امروز چهارشنبه 14 شهریور 1403

Wednesday 04 September 2024

رسیدن به سبک زندگی سالم و شاد با به کارگیری راهکارهای عملی


1401/07/27
کد خبر : 27333
دسته بندی : اجتماعی
تعداد بازدید : 18 نفر

سبک زندگی سالم چیست؟

سبک زندگی سالم دارای ابعاد مختلفی است و شامل ابعاد روانی، اجتماعی، معنوی و ... است. سازمان بهداشت جهانی سبک زندگی سالم را، برخورداری از رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی می داند و نه صرفاً عاری از بیماری و ناتوانی.
همچنین سالم بودن بیشتر از خوردن گهگاهی سالاد یا پیاده روی های کوتاه هر چند هفته یکبار است و برای داشتن یک سبک زندگی سالم و خوب باید موارد مختلفی را رعایت کنید.
برای داشتن یک سبک زندگی سالم و خوب در وهله اول باید برنامه ای متناسب با سبک زندگی خود تنظیم کنید
همانطور که گفتیم، زندگی سالم فراتر از ورزش های برنامه ریزی نشده و گاه به گاه است و دامنه وسیع تری از زندگی افراد را در بر می گیرد.
زندگی سالم این نیست که بگوییم این زندگی سالم است و آن یکی ناسالم! بلکه سبک زندگی افراد را می توان طیفی دانست که یک طرف آن زندگی کاملا سالم و طرف دیگر آن زندگی ناسالم است! بیشتر رفتار های یک انسان شاید مربوط به سبک زندگی ناسالم باشد از سوی دیگر انسان دیگری وجود دارد که خیلی از رفتارهای وب منطبق بر سبک زندگی سالم است.
برای داشتن زندگی سالم و بانشاط رعایت مواردی در ابعاد مختلف سلامت روحی و جسمی ضروری است. به عبارت دیگر برای نزدیک شدن به سبک زندگی سالم علاوه بر سلامت جسمی، باید به سلامت روان نیز توجه ویژه ای داشت.

بعد سلامت جسمانی

در بحث زیر می خواهیم سلامت جسمانی را تعریف کنیم و راه های رسیدن به سلامت جسمانی ایده آل را توضیح دهیم.
سلامت جسمانی یعنی همان وضعیت جسمانی خوب و ایده آلی که حاصل فعالیت های ورزشی و تغذیه مناسب و خواب کافی و ... است.
در اینجا 5 راه برای افزایش سلامت جسمانی وجود دارد که می توانید در برنامه خود قرار دهید و در نهایت آنها را دنبال کنید تا به سبک زندگی سالم جسمانی نزدیک شوید. راهکارهای دیگری هم در وب سایت شاه بیت در دسته بندی سلامت جسمانی ارائه شده اند که بسیار موثر در تحقق سبک زندگی سالم هستند.

1) تغذیه مناسب داشته باشید

داشتن یک رژیم غذایی سالم به این معنی نیست که فقط از سبزیجات یا روغن های گیاهی استفاده کنید و دور گوشت ها خط بکشید! دریافت تغذیه مناسب از طریق رژیم غذایی لازم نیست پیچیده باشد. می توانید یک برنامه غذایی هفتگی خوب طراحی کنید که هم شامل گوشت و هم غذاهای گیاهی باشد. اما نظر اکثر کارشناسان این است که مصرف گیاهان و سبزیجات باید بیشتر از مصرف گوشت باشد. یعنی چیزی حدود 70 درصد سبزیجات و 30 درصد گوشت!
دومین نوع غذایی که بعد از حبوبات و غلات باید بیشترین سهم را در سبد غذایی ما داشته باشد، میوه ها و سبزیجات هستند. همچنین در موارد زیر انواع گوشت و لبنیات و در زیر آن انواع روغن و تنقلات وجود دارد. مصرف دو مورد آخر باید بسیار کم باشد. اگر می توانید آنها را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنید.
ناگفته نماند که اگر به گوشت علاقه زیادی دارید و بیش از حد معمول مصرف می کنید، بهتر است از گوشت های کم چرب مانند سینه مرغ استفاده کنید.


سبک زندگی سالم

2) خواب و استراحت کافی

شما ممکن است از آن دسته افرادی باشید که توسط خانواده و دوستانتان متهم به بی خوابی یا پرخوابی می شوید. شاید واقعا مشکل بی خوابی دارید. اما چند ساعت خواب کافی است؟ همیشه به ما گفته اند که باید 8 ساعت در شب بخوابید، اما این میزان خواب متوسط است و ممکن است بهترین میزان خواب برای همه نباشد.
برخی از افراد به خواب بیشتری نیاز دارند و بدن برخی دیگر با خواب کمتر سازگار می شوند. نیاز ما به خواب ممکن است در طول زندگی و در سنین مختلف تغییر کند. پس عبارت تکراری «هر شب 8 ساعت بخواب» کلیشه ای بیش نیست. برای تنظیم خواب، باید نیازهای شخصی خود را هم در نظر بگیرید و الگوی مناسب خود را پیدا کنید.
وقتی می گوییم الگوی صحیح یعنی کارهای روزانه ات را طوری تنظیم می کنی که هر شب 6 ساعت بخوابی یک ربع بالا و پایین مشکلی ایجاد نمی کند. اما این الگو نباید طوری باشد که یک شب 8 ساعت و شب بعد 3 ساعت بخوابید! برای سیستم بدن بسیار خطرناک است…

همانطور که گفتیم میانگین نیاز به خواب در طول سالهای زندگی هر فرد به خصوص در دوران کودکی و نوجوانی تغییر می کند!! میانگین نیاز به خواب در گروه های سنی مختلف به شرح زیر است:

•    دوران نوزادی (3 تا 11 ماه) 14 تا 15 ساعت
•    کودک نوپا (12 تا 35 ماه) 12 تا 14 ساعت
•    سن قبل از مدرسه (3 تا 6 سال) 11 تا 13 ساعت
•    سن مدرسه (6 تا 10 سال) 10 تا 11 ساعت
•    نوجوانی (11 تا 18 سال) 9.5 ساعت
•    بزرگسالان به طور متوسط 8 ساعت
•    افراد مسن احتمالا به خواب کمتری نیاز دارند…

3) ورزش و فعالیت بدنی

همه می دانند که تفاوت زیادی بین فردی که حداقل 30 دقیقه در روز ورزش می کند و فردی که اصلاً به ورزش علاقه ندارد وجود دارد.
البته وقتی صحبت از ورزش در وسط می شود، ممکن است برخی به فکر دمبل های سنگین و دویدن و طناب زدن شدید باشند، در حالی که گاهی برای اکثر افراد پیاده روی سریع و حرکات کششی بهترین و مناسب ترین ورزش محسوب می شود. می آید. در ادامه بحث خود می خواهیم چند نوع ورزش ساده را نام ببریم که می توانید به صورت روزانه انجام دهید و از افزایش نشاط، شادابی و سلامت بدن خود لذت ببرید. وقتی صبح از خواب بیدار می شوید، روز خود را با چند تمرین کششی شروع کنید.
3 تا ۳۰ دقیقه را برای دویدن در روز و شب خود اختصاص دهید. آهسته دویدن هم کاهش وزن را به دنبال دارد و هم نشاط و سلامت … .
جدای از این، چند فایده ورزش منظم و روزانه را برایتان بیان می کنیم:
•    ورزش وزن بدن را کنترل می کند
•    ورزش با بیماری ها مبارزه می کند
•    ورزش به شما احساس خوبی می دهد
•    ورزش روزانه انرژی شما را چند برابر می کند
•    ورزش روزانه منجر به خواب راحت می شود
•    ورزش میل جنسی شما را بهبود می بخشد
•    ورزش سرگرم کننده است

ورزش و فعالیت بدنی بهترین راه برای رسیدن به سلامت و تفریح است. به طور کلی، روزانه 30 دقیقه به طور منظم ورزش کنید. البته، اگر می خواهید وزن کم کنید یا به فکر تناسب اندام و بدنسازی بیشتری باشید، بدیهی است که باید زمان بیشتری را برای فعالیت بدنی خود اختصاص دهید. اگر برای مدت طولانی ورزش نکرده‌اید، حتماً قبل از شروع هر ورزشی در مورد بیماری‌های مزمن احتمالی مانند بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت یا آرتروز با پزشک خود صحبت کنید.


سبک زندگی سالم

4) از اعتیاد به هر چیزی بپرهیزید

با شنیدن کلمه اعتیاد به یاد چه چیزی می افتید؟ حتما جواب 80 درصد شما سیگار و الکل و انواع مواد مخدر است! طبق آمار جهانی سازمان های مختلف، از هر سه نفر یک نفر به چیزی معتاد است. یکی به بازی های کامپیوتری، یکی به سیگار، یکی به موسیقی، یکی به کتاب و غیره.
و برخلاف تصور عموم، فقط اعتیاد به مواد مخدر یا الکل نیست که مضر است!
در این دنیا همه چیز برای مصرف انسان آفریده شده است، اما به شرطی که در مصرف آن زیاده روی نشود. اگر هر کدام از ما در استفاده از بازی های رایانه ای، سیگار، مشروبات الکلی و ... زیاده روی نکنیم، مطمئناً مشکل خاصی نخواهیم داشت. البته بدیهی است که فردی که روزی 2 پاکت سیگار می کشد و از این رفتار راضی است با مشکلات بزرگی مواجه خواهد شد و همانطور که گفتیم بین فردی که هفته ای 2 یا 3 نخ سیگار می کشد تفاوت زیادی وجود دارد با فردی که به 2 بسته سیگار در روز راضی نیست. (البته توصیه ما این است که به هیچ وجه سیگار نکشید و مشروبات الکلی مصرف نکنید، اما بهتر است فردی که مبتلا شده است مصرف این گونه موارد را به حداقل برساند). در بعضی از مقالات مجله اینترنتی شاه بیت به خوبی راجع به نحوه ترک آرام مشروبات الکلی و سیگار صحبت کرده ایم.

5) داشتن رابطه جنسی کنترل شده با همسر

رابطه جنسی منظم اما کنترل شده فواید زیادی برای سلامتی دارد. استرس را از بین می برد، سیستم ایمنی شما را تقویت می کند، 85 کالری یا بیشتر می سوزاند (هر 30 دقیقه)، سلامت قلب و عروق شما را تقویت می کند، درد را کاهش می دهد، نشاط را افزایش می دهد، خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می دهد و خواب شما را بهتر می کند.
اما به خاطر داشته باشید که رابطه جنسی اعتیاد آور است و مانند بقیه مواردی که قبلا ذکر کردیم، باید مدیریت شود و زیاده روی نکنید.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/27333
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید