امروز چهارشنبه 14 شهریور 1403

Wednesday 04 September 2024

ضرورت استفاده از وسایل ایمنی و آموزش اطفای حریق


1401/07/27
کد خبر : 27552
دسته بندی : اجتماعی
تعداد بازدید : 21 نفر

آتش سوزی و خسارات ناشی از آن یکی از معضلاتی است که در هر مکانی ممکن است رخ بدهد. زمانی که به نکات ایمنی و وجود لوازم ایمنی مانند کپسول آتش نشانی ، جعبه آتش نشانی ، چکمه و لباس کار ضد حریق توجه نشود و به دستورالعمل هایی که برای جلوگیری از بروز خسارات ناشی از آتش سوزی وجود دارد اهمیتی داده نشود، ممکن است هر مکانی چه مسکونی و چه تجاری دچار حریق و مشکلات جبران ناپذیر آن شود.
یکی از دلخراش ترین اتفاقاتی که در سال های اخیر رخ داد و در خاطر همه ما باقی مانده است حادثه تلخ پلاسکو بود که منجر به خسارات شدید و مرگ آتش نشانان گرانقدر شد. در این مطلب قصد داریم به نکات ایمنی و وسایلی که برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقاتی لازم است بپردازیم تا دیگر شاهد چنین مصیبت هایی نباشیم.


آموزش اطفای حریق

چه لوازمی برای اطفای حریق باید در دسترس داشته باشیم

در این بخش به لوازم ایمنی که برای اطفای حریق باید در ساختمان ها وجود داشته باشد اشاره می کنیم. در همه ساختمان ها چه مسکونی و چه تجاری یکی از مهم ترین لوازمی که باید در دسترس باشد و در مکانی نصب شود که همه بتوانند به آن دسترسی داشته باشند، کپسول آتش نشانی و جعبه آتش نشانی است.
همچنین وجود یک کفش، دستکش و لباس کار ضد حریق برای زمان هایی که آتش سوزی کمی اتفاق افتاده است و می خواهید با استفاده از کپسول آتش نشانی آن را مهار کنید لازم است. زیرا گاهی ممکن است بخواهید با استفاده از کپسول آتش نشانی و یا جعبه آتش نشانی، حریق را مهار کنید اما ترس از این دارید که نزدیک شدن به آتش برای خاموش کردن آن باعث صدمه به شما شود. استفاده از لباس کار ضد حریق تا حد بسیار خوبی از آسیب رسیدن به شما جلوگیری می کند.
به این نکته توجه کنید که اطفای حریق یک کار سخت و تخصصی است که تنها آتش نشانان کارآزموده با وسایل تخصصی و لباس کار نسوز می توانند از پس این خطرات برآیند. پس همیشه در صورت مشاهده کوچکترین اتفاقی و نشانه هایی از بروز آتش سوزی، سریعا با آتش نشانی تماس بگیرید.


 آموزش اطفای حریق

لوازم پیشگیری از آتش سوزی

در بخش قبلی به وجود لوازمی چون کپسول آتش نشانی ، جعبه آتش نشانی و لباس کار ضد حریق برای خاموش کردن آتش پرداختیم. اما همانطور که همه شنیده ایم پیشگیری بهتر از درمان است. این مسئله در بحث آتش سوزی نیز صدق می کند. برای اینکه کلا از ابتدا جلوی اتفاق را بگیریم باید چه تدابیری اندیشیده اید؟

نصب سنسور های هشدار دود

در سال های اخیر نصب سنسورهای دود مانند نصب کپسول آتش نشانی و جعبه آتش نشانی در اماکن مسکونی الزامی شده است و به ساختمان هایی که این مورد را رعایت نکرده باشند جواز پایان کار تعلق نمی گیرد. بنابراین این سنسورها وجود دود در فضا را تشخیص می دهند و می توانند تا حد خوبی از گسترش آتش سوزی و خسارات ناشی از آن را کاهش دهند.

اصول ایمنی مقابله با آتش سوزی را یاد بگیرید

یادگیری اصول اطفای حریق یکی از مسائلی است که حتی در مدارس نیز به آن توجه ویژه ای میشود. هر ساله مدارس برای آموزش به دانش آموزان زمانی را اختصاص می دهد و از آتش نشانان درخواست می کنند تا برای آموزش دانش آموزان مسائل مهم مربوط به اطفای حریق را بیان کنند.
آموزش پیشگیری و اطفای حریق را همه اعضای خانه باید بیاموزند و همچنین استفاده از کپسول آتش نشانی و جعبه آتش نشانی را باید یاد بگیرند و به لباس و به پوشش های ضد حریق مانند چکمه و لباس کار باید دسترسی داشته باشند تا در صورت بروز آتش سوزی توان مقابله با آتش و اطفای حریق را داشته باشند.
راه‌ های فرار ایمن از منزل را یاد بگیرید و در صورت بروز آتش سوزی از آن راه های خروجی استفاده کنید.
گاهی مواقع کودکان به علت شیطنت های کودکانه می توانند موجب بروز اتفاقات جبران ناپذیری شوند. بنابراین آموزش به کودکان و اینکه لوازم خطرناک را از دسترس آن ها دور کنیم یکی دیگر از مسائلی است که باید به آن توجه ویژه ای شود.


 آموزش اطفای حریق


کلام نهایی
در پایان ضمن تشکر از شما خواننده گرامی تقاضا داریم تا به نکات ایمنی بیان شده در این متن توجه فرمایید. در صورتی که نیاز به دریافت مشاوره برای تهیه وسایل ایمنی ذکر شده در بالا مانند کپسول آتش نشانی، جعبه آتش نشانی ، لباس کار نسوز و ضد حریق را دارید، می توانید به فروشگاه ایمنی یونکس (https://www.unexsafety.com) مراجعه فرمایید.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/27552
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید