امروز سه‌شنبه 13 شهریور 1403

Tuesday 03 September 2024

قرارداد فروش و پشتیبانی نرم‌افزار


1401/07/27
کد خبر : 26958
دسته بندی : فن آوری
تعداد بازدید : 17 نفر

 به‌علاوه در کنار این واگذاری، خدمات جانبی مثل نصب و راه‌اندازی، آموزش و پشتیبانی از نرم‌افزار را ارائه دهند تا کاربر بتواند به‌طور کامل از نرم‌افزار خریداری شده استفاده کند. به همین دلیل برخلاف خرید و فروش کالا یا خدمات که در یک مرحله انجام می‌شود، واگذاری نرم‌افزار طی یک فرآیند صورت می‌گیرد که هر مرحله آن با جزئیات باید مورد توافق خریدار و فروشنده قرار بگیرد. برای مثال مدت زمان دوره آموزش، محدوده و مدت زمان خدمات پشتیبانی از مواردی هستند که نیاز به توافق دارند، این توافقات در قراردادی با عنوان قرارداد فروش و پشتیبانی نرم‌افزار ذکر می‌شوند.

نکات قرارداد فروش و پشتیبانی از نرم افزار

با توجه به اینکه نرم‌افزار یک محصول تخصصی است، قرارداد فروش آن هم باید با در نظر گرفتن تمامی این نکات تنظیم شود. در غیر این صورت در زمان اجرای تعهد، طرفین با مشکلاتی روبه‌رو می‌شوند که در قرارداد پیش‌بینی نشده است. این نکات شامل نکات فنی و حقوقی قرارداد می‌شوند که باید با جزئیات در قرارداد ذکر شوند تا از هر گونه ابهام جلوگیری شود. در ادامه برخی از این نکات را مورد توجه قرار داده‌ایم:
●    با توجه به اینکه این قرارداد شامل فروش و پشتیبانی است، علاوه‌بر مشخصات نرم‌افزار باید شرایط نصب و راه‌اندازی، محدوده و مدت زمان پشتیبانی و مدت آموزش مشخص شود.
●    نرم‌افزار یک محصول قابل توسعه است، در نتیجه در صورت ارتقای آن طرفین باید نسبت به شرایط واگذاری آن توافق کنند.
●    اگر خریدار به دریافت خدمات بیشتری از آنچه در قرارداد ذکر شده، نیاز داشته باشد، شرایط دریافت این خدمات نیز باید پیش‌بینی‌شود.
●    بسیاری از نرم‌افزارها دارای گواهینامه ثبت از وزارت ارشاد یا تاییدیه ثبت از وزارت ارتباطات هستند، این گواهینامه و تاییدیه‌ها، باید به قرارداد پیوست شوند.
●    نرم‌افراز‌ها دارای حق کپی رایت هستند، خریدار هم پس از دریافت نرم‌افزار باید این حق را رعایت کند و بدون اجازه فروشنده تغییر، بهره‌برداری، واگذاری، کپی و… را انجام ندهد.


 

اجرای قرارداد فروش و پشتیبانی نرم‌افزار

قرارداد نرم‌افزار مراحل مختلفی دارد و طی یک فرآیند اجرا می‌شود. در هر یک از این مراحل نیز شرایط اجرا و در مقابل، شرایط پرداخت در هر مرحله، زمانبندی و نحوه انجام کار مشخص و تعهدات فروشنده و خریدار نیز به‌صورت کامل ذکر می‌شود. برای مثال در دوره گارانتی نوع خدمات و مدت زمان آن، اهمیت زیادی دارد.

هزینه تنظیم قرارداد

یکی از مسائلی که باعث تنظیم نکردن قرارداد و اکتفا به توافق لفظی می‌شود، این تصور غلط است که تنظیم قرارداد هزینه زیادی دارد! در حالی‌که تنظیم قرارداد کم هزینه‌ترین و امن‌ترین روش برای توافق است. به‌ویژه در مواردی که با یک موضوع تخصصی روبه‌رو هستید. قرارداد فروش و پشتیبانی نرم‌افزار از جمله این توافقات است. نرم‌افزار علاوه‌بر اینکه یک محصول تخصصی است، واگذاری آن هم طبق یک قانون خاص انجام می‌شود. پس نمی‌توان انتظار داشت که در قالب یک خرید و فروش ساده آن را واگذار کرد و از هیچ قراردادی هم استفاده نکرد. بنابراین یک هزینه اندک می‌تواند خیال شما را از بابت تعهدات اضافه یا اختلاف آتی در اجرای قرارداد راحت کند.

تنظیم قرارداد فروش و پشتیبانی نرم‌افزار

با تنظیم قرارداد دو طرف به‌طور کامل جزئیات و نحوه اجرای توافقات خود را مکتوب می‌کنند. موردی که در قرارداد فروش و پشتیبانی نرم‌افزار مانند سایر قرارداد‌ها اهمیت دارد، این است که نمونه قراردادهای زیادی برای تکمیل کردن وجود دارد که می‌توانید به سادگی آن‌ها را دریافت و استفاده کنید. اما نکاتی را مدنظر داشته باشید:
●    اول اینکه نمونه قرارداد، تمامی نکاتی که به آن نیاز دارید را داشته باشد، گاهی به دلیل فنی بودن موضوع قرارداد ممکن است برخی از نکات را فراموش کرده باشید، در این مورد هم می‌توانید قراردادهای مختلف را با هم مقایسه و کامل‌ترین نمونه را پیدا کنید.
●    نمونه قراردادها هم در صورت کامل بودن، باید به درستی تکمیل شوند. در غیر این صورت نمی‌توانند منافع شما را به‌صورت کامل تامین کنند.
با این توصیف؛ ساده‌ترین راه برای استفاده از قرارداد، تنظیم اختصاصی است که علاوه‌بر داشتن بیشترین نکات فنی و قراردادی، منطبق بر قانون باشد و به درستی هم تکمیل شود.
کارشناسان قراردادی ثبت‌یار که از وکلای برجسته حقوقی هستند، قراردادهای تخصصی را بر اساس خواسته‌ها و توافقات شما با توجه به تمامی نکات قانونی و فنی تنظیم می‌کنند.



لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/26958
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید