امروز پنج‌شنبه 15 شهریور 1403

Thursday 05 September 2024

راهنمای خرید کتاب مناسب کودک شش ساله


1401/07/27
کد خبر : 28253
دسته بندی : اجتماعی
تعداد بازدید : 14 نفر
اگر شما نیز والدین یک کودک شش ساله هستید و به دنبال خرید کتاب مناسب کودک شش ساله، هستید. این مقاله همان چیزی است که باید بخوانید. شش سالگی سن مناسبی برای آغاز ورود به دنیای کتاب است زیرا کودک به سن ورود به دبستان نزدیک شده است. والدین دوست دارند باخرید کتاب کودک، فرزندانشان را برای ورود به مدرسه مشتاق تر کنند. کتاب سبب بهبود قدرت اندیشه و تفکر خلاق در کودکان می شود و ذهن آنها را شکوفا می کند. به علاوه سوق دادن کودکان به کتاب، موجب دور شدن آنها از اینترنت، موبایل‌ها و تبلت ها می شود. فضایی که برای کودکان به هیچ وجه مناسب نیست و آسیب های زیادی در پی دارد. والدین، دوست دارند کودکانشان بیشتر به سمت کتابخوانی گرایش پیدا کنند تا از این آسیب های بالقوه در امان باشند. اما شاید ندانند چه نوع کتاب هایی برای کودکان، مناسب تر هستند. این نوشته در این زمینه به آنها کمک خواهد کرد.

کتاب مناسب کودک شش ساله

معیارهای انتخاب کتاب مناسب کودک شش ساله

برای خرید کتاب کودک شش ساله باید به یک سری عوامل و شرایط توجه کرد. هر کتابی نمی تواند مناسب یک کودک شش ساله باشد در ادامه مقاله به برخی از معیارهایی می پردازیم که باید به عنوان پدر یا مادر در انتخاب کتاب مناسب کودک شش ساله رعایت نمایید.

کتاب مناسب کودک شش ساله باید با ارزش ها و فرهنگ ایرانی و اسلامی مطابقت داشته باشد.

 اخلاق و ارزش ها هستند که از انسان محافظت می کنند. پس هر کتاب مناسب کودک شش ساله نیز باید مطابق بر این ارزشها نوشته شده باشد. اینگونه می‌توان نسل جدید را از همان ابتدا طوری تربیت کرد که در مسیر درست اخلاقی و فرهنگی گام بردارد. کتاب‌های زیادی برای کودکان وجود دارند اما همه آنها شایستگی کافی برای تربیت و سرگرم کردن کودکان ایرانی و مسلمان را ندارند. این کتاب ها با اهداف و استانداردهایی که برای فرزندانتان در نظر گرفته‌اید همخوانی ندارند.

کتاب های کودکانه نباید مشوق مشاجره یا خودخواهی، تحقیر، چشم پوشی از رفتار گناه آلود یا نادیده گرفتن عواقبِ عادلانۀ اعمال باشند. کتاب‌هایی را انتخاب کنید که به فرزندانتان کمک کنند تا فضیلت را به بدی ترجیح دهند و شخصیت خداپسندانه را الگوبرداری کنند. همچنین باید با خواندن کتاب به صداقت، تشویق شوند. نویسندگان خبرۀ کودکان می‌توانند این مفاهیم را به صورت جذاب و با زبانی ساده به کتاب های کودکان بیاورند. برای مثال در سایت نشر جمال، کتاب های زیادی وجود دارند که مطابق با این استاندارد ها باشند.

کتاب خوب برای کودک

 کتاب مناسب کودک شش ساله باید ذهن و تخیل را تحریک کند

کتاب های کودکانۀ خوب باعث تشویق کودکان به خودآموزی می شوند. به این معنا که کودکان را به گفتگو در مورد آنچه در داستان می گذرد تشویق می‌کنند و سوالاتی را در ذهن آنها ایجاد می کنند. کتاب های خوب باعث می شوند که کودکان فکر کنند، تعجب کنند و بخواهید بیشتر بدانند.

 

کتاب های کودکان باید با تجربیات و دانسته های کودکان، متناسب باشند

طیف وسیعی از انواع کتاب مناسب کودک شش ساله در بازار وجود دارند. منتها باید در میان آنها کتابهایی را انتخاب کنید که با شرایط فرزندتان تناسب بیشتری دارد. محل زندگی فرزندتان را در نظر بگیرید. از نظر عقلی، عاطفی و بلوغ، کتاب‌هایی را انتخاب کنید که با تجربیات او مرتبط هستند. همچنین طول کتاب، تعداد تصاویر، طول فصل ها و واژگان را در نظر بگیرید. ممکن است تا زمانی که شروع به خواندن کتاب نکنید، ندانید که آیا کتاب برای سن فرزندتان مناسب است یا خیر. پس اگر وقت بگذارید و ابتدا خودتان کتاب را بخوانید می‌توانید کتاب های بهتری را انتخاب کنید.

کتاب های کودکان می‌توانند نقش مهمی در آموزش ایفا کنند

 کتاب مناسب کودک شش ساله باید اطلاعات مفیدی را ارائه دهد

بسیاری از والدین دوست دارند کتاب های کودکانه ای را انتخاب کنند که صرفا سرگرم کننده نباشند. آنها دوست دارند که مطالبی کاربردی در درون کتاب ها باشد که فرزندانشان، چیزی مفید یاد بگیرند. برخی از کتاب های کودکان از این نظر، کتابهایی زنده تر هستند. زیرا این کتاب‌ها تمام اطلاعاتی را که کودک برای رسیدن به درک خودش از موضوع نیاز دارد فراهم می‌کنند. اینگونه کتاب ها می‌توانند شکاف‌هایی را که در شیوه تربیت والدین وجود دارند برای کودکان پر کنند بنابراین، کودکان به واسطه این کتاب ها بخش بزرگتری از آموزش را خود به دست می گیرد و معلم خود می شود.

کتاب مناسب کودک شش ساله نباید از ادبیات گذشته بی بهره باشد

مسیری که ادبیات و فرهنگ تا این لحظه طی کرده است نباید در کتاب های کودکان به فراموشی سپرده شود. اگرچه دنیای امروز به واسطه گسترش تکنولوژی برای کودکان نیز بسیار تغییر کرده است اما جذابیت فرهنگ و ادبیات گذشته همچنان از بین نرفته است. هنوز هم داستان های قدیمی در کشورهای مختلف بارها و بارها روایت و خوانده می شوند. این داستان ها امتحان خود را پس داده‌اند و امروزه هم مثل گذشته لذت بخش اند. نمونه هایی از این داستان ها را می‌توان در شاهنامه و کلیله و دمنه پیدا کرد. حتی در قرآن نیز داستان های زیادی وجود دارند که می توانند دستمایه نویسندگان کودکان باشند. والدین شما آنها را خوانده اند، شما آنها را خوانده اید، و اکنون می توانید آنها را به فرزندان خود منتقل کنید.

لزوم استفاده از ادبیات و فرهنگ گذشته در کتاب های کودکان

راهنمای خرید کتاب کودک

چگونه در خرید کتاب برای فرزندان خود، معیارهایی شخصی داشته باشیم؟

می‌توانید در انتخاب کتاب های کودکان، معیارهایی شخصی داشته باشید و بر اساس این معیارها برای فرزند خود کتاب بخرید. این کار حتی توسط بسیاری از والدین غربی نیز انجام می شوند. والدین، دوست دارند فرزند خود را بر اساس عقاید فرهنگی و اجتماعی خود بار بیاورند. با این هدف، والدین این حق را دارند که جلوی برخی از مفاهیم را در مسیر آموزش فرزندان خود بگیرند. پس می‌توانید در هنگام خرید کتاب مناسب کودک شش ساله خود، به معیارهای خود فکر کنید. برای این کار باید به این سوالات پاسخ دهید.

- آیا انواع خاصی از کتاب ها وجود دارند که نمی خواهید فرزندتان آنها را بخواند؟ (مانند افسانه‌ها، داستان های ترسناک، کتاب های کمیک و... )

- آیا نویسندگان مورد علاقه ای دارید که در کودکی آنها را دوست داشته اید و دوست دارید فرزندتان هم آثار آنها را بخواند؟

- آیا کتاب های مورد علاقه ای دارید که می خواهید با فرزندتان خود به اشتراک بگذارید ؟

- آیا موضوعات خاصی وجود دارد که می خواهید فرزندتان از آنها اجتناب کند؟

- آیا کتاب هایی وجود دارند که فکر می کنید فرزندتان به دلایل معنوی، مذهبی یا آموزشی نیاز به خواندن آنها دارند؟

کلام آخر

شاید شما یک لیست از معیارهای ذهنی داشته باشید که در انتخاب کتاب مناسب کودک شش ساله به شما کمک کند. اگر اینطور نیست، پیشنهاد می شود سایت نشر جمال را پیگیری کنید. این سایت به شما کمک می‌کند تا چنین فهرستی را تهیه کنید و روی اهدافی که برای فرزندان خود دارید متمرکز بمانید /در صورتی که نیاز به مشاوره خرید کتاب کودک دارید می توانید از طریق سایت نشر جمال به آدرس jamalnashr.com راهنمایی های لازم را دریافت نمایید


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28253
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید