امروز پنج‌شنبه 15 شهریور 1403

Thursday 05 September 2024

دوره فشرده زبان انگلیسی جهشی سریع به سمت آیلتس


1401/07/27
کد خبر : 28291
دسته بندی : فرهنگی
تعداد بازدید : 13 نفر
وقتی فقط چند ماه به آزمون آیلتس فرصت دارید یا برای سفر کاری مهمی در آینده نزدیک باید آماده شوید، احتمالا شرکت در کلاس‌های معمولی دو جلسه در هفته جوابگوی نیازتان نخواهد بود. اینجاست که یک دوره فشرده زبان انگلیسی به کارتان می‌آید.

دوره فشرده زبان انگلیسی چیه اصلا؟

امروزه با پیشرفت فناوری‌ها اطلاعاتی، نیاز به یادگیری زبان در بازه زمانی کوتاه‌تر بسیار مطلوب‌تر از گذشته است اما شاید بد نباشد بدانید نخستین بار سر‌و‌کله‌ی این دوره‌های فشرده زبان انگلیسی مدت‌ها قبل و در اوایل دهه 40 میلادی پیدا شد. شاید بتوان شروع جنگ جهانی دوم و نیاز به تعامل با مردمان دیگر کشور‌ها را عامل اصلی ایجاد جرقه‌ این ایده بکر دانست. اما هرچه که باشد، از آن دوران نه چندان خوشایند، برای بشر این دست‌ ‌آورد ارزشمند باقی‌مانده است.
به‌طور کلی به دوره‌ای «فشرده» گفته می‌شود که در آن دوره حجم مشخصی از اطلاعات را در بازه‌ی زمانی کمتر از حد معمول فرا بگیریم. دوره فشرده زبان انگلیسی هم از این قاعده مستثنا نیست. این دوره‌ها معمولاً در بازه‌های زمانی کمتر از یک ماه تشکیل می‌شوند و انواع گوناگون دارند. برای مثال یکی از انواع آن‌ها دوره‌های بلوکی است که در آن با افزایش زمان جلسات، تعداد آن‌ها را کاهش می‌دهند تا زبان‌آموز زمان کمتری را برای مراجعه به آموزشگاه صرف کنند. 
این موارد به‌ تنهایی شرایط مطلوبی را برای جذب زبان‌آموزان به این دوره‌ها به وجود آورده‌اند اما سوالی که به وجود می‌آید این است که آیا یاد گرفتن تمام این مطالب در چنین زمان کوتاهی، آسیبی به فرایند یادگیری وارد نمی‌کند؟ به هر حال شبیه این است که بخواهیم لقمه بزرگی را یکجا قورت بدهیم.

ضرر نداره این همه رو یکجا بخوایم یاد بگیریم؟

اگر روراست به قضیه نگاه کنیم واقعیت امر این است که چاره‌ی دیگری نیست. وقتی از لحاظ زمانی محدودیت داشته باشید، باید با تلاش مضاعف آن را جبران کنید. البته این همه‌ی ماجرا نیست. تحقیقات نشان داده‌اند دوره فشرده زبان انگلیسی مزایای بسیاری در مقابل دوره‌های معمولی دارند. برای مثال هنگام آموزش زبان انگلیسی به کودکان، با استفاده از این دوره‌ها می‌توان فضایی شبیه به خانواده برای کودکان ایجاد کرد چراکه آن‌ها مدت زمان طولانی‌ای را با دوستان و هم‌کلاسی‌های خود خواهند گذراند و یادگیری به شیوه‌ی تعاملات موثر با دیگران صورت می‌گیرد. 
بزرگترها هم شامل این قاعده می‌شوند به این صورت که با صرف زمان بیشتر، فضای کلاس بیشتر شبیه یک محیط واقعی انگلیسی زبان می‌شود. زبان‌آموزان دوره فشرده زبان انگلیسی برای هرگونه تعامل با یکدیگر ناچار به استفاده از زبان انگلیسی می‌شوند نکاتی را که در طول جلسات آموختند را به‌کار می‌گیرند.
یک آزمایش روانشناختی که در سال 2002 توسط برتون و همکارانش صورت گرفت نشان داد زبان‌آموزان دوره فشرده زبان انگلیسی، زمان بیشتری را برای تمرین پیش‌خوانی مطالب جلسات آینده اختصاص می‌دهند؛ همچنین این افراد بهتر از دیگر زبان‌آموزان توانایی زمان‌بندی در گفتار و نوشتار انگلیسی را دارا هستند. باور بر این است که این ویژگی‌ها ناشی از وقت بیشتری‌ست که هر زبان‌آموز برای مکالمه مستمر در حین جلسات دریافت می‌کنند. برای مثال در یک جلسه 70 دقیقه‌ای، اگر حتی 5 زبان‌آموز داشته باشیم و فرض بگیریم معلم اصلا قصد صحبت ندارد، هر زبان‌آموز 14 دقیقه وقت برای مکالمه خواهد داشت در حالی که در دو جلسه 90 دقیقه‌ای پشت سر هم، این زمان به 36 دقیقه افزایش می‌یابد.

آموزش زبان انگلیسی به کودکان

راه‌حلی برای آن‌ها که زود بی‌انگیزه می‌شوند

بسیاری از مواقع مشاهده می‌شود که زبان‌آموزان شروع به فعالیت در دوره‌ها می‌کنند اما بعد از چند جلسه انگیزه‌ی خود را برای ادامه مراحل از دست می‌دهند. باور بر این است که یکی از دلایل این رخداد، بر فاصله‌ی زیاد میان جلسات است. به هر حال هر فردی شیوه‌ی مختص به خود را برای یادگیری دارد و بعضی‌ها ترجیح می‌دهند به‌طور دائم درگیر پروسه یادگیری باشند تا انگیزه‌ی خود را از دست ندهند و حواسشان به چیز‌های جانبی پرت نشود. خب پس برای این افراد چه گزینه‌ای بهتر از یک دوره فشرده زبان انگلیسی می‌توان یافت؟
عده‌ای هم البته به‌طور کلی از چالش لذت می‌برند. این افراد عاشق سر‌و‌کله زدن با پستی بلند‌ی های مسیر هستند و لقمه‌های کوچک سیرشان نمی‌کنند. اگر شما هم چنین شخصیتی دارید، بهتر است قید دیگر دوره‌ها را بزنید چون‌ تنها در دوره فشرده زبان انگلیسی می‌توانید این روحیه چالش محور خود را سیراب کنید.

بیشتر یاد می‌گیریم یا کمتر؟

از لحاظ محتوایی اگر بخواهیم دوره فشرده زبان انگلیسی را با دیگر دوره‌ها مقایسه کنیم، در می‌یابیم که در این دوره‌ها به شکل بسیار عمیق‌تری می‌توان به مطالب پرداخت. مدرس زمان کافی برای بیان مطالب را در اختیار دارد و وقت کمتری صرف حواشی ابتدا و انتهای کلاس می‌شود. از آنجایی که فاصله‌ی زبان‌آموز با یادگیری و به‌کارگیری دانش کسب شده کاهش می‌یابد، خطاها با سرعت بیشتر منعکس می‌شوند و مربی وقت کافی برای اصلاح آن‌ها را پیدا می‌کند.
گفته می‌شود دوره فشرده زبان انگلیسی را نباید با دوره آیلتس ادغام کرد چرا که طبق تحقیقات انجام شده این دوره‌ها بیشتر برای یادگیری و تمرین یک یا نهایتا دو مهارت مناسب هستند و مثلا در دوره آیلتس که باید هر چهار مهارت شنیداری، خوانداری، شنوایی و نوشتاری تقویت شوند، دوره‌ فشرده بازدهی قوی‌ای ندارد. البته این مورد هم باز بسته به توانایی‌ها و علاقمندی زبان‌آموز دارد.

هیجان مسیر

شما را نمی‌دانیم، اما به نظرمان دوره فشرده زبان انگلیسی هیجان بیشتری هم دارد. انگار که در حال دویدن باشی و گذر و پیشرفت را عیناً مشاهده کنی. در مقابل دروه‌های معمولی با روند کندی که دارند، بعضاً حس یادگیری و پیشرفت را به‌خوبی القا نمی‌کنند و این خود می‌تواند دلیل برای از دست رفتن انگیزه زبان‌آموزان عجول‌تر باشد. البته در همین حین باید توجه داشت که دویدن زودتر از راه رفتن آدم را از پا در می‌آورد و همچنین برای دویدن باید تجهیرات بسیار بهتر و پیشرفته‌تری هم در اختیار داشت که شاید هنگام راه رفتن نبودشان تاثیر چندانی نگذارد.

دوره آیلتس

چجوری به جاده خاکی نزنیم

از موارد حائز اهمیت در دوره فشرده زبان انگلیسی، تعیین‌سطح دقیق و سنجیده است. بررسی‌ها نشان داده زبان‌آموزانی که در پروسه تعیین سطح، سطح اشتباهی برایشان معین شده است، در دوره‌ها فشرده بسیار بیشتر از دیگر دوره‌ها دچار مشکل می‌شوند. پس اگر قصد شرکت در چنین دوره‌هایی را دارید مطمئن شوید آموزشگاه مد نظرتان از سیستم به‌روز، دقیق و معتبری برای تعیین سطح استفاده می‌کند. برای این منظور می‌توانید از مشاوران امر کمک بگیرید.
مزایای دوره فشرده زبان انگلیسی نباید شما را از معایب آن غافل کند. به هر ترتیب یادگیری هیچ مهارت موثری در بازه‌ زمانی کوتاه آسان نیست. از چالش‌ها آن می‌توان یه محدودیت زمانی در تمرین‌های بین جلسه‌ای، سنگین شدن مطالب در فرصت کوتاه، نیاز به مطالعه بیشتر از حد معمول و مشکلات مربوط به فراموشی مطالب فراگرفته شده اشاره کرد.
لازم به یادآوری نیست که در نهایت، هر چقدر هم که روند تند دوره فشرده زبان انگلیسی سخت و چالش‌آفرین به نظر برسد، اگر با پشتکار کافی، قدم در این مسیر بگذارید، نتیجه مورد نیاز خود را دریافت می‌کنید. ضمناً آموزشگاه و دوره‌هایی که قصد شرکت در آن را دارید هم نقش بسیار گسترده‌ای را ایفا می‌کنند. سعی کنید آموزشگاهی معتبر و کار آزموده را انتخاب کنید تا شما ابزاری برای تمرین مدرسانش نباشید. 
ایراد اساسی‌ای که بسیاری از دوره‌های فشرده زبان انگلیسی در آموزشگاه‌ها غیر معتبر دارند، تاکید زیاد بر آموزش همه چیز در یک مدت خیلی کوتاه است. باید واقع‌بین بود، حتی اگر با پشتکارترین فرد هم باشید، ره صد ساله را در یک شب نمی‌توان پیمود. پس حواستان باشد گول تبلیغات دروغین یک عده که می‌گویند صفر تا صد دوره آیلتس را در یک ماه می‌توانند به شما یاد بدهند را نخورید.
با تمام این موارد، اگر احساس می‌کنید دوره فشرده زبان انگلیسی همان چیزی‌ست که می‌تواند شما را در مسیر طولانی‌ای که در آن پا گذاشته‌اید همراهی کند، در انتخاب آن درنگ نکنید. پیشنهاد ما موسسه زبان سفیر است که از میان انواع الگو‌های دوره فشرده زبان انگلیسی، نوعی که بر اساس اصول روانشناسی تربیتی و آموزشی بیشترین بازدهی را دارد انتخاب کرده است. دوره فشرده زبان انگلیسی سفیر به‌شکل دو روز در هفته و روزی دو یا سه جلسه 90 دقیقه‌ای تشکیل می‌شود که با صرفه‌جویی زیاد در مدت تشکیل ترم، بیشترین اثرگذاری تحصیلی را برای برای زبان‌آموزان فراهم می‌کند.
 
 


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28291
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید