امروز پنج‌شنبه 15 شهریور 1403

Thursday 05 September 2024

دعاوی ملکی، بلای جان دادگستری


1401/07/27
کد خبر : 27980
دسته بندی : اجتماعی
تعداد بازدید : 20 نفر

چندی پیش بود که معاون اول قوه قضاییه در آذر ماه اعلام کرد که بیشترین میزان شکایات و پرونده های این قوه در رابطه با امور و دعاوی ملکی می باشد. با اعلام قوه قضاییه، نزدیک به 70 درصد پرونده های این مجموعه مربوط به اختلافات ملکی می باشد. این موضوع نشان می دهد که بسیاری از خانواده ها نیز ممکن است با چنین مشکلاتی دست و پنجه نرم کنند و از طرفی نیز، بسیاری از آنان آگاهی چندانی در رابطه با قوانین ندارند و به سراغ وکیل متخصص در این حوزه می روند. اما یک وکیل ملکی مناسب باید چگونه باشد؟ در ادامه به پاسخ این سوال خواهیم پرداخت و علاوه بر آن به 2 موضوع بحث برانگیز دیگر که باعث ایجاد پرونده های بسیاری در دادگستری شده است می پردازیم. موضوع نخست مطالبه و دریافت وجه و مورد بعدی چک جعلی که بسیاری از افراد را درگیر رفت و آمد در سازمان دادگستری کرده است.


وکیل ملکی

نحوه انتخاب وکیل ملکی

به طور کلی نکات مهمی که در انتخاب یک وکیل ملکی باید در نظر داشته باشید تا نتیجه ای خوب در زمانی کوتاه را با کمترین هزینه بدست آورید شامل موارد زیر می شود.
انتخاب وکیل ملکی خود را از بین وکلای کانون دادگستری و یا وکلای مرکز مشاوره قوه قضاییه داشته باشید.
وکلای جوان، پر انرژی و به دنبال تجربه هستند و سعی بر بدست آوردن موفقیت های بیشتر در حیطه کاری دارند و از تجربه وکلای دیگر بعد از آزمون وکلا، و موفقیت در آن بهره مند می شوند. در واگذاری پرونده ملکی خود دقت کنید تا وکیل انتخابی شما تمامی گزینه های یک وکیل خوب و موفق را داشته باشد.
تمامی وکلا بعد از طی نمودن مراحلی سخت می توانند کار وکالت را انجام دهند با توجه به شرایط زن بودن در جامعه ما و مسئولیت های زیادی که بر دوش زنان است وکلای زن با سختی های بیشتری به این موفقیت ها دست پیدا می کنند و در هنگام شروع به کار مصمم تر و موفق تر عمل می کنند.
توجه و دقت و اطلاع از توانایی های علمی، شهرت و تجربه کاری و داشتن حسن اخلاق و اطلاع از حق الوکاله در ابتدای امر می تواند به شما در انتخابی خوب کمک کند تا با خیالی آسوده پرونده ملکی خود را به او بسپارید.
یکی دیگر ویژگی های یک وکیل ملکی خوب داشتن صفت رازداری است. وکیل خوب موظف است که اسرار موکل خود را فاش نکرده و نهایت تلاش را در حفظ اسرار و اطلاعات محرمانه پرونده موکل خود داشته باشد.

جعل امضای چک

چک از جمله اسناد رسمی و بهاداری است که جعل امضای این سند رسمی جرم محسوب شده و مجرم تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.
جعل امضاء چک معمولا به دو شکل قابل انجام است:
۱-فرد امضاء چک را شبیه سازی کند
۲-امضایی به جزء امضاء صاحب چک بر روی سند درج نماید در هر دو صورت جائل به عنوان مجرم علیه آسایش عمومی شناخته شده و مجازات می گردد.
جاعل سعی دارد فرد را به اشتباه انداخته و با ارائه چک جعلی مالی را در اختیار وی قرار دهد و به این وسیله با استفاده از اعتبار فرد دیگری کلاهبرداری کند. لازم به ذکر است اثبات جعل چک با طرح شکایت کیفری و توسط کارشناسان خود انجام می شود.


 وکیل ملکی

سرقت چک و جعل امضاء

سرقت چک و سوء استفاده از آن از جرایم متداولی است که در مبادلات مالی بخش مهمی از جامعه را درگیر خود می کند. سرقت چک و سوء استفاده از آن دو شکل عمده دارد
__چک سرقتی سفید امضاء باشد: در این حالت چک همانند اسکناس است و به میزان مبلغ مندرج در آن ارزش مالی دارد و دارنده چک می تواند با کامل کردن آن شما را وادار به تاییدیه چک نماید.
__چک سرقتی فاقد امضاء و نوشته باشد در این صورت استفاده از چک و مصادیق جعل امضاء و سند رسمی بوده و کلاهبرداری محسوب می شود.
در حالت اول صادر کننده چک حق دارد بر علیه دارنده یا سارق اقدام قانونی انجام دهد که شامل اثبات سوء استفاده دارنده از سند امانتی است و در حالت دوم از مصادیق جعل و کلاهبرداری است در قانون، مجازات لازم پیش بینی شده است.

اعلام مفقودی چک

همانطور که میدانید چک از مهمترین اسناد مالی است کاربرد گسترده ای در دنیای تجارت دارد و یک برگ چک پس از نوشتن و امضاء در حکم پول است.
اگر برگ چک به واسطه سرقت یا هر فرایند دیگری مفقود شود شرایط سوء استفاده از آن فراهم می گردد در این حالت صاحب چک باید به صورت کتبی سرقت یا مفقودی را به بانک اعلام و دستور عدم پرداخت وجه چک را بدهد. دراین حالت بانک به مدت یک هفته حساب را مسدود می کند و لازم است طی این مدت دارنده چک به مراجع قضایی مراجعه و پیگیری نماید.
برای مفقودی چک تا مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال مراجع رسیدگی حل اختلاف و بیشتر از این میزان دادسرا است.

دادخواست مطالبه وجه چک

در ابتدای هر طرح دعوا باید دادخواستی در مورد موضوع تنظیم شود تا در دادگاه به آن رسیدگی شود. درخواست کتبی که در اوراق مشخصی تنظیم تا در دادگاه به آن رسیدگی و حق به حق دار برسد را دادخواست گویند. برگه دادخواست به صورت چاپی است، دارای ستون های خواهان، خوانده، خواسته، ستون دلایل و ضمیمه ها، و قسمتی برای تشریح دعوی در نظر گرفته شده است. خوانده: مشخصات دقیق صادر کننده چک وکیل: در صورت داشتن وکیل جهت رسیدگی دقیق به مطالبه چک، مشخصات وی با دقت نوشته شود خواسته: مطالبه وجه چک ………………… بانک………………. به تاریخ سر رسید ……………… به مبلغ …………ریال معادل …………….تومان درخواست مطالبه خسارت تاخیر در تادیه از تاریخ سر رسید لغایت اجرای حکم مطالبه هزینه دادرسی و حق الوکاله وکیل شرح دادخواست:………………


وکیل ملکی

هزینه دادرسی مطالبه وجه

در صورتی که  به دنبال رسیدن به حقوق خود و مطالبه وجه هستید و شکایت را تنظیم می کنید باید از هزینه هایی که برای طرح شکایت های حقوقی و یا کیفری پرداخت نمایید اطلاعات لازم را داشته باشید.
 در دعاوی کیفری که در آن کسی ادعا می کند به دلیل وقوع جرمی مورد ظلم واقع شده و یا خسارتی را متحمل شده و از دادگاه درخواست مجازات متهم را دارد. این گونه از پروندها هزینه زیادی برای شاکی در پی  نداشته و معمولا همان ابطال تمبر در موقع دادخواست دریافت می شود
 در مورد چک های بلامحل در دسته شکایت های کیفری است که باید شاکی مبلغ بیشتری را برای ابطال و الصاق تمبر پرداخت نماید. به طور مثال برای شکایت کیفری بر علیه صادر کننده چک بلامحل به مبلغ ۱۰۰ هزار تومان  باید مبلغ ۵ هزار تومان تمبر باطل نماید و برای بالا تر از ۱۰۰ هزار تومان تا سقف ۱۰۰۰۰۰۰۰ تومان تا سقف ۱۰ هزار تومان تمبر باطل می شود.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/27980
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید