امروز سه‌شنبه 13 شهریور 1403

Tuesday 03 September 2024

قطعات سرور HP


1401/07/27
کد خبر : 26580
دسته بندی : فن آوری
تعداد بازدید : 16 نفر

برای این‌که سرور بتواند به‌خوبی نیازگوی درخواست‌های شبانه‌روزی کاربران باشد، علاوه بر اینکه از نرم‌افزارهای خاص پشتیبانی می‌کند، دارای سخت‌افزار کامل و به‌روز باشد. در واقع نوع قطعات سرور نقش بسیار مهمی در پشتیبانی از سرور، نرم‌افزارها و عملکرد و کارآیی دارند. سازگار نبودن یکی از قطعات سرور نه تنها بازدهی و راندمان کاری را کاهش می‌دهد، بلکه احتمال آسیب رساندن به قطعات دیگر را نیز دارد. به‌همین خاطر قصد داریم برای شناخت بیشتر خوانندگان در این مطلب به‌طور کامل به بررسی قطعات سرور HP بپردازیم.


 قطعات سرور HP


راهنمای خرید قطعات سرور HP

سرور اچ پی از قطعات سخت‌افزاری خاصی تشکیل می‌شود تا بتواند بالاترین پردازش و عملکرد را ارائه دهد. عمدتاً قطعات اصلی سرور HP شامل مادربورد، باتری پردازنده، هارددیسک، رم سرور اچ پی، پاور و کارت شبکه است و قطعات دیگری مانند کارت رید کنترلر، کدی یا کیج، خنک‌کننده فن و هیتسینک و... تکمیل‌کننده بخش سخت‌افزاری سرور هستند.
به‌دلیل این‌که بیشتر سرورها 24 ساعته روش هستند و حجم گسترده‌ای از داده‌ها را جابه‌جا می‌کنند، قطعات سرور اچ پی باید به‌گونه‌ای انتخاب شوند که بدون هیچ‌گونه اختلال و قطعی جوابگوی نیاز کاربران باشد.

انواع قطعات سرور اچ پی

قطعات سرور HP براساس نوع کاربری می‌تواند ورژن قدیم یا جدید با این شرط که این قطعات باهمدیگر سازگاری داشته باشند. اما در کل اجزای کلیدی یک سرور شامل CPU، هارد، رم و کارت شبکه است و قطعات دیگر مانند ماژول‌های تیغه‌ای سوئیچ، روتر، SAN، ذخیره‌ساز و... تکمیل‌کننده سرور اچ پی هستند.

پردازنده سرور HP

 قطعات سرور HP


پردازنده یا CPU جزء اصلی‌ترین قطعات سرور اچ پی است. سی پی مانند قلب انسان نقش بسیار مهمی در سرور دارد. در حال حاضر مارک‌های زیادی از پردازنده‌ها در بازار موجود است اما محبوب‌ترین آن سری Xeon کمپانی اینتل است که برای سرورهای زیادی مانند HPE، DELL، Huawei، Inspur و... CPU تولید می‌کند.

مادربرد سرور HP

 قطعات سرور HP


مادر بورد یا شاسی، یکی از قطعات سرور اچ پی است که کلیه قطعات اصلی و فرعی همگی روی آن نصب می‌شوند. در واقع مادربورد پایه اصلی اتصال کلیه قطعات و در نتیجه راه‌اندازی سرور است. در هنگام خرید قطعات سرور HP بسیاری از قابلیت‌های آن‌ها از این قطعه یعنی مادربرد سرچشمه می‌گیرد.
مهم‌ترین بخش در کیفیت مادربورد بُرد طراحی شده در آن است که در کارآیی، توان و قدرت سیستم نقش مهمی را ایفا می‌کند.

کارت رید کنترلر Smart Array Raid Controller

یکی از قطعات سرور اچ پی که نقش رابط بین هارد، سی پی یو و سیستم عامل را برعهده دارد، کارت رید کنترل  است. این قطعه‌ی سخت‌افزاری که عمدتاً در سرورهای اچ پی نسل G10 مورد استفاده قرار می‌گیرد وظیفه پیش‌بینی مشکلات سیستم، پیگیری پارامترهای کلیدی، بررسی فعالیت I/O، مدیریت خطا و اصلاح مشکلات، ریکاوری اتوماتیک و محافظه در برابر Downtime را برعهده دارد.

رید کنترلر از یک پردازنده، ، حافظه پنهان و درایو تشکیل می‌شود تا علاوه بر ارائه بهترین کارآیی در RAID از هاردهای دارای رابط SAS و SATA و RAIDهای ۰، ۱، ۱۰، ۵ ،۶، ۵۰ و ۶۰ پشتیبانی کند.

باتری سرور HP

 قطعات سرور HP


یکی دیگر از قطعات سرور اچ پی، باتری است که در هر نسل سرور نام آن متفاوت است. باتری سرور وظیفه حفظ اطلاعات در حافظه پنهان را در صورت قطع برق یا خاموشی ناگهانی سرور برعهده دارد.
باتری سرور مجهز به فناوری مجازی‌سازی است که با تأمین برق دیتا خوانده و نوشته شده را تا بازیابی برق در این حافظه مجازی یا اصطلاحاً پنهان نگه‌داری می‌کند. پس از راه‌اندازی دوباره سرور اطلاعات بازیابی خواهد شد.
هر سرور براساس نسل و قطعات سخت‌افزاری مجهز به یک باتری است که عمدتاً با توان 96 ولت و 12 ولت توانایی پشتیبانی به‌ترتیب 20 دستگاه و 3 دستگاه را دارد.

خنک کننده فن و هیتسینک در سرور

قطعات سرور اچ پی زمانی‌که در کنار هم قرار می‌گیرند، تولید گرما و حرارت می‌کنند و دمای بالا برای قطعات و کارکرد سرور خطرناک خواهد بود. برای این‌که قطعات سرور در یک وضعیت نرمال دمایی باشند، گرما توسط هیتسینک پردازنده جابه‌جا و توسط فن ها خنک می شود.


 قطعات سرور HP


عمدتاً فن‌ها در سرور قابل تنظیم و سیستم کنترل و پایش دما دارند. برخی از خنک‌کننده‌ها نیز با مایعات از بالا رفتن دما جلوگیری می‌کنند. سرورهای ROCK نیست به سرورهای دیگر گرمای بیشتری تولید می‌کنند که حتماً باید برای آن فن خنک‌کننده در نظر گرفت.

کدی یا کیج Caddy Cage

 قطعات سرور HP


یکی از قطعات سرور HP که برای نصب درایو در سرور کاربرد دارد که با نام‌های مختلفی در بازار قطعات سخت‌افزاری شناخته می‌شود، کَدی Caddy، کیج Cage، Tray یا براکت است. وظیفه این قطعه سخت‌افزاری سرور اچ پی ارائه گزارش از وضعیت سلامتی و کارکرد هارد است. البته از این قطعه برای نصب هاردهای SSD که توسط کمپانی‌های دیگر (به غیر از اچ پی) تولید می‌شوند و سایز آن‌ها استاندارد نیست، نیز استفاده می‌شود.

قیمت قطعات سرور HP

خرید قطعات سرور HP باید با آگاهی و شناخت کامل انجام گیرد. به‌همین خاطر علاوه بر شناخت قطعات سخت‌افزاری سرور باید به برخی نکات نیز توجه کنید، که عبارتند از:
- بالا یا پایین بودن قیمت قطعات سرور اچ پی بازگوکننده کیفیت و برتری آن محصول نیست!
- سازگاری قطعات سرور اچ پی با همدیگر از اهمیت بالایی برخوردار است.
- اگر قصد خرید قطعات سرور اچ پی دست دوم دارید، حتماً قبل از پرداخت وجه آن را تست کنید.
هر قطعه سرور اچ پی دارای ویژگی‌هایی گسترده است که نیاز به دانش فنی و تخصص در این زمینه دارد، که به‌‎طورحتم نیاز است با افراد زبده در این زمینه مشورت کنید. به‌همین خاطر مشاورین و کارشناسان ما در شرکت تجارت سرور پارسه منتظر تماس شما برای راهنمایی در زمینه‌ی خرید قطعات سرور HP هستند.
جمع‌بندی
سرور یک دستگاه محاسباتی است که اطلاعات و عملکردهای گسترده‌ای را ارائه می‌دهد. این دستگاه مانند رایانه رومیزی از اجزای مشابهی تشکیل شده است اما هر نوع سرور اساساً برای یک هدف عملیاتی و کارکرد خاص طراحی می‌شود.
سرور با هر نوع هدف عملیاتی مانند وب، نرم‌افزاری و میزبانی برنامه‌های مختلف، رابط کاربری گرافیکی (GUI)، سرور تجاری، FTP، پایگاه داده، پورکسی و... خریداری شود نیاز به قطعات مناسب و استاندارد دارد تا قادر باشد نیاز کاربر را به‌خوبی پاسخگو باشد.




لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/26580
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید