امروز دوشنبه 12 شهریور 1403

Monday 02 September 2024

شرایط دریافت بورسیۀ تحصیلی اسپانیا


1401/07/27
کد خبر : 25964
دسته بندی : اجتماعی
تعداد بازدید : 17 نفر

این روزها تحصیل در دانشگاه‌های برتر دنیا آرزوی بسیاری از دانشجویان است؛ اما به‌دلیل شهریۀ دانشگاه‌ها و هزینه‌های نسبتاً گران زندگی و تحصیل، تنها تعداد اندکی از آنان در دانشگاه و رشتۀ مدنظرشان می‌توانند تحصیل کنند. به‌عبارت دیگر، وضعیت اقتصادی ضعیف بسیاری از دانشجویان عامل اصلی در جلوگیری از رسیدن آنان به آرزویشان است. باوجود این، بسیاری از دانشگاه‌ها بورسیه‌هایی برای دانشجویان واجد شرایط درنظر گرفته‌اند تا آرزوی دیرین آنان را محقق کنند.
بورسیه یا کمک‌هزینۀ تحصیلی (Bursary) پولی است که دانشجویان از کالج یا دانشگاه دریافت می‌کنند تا هزینه‌های تحصیل و زندگی‌اش را بتوانند بپردازند. دانشگاه‌های بین‌المللی کمک‌هزینه‌های‌شان را براساس سیستمی با عنوان Sliding Scale به دانشجویان اعطا می‌کنند. طبق این سیستم، دانشجویانی که درآمد والدین‌شان کمتر از سقف تعیین‌شدۀ باشد، کمک‎‌هزینۀ بیشتری دریافت خواهند کرد. این کمک‌هزینه‌ها و بورسیه‌ها بار زیادی از دوش دانشجویان برمی‌دارند. کشور اسپانیا مانند دیگر کشورها، بورسیه‌هایی به دانشجویان واجد شرایط اعطا می‌کند. در این مطلب برای علاقه‌مندان تحصیل در اسپانیا دربارۀ شرایط بورسیۀ تحصیلی اسپانیا و فرایند دریافت توضیحاتی ارائه خواهیم داد.


 
بورسیه تحصیلی اسپانیا

شرایط بورسیه تحصیلی اسپانیا

به‌طورکلی، شرایط بورسیه تحصیلی به عوامل مختلفی از جمله نوع بورسیه و دانشگاه و کشور محل تحصیل بستگی دارد. بودجۀ این بورسیه‌ها را هم دولت و هم دانشگاه‌ها تأمین می‌کنند. هدف از اعطای این بورسیه‌ها آسان‌‌کردن تحصیل و زندگی برای دانشجویان بین‌المللی است تا آنان به‌جای مسائل اقتصادی بر مباحث درسی و پژوهشی‌شان تمرکز ‌کنند. بورسیه‌های تحصیلی ممکن است به‌صورت نقدی،‌ بُن،‌ تخفیف شهریه یا خدمات دراختیار دانشجویان قرار گیرد و باوجود الزامی‌بودن رقابت دانشجویان در دریافت بورسیه از دانشگاه‌های این کشور، دانشگاه‌ها شرایطی عمومی برای بهره‌مندی از بورسیه‌ تحصیلی اسپانیا درنظر گرفته‌اند که هرکدام امتیازهای مهمی به‌حساب می‌آیند. برخورداری از تمامی این شرایط برای دریافت بورسیه تحصیلی اسپانیا الزامی نیست؛ اما داشتن هرکدام بخت دانشجویان را برای دریافت آنها به‌مراتب افزایش می‌دهد. این شرایط عبارت‌اند از:
•    رزومۀ تحصیلی قوی
•    تحصیل مقطع تحصیلی پیشین در دانشگاه‌های معتبر
•    معدل عالی در مقاطع تحصیلی پیشین
•    داشتن مقاله‌های ISI و شرکت در کنفرانس‌های علمی
•    تسلط بر زبان‌های انگلیسی و اسپانیایی (نمرۀ درخورتوجه مدرک زبان)
•    انگیزه‌نامۀ تحصیلی مناسب
•    توصیه‌نامۀ تحصیلی از استادان شناخته‌شده

نحوۀ دریافت بورسیۀ تحصیلی اسپانیا

علاقه‌مندن به دریافت بورسیۀ تحصیلی ابتدا فرم درخواست بورسیه را از وزرات‌های آموزش یا امورخارجه باید دریافت و تکمیل کنند و برای دانشگاه مدنظر بفرستند تا در صف متقاضیان بورسیه قرار گیرند. این فرم پرسش‌هایی دربارۀ درآمد دانشجویان و والدینشان را شامل می‌شود و با تکمیل تمامی اطلاعات خواسته‌شده، کمک مالی در سریع‌ترین زمان ممکن به دانشجویان تعلق می‌گیرد. نکتۀ مهم این است که درخواست بورسیه‌های تحصیلی اسپانیا محدودیت زمانی دارد؛ به‌همین‌دلیل، اطلاع از زمان‌بندی‌های تعین‌شدۀ دانشگاه مدنظر ضروری است. پیشنهاد می‌کنیم ارسال درخواست را به روزهای پایانی موکول نکنید.



بورسیه تحصیلی اسپانیا



انواع بورسیۀ تحصیلی اسپانیا

مؤسسه‌های بسیاری در اسپانیا بورسیه‌های تحصیلی متنوعی برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری درنظر گرفته‌اند که بعضی از آن‌ها مثل بورسیه‌های تحصیلی وزارت آموزش و فرهنگ و ورزش اسپانیا مختص دانشجویان بین‌المللی است. بورسیه‌های تحصیلی مخصوص دانشجویان بینالمللی عبارتند از:
•    بورسیه‌های تحصیلی آژانس توسعه و همکاری‌های بین‌المللی اسپانیا
•    بورسیۀ مرکز ابرپردازش بارسلونا و موقعیت‌پژوهشی دانشجویی CNS در اسپانیا
•    موقعیت‌های دکتری SIMPaP برای دانشجویان بین‌المللی در MATHEGRAM ITN
•    بورسیۀ کارشناسی ارشد اراسموس موندوس در رشتۀ مطالعات زنان و جنسیت
اعزام دانشجو به اسپانیا
علاقه‌مندان به تحصیل در دانشگاه‌ های خارج از کشور با ابهام‌ها و پرسش‌های متعددی مواجه می‌شوند؛ بنابراین، داشتن راهنما در این مسیر برای آنها اهمیت خواهد داشت. مجموعۀ سیم آخر که از سال 1382 فعالیت خود را در زمینۀ آموزش آغاز کرده است؛ تجربۀ سال‌ها مشاورۀ تحصیلی برای دانشگاه های داخل کشور را دارد و اکنون نیز با فعالیت در حوزۀ اعزام دانشجو به کشورهای اروپایی و کانادا در این راه کمک شایانی به متقاضیان می کند.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/25964
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید