امروز سه‌شنبه 13 شهریور 1403

Tuesday 03 September 2024

ریدکنترلر در سرورها چه نقشی دارد؟


1401/07/27
کد خبر : 26928
دسته بندی : فن آوری
تعداد بازدید : 21 نفر

سرورها به دو دلیل عمده مفید هستند:
1-    سرویس‌دهی بصورت فول تایم و پیوسته
2-    امنیت و نگهداری طولانی مدت اطلاعات
بحث ما در این متن، در مورد امنیت و نگهداری مناسب داده هاست.

داده‌ها در سرور چطور نگهداری شده و امنیت دارند؟

اگر از نحوه دسترسی کاربران داخلی و خارجی یک سازمان که خود بحث بسیار مفصلی در مورد امنیت شبکه می‌طلبد، بگذریم، مباحثی مانند ساخت دسترسی‌ها و فایروال‌ها و... خود سرور برای خواندن و نوشتن اطلاعات روی هارد دیسک‌ها طبق اصولی عمل می‌کند که مدیریت این قوائد و اصول بر عهده قطعه‌ای سخت افزاری به نام کارت RAID یا رید کنترلر است.

رید کنترلر

رِید کنترلر چیست؟

کارت RAID یا رید کنترلر قطعه‌ای سخت افزاری یا گاهی نرم‌افزاری است که مدیریت نحوه ذخیره سازی اطلاعات رو هاردها را بر عهده دارد. تعریف رید کنترلر در ساده‌ترین حالت همین است اما اگر بخواهیم وارد مباحث RAID بندی هاردها و انواع آن بشیم، باید انواع RAID را بصورت جداگانه توضیح داده و بگوییم توسط چه ابزاری در سرورها می‌توان اینکار را کرد که البته در حوصله این متن نمی‌گنجد اما برای اینکه با خود RAID کمی آشنا شوید توضیح کوتاهی در این مورد می‌دهیم.
رِید کردن RAID = Redundant Array of Independent Disks مخفف کلمه آرایه افزونه دیسک های مستقل است. در واقع روشی برای ذخیرهسازی اطلاعات بر روی چند هارد دیسک با هدف محافظت از داده ها در برابر خرابی هارد درایو است.
عموماً رید کنترلر در سرور و ذخیره‌سازها مورد استفاده قرار می‌گیرد اما ممکن است برخی کامپیوترهای شخصی نیز این قابلیت را داشته باشند.

رید کنترلر

رید کنترلر سرور معمولاً بصورت پیشفرض روی سرور توسط سازنده نصب هست اما می‌توان برای کاربری‌های پیشرفته تر آنها را ارتقا داد. قیمت رید کنترلر ها بر اساس مدل ، تعداد اتصال هارد ، میزان کش و سازگاری با نسل سرورها متفاوت است. برای مثال دو مدل از پر استفاده ترین ریدکنترلهای قابل استفاده در سرورهای اچ پی، رید کنترلر P440ar و رید کنترلر P840 هستند که قابلیت اتصال هر دو نوع هارد SAS و SATA را دارند.
برای جمع آوری و تهیه سرور و قطعات اصلی آن می توانید از شرکت رسام سرور کمک بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاهده محصولات به وبسایت rasamserver.com مراجعه فرمایید.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/26928
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید