابت بهتر و یا حتی جلوگیری از سوء استفاده دیگران، به ثبت برند تجاری فکر میکنند. برای ثبت لوگو و برند خود باید مراحل زیر را دنبال کنید:
  • یک نام انتخاب کنید
  • انجام مراحل ثبت نام
  • پرداخت هزینه های ثبتی

مراحل ثبت برند

ثبت علامت تجاری چیست؟

ابتدا باید دانست برند چیست؟ مزایای آن چیست؟ هزینه ثبت علامت تجاری چقدر است؟ برای ثبت علامت تجاری چه مدارکی لازم است؟ یک برند خوب چه ویژگی هایی دارد؟ ثبت علامت تجاری چقدر طول می کشد؟

حالا دقیقا برند چیست؟ برند نام و نشان تجاری است که برای هر کسب و کاری مناسب است. در واقع شامل یک نام  یک تصویر گرافیکی یا لوگو مربوطه است.

لوگو یا برند کاملا اختصاصی است ، به این معنی که چند کسب و کار نمی توانند از یک لوگو یا برند برای تجارت خود استفاده کنند.

ثبت علامت و نشان تجاری تنها مربوط به داشتن یک نام خاص نیست، بلکه معیاری است برای اینکه چگونه محصول شما توسط عموم درک شده باشد.

هزینه ثبت برند؟

با توجه به تورم و شرایط اقتصادی در کشور نمی توان به طور دقیق هزینه ثبت علامت تجاری را بیان کرد. بهترین راهکار تماس و استعلام قیمت از موسسه ثبت تکسفیر است.

برای ثبت علامت تجاری چه مدارکی لازم است؟

  • فرم پر شده در وب سایت اداره علائم تجاری
  • اخذ گواهی امضا از دفتر رسمی
  • اعلامیه برند و لوگو تنظیم شده
  • تشکیا پرونه در اداره مالکیت معنوی
  • پرداخت هزینه های چاپ آگهی
  • دریافت سند علامت تجاری و لوگو

کامل تر بخوانید: مدارک ثبت برند و علائم تجاری

 

مراحل ثبت برند و لوگو به شرح زیر می باشد

این مراحل باید بسیار دقیق و پیوسته انجام شود. در روزهای اخیر تقاضا برای ثبت علامت تجاری و لوگو افزایش یافته است، زیرا با این گزینه افراد می توانند به کسب و کار خود اعتماد کنند و به رقابت بین المللی بپیوندند.

برای ثبت علامت تجاری و لوگو باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • یک نام منحصر به فرد انتخاب کنید
  • لوگوی خود (نمایشگر گرافیکی) که نشان دهنده کسب و کار شماست.
  • استعلام منحصر به فرد بودن نام برند

 

نام تجاری و لوگو را انتخاب کنید

شما باید یک نام منحصر به فرد برای برند خود انتخاب کنید. نامی را انتخاب کنید که نباید قبلاً هیچ استفاده ای از آن شده باشد و تکراری باشد.

توجه: اگر لوگوی شما یک لوگوی سه بعدی است، باید از تمام زوایا عکس بگیرید و  قرار دهید. از استفاده از پرچم کشورهای مختلف، نمادهای نظامی، سیاسی و اقتصادی در لوگوی خود خودداری کنید.


نکته مهم: ثبت علامت تجاری مخصوص حروف فارسی است و در صورت استفاده از حروف لاتین، صاحبان کسب و کارها و اشخاص  باید کارت بازرگانی داشته باشند.(کامل تر بخوانید: نحوه اخذ کارت بازرگانی


قبل از ثبت برند و لوگو استعلام بگیرید

به جهت اینکه مانند یا عین برند شما وجود نداشته باشد، استعلام بگیرید. در غیر اینصورت، این اجازه را نخواهید داشت. طبقه تجاری برند را انتخاب کنید سپس در آن، جستجو کنید.

 


تهیه مدارک لازم

برای ثبت علامت تجاری خود باید مدارک لازم را ارائه دهید. در اینجا مدارک مورد نیاز آمده است:

  • شناسنامه متقاضی و کپی برابر اصل کارت ملی
  • نسخه مجوز فعالیت
  • کپی کارت بازرگانی برای برند های استفاده شده از کلمه های لاتین یا خارجی
  • ده عکس از برند شما در ابعاد 10 در 10 سانتی متری از تمام زوایا (در یک برگه)
  • وکالتنامه برای اشخاص حقوقی

 


تکمیل فرم درخواست و تقاضانامه

برای تکمیل فرم به سایت اداره ثبت علائم تجاری یا مالکیت معنوی مراجعه کنید. فرم را در قسمت «ثبت علامت تجاری» پر کنید و مدارک لازم را در قسمت مورد نظر بارگذاری کنید. آپلود تصویر برند یا لوگو در سایت الزامی است. اندازه لوگو: 6 در 6 سانتی متر تا 10 در 10 سانتی متر باشد

پس از پر کردن فرم به شماره ای که در سایت ثبت نام کرده اید پیامکی حاوی درخواست و اظهارنامه ارسال می شود که باید آن را نگه دارید.

 


اظهارنامه ثبت توسط کارشناس بررسی می شود

۳ کارشناس رسمی قانونی مسئول بررسی اظهارنامه ثبت علامت تجاری و لوگوی شما هستند. در صورت تایید اظهارنامه، پیامکی برای شما ارسال خواهد شد. برای درخواست، به اداره علائم تجاری و مالکیت معنوی مراجعه کنید (مدارک خود را همراه داشته باشید).

 


چاپ آگهی در روزنامه رسمی و دریافت سند

پس از مراجعه به دفتر، پرونده ای برای شما تشکیل می شود و پس از آن درخواست متقاضی  باید دو بار در روزنامه رسمی یا کثیرالانتشار منتشر شود.

مراحل چاپ آگهی به شرح زیر است:

ابتدا برای اولین بار که یک آگهی را چاپ می شود و حدود یک ماه پس از انتشار آگهی در صورت عدم اعتراض، درخواست شما به شرط واریز مبلغ به روزنامه برای بار دوم منتشر می شود.

 

ویژگی های برند مناسب برای ثبت
ویژگی های برند مناسب

  • تلفظ نام برند باید ساده باشد و طولانی نباشد.
  • به خاطر آوردن آن باید راحت باشد
  • باید بین مشتریان جلب توجه کند
  • قابل شناسایی و از لحاط قانونی مجاز باشد.
  • با سایر شرکت ها متفاوت باشد.

 

کدام برندها برای ثبت ممنوع هستند؟

  • علامت ثبت شده باید علامتی باشد که با عرف و قوانین جامعه مغایرت نداشته باشد
  • پرچم ایران و نمادهای پرچم ایران و پرچم کشورهایی که ایران استفاده از آن را ممنوع کرده است.
  • تابلوهای دولتی نماد هلال احمر
  • کلمات و عبارات دولتی
  • علائم تجاری موسسات رسمی مانند هلال احمر و صلیب سرخ و مانند آن.
  • علائم و نشانی هایی که ناقض نظم عمومی یا غیراخلاقی است.

زمان ثبت علامت تجاری

حداقل مدت زمان ثبت برند در ایران حداقل دو ماه است. این مدت شامل زمان مورد نیاز برای بررسی درخواست توسط کارشناسان، ارسالمدارک ، زمان لازم برای چاپ مجله رسمی (30 روز)، زمان چاپ مجله رسمی (ثانویه) می باشد.

این نام یا علامت تجاری (علامت تجاری) به مدت 10 سال متعلق به ثبت کننده می باشد و هر شخص یا شرکت فقط با برند خود حق تبلیغ دارد و این نام پس از 10 سال قابل تمدید و اعمال می باشد.

 

مزایای  ثبت علامت تجاری و لوگو


کسب ارزش و شهرت

با ثبت برند می توانید ارزش و اعتماد کسب کنید. امروزه نیاز و مصرف مشتریان و تنوع و تعداد محصولات افزایش یافته است که در نتیجه شرکت های تولیدی نیز افزایش پیدا کرده اند و با نام، برند و نشان تجاری خود قابل شناسایی هستند.

به همین دلیل تولیدکنندگان باید در بین مردم شهرت و اعتبار کسب کنند. در نتیجه وقتی محصولی برند خاص خود را داشته باشد با سایر محصولات متفاوت می شود.

قانونی شدن فعالیت

تجارت شما توسط قانون اداره می شود و قانون از شما و محصول شما محافظت می کند. برای مثال، اگر شخص دیگری از علامت تجاری شما سوء استفاده کند و از آن استفاده کند، قانون از شما محافظت خواهد کرد. شما می توانید از آنها شکایت کرده و آنان را با حمایت قانون ملزم به تغییر نام پرداخت خسارت کنید.

 


امکان اخذ وام و تسهیلات بانکی

زمانی که یک تولیدکننده برای جلب رضایت مشتری تلاش می کند، مصرف کننده به او اعتماد می کند. در نتیجه بانک ها و ادارات به تولیدکنندگان و محصولات خود اعتماد بیشتری دارند و می توانند وام و تسهیلات بانکی دریافت کنند.

 


بازاریابی و جذب مشتریان بیشتر

تولیدکنندگان باید تمام تلاش خود را برای کسب اعتماد و ارزش به کار گیرند. اگر مشتری از محصول شما رضایت داشته باشد، ناخودآگاه و غیرمستقیم به عنوان یک بازاریاب، شما را تبلیغ می کند و در نتیجه مشتریان بیشتری را به سمت شما جذب می کند.

 


شما را برای تولید محصولات با کیفیت تر تشویق می کند

برند شما پل ارتباطی شما برای شناسایی محصولات شماست و همینطور بزرگترین واسطه بین تولید کننده و مصرف کننده محصولات

با افزایش محبوبیت محصول شما و جلب اعتماد و محبوبیت در بین مردم، تشویق به تولید محصولات با کیفیت بالاتر می رود.

 


شکل گیری هویت

یکی از ویژگی های مهم ثبت علامت تجاری، شکل گیری هویت خاص در ذهن مصرف کنندگان است. داشتن هویت، کیفیت و منحصر به فرد بودن محصول شما را افزایش می دهد و همچنین مشتریان دائمی ایجاد می کنید که فقط می خواهند محصول شما را بخرند.

 

ایجاد تفاوت در بین رقبا

ثبت علامت تجاری ، برند و لوگوی شما را منحصر به فرد می کند و شما را از سایر تولید کنندگان و رقبا متمایز می کند. زمانی که شما یک برند و لوگوی خاص دارید، باعث می‌شود مردم با شنیدن نام برند شما فقط محصولات شما را به خاطر بسپارند. مثلا با شنیدن نام ایرانسل یاد لوگوی زرد می افتید.

 

 

کارت بازرگانی چیست ؟

بر طبق قوانین حاکم بر گمرک کشور کارت بازرگانی مدرکی است که هر فردی اعم از حقیقی و یا حقوقی برای انجام معاملات بازرگانی و واردات و صادرات به آن نیازمند می باشد و تنها کسانی می توانند فعالیت های صادراتی یا وارداتی انجام دهند که این کارت را داشته باشند .افراد می توانند این کارت را هم به عنوان مدیریت عامل یک شرکت و هم به عنوان یک تاجر دریافت کنند . لازم به ذکر است که این کارت در شرکت های تجاری به نام مدیریت شرکت صادر می شود .

نتیجه گیری

ما سعی کرده ایم مراحل کامل و جامع ثبت لوگو یا برند را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. به طور خلاصه پس از انتخاب نام برند خود و تهیه لوگوی آن، استعلام دریافت خواهید کرد و مدارک لازم را به صورت کامل ارائه میدهید و کارشناسان ثبت تکسفیر تمام مراحل را برای شما انجام می دهند.

مشاوره ثبت برند تکسفیر

جهت دریافت مشاوره رایگان و راهنمایی برای دریافت خدمات ثبت برند و کارت بازرگانی لطفا با مشاوران ثبت تکسفیر تماس بگیرید

09121986174


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28145
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید