امروز سه‌شنبه 13 شهریور 1403

Tuesday 03 September 2024

راهنمای خرید هارد سرور


1401/07/27
کد خبر : 26740
دسته بندی : فن آوری
تعداد بازدید : 23 نفر

پردازش و ذخیره سازی اطلاعات بصورت انبوه امروزه در کسب و کارهای بزرگ به یک نیاز تبدیل شده است. معمولاً این کسب و کارها برای ذخیره سازی و امنیت این حجم از اطلاعات از یک یا چندین سرور یا ذخیره‌ساز استفاده می‌کنند. اگرچه ممکن است تفاوت‌هایی میان هاردهای مورد استفاده در این سرورها و ذخیره‌سازها وجود داشته باشد اما در نهایت امنیت و سرعت جابجایی اطلاعات کاربران هدف اصلی است. در این مطلب سعی می‌کنیم نکات اصلی خرید هارد سرور را توضیح داده تا موقع تصمیم‌گیری، بهترین انتخاب را داشته باشید.

چه تفاوتی بین هاردهای مورد استفاده در سرور و کامپیوترهای معمولی وجود دارد؟

مسئولیت یک هارد در تمام سیستم‌های کامپیوتر، سرور و ذخیره‌سازها "ذخیره سازی دائم اطلاعات" است. اما موضوع به همینجا ختم نمی‌شود. هاردها در تکنولوژی، ابعاد، ظرفیت‌ها و سرعت‌های مختلف تولید شده و استفاده می‌شوند. در هنگام نگارش این متن، هاردهای SSD NVME به شدت در بازار پرطرفدار شده و در اکثر لپتاپ‌های شخصی و حتی سرورها به دلیل سرعت بالای خواندن و نوشتن، در نظر گرفته می‌شوند.
اما در پاسخ به پرسش بالا باید گفت "هاردهای سرور باید توانایی خواندن و نوشتن اطلاعات را بصورت دائم و 24 ساعته داشته باشند و عمر مفید بیشتری نسبت به هاردهای معمولی داشته باشند". عموماً در بازار نیز به هاردهای سرور ، هارد تجاری یا ENTERPRISE HARDDISK می‌گویند. شاید اگر با سخت افزار سیستم خود درگیر شده باشید و به خرید و فروش آن مشغول شده باشید، هاردهای PC را به دو بخش HDD و SSD تقسیم کرده باشید و براساس ظرفیت، هارد را تعریف یا حتی خریده باشید. اما چیزی در مورد LFF یا SFF نشنیده باشید! یا حتی10K  و 15K ! البته این اصطلاحات در زمان خرید هارد سرور بیشتر شنیده می‌شوند. برای پاسخ کاملتر به پرسش این بخش موضوعات زیر را مطالعه کنید:

دسته‌بندی هارد سرور براساس تکنولوژی

در این قسمت زیاد به بررسی موضوع نمی‌پردازیم چرا که مطالب کاملی در این مورد بصورت فارسی و انگلیسی وجود دارد. اما در کل منظور از نوع تکنولوژی همان ساختار فیزیکی هارد است که به دو نوع HDD و SSD تقسیم می‌شود. هاردهای HDD با تکنولوژی دیسک چرخان و هد خواننده کار می‌کنند و SSD ها فاقد دیسک بوده و درواقع فضای ذخیره‌سازی آنها در مدارها قرار دارند. SSD ها بدلیل عدم وجود دیسک، در مقابل آسیب پذیری ضربات فیزیکی مقاومتر عمل می‌کنند. ویژگی بسیار مهمتر SSD ها سرعت خواندن و نوشتن بالاتر آنها است. در واقع همین ویژگی سرعت بالا، آنها را بسیار پرطرفدار کرده است. هارد سرور SSD نیز دارای پسوند Enterprise است. تفاوت آنهم در نوع ساخت و طول عمر آنهاست. اگر بخواهیم در این قسمت بسیار ریز شویم باید وارد مباحث سخت افزاری شویم که در حوصله متن نمی‌گنجد.


 خرید هارد سرور

دسته‌بندی هارد سرور براساس سایز

در کامپیوتر و سرورها دو نوع سایز هارد بصورت استاندارد تعریف شده‌اند. LFF و SFF
LFF مخفف Large Form Factor به معنی فرم سایز بزرگ است که تمام هاردهای 3.5 اینچی را شامل می‌شود.
SFF نیز مخفف کلمات Small Form Factor بوده که به معنی فرم سایز کوچک است. این هاردها با نام هاردهای 2.5 اینچی نیز شناخته می‌شوند.
این دو حالت سایز استاندارد هستند که هم در سرورها و هم در کامپیوترها استفاده می‌شوند ولی ابعاد دیگری نیز وجود دارند که در این دو استاندارد جایی ندارند. برای مثال می‌توان به حافظه‌هایM2  NVMe یا حافظه‌های قابل نصب روی اسلات PCIe اشاره کرد که بیشتر شبیه بُرد هستند تا هارددیسک و البته SSD هم هستند.

انواع اتصال هاردها به سرور

اگر از نوع اتصال هاردهای اکسترنال بگذریم که عموماً USB هستند، هاردهای اینترنال یا داخلی، بصورت استاندارد به سه صورت به سرور متصل می‌شوند: SAS  ، SATA و PCIe
اتصال نوع SAS بیشترین استفاده را برای هاردهای نوع SFF داشته و معمول‌ترین نوع اتصال در سرورها هستند که سرعتهای 10K و 15K را پشتیبانی می‌کند.
اتصال SATA هزینه اولیه کمتری نسبت به SAS داشته و عموماً برای هاردهای سایز بزرگ استفاده می‌شوند و البته سرعت کمتری نسبت به نسل آخر SAS دارد.
اخیراً اتصالات نوع PCIe نیز باب شده‌اند که البته جدید هستند. هاردهای نوع SSD NVMe روی این نوع اتصال نصب می‌شوند.

اعداد نوشته شده روی هارد چه هستند؟

اگر از ظرفیت‌ها صحبت شود، مسئله‌ی پیچیده‌ای نیست! از 128 گیگ تا 8 ترابایت یا حتی بیشتر! نیازی به توضیح نیست. اما اعدادی مثل 6G یا 12G به چه معناست؟ یا 10K و 15K؟ توضیح می‌دهیم:
مقیاس سرعت انتقال داده‌ها در هارد ها با Gb/s یا G نمایش داده می‌شود که به معنی Gigabit per second است. هرچند نمی‌توان این سرعت را به صورت دقیق اندازه‌گیری کرد ولی ‌می‌توان بصورت تخمینی سرعت انتقال اطلاعات در یک هارد را اندازه گرفت که بر این قرار است:
•    3G : 1200MB/s
•    6G : 2400MB/s
•    12G : 4800MB/s
سرعت دور چرخش هاردهای دیسکی نیز با مقیاس rpm یا دور در دقیقه اندازه گیری می‌شود. 10K یا 15K نیز به معنی 10000 و 15000 دور در دقیقه است. قاعدتاً سرعت گردش هرچقدر بالاتر باشد، سرعت خواندن و نوشتن نیز بالاتر می‌رود.


 خرید هارد سرور

جمع‌بندی

با اطلاعات ارائه شده در این متن شما با خواندن  فنی روی یک هارد می‌توانید سرعت گردش اطلاعات در آن را درک کنید. برای مثال هارد سرور HP 300GB SAS 12G 15K یعنی هاردی که ظرفیت 300 گیگابایتی دارد، اتصال آن SAS است، 4800 مگابایت بر ثانیه سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات داشته و با سرعت 15 هزار دور بر دقیقه گردش دیسک را انجام می‌دهد. با این حال شاید هنوز ندانید که بهترین گزینه خرید هارد سرور برای شما چیست. ما به شما شرکت رسام سرور را معرفی می‌کنیم که عامل فروش سرور HP و قطعات آن در ایران است. برای کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت rasamserver.com مراجعه فرمایید.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/26740
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید