امروز دوشنبه 12 شهریور 1403

Monday 02 September 2024

طراحی UI چیست و چطور کاربران را به سایت شما علاقه مند می کند


1401/07/27
کد خبر : 26041
دسته بندی : فن آوری
تعداد بازدید : 19 نفر
طراحی ui

فرض کنید به هتلی رفته اید و یک پول درست حسابی هم برای اقامت داده اید. همین که وارد می شوید تزیینات زرق و برقی و افتخارات میزبانی این هتل، چشمتان را پر می کند و هیجان زده می شوید.

اما به محض این که می خواهید پا روی پله ها بگذارید و بالا بروید می فهمید که ارتفاعش آن قدر زیاد است که زانویتان آزرده می شود. یا سیستم نورپردازی آن چنانی و گران قیمتش باعث می شود سردرد بگیرید. رنگ دیوار ها و پرده های سالن غذا شما را از اشتها می اندازد. در اولین فرصت چمدانتان را جمع می کنید و آن جا را به مقصدی ساده تر اما راحت تر ترک می کنید.

کاربران در فضای اینترنت نیز، سایت شما را به عنوان یک محل اقامت کوتاه انتخاب می کنند. شاید خودشان نتوانند تشخیص بدهند اما در همان ۷ ثانیه ابتدایی تشخیص می دهند که در این سایت راحت هستند یا خیر و بنابراین در سایت خواهند ماند یا خیر؟

این که کاربران در این هفت ثانیه چه تصمیمی می گیرند، تا حد زیادی بستگی به طراحی UI سایت شما دارد.

طراحی UI چیست؟

طراحی ui چیست

سایت خوب مثل غذای خوب است. همانطور که شما اشتهایتان به خوردن هر غذا را از رنگ و بو و سرو و تزیین خوب به دست می آورید، هر سایت خوبی هم باید آب و رنگ و جذابیت های خود را داشته باشد. علاوه بر این اگر غذایی خوشمزه و خوش رنگ و بو باشد، اما ارزش غذایی پایینی داشته باشد، احتمالا در برنامه دائمی و روتین غذای شما جایی نخواهد داشت. سایت خوب هم با طراحی UI خوب اشتهای کاربران را بر می انگیزد و با محتوای خوب آن ها را در سایت نگه می دارد.

اگر بخواهید معنای لغوی اش را بدانید باید بگوییم که UI سرواژه ای از عبارت User Interface به معنای رابط کاربری است.

در واقع طراح UI با به کار گرفتن روش ها و ابزارهای مختلف و دانشی که از طراحی سایت و طراحی گرافیک و همچنین روانشناسی کاربر دارد، محیطی برای مخاطبان سایت می سازد که در آن راحت و راضی باشند.

چرا طراحی UI سایت اهمیت دارد؟‌

اهمیت طراحی ui

طراح‌ UI کسی است که تصمیم می گیرد کاربران با ورود به سایت شما چه حسی را تجربه کنند.

گرچه تمایل اکثر ما به اعتراف در این باره نیست، اما تمام تصمیمات کوچک و بزرگ افراد پیش از نتیجه گیری استدلالی با تجربه حسی گرفته می شود.‌

اگر قرار است کاربران درباره تمام مراحل بازدید سایت، سپری کردن وقت در آن و در نهایت اعتماد به برند و خرید تصمیم بگیرند، بایستی بستر مناسبی برای تصمیمات و تجربه حسی آن ها ساخته شود.

مواردی که می توانند در این تصمیم تاثیر بگذارند، بی شمارند. اما مهم ترین آن ها عبارتند از:

ارتباط منطقی و خوش منظر المان های طراحی مثل کلیدها

روانشناسی رنگ و هماهنگی آن با ارزش ها و هویت برند

کاربری آسان و واضح

طراحی UI چه تاثیری بر فروش دارد؟

برای کاربران سایت های اینترنتی _ به خصوص آن هایی که کمتر با تکنولوژی آشنا هستند_ هر سایتی شبیه به شهر جدیدی در دنیای واقعی است. اگر همه چیز واضح و مشخص و ساده نباشد به راحتی در آن گم می شوند و از آن جایی که این کابوس با یک کلیک روی دکمه ضربدر پایان می یابد احتمالا چنین تصمیمی می گیرند و نرخ پرش سایت شما به همین سادگی بالا می رود. هرچند که محتوای خوب و ارزشمند یا محصولات با کیفیتی روی همین سایت ارائه کرده باشید.

خرید کاربران اینترنتی در یک نقطه اتفاق نمی افتد و در طول پروسه ای که به آن « سفر مشتری» می گوییم مرحله به مرحله پیش می رود.

مشتریان بالقوه شما در ابتدا با جستجوی سوالات خود در موتورهای جستجو به شما دسترسی پیدا  می‌کنند. اگر سایت شما نظم ذهنی کافی را برایشان رقم بزند به خواندن مطالب مشغول می شوند.

سپس با خواندن پاسخ سوالاتشان در سایت شما به برندتان اعتماد می کنند. در این مرحله اگر به طور مثل کادر محتوا یا فونت نوشته یا رنگ ها با علم و اطلاع کافی انتخاب نشده باشند، کاربران را از دست خواهید داد.

با خواندن محتوای مفید سایت شما، اگر سرنخ های فروش یا کلید ها و فرم های CTA را به درستی جای گذاری کرده باشید کاربران به سمت خرید سوق داده می شوند.

پس طراحی UI به طرز مخفیانه ای در تمام این مراحل حضور دارد و نقش خود را ایفا می کند. به طور مثال اگر کاربران در سایت شما بین صفحات گشته اند اما نمی توانند صفحات چند دقیقه پیش بازدید شده شان را به راحتی پیدا کنند،

اگر کلیدی که برای CTA و فراخوان به خرید در تخفیف با رنگ اغوا کننده ای طراحی نشده باشد،

اگر نقشه حرارتی سایت نشان می دهد که کاربران روی جاهای اشتباهی از سایت کلیک می کنند،

اگر تمام محصولات را در یک منوی طول و دراز بدون دسته بندی و نظم جا داده اید،

درواقع در مسیر های  مختلف خرید مشتریان، با طراحی UI نا مناسب سایتتان، تابلوی «لطفا از ما خرید نکنید» را نصب کرده اید.

طراحی ui

اگر قصد طراحی ui را دارید می توانید به آدرس زیر مراجعه کنید : 
https://tasagency.net/ui-ux-design/

اصول طراحی UI

در طراحی UI بایستی چند مساله اساسی مدنظر قرار داده شوند تا طرح خوب و متناسبی ایجاد شود:

۱. فضای خالی به کاربران فرصت تنفس می دهد!

یکی از دلایلی که کاربران به سرعت از وبسایت ها فرار می کنند این است که صفحات سایت با المان های غیر ضروری و متعددی پر می شود که اجازه نمی دهد کاربران تمرکز کافی داشته باشند. فضای منفی اصولی دارد که هر طراح UI بایستی به خوبی به آن مسلط باشد.

۲. منوهای مختصر مفید!

گاهی از اوقات سایت ها محصولات و محتوای بسیار خوبی را در قالب نا درست و بی نظمی ارائه می کنند. به طور مثال در صفحه فرود سایت یک تب یا قسمت محصولات یا مقالات در نظر می گیرند. و تمام محصولات و مقالات را آنجا معرفی می کنند.

در حالت ایده ال عناصر هر منو نباید از ۷ تا بیشتر باشد. بهتر است دسته بندی های کلی و جزیی انجام بدهید. تا کاربران بتوانند تک تک صفحات را سر جای خود پیدا کنند. به این ترتیب زمان بیشتری در سایت شما خواهند ماند و به احتمال بالاتری خرید خواهند کرد.

۳. سایت خوب ریسپانسیو است!

کاربران موبایلی در حال پیشی گرفتن از کاربران دسکتاپ و ویندوز هستند. بنابراین وبسایت خوب بایستی برای تمام دستگاه های کاربرانش اعم از لپ تاپ، گوشی موبایل، تبلت، آی‌پد و... پاسخگویی لازم را داشته باشد.

۴. صفحه بندی مناسب

یک صفحه هرچند طولانی بایستی بتواند از ابتدا تا انتها نظم ذهنی مخاطب را حفظ کند. یعنی به او بفهماند از کدام مسیر آمده و در حال طی کردن کدام مسیر است. گاهی ابعاد نامناسب، حاشیه ها، باکس های متعدد و... باعث از بین رفتن این نظم ذهنی می شود.

۵. آیکون ها، شمشیرهای دولبه!

هدف استفاده از آیکون این است که به جای خسته کردن چشمان مخاطب با نوشته ها، تصویری کم حجم و کاملا گویا به او ارائه بدهید تا در نگاه اول تشخیص دهد چه می تواند بکند.

اما گاهی ممکن است این آیکون ها بیش از یک معنا بدهند و باعث گیجی بیشتر شوند. طراح رابط کاربری بایستی ابهامات ذهنی احتمالی کاربران را تشخیص بدهد و تا حد ممکن آن ها را اصلاح کند. طراحی آیکون های دقیق مشتری را در مسیر نگه می دارد.

جمع بندی

طراحی UI مبحث بسیار گسترده ای است و به آن چه در این مطلب بیان کردیم خلاصه نمی شود. اگر طراح UI هستید پیشنهاد می کنیم با خواندن مقالات و تماشای ویدیوهای تازه این عرصه دانش خود را به روز نگه دارید. چرا که به روز بودن اساسی ترین مساله در حرفه شماست.

اگر در نظر دارید از یک طراح UI کمک بگیرید، حتما نمونه کار و میزان بازدهی سایت طراحی شده را بررسی کرده و در صورت امکان با مشتریان قبلی آن ها صحبت کنید.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/26041
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید