امروز جمعه 27 مهر 1403

Friday 18 October 2024

رِئیس اصلی توی آسانسور رو بشناس! تابلو فرمان چی کار میکنه؟


1403/07/26
کد خبر : 2409251
دسته بندی : رپورتاژ
تعداد بازدید : 76 نفر

تابلو فرمان آسانسور رئیس هر آسانسوری محسوب میشه و حرکت آسانسور رو امکان پذیر میکنه در این مقاله با تابلو فرمان و انواع آن آشنا میشیم.

رِئیس اصلی توی آسانسور رو بشناس! تابلو فرمان چی کار میکنه؟

ممکن نیست که هر کسی تا به حال توی عمر خودش وقتی که سوار آسانسور شده از خودش نپرسیده باشه که این آسانسور چطوری کار میکنه و ما رو به طبقه های بالایی و پایینی میبره؟

اگر بخواهیم که خیلی ساده توضیحش بدیم میشه به بدن اشاره کرد شما هر کاری رو که انجام میدید توسط مغز خودتون اون کار رو انجام میدید و اونه که دستور میده شما چه کاری رو انجام بدید و از انجام دادن چه کاری پرهیز کنید توی آسانسور ها هم به همین صورت هست اما اینجا شما به جای سر، یک اتاق و به جای مغز تابلوفرمان رو دارید که آسانسور رو به بالا و پایین هدایت میکنه.

انواع تابلو فرمان های آسانسور

شاید برای شما پیش اومده باشه که وقتی سوار آسانسور میشید و  کلید طبقه مدنظرتون فشار میدید ابتدا با سرعت بالا حرکت میکنید و به تدریج وقتی به طبقه ای که کلید اون رو زدید میرسید سرعت آسانسور کاهش پیدا میکنه تا زمان توقف برشه این نوع حرکت رو تابلو فرمان دو سرعته انجام میده که همونطور که از اسم اون مشخصه با سرعت بالا حرکت و با کاهش سرعت توقف میکنه میتونید تصویر این نوع تابلو فرمان آسانسور رو در پایین مشاهده کنید.

 

اما نوع دیگری از تابلو فرمان وجود داره که عملکردش دقیقا بلعکس تابلو فرمان های دو سرعته هست این نوع تابلو فرمان ها از ابتدا تا انتهای حرکت خودشون با سرعت آروم و متعادلی حرکت میکنه تا برسه به مقصد و اونجا بایسته این نوع تابلو فرمان ها اسمشون درایو دار هست که در  مقایسه با تابلو فرمان های دو سرعته عملکرد خیلی بهتری دارن چون شوکی که موقع ایستادن در پنل های کنترلی دو سرعته به کابین آسانسور وارد میشه با گذشتن زمان باعث آسیب دیدن موتور و کابین آسانسور میشه که به همین دلیل این نوع از مغز آسانسور ها میتونن که انتخاب مناسب تری نسبت به نوع دیگه باشه.

 

چرا اسمش شده تابلو فرمان؟

جواب این سوال رو اگر نخواهیم پیچیده کنیم باید اون رو به دو بخش تقسیم کنیم چرا که توی صنعت به هر چیزی که کنترل کننده شرایط و یا جریان ها باشه تابلو میگن مثل تابلو برق که توی هر ساختمون یا واحد آپارتمانی وجود داره تابلوی آسانسور هم همین عملکرد کنترلی رو داره و بهش میگن تابلو فرمان یعنی تابلویی که شما باهاش فرمان بالا، پایین و یا توقف آسانسور رو صادر میکنی به همین دلیله که به پنل کنترل آسانسور تابلو فرمان هم میگن.

قطعه های تابلو فرمان ها چی هستن؟

تابلو فرمان از یک سری برد ها و قطعات دیگه تشکیل شده که هر کدوم از اون ها وظیفه ی انجام یک کاری رو دارن به طور مثال

  • برد IMC وظیفه اصلی حرکات آسانسور رو داره
  • برد کابین CAB
  • برد تغذیه و شارژ باطری IPS
  • برد کنترل بار و فاز LPC

و تعدادی فیوز و منبع تغذیه که قسمت اصلی تابلوی کنترل آسانسور را تشکیل می دهند.

تابلو فرمان آسانسور کجاست؟

همه خونه ها فرقی نداره آپارتمان ها، برج ها و... که دارای بالابر یا آسانسور هستن یک اتاقی دارن که معمولا توی بالاترین نقطه ی این سازه ها قرار میگیره که توی 90 درصد این ساختمان ها این اتاق که بهش اتاق آسانسور هم میگن توی پشت بام خونه ها وجود داره تا بتونی از بالاترین طبقه تا طبقه هایی که زیر زمین هم قرار دارن بتونن به آسانسور دسترسی داشته باشن، تصور کنید که این اتاق توی مثلا طبقه چهارم یک آپارتمان پنج طبقه قرار داشته باشه؛ چه اتفاقی می افته؟ واضحه ساکنین طبقه های چهارم و پنجم نمیتونن به آسانسور دسترسی داشته باشن چون که تابلو فرمان و اتاق آسانسور توی طبقه اشتباهی قرار گرفته برای همینه که شاید توی بعضی از ساختمان ها میبینید که طبقه پنجم مثلا آسانسور  وجود نداره که در اکثر مواقع به این دلیله که اون طبقه بعد از ساخت کل ساختمان اضافه شده.

قوی ترین تابلو فرمان مال کدوم ساختمان توی تهرانه؟

ممکن است پاسخ های متفاوتی برای این سوال وجود داشته باشد، اما شما می توانید به راحتی به این سوال پاسخ دهید. از هر جای تهران می توانید از این بنا دیدن کنید و ببینید! بله، این ساختمان برج میلاد خودمان است که در همه جای تهران پیدا می شود
اگر آلودگی هوا وجود نداشته باشد، می توان این سازه عظیم با چندین تابلو فرمان را که در عکس زیر مشاهده  میکنید مشتاهده نمود:
 

تابلو فرمان ها کجا ساخته میشن؟

توی سراسر دنیا شرکت های مختلفی وجود دارن که وظیفه اونها ساختن تابلو فرمان ها و یا سایر قطعات ضروری و تجملاتی آسانسور هست که توی کشور خود ما هم شرکت های مختلفی وجود داره که یکی از این شرکت های ممتاز و شناخته شده شرکت آریانانوین هست که توی تولید تابلو فرمان، شستی و سایر قطعات آسانسور همیشه پیشرو بوده و هر سال از نقاط مختلف ایران و دنیا برای ساختمان های خودشون از  تابلو فرمان شرکت آریانا نوین استفاده میکنند.

گالری تصاویر

لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/2409251
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید