امروز چهارشنبه 14 شهریور 1403

Wednesday 04 September 2024

قوانین ثبت شرکت در چهل سال اخیر چه تغییراتی کرده است؟


1401/07/27
کد خبر : 27791
دسته بندی : اجتماعی
تعداد بازدید : 20 نفر

 ثبت شرکت می تواند پله ترقی شما شده و باعث دسترسی به منابع مالی زیادی شود. فقط با ثبت شرکت است که شما اجازه دسترسی به وام های بانکی را دریافت می کنید. همین عامل می تواند روند پیشرفت شرکت شما را بهبود ببخشد. همچنین با ثبت شرکت شما اجازه شرکت در مناقصات و مزایده ها را پیدا می کنید. در این حالت شانس پیشرفت شرکت شما به صورت تصاعدی بالا می رود.
پس عملا بدون این کار شما همیشه در سایه خواهید ماند و قراردادهای بزرگ به شرکت شما پیشنهاد نخواهد شد. اما مانند هر کار دیگری مجموعه قوانین و قواعدی وجود دارد که شما باید به آن توجه داشته باشید. این قوانین در طی سال ها دچار تغییرات زیادی شده اند. اما تغییرات چگونه بوده و آخرین تغییر به چه شکلی است؟ مدارک لازم برای ثبت شرکت کدام بوده و مراحل به چه صورتی درآمده اند. به تمام این سوالها پاسخ داده خواهد شد. کافیست این مقاله را تا آخر مطالعه فرمایید.

مهمترین تغییرات قوانین ثبت شرکت در ایران

برای ثبت شرکت در ایران همه موارد موجود در قانون باید لحاظ شود. همچنین نیازی به مراجعات متعدد نیست و امور از طرقی پیگیری می شود که در ادامه به آنها پرداخته خواهد شد.


 ثبت شرکت


۱ - ثبت به صورت سامانه ای: دهه ها قبل تمامی کارها به صورت دستی و با بیشترین مراجعه انجام می شد. در واقع شما در سال های قبل باید همواره با کیف مدارک در دست به این اداره و آن اداره می رفتید. در حالی که در حال حاضر بسیاری از فعالیت ها در سایت و به صورت آنلاین انجام می شود.
در این حالت سرعت کارها بیشتر بوده و احتیاجی به ترددهای غیر ضروری نیست. البته یکی از دلایل این امر وقوع کرونا و مسائل مرتبط با آن است که باعث انجام کارهای اداری از طریق سایت شده است. شما در ثبت شرکت در حال حاضر باید به سایت مراجعه کرده و مدارک را بارگزاری کنید.
همچنین تا مدتی پیش برای ثبت شرکت گواهی سوپیشینه احتیاج بود. ولی در حال حاضر این کار از طریق سامانه ثنا انجام می شود. با آنلاین شدن کارها سفرهای غیرضروری شهری هم کاهش پیدا کرده و ترافیک کمتر می شود.
۲ - بیشتر شدن حق انتخاب در مسئله نوع شرکت:
سالها پیش شرکت های خصوصی ارج و قرب کمتری داشته و به دستاوردهای خصوصی توجه چندانی نمی شد. ولی با تغییرات صورت گرفته در سال های اخیر انواع شرکت بیشتر شده و حق انتخاب بالا رفته است.
انواع شرکت در حال حاضر:
۱ - سهامی خاص
۲ - سهامی عام
۳ - مختلط سهامی
۴ - مختلط غیر سهامی
۵ - تعاونی
۶ - مسئولیت محدود
۷ - تضامنی
۸ - نسبی
در بین تمام انواع شرکت دو نوع سهامی خاص و مسئولیت محدود بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. یکی از شرکت هایی که در سال های اخیر به وجود آمده و قبل از آن اصلا وجود نداشت شرکت های دانش بنیان است. این شرکت ها موتور محرکه اقتصاد کشورها بوده و در توسعه کشور نقش مهمی دارند. پیشنهاد میشود برای دریافت اطلاعات بیشتر از لینک هر آنچه درباره ثبت شرکت دانش بنیان باید بدانیم استفاده نمایید.


 ثبت شرکت


۳ - قوانین مالیاتی: این مورد هم در سالهای اخیر بارها دستخوش تغییر شده است. علت آن است که کسانی که نمی خواهند مالیات پرداخت شود دائما راه های جدیدی برای گریز پیدا می کنند. پس برای مقابله با آنها احتیاج به روش های جدید بوده و نیاز به تغییر مداوما حس می شود. حال و با توجه به تغییر شرایط 3 مورد است که حتما باید رعایت شود.
الف ) تشکیل پرونده مالیاتی: در این مرحله شما باید به اداره دارایی موارد خواسته شده را اعلام کنید و در واقع پرونده خود را تشکیل دهید. در پرونده شما کلیه مشخصات شرکت موجود است و بر اساس آن و توانایی های شما مالیات در نظر گرفته می شود.
ب ) اخذ کد اقتصادی: یک عدد ۱۲ رقمی است و باید بر روی تمامی اسناد و مدارک شرکت درج شود. در واقع کد اقتصادی شماره ای است که فعالان اقتصادی با آن مشخص می شوند. این کد در ۴۰ سال پیش اصلا موجود نبود.
پ ) پلمپ دفاتر قانونی: همه شرکت ها موظف هستند دفاتر پلمپ مالیاتی را از اداره مالیات گرفته و آن را پر کنند. در واقع تمامی فعالیت های شرکت باید در آن ذکر شود. این دفترها در انتهای سال مالی به صورت پلمپ شده باید تحویل اداره مالیات شوند. توجه شود که در صورت هرگونه مشکل و یا ارائه اطلاعات غلط مجازات-های سنگینی اعمال خواهد شد.
موارد بالا بسیار مهم بوده و در مسائل مالیاتی نقش بسیار تعیین کنندهای دارد.
۴ - هزینه: هزینه ثبت شرکت نسبت به دهه های قبل صعود حیرت انگیزی داشته و از زیر ده تومان به صدها هزار تومان رسیده است . بخشی از این هزینه مرتبط با اداره ثبت و بقیه به وکیل و موسسه مشاور شما پرداخت میشود.


 ثبت شرکت


نتیجه گیری
در مطلب بالا مهم ترین تغییرات ثبت شرکت مورد بحث قرار گرفت. همچنین مشخص شد که در حالت فعلی به علت مکانیزه بودن،کارها سریعتر از قبل انجام می شود. اما ثبت شرکت به علت داشتن برخی پیچیدگی ها بهتر است توسط مشاور انجام گیرد. این مسئله باعث می شود با هزینه مناسبی تمامی کارها سرعت بیشتری پیدا کرده و از اتلاف وقت جلوگیری شود.  
شما تمامی فعالیت های مرتبط با ثبت برند و شرکت را می توانید از طریق ثبت دانا  انجام دهید. داناثبت از تیمی جوان و پرانرژی تشکیل شده و قصد دارد در زمینه ثبت شرکت و برند تجربه جدید و لذت بخشی را در اختیار شما قرار دهد .  شما در داناثبت می توانید با مطالعه مقاله ها اطلاعات زیادی کسب کنید و دانش خود را افزایش دهید .
همچنین می توانید در تمامی زمینه های مرتبط با ثبت شرکت و برند مشاوره رایگان دریافت کنید. مشاوران داناثبت با سالها تجربه بهترین و سریع ترین راه ها را برای رسیدن به هدف به شما پیشنهاد می کنند . برای اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان داناثبت در تمام ساعات اداری هفته تماس گرفته و پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید .



لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/27791
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید