امروز چهارشنبه 14 شهریور 1403

Wednesday 04 September 2024

فواید اسباب بازی و عروسک برای کودکان از نگاه تیله ها


1401/07/27
کد خبر : 27665
دسته بندی : اجتماعی
تعداد بازدید : 21 نفر
اسباب بازی و عروسک برای کودکان

تیله ها تحقیقات گسترده در زمینه رابطه بین اسباب بازی و کودکان به این نتیجه رسیده است که یادگیری از طریق بازی بخش مهمی از فرایند رشد کودک است. اگرچه اطمینان از اینکه کودک زمان کافی برای  بازی دارد، این یک مزیت بزرگ برای خانواده ها است که به فرزندان خود اجازه می دهند انرژی اضافی را آزاد کنند، کودک حتی در دوران نوزادی تلاش می کند تا از طریق بازی دریابد چه کسی است. فواید اسباب بازی برای رشد کودکان همواره مورد تصدیق بسیاری بوده است. حتی در سال های اولیه رشد، ذهن کودک فقط با دیدن محیط اطراف و تأثیر گرفتن از محیط پیرامونش گسترش می یابد.

تیله ها به این نتیجه رسیده است که خرید عروسک دخترانه و خرید اسباب بازی آموزشی می تواند به کودکان کمک کند مهارت‌های مختلفی را که در زندگی خود به آنها احتیاج دارند بیاموزند. برخی از این مهارت ها عبارتند از:

  • حل مسئله و یادگیری علت و معلول
  • یادگیری نحوه بازی با دیگران از طریق سازش، حل تعارض و اشتراک
  • توسعه مهارت های حرکتی خوب
  • پرورش خلاقیت و تخیل
  • کشف استقلال و عزت نفس مثبت

امروزه بچه ها در خرید اسباب بازی پسرانه و دخترانه گزینه های زیادی دارند. خوشبختانه و متأسفانه، دنیای الکترونیک به دنیای بازی هم نفوذ کرده است. از این رو می گوییم خوشبختانه که برخی از  فواید اسباب بازی از این قرارند که فناوری را تلفیق می کند تا یادگیری و بازی را به صورت یکجا ارائه کند. و از این رو می‌گوییم متأسفانه که برخی از بازی های ویدیویی بسیار سرگرم کننده هستند و بچه ها نمی خواهند گزینه های دیگر بازی‌ها را کشف کنند.

چرا باید بازی های ویدیویی را قطع کرده و کودک خود را به بازی با اسباب بازی تشویق کنید؟ استیون آرباخ، معروف به دکتر اسباب بازی می گوید، «بازی استرس را کاهش می دهد، قدرت بیان را بهبود می بخشد، از رشد عاطفی پشتیبانی می کند، رشد جسمی را تقویت می کند و سایر موارد مثبت دیگر».

 

فواید اسباب بازی و عروسک برای کودکان از نگاه تیله ها

 

 

موسسه‌ای به نام خلاقیت فواید اسباب بازی را به چهار دسته تقسیم می کند:

  • اسباب بازی هایی برای رشد جسمی یا عضلانی مانند واگن، دوچرخه، جعبه، پازل، بلوک، جارو و بیل
  • اسباب بازی هایی برای رشد حسی (لامسه، بینایی، صدا، چشایی، بویایی) مانند اسباب بازی های نیازمند آب، آلات موسیقی، حباب ساز، خمیر بازی و اسباب بازی های شنی.
  • اسباب بازی هایی برای ایجاد باور و رشد اجتماعی مانند عروسک، لباس بازی، ماشین، کامیون، بازی و کتاب.
  • اسباب بازی هایی برای رشد خلاق و فکری مانند خاک رس، مداد رنگی، رنگ، کتاب، کاغذ و قیچی.

همچنین موسسه رشد کودک معتقد است: «بهترین اسباب بازی ها حواس کودک را درگیر می کنند، تخیلات او را برانگیخته و او را به تعامل با دیگران تشویق می کنند».

 

فواید اسباب بازی و عروسک برای کودکان از نگاه تیله ها

 

فواید اسباب بازی ها در رشد و یادگیری کودک

ساخت متنوع اسباب بازی های آموزشی موجب تقویت خلاقیت در کودکان می گردد. تعدادی از اسباب بازی ها که اغلب در طرح های گوناگونی تولید می شوند، به کودکان آموزش می دهند که چگونه انواع مختلفی از از چیزهایی که در اراف آن ها وجود دارد را درک کنند. با این حال، والدین باید بسته به سن کودکان اسباب بازی های مناسب برای فرزندان خود انتخاب کنند. برای کودکان کوچکتر، اسباب بازی های رنگارنگ می تواند مناسب باشد، در حالی که اسباب بازی های پیچیده مانند پازل های چوبی می توانند توجه بچه های بزرگتر را به خود جلب کنند. فواید اسباب بازی برای آموزش کودکان بی شمارند و اصلی ترین آن‌ها رشد کودکان است. در اینجا تلاش می کنیم تا برخی از مزایای آموزش و فواید اسباب بازی را عنوان کنیم:

  • از آنجا که خرید تفنگ اسباب بازی و همچنین ابزارهای آموزشی، سرگرم کننده و لذت بخش هستند، بچه ها می توانند زمان کافی برای یادگیری دقیق و حفظ مهارت های عملی داشته باشند. کودکانی که به طور مناسب این مهارت ها را کسب می کنند، به تدریج ضریب هوشی‌شان افزایش می یابد.
  • انواع مختلف اسباب بازی های آموزشی با تکامل حواس خاص مرتبط هستند. رایج ترین حس هایی که اسباب بازی های آموزشی به دنبال ایجاد آن هستند شامل حس لامسه، بینایی و شنوایی است. به عنوان مثال، اسباب بازی های با رنگ های مختلف، حس بینایی را تقویت می کنند.

منبع: تیله ها


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/27665
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید