امروز پنج‌شنبه 15 شهریور 1403

Thursday 05 September 2024

راهنمای تحصیل در ایتالیا


1401/07/27
کد خبر : 28062
دسته بندی : اجتماعی
تعداد بازدید : 13 نفر

تحصیل پزشکی در ایتالیا:

این کشور در رشته‌های پزشکی و دندان‌پزشکی دانشگاه‌های معتبری را دارد. بنابراین یکی از بهترین کشورها برای تحصیل در این دو رشته می‌باشد. چون کیفیت آموزش در این رشته‌ها در ایتالیا بسیار بالا است. برای تحصیل در این دو رشته در ایتالیا باید در آزمون آیمت پذیرفته شوید. این آزمون در کشورهای مختلف جهان برگزار می‌شود. شما می‌توانید برای شرکت در این آزمون به کشور ترکیه و یا کشورهای حوزۀ خلیج فارس سفر کنید. این آزمون سالی یک بار برگزار می‌شود. پذیرش در این رشته‌ها در ایتالیا به دلیل ظرفیت کم در پذیرش دانشجو، کیفیت بالای آموزشی در دانشگاه‌های ایتالیا و نیاز به قبولی در آزمون آیمت برای متقاضیان بسیار سخت می‌باشد.


راهنمای تحصیل در ایتالیا

بورسیۀ استانی ایتالیا:

بورسیۀ استانی ایتالیا به اختصار DSU خوانده می‌شود. نام دیگر این بورسیه، بورسیۀ جهان سوم است. این بورسیه به دانشجویان در مقاطع مختلف تحصیلی تعلق می‌گیرد. بورسیۀ استانی کمک بسیاری به دانشجو برای تامین همۀ هزینه‌هایشان جهت تحصیل در ایتالیا می‌کند. مزیت بورسیۀ استانی این است که وضعیت علمی دانشجو یا میزان سطح زبان دانشجو را در نظر نمی‌گیرد. عوامل تاثیرگذار در این بورسیه شرایط سنی دانشجو، وضعیت مالی خانوادۀ او و تعداد خواهران و برادرانش می‌باشد.
کسی که این بورسیه را دریافت می‌کند، می‌تواند شهریۀ دانشگاه را نپردازد. خوابگاه او رایگان است. در روز می‌تواند یک وعدۀ غذای رایگان دریافت کند. در صورتی که دانشجو خوابگاه و غذای رایگان نخواهد، می‌تواند کمک هزینۀ نقدی بین ۳۰۰۰ یورو تا ۵۲۰۰ یورو در سال دریافت کند. این میزان بسته به دانشگاه و شهر تحصیلی متقاضی متفاوت است. همچنین کسانی که این بورسیه را دریافت می‌کنند می‌توانند برای استفاده از حمل و نقل عمومی از تخفیف‌های این بورسیه استفاده کنند.


راهنمای تحصیل در ایتالیا

دوره های تحصیل در ایتالیا:

ایتالیا همچون کشورهای دیگر دوره‌های تحصیلی متفاوتی را دارد. که به طور کلی شامل تحصیل در مدارس و تحصیل در دانشگاه‌ها می‌شود. تحصیل در مدارس خود دارای دوره‌های مهدکودک، ابتدایی، متوسطه، دبیرستان می‌شود. دورۀ ابتدایی ۵ سال، متوسطه ۳ سال و دورۀ دبیرستان ۵ سال طول می‌کشد. دوره‌های دانشگاه خود شامل سه دوره می‌شود. اولین دوره، دورۀ کارشناسی است که حدود ۳ الی ۴ سال به طول می‌انجامد. دومی، دورۀ کارشناسی ارشد که مدت تحصیل در آن ۲ سال می‌باشد و سومی دورۀ دکترا که حدود ۳ تا ۵ سال طول می‌کشد.

مزایای تحصیل در ایتالیا:

یکی از مهم‌ترین دلایلی که سبب شده تا دانشجویان این کشور را برای تحصیل انتخاب کنند، برتری دانشگاه‌های ایتالیا است. به دلیلی اینکه آموزش عالی در این کشور قدمتی حدود ۱۰۰۰ سال دارد، در نتیجه سیستم آموزشی بسیار غنی را دارا می‌باشد. این ویژگی سبب شده است که دانشگاه‌های این کشور جزء برترین دانشگاه‌های جهان قرار بگیرند. ایتالیا ۳۶ دانشگاه در لیست برترین دانشگاه‌های جهان دارد. دانشگاه بولونیا در ایتالیا دانشگاهی با قدمتی حدود ۱۰۰۰ سال می‌باشد. سیستم آموزشی در این دانشگاه تبدیل به سیستم آموزشی پایه برای آموزش در دانشگاه‌های کشورهای اروپا شده است. برترین دانشگاه ایتالیا در این کشور، دانشگاه پلی تکنیک میلان می‌باشد.
سیستم آموزشی در این دانشگاه تبدیل به سیستم آموزشی پایه برای آموزش در دانشگاه‌های کشورهای اروپا شده است. برترین دانشگاه ایتالیا در این کشور، دانشگاه پلی تکنیک میلان می‌باشد.

بورسیه‌های دولتی:

بورسیه‌های دولتی از جمله بورسیه‌های پرطرفدار در بین دانشجویان بین المللی برای تحصیل در ایتالیا می‌باشد. این دانشجویان به شرط اینکه ثابت کنند که مشکل در وضعیت مالی خود دارند و وضعیت مالی ضعیفی را تحمل می‌کنند می‌توانند از این بورسیه‌ها استفاده کنند. همچنین می‌توانند در صورت نخبه بودن بورسیه‌های ویژۀ نخبگان علمی را دریافت کنند.


راهنمای تحصیل در ایتالیا

معایب تحصیل در ایتالیا:

هر کاری که ما انجام می‌دهیم برای ما مزایا و معایبی را در بر دارد. تحصیل در ایتالیا هم دارای معایبی است که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

۱. ایتالیا کشور توریستی و گردشگری

این کشور محبوبیت بسیاری در بین گردشگران دارد. بعضی از شهرهای آن برای گردشگری بسیار مناسب است. این شهرها به همین دلیل شلوغی و ترافیک بسیار زیادی را در خود تجربه می‌کنند. این ترافیک سنگین و شلوغی خیابان‌ها ممکن است شما را اذیت کند.

۲. احساس دلتنگی و تنهایی در ایتالیا

دانشجویان بسیاری بخاطر اینکه زبان ایتالیایی را به خوبی بلد نیستند و به کشوری دیگر مهاجرت کرده‌اند، ممکن است دچار احساس دلتنگی و تنهایی شوند. این اتفاق برای همۀ دانشجویان بین المللی در همۀ کشورها می‌افتد. شما می‌توانید با یادگیری هرچه سریع‌تر زبان ایتالیایی این مشکل را از طریق ارتباط با مردم آن برطرف کنید. همچنین تلاش کنید که با شرایط جامعه خود را وفق دهید تا سریع‌تر از حس تنهایی رها شوید.

۳. نرخ بالای بیکاری در ایتالیا به نسبت دیگر کشورهای اروپایی

در گذشته نرخ بیکاری در این کشور بسیار کم بوده است. ولی بعد از بحران اقتصادی که کل اروپا را در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ متضرر کرد، نرخ بیکاری در این کشورها بالا رفت. در ایتالیا نرخ بیکاری بعد از بحران اقتصادی بیشتر از کشورهای دیگر اروپایی است. ایتالیا گرچه بسیار تلاش کرده است تا این نرخ را کاهش دهد، ولی همچنان این رقم بالاست. نرخ بیکاری در ایتالیا در حال حاضر کمتر از ۱۰ درصد است. اگر به دنبال کار در این کشور هستید، شرایط کاری رشتۀ مدنظر خود را در ایتالیا بررسی کنید و بعد اقدام به تحصیل در ایتالیا کنید.

هزینۀ زندگی در ایتالیا:

هزینۀ زندگی در ایتالیا بسته به هر شهر و شرایط هر فرد متفاوت است. این کشور هم مثل دیگر کشورها، شهرهایی دارد که هزینۀ زندگی در آنها به نسبت دیگر شهرهای آن، پایین‌تر است. برای مثال شهرهای لوکا، پیستویا، ول‌ترا، مونتریجونی، پیزا ارزان‌ترین شهرها هستند. پیزا همچنین از شهرهای بسیار خوب برای تحصیل در ایتالیا محسوب می‌شود. چون دارای دانشگاه‌هایی با رتبۀ برتر در جهان است. شهرهای دیگری هم هستند که شهرهایی با هزینه‌های سنگین برای زندگی در ایتالیا محسوب می‌شوند. گران‌ترین شهرها شامل میلان، رم، بولونیا، فلورانس، تورین می‌باشند.


راهنمای تحصیل در ایتالیا

انواع بورسیه‌های تحصیلی در ایتالیا:

بورسیه‌های تحصیل در ایتالیا بسیار متنوع هستند. بنابراین هر کدام شرایط بورسیه منحصر به خود دارند. قبل از اقدام به دریافت این بورسیه‌ها بهتر است ابتدا شرایط این بورسیه‌ها را بررسی کنید. به طور کلی دو نوع بورسیه در این کشور وجود دارد که هرکدام خود دارای انواعی دیگر است.

بورسیه‌های دانشگاهی ایتالیا:

این نوع بورسیه انواع مختلفی دارد. ولی دو نوع از بورسیه‌های دانشگاهی جزء بورسیه‌های اصلی هستند. اولین نوع آن بورسیۀ Award است. این بورسیه به دانشجویان برتر در نیم‌سال تحصیلی قبلی و یا آنهایی که رتبۀ برتر علمی را کسب کرده‌اند، تعلق می‌گیرد. می‌تواند این بورسیه تا چند نیم‌سال هم ادامه داشته باشد. این بورسیه نیازی به بازپرداخت ندارد. دومین نوع بورسیه دانشگاهی بورسیۀ Grant می‌باشد. این بورسیه براساس وضعیت مالی دانشجو و نیازش به تامین هزینه‌های تحصیلی به او اعطا می‌شود.
اگر دانشجویی نیاز مالی داشته باشد می‌تواند از کمک هزینۀ Grant استفاده کند. این بورسیه نیز بلاعوض می‌باشد. همچنین براساس دانشگاه و مقطع تحصیلی هر دانشگاهی بورسیۀ مخصوص به خود را دارد.

بورسیه‌های‌ دولتی در این کشور:

این بورسیه‌ها با استقبال دانشجویان بین المللی همراه شده است. بورسیه‌های دولتی براساس نیاز دانشجو طراحی شده‌اند. یعنی به دانشجویانی تعلق می‌گیرد که مشکل مالی دارند و از تامین هزینۀ تحصیل خود بر نمی‌آیند. بورسیه‌های دولتی خود دارای انواع مختلفی می‌باشد. بورسیۀ استانی، بورسیۀ استعدادیابی و بورسیۀ وزارت امور خارجه از انواع این بورسیه هستند. در اینجا به تفصیل به بورسیۀ استانی که مورد علاقۀ بسیاری از دانشجویان ایرانی برای تحصیل در ایتالیا می‌باشد، می‌پردازیم.


راهنمای تحصیل در ایتالیا


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28062
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید