امروز چهارشنبه 14 شهریور 1403

Wednesday 04 September 2024

قانون مهریه در ایران و نحوه تنظیم شکایت در ایران چگونه است؟


1401/07/27
کد خبر : 27358
دسته بندی : اجتماعی
تعداد بازدید : 21 نفر

براساس شریعت اسلام، گرفتن مهریه جزء حقوق زنان است. هر چند پیوند ازدواج بر پایه مودت منعقد می‌شود، اما هر کدام از طرفین در قبال یک دیگر وظیفه‌ای دارند که باید به انجام برسانند. همان طور که زن در برابر مرد وظایفی دارد، مرد نیز وظیفه دارد مهریه‌ای را که در هنگام ازدواج متقبل شده، به همسر خود پرداخت کند.
اما آیا می‌دانید قانون مهریه چگونه است؟ و اگر شما قصد مطالبه مهریه خود را دارید، آیا می‌دانید که چگونه باید اقدام کنید؟ و از همه مهمتر آیا می‌دانید که راهی سریع، آسان و مطمئن برای تنظیم شکایت به منظور دریافت مهریه وجود دارد، به گونه‌ای که حتی لازم نیست از منزل خود خارج شوید.
در ادامه این مطلب شما را به نحوه تنظیم شکایت به صورت آنلاین، نحوه دریافت مشاوره حقوقی به صورت آنلاین و مطالبی از این دست آشنا می‌کنیم. پس لطفا در کنار ما بمانید.

معرفی ایداد

مسائل حقوقی و قضایی همیشه جزء پیچیده‌ترین مسائل بوده‌اند، که برای عموم مردم به راحتی قابل درک نیستند. خیلی‌ها هنوز هم نمی‌دانند که اگر به هر شیوه‌ای تحت ظلم قرار گرفتند، چگونه باید به قانون پناه ببرند و تنظیم شکایت کنند. برای خیلی‌ها رفتن به دادگاه و حتی دفتر وکالت آن چنان به ظاهر سخت و مشکل است، که ترجیح می‌دهند از حق قانونی خود بگذرند.
اما امروزه دیگر برای مطالبه حق قانونی خود، تنظیم شکایت و حتی دریافت مشاوره حقوقی، لزومی ندارد طبقات دادگاه را بالا و پایین کنید. چرا که به مدد همت گروهی خوش‌فکر تحت عنوان سایت ایداد، فن‌آوری به خدمت قانون آمده است. ایداد تنها یک سایت معمولی قضایی نیست، چرا که تمامی خدمات ایداد بر بستر هوش مصنوعی استوارند.
ایداد خدماتی مانند تنظیم شکایت، مشاوره حقوقی، درخواست‌های قضایی (مانند درخواست توقیف مال و غیره)، مشاوره اجرای احکام و مشاوره قرارداد را به شما ارائه می‌دهد. فرق ایداد با سایر سامانه‌های مشابه، در این است که در اینجا تمام این خدمات بر بستر تعاملی هوش مصنوعی ارائه می‌شوند. در ایداد تمام درخواست‌ها توسط هوش مصنوعی و براساس مشابهت آن با پرونده‌های واقعی دسته‌بندی می‌شوند. لذا مشاوره‌ای که توسط سامانه ایداد به شما ارائه می‌شود، کاملاً براساس پرونده‌های واقعی و نتایج آنها است. از آنجایی که در اینجا دیگر خبری از اشتباهات رایج انسانی نیست، دقت کار به شدت بالا می‌رود.
چنانچه شما قصد مشاوره با یک وکیل را داشته باشید، ایداد دریافت خدمت را با صرف هزینه‌ای بسیار پایین برای شما امکان‌پذیر کرده است. کافی است درخواست مشاوره خود را در سایت ایداد ثبت کنید، این درخواست برای تمام وکلای عضو سایت که جزء بهترین وکلای ایران هستند، فرستاده می‌شود و هر کدام مبلغ پایینی بین 35 تا 150 هزار تومان پیشنهاد قیمتی ارائه می‌کنند، این پیشنهاد برای شما فرستاده می‌شود و شما می‌توانید یکی از این پیشنهادها را انتخاب کرده و با وکیل مربوطه درباره مشکل خود مشورت کنید.
یکی دیگر از خدمات ایداد، تنظیم شکایت است. در این صورت ایداد تمام کارهای تنظیم شکایت را به صورت آنلاین برای شما انجام می‌دهد. در نهایت تنها لازم است بعد از تعیین وقت دادگاه، روز مورد نظر در جلسه دادگاه حاضر شوید.
در واقع با ایداد شما می‌توانید به خدمات قضایی دسترسی پیدا کنید، با این تفاوت که در اینجا دیگر خبری از هزینه‌های کلان و فوت وقت نیست!

قانون مهریه ایران

براساس قانون مهریه در ایران، زمانی که یک مرد و یک زن به نکاح یکدیگر درمی‌آیند، طبق توافق مهریه‌ای برای زن در نظر گرفته می‌شود و هر زمان که بخواهد می‌تواند آن را مطالبه کند. تعیین مهریه در حین عقد اجباری نیست. اما در صورت تعیین مهریه، زن مالک مهریه به حساب می‌آید و برای دریافت مهریه لزومی ندارد که حتماً از همسر خودش طلاق بگیرد.
اگر درخواست طلاق از سوی مرد باشد، مرد باید تمام مهریه زن را براساس نظر دادگاه به همسر خود پرداخت کند، تا حکم طلاق جاری شود. دادگاه در هنگام مطالبه مهریه توسط زن، شرایط اقتصادی مرد را در نظر می‌گیرد و ممکن است مهریه را قسط‌بندی کند.
اگر درخواست طلاق از طرف زن باشد که به آن طلاق بائن گفته می‌شود، در این حالت چون براساس قانون حق طلاق با مرد است، او می‌تواند با تعیین مالی راضی به حکم طلاق شود. در این حالت اکثر خانم‌ها در ازای گذشت از تمام یا بخشی از مهریه خود، شروط مالی همسر خود را برآورده کرده و به این صورت زوجین از هم جدا می‌شوند.
در طلاق توافقی یا طلاق خلع، همه چیز براساس توافق طرفین است. لذا ممکن است در این حالت مرد تمام مهریه را به زن بدهد و یا اینکه براساس توافق طرفین، زن کلاً از دریافت تمام یا بخشی از مهریه خود خودداری کند. در اینجا قانون دخالتی در نحوه پرداخت مهریه نمی‌کند.
براساس قانون مهریه در ایران، مهریه بر دو نوع است: عندالمطالبه و عندالاستطاعه

مهریه عندالمطالبه

مهریه عندالمطالبه بعد از جاری شدن عقد بین زوجین، جزء حقوق زن محسوب می‌شود و زن می‌تواند هر زمانی که بخواهد با مراجعه به محاکم قضایی، مهریه خود را مطالبه کند.

مهریه عندالاستطاعه

 چنانچه در حین عقد مهریه به صورت عندالاستطاعه تعیین شود و زوجه نیز آن را بپذیرد، تنها زمانی مرد مکلف به پرداخت مهریه به همسر خود است که استطاعت مالی لازم را داشته باشد. در این صورت اگر زن بخواهد مهریه خود را مطالبه کند، باید حتماً مدارک مستدلی دال بر استطاعت مالی همسر خود به دادگاه ارائه دهد، تا بتواند مهریه خود را بگیرد.
مهریه زن باید همان گونه که در عقدنامه مشخص شده است پرداخت شود، مگر این که طرفین بر سر شیوه دریافت مهریه به توافق برسند. از آنجایی که ارزش پول ملی ایران ثابت نیست، اگر مهریه وجه‌نقد تعیین شود، رقم آن براساس جداول قوه قضاییه سالانه با تورم به روز می‌شود.

نحوه تنظیم شکایت برای دریافت مهریه

اولین مرحله برای تنظیم شکایت مطالبه مهریه، نوشتن دادخواست است. دادخواست باید با کمک یک مشاور حقوقی نوشته شود. زوجه باید در برگه دادخواست با ذکر محل اقامت همسر خود، از دادگاه بخواهد که حکم الزام همسرش به پرداخت مهریه را صادر کند. بعد از اینکه شکایت مبنی بر مطالبه مهریه به همراه مستندات لازم، به عنوان مثال نسخه‌ای از سند ازدواج به دادگاه خانواده رفت، دادگاه خانواده آن را در نوبت رسیدگی قرار می‌دهد و وقت دادگاه تعیین می‌کند. در این صورت ابلاغیه‌ای از طرف دادگاه برای زوج فرستاده می‌شود، تا در زمان مورد نظر به جلسه دادگاه مراجعه کند.
اگر شما هم قصد مطالبه مهریه خود و تنظیم شکایت را دارید، کافی است به سایت ایداد مراجعه کنید؛ در این صورت دیگر نیازی نیست برای تنظیم شکایت به دفتر وکلا، دفاتر خدمات قضایی و دادسرا مراجعه کنید. در ایداد تمام این کارها به صورت آنلاین و در سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌شوند و تنها کافی است که شما بعد از تعیین وقت دادگاه که توسط دادگاه تعیین می‌شود، برای مطالبه حق خود در آنجا حضور پیدا کنید.
چنانچه بخواهید قبل از تنظیم شکایت مهریه با وکیل مشورت کنید می‌توانید از خدمت مشاوره حقوقی آنلاین ایداد بهره ببرید و با اطلاعات کامل اقدام به تنظیم شکایت کنید. با توجه به اینکه قانون مهریه در ایران در سال‌های اخیر تغییر کرده است، دریافت مشاوره حقوقی آنلاین از ایداد توصیه می‌شود.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/27358
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید