امروز یکشنبه 11 شهریور 1403

Sunday 01 September 2024

راهنمای خرید سرور فیزیکی


1401/07/27
کد خبر : 27134
دسته بندی : فن آوری
تعداد بازدید : 19 نفر

 این متن خلاصه در مورد سخت افزار سرور بوده و کمک می‌کند تا شما بیشتر با سخت‌افزار به کار رفته در یک سرور آشنا شده و در صورت نیاز خریداری نمایید.

تعریف سرور

سرورها در واقع کامپیوترهایی قدرتمندتر از کامپیوترهای شخصی هستند که قادر به ارائه سرویس به چندین و چند هزار کاربر بطور همزمان بوده و خاموشی ندارند! این خلاصه ترین تعریف از یک یا چندین سرور بوده که دیتاسنتر را تشکیل می‌دهند. سرورها کاربردهای بسیاری در دنیای IT دارند که از جمله آنها می‌توان به سرورهای میزبانی وب ، فایل و ایمیل، اپلیکیشن‌های آنلاین، بازی‌های آنلاین و... نام برد.

سخت افزار سرور

درون سرورها چه خبر است!؟
همانند یک لپ تاپ شخصی، سرور نیز دارای مادربرد ، پردازنده ، رم ، هارد ، پاور و... است. منتها این سخت افزارهای نامبرده! دارای تفاوت‌هایی با کامپیوترهای عادی هستند که بازدهی آنها را متمایز کرده است. با ما باشید تا کم و بیش به تعریف این سخت افزارها بپردازیم:

مادربرد سرور

Mainboard یا مادربرد؛ همانطور که می‌دانیم، زمینه‌ای برای ارتباط بین سایر سخت افزارها است. برای مثال اگر مادربرد وجود نداشته باشد، ارتباطی بین پردازنده و رم سرور برقرار نمی‌شود. در واقع مادربرد یک زمین بوده که مسیرهای ارتباطی سخت افزارها را فراهم می‌کند. مادربرد سرور نیز مانند تمام کامپیوترهای رومیزی و حتی جیبی همان نقش را بازی می‌کند با این تفاوت که برخی از مدلهای سرور قابلیت نصب سخت افزار بصورت ماژولار را دارند. این یعنی اینکه می‌توان به جای استفاده از کارت شبکه، از کارت گرافیک استفاده کرد و بطور کل زمینه کاربری سرور را گرافیکی کرد!


خرید سرور فیزیکی

CPU و رم سرور

درست است که پردازنده در تمام کامپیوترها و سرورها وظیفه پردازش اطلاعات را دارد اما اینکه با چه سرعت و تعداد هسته‌ای اینکار را می‌کنند بسیار متفاوت هستند. بطور معمول پردازنده‌های سرور تعداد هسته بالاتری برای پردازش داشته و با بهره‌گیری از فناوری ECC همگام با رم سرور، اطلاعات را پردازش می‌کنند. ECC یا بطور کامل Error Correction Code اطلاعات در حالت پردازش را بررسی کرده و خطاهای موجود را تصحیح می‌کند تا سرور برای وجود خطا در اطلاعات، دچار مشکل نشده و از کار نیافتد. این درحالی است که کامپیوترهای معمولی فاقد ECC هستند!
رم سرور به جز همان فناوری ECC، تفاوت چندانی با رم‌های سایر کامپیوترهای معمول ندارد و در تکنولوژی‌های روز روانه بازار می‌شوند. برای مثال در کامپیوترها برخی رمها DDR4 نامگذاری شده‌اند اما در سرور PC4 نام دارند. DDR4 و PC4 تفاوت چندانی ندارند!
مورد قابل توجه دیگر رم و پردازنده مخصوص سرور، پشتیبانی آنها از ظرفیت‌های بسیار بالا تا چندین ترابایت است. کامپیوترهای حال حاضر تا نهایتاً 128 گیگابایت رم را پشتیبانی می‌کنند. این مقدار ظرفیت در سرورها قاعدتاً باید از عهده میلیونها درخواست پردازش برآید.

هاردها (ذخیره‌سازی اطلاعات) و ریدکنترلر سرور

ذخیره سازی و امنیت اطلاعات شاید مهمترین ویژگی در سرور باشد. اگر سرعت رد و بدل اطلاعات مهم باشد، حفظ و امنیت آن در یک سرور امری کمتر از آن نیست. خب باید بدانیم ظرفیت ذخیره سازی اطلاعات در سرورها بسیار بالا است. برای همین منظور تعداد ماژول‌های نصب هاردها چه از نوع HDD و چه از نوع SSD در سرورها بسیار بیشتر است. البته اگر بحث از ذخیره‌سازی ترابایت ها دیتا باشد، استوریج‌ها (Storages) باید جای سرور را بگیرند که عموماً کارشان همین است!


 خرید سرور فیزیکی


سرورها قابلیت پشتیبانی از انواع هارد سایز بزرگ (LFF) ، سایز کوچک (SFF) ، SSDها و اخیرا NMVe ها را دارند و فقط ماژول نصب آنها در سرور متفاوت است. نگهداری اطلاعات ، مدیریت و آرایه بندی هاردها توسط قطعه ای سخت افزاری به نام رِید کنترلر (RAID Controller) انجام می‌گیرد. این قطعه روی مادربرد بطور مستقیم و یا بطور ماژولار قابل نصب است. رید کنترلر را اصلا نباید در سرورها دست کم گرفت! در واقع RAID بندی هاردها امری مطمئن و استاندارد برای محافظت از اتفاقات ناگوار همچون از دست دادن اطلاعات است.

سایر قطعات سرور

تا اینجا در مورد قطعات بسیار مهم یک سرور فیزیکی صحبت کردیم. اما قطعات دیگری همچون فن‌ها ، هیت سینک (خنک کننده پردازنده)، پاور سرور و قطعات تخصصی دیگر وجود دارند که در راه‌اندازی سرور نقش مهمی دارند. برای مثال پاور سرور در سرورهای برند HPE طوری طراحی شده‌اند که تا 94درصد از مصرف انرژی خود را بطور مفید بازده باشند. یعنی فقط 4 درصد امکان تلف شدن انرژی وجود دارد. این امر در یک دیتاسنتری که تعداد بسیار زیادی سرور وجود دارد، مصرف انرژی و هزینه را بطور چشمگیری کاهش می‌دهد؛ فقط به این دلیل که انرژی برق بصورت مدیریت شده بین اجزای سرور تقسیم می‌شود.

نتیجه گیری

هدف از نوشتن این مطلب، ارائه اطلاعات پایه جهت آشنایی شما با سخت افزار اصلی سرور بوده است. معرفی کانفیگ سخت افزاری برای هر کسب و کاری متفاوت است و از حوصله این متن دور می‌باشد. جهت مشاوره خرید سرور اچ پی و همچنین ارتقای سخت افزاری سرور خود با شرکت رسام سرور (rasamserver.com) تماس بگیرید.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/27134
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید