امروز چهارشنبه 14 شهریور 1403

Wednesday 04 September 2024

راه کارهای فوق العاده موثر برای افزایش اعتماد به نفس


1401/07/27
کد خبر : 27327
دسته بندی : اجتماعی
تعداد بازدید : 21 نفر


اعتماد به نفس چیست؟

ابتدا قبل از برشمردن راههای افزایش اعتماد به نفس، باید تعریف درستی از آن داشت. تعاریف زیادی از اعتماد به نفس وجود دارد، اما تعریف ما این است:

داشتن باورهای ذهنی درست در مورد توانایی ها و مهارت های خود. یعنی باور داشته باشیم که توانایی ها و مهارت های لازم برای انجام کاری را داریم. ممکن است فردی در حین رانندگی اعتماد به نفس بالایی داشته باشد، اما همان فرد زمانی که می خواهد در جمع صحبت کند دچار استرس و اضطراب می شود. بنابراین ممکن است در یک زمینه عزت نفس بالا و در حوزه دیگر کاملاً برعکس باشد. پس می توان گفت به نوعی همه انسان ها به طور قطع نیاز به تقویت اعتماد به نفس خود در زمینه ای دارند.

ریشه اعتماد به نفس چیست؟

ریشه اعتماد به نفس می تواند موارد و اتفاقات زیادی باشد که در ادامه به آنها می پردازیم. اما نکته مهمی که در اینجا می خواهم به شما بگویم این است که ریشه اصلی اعتماد به نفس شما در این است که شما اشرف مخلوقات هستید. شما یک موجود هستید! باید بدانید که خداوند فقط یک نفر را در این دنیا مانند شما آفرید و آن شما هستید. بسیار با دقت به این موضوع نگاه کنید. یک اثر انگشت هم مثل شما در این دنیا هست، یکی مثل شما در جهان به این پهناوری رفتار می کند و باید به آن افتخار کنید! خداوند روح خود را در شما دمیده است و این مایه افتخار شماست.
مرد بزرگی گفت: اعتماد به نفس فقط اسمش اعتماد به نفسه! ابتدا باید به خدا اعتماد کنید و مطمئن باشید که او خودش به شما کمک خواهد کرد و بهترین چیزها را برای شما رقم خواهد زد. پس ریشه اصلی اعتماد به نفس را می توان توکل بر خدا دانست و بس.

از آنجایی که اعتماد به نفس ریشه در توکل به خدا دارد، تربیت خانوادگی می تواند نقش مهمی در این توکل داشته باشد و از آنجایی که در خانواده این زنان هستند که نقش اصلی تربیت را دارند، به خانم های بزرگوار توصیه می کنیم که مقالات افزایش اعتماد به نفس در زنان را در وب سایت جریره حتما دنبال نمایید. در این صورت می توانید به عنوان رهبری توانمند فرزندان خود را با اعتماد به نفس بالا تربیت نمایید.

علائم کمبود اعتماد به نفس

افرادی که اعتماد به نفس ندارند، یا حداقل اعتماد به نفس پایینی دارند، دارای تعدادی ویژگی و علائم مشترک هستند که باعث می شود احساس کنند نمی توانند کارها را به درستی پیش ببرند. برخی از این علائم عبارتند از:

•    منزوی شدن و دوری از جمع
•    آرام صحبت کردن
•    ترس از انتقاد کردن از دیگران
•    ترس از انجام کارها
•    مقایسه کردن خود با افرادی که اعتماد به نفس بالایی دارند


 


اینها تنها برخی از علائم عزت نفس پایین بود. قطعا افراد با عزت نفس پایین دارای ویژگی های مهم زیادی هستند، اما در اینجا سعی کردیم 5 مورد از مهمترین آنها را نام ببریم. وقتی همه علائم را بدانید می توانید به خودآگاهی بهتری دست پیدا کنید و این باعث می شود بیشتر به فکر رفع کمبود اعتماد به نفس خود باشید.
در ادامه راه حل هایی را به شما می گوییم که می تواند به شما کمک کند تا فردی با اعتماد به نفس بالا شوید. اما قبل از آن فکر می کنم شناخت ویژگی های افراد با اعتماد به نفس بالا کمک زیادی به تقویت این مهارت در شما می کند. پس بیایید با هم به آنها نگاهی بیاندازیم.

ویژگی های افراد با اعتماد به نفس بالا

حال که علائم کمبود اعتماد به نفس را شناختیم بد نیست نگاهی به ویژگی های افرادی که اعتماد به نفس بالایی دارند بیندازیم و سپس راه های افزایش اعتماد به نفس را بگوییم. افراد دارای عزت نفس بالا معمولا:

آنها به خود اطمینان دارند.
آنها در زندگی ریسک می کنند.
آنها در زمان حال زندگی می کنند.
به دنبال یادگیری مطالب جدید هستند.
آنها به خوبی از دیگران تعریف می کنند.
آنها افراد کاریزماتیک هستند.
اصولاً ویژگی های این دسته از افراد به قدری بالاست که اگر بخواهیم همه آنها را برای شما نام ببریم، مسلماً زمان زیادی می برد و از حوصله این متن خارج است. به همین دلیل پیشنهاد می کنم مقالات مرتبط با این موضوع را حتما از وب سایت جریره دنبال نمایید. زیرا می توانید از این ویژگی ها به عنوان راه حلی برای افزایش اعتماد به نفس استفاده کنید. برای مثال وقتی یکی از ویژگی های افراد با اعتماد به نفس این است که محکم صحبت می کنند، مطمئناً متوجه خواهید شد که برای افزایش اعتماد به نفس خود باید محکم صحبت کنید.


راه هایی برای افزایش اعتماد به نفس


احتمالا الان انرژی و انگیزه بیشتری برای افزایش اعتماد به نفس خود دارید و می خواهید هر چه زودتر این مهارت را در خود افزایش دهید. خب، زیاد معطل نمی‌کنم، بیایید خیلی سریع راه‌هایی را برای افزایش اعتماد به نفس اشاره نماییم.

1) باور داشته باشید که می توانید

اولین و مهمترین راه برای افزایش اعتماد به نفس این است که خود را باور داشته باشید. این بدان معناست که بپذیرید شما نیز می توانید فردی با اعتماد به نفس شوید. وقتی باور داشته باشید که می توانید، قطعاً خواهید توانست. آقای هنری فورد نیز در این رابطه جمله ای دارد که می گوید:
پس ابتدا با این واقعیت کنار بیایید که می توانید اعتماد به نفس خود را تقویت کنید، سپس خواهید دید که چه قدرت بزرگی برای افزایش اعتماد به نفس شما است.

2) با اطمینان و صلابت صحبت کنید

راه دوم برای افزایش اعتماد به نفس صحبت کردن با اعتماد به نفس و محکم است. مهمترین ویژگی افراد با اعتماد به نفس نحوه صحبت آنهاست. آیا تا به حال فردی را دیده اید که عزت نفس بالایی داشته باشد و آرام صحبت کند یا اینکه کم حرف باشد؟ قطعا نه.
همه افرادی که عزت نفس فوق العاده بالایی دارند با صدای بلند و محکم صحبت می کنند تا حرفشان بیشتر در دل مخاطب بنشیند. علاوه بر این، آنها با اطمینان صحبت می کنند. یعنی وقتی می خواهند چیزی را به دیگران منتقل کنند، طوری با آنها صحبت می کنند که خیالشان راحت باشد. یعنی کاملاً به آن مطلب اطمینان دارند. این ویژگی افراد با اعتماد به نفس یکی از مهمترین ویژگی های آنها در برخورد با دیگران است و می توان گفت به نوعی رمز موفقیت آنها در همین است.


3) زبان بدن خود را تقویت کنید

راه سوم برای افزایش اعتماد به نفس، تقویت زبان بدن است. ظاهر انسان، چون همیشه در چشم دیگران است، می تواند ما را با اعتماد به نفس یا خجالتی جلوه دهد. در نتیجه یکی از مهم ترین عوامل در اعتماد به نفس ما زبان بدن ماست.
افرادی که اعتماد به نفس بالایی دارند، سر و چانه بالایی دارند، صاف می ایستند، با دیگران ارتباط چشمی خوبی برقرار می کنند، از دست های خود به خوبی استفاده می کنند و این به نوبه خود باعث می شود که اعتماد به نفس بیشتری برای دیده شدن توسط دیگران داشته باشند.
من به شما پیشنهاد می کنم مطالعات بیشتری در مورد زبان بدن انجام دهید و تمام تلاش خود را برای تسلط بر زبان بدن خود انجام دهید. چون همونطور که اشاره کردیم این مورد خیلی می تواند به تقویت اعتماد به نفس شما کمک کند.


 

4) لباس مناسب بپوشید!

راه چهارم برای افزایش اعتماد به نفس در نحوه لباس پوشیدنتان است. آیا متوجه شدید اولین چیزی که بعد از دیدن یک فرد خوش تیپ و خوش لباس می بینید چیست؟ قطعا ویژگی های یک فرد ثروتمند، موفق و با اعتماد به نفس در ذهن شما ظاهر می شود. درست است؟
خوش لباس بودن دلیل دیگری است که ما را با اعتماد به نفس نشان می دهد. متوجه شده اید که چه حس بدی داریم وقتی لباسی می پوشیم که دوست نداریم؟ اما دقیقاً در مواقعی که با لباس های جذاب و شیک در مقابل دیگران ظاهر می شویم، اعتماد به نفس فوق العاده بالایی داریم!
خوب، وقتی می بینیم طرز لباس پوشیدن ما اینقدر روی اعتماد به نفس ما تأثیر می گذارد، به نظر شما بهتر نیست همیشه بهترین ظاهر را داشته باشیم و آراسته باشیم؟

5) مثبت اندیش باشید

راه پنجم افزایش اعتماد به نفس به ورودی های ذهن شما مربوط می شود. افراد با اعتماد به نفس نیز مثبت هستند و نمی گذارند افکار منفی وارد ذهنشان شود. حتی در بدترین شرایط، آنها تمام تلاش خود را می کنند تا یک نکته مثبت را از آن شرایط به ظاهر بد بیرون بکشند. این ویژگی به آنها کمک می کند تا نسبت به دیگران وضعیت بهتری داشته باشند، از کوچکترین مسائل ناراحت و عصبانی نشوند و در نتیجه در هنگام وقوع این اتفاقات اعتماد به نفس بالاتری داشته باشند.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/27327
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید