امروز پنج‌شنبه 15 شهریور 1403

Thursday 05 September 2024

حال و هوای سفر به کشور گرجستان


1401/07/27
کد خبر : 28209
دسته بندی : اجتماعی
تعداد بازدید : 13 نفر

شهر تفلیس گرجستان امروزه یکی از شهرهای بسیار مهم و پر جاذبه است که سالانه توریست ها و گردشگران زیادی برای گذراندن تعطیلات خود با تور گرجستان آن جا را انتخاب می کنند. این کشور در شرق دریای سیاه بوده و در منطقه ی قفقاز که واقع در تقاطع اروپا و آسیا می باشد، قرار گرفته است. کشور گرجستان دارای چندین اقلیت در بخش های شرقی و غربی خود است. آب و هوای شهر تفلیس در گرجستان دارای ویژگی های اقلیمی نیمه گرمسیری می باشد. رشته کوه قفقاز بزرگ و کوچک در منطقه قفقاز جنوبی این کشور قرار گرفته است. برای همین مانع از ورود توده های هوایی سرد از قسمت شمال کشور می شود.
 در قسمت شرق این کشور هم آب و هوا از نیمه ی گرمسیری مرطوب به سمت قاره ای می باشد. تابستان ها در اکثر مناطق قسمت شرقی هوا گرم می شود و آن هم به خاطر آب و هوای گرم و مرطوب دریای سیاه می باشد. آب و هوای کشور گرجستان در تابستان ها  گرم است، ولی در مناطق کوهستانی، خنک می باشد. زمستان این منطقه و مناطق ساحلی هم معتدل و سرد می باشد. تفلیس گرجستان به خاطر ارتفاع از سطح دریا و فاصله ای که تا دریای سیاه دارد، تفاوت آب و هوایی مختلف و زیادی را ایجاد کرده است. سواحل دریای سیاه دارای آب و هوای نیمه گرمسیری می باشد و از رطوبت و میزان بارش باران بالایی برخوردار است. در فصل زمستان هم میانگین دما در این منطقه به 5 درجه ی سانتی گراد می رسد. در تابستان هم نهایت میزان دما 22 درجه ی سانتی گراد است.


 تفلیس گرجستان

همه چیز در مورد شهر تفلیس:

تفلیس پایتخت این کشور می باشد و یکی از بزرگترین و پرجمعیت ترین شهرهای گرجستان است.  در افسانه ها تاریخچه ی پیدایش این شهر به این صورت آمده است که، پادشاه در این شهر جنگلی، یک قرقاولی را شکار کرد. قرقاول زخمی خود را چشمه گوگردی رساند و بعد از نوشیدن از آب چشمه، شفا پیدا کرد و از دست شکارچی فرار کرد. بعد از آن به دستور پادشاه در آن محل یک شهری ساخته شد و تفلیس نام گذاری شد. تفلیس گرجستان دارای مساحت 726 کیلومتر مربع است. این شهر یکی از اصلی ترین مسیرهای ترانزیتی می باشد  که در چهارراه اروپا و آسیا قرار دارد. تفلیس گرجستان نزدیک یک و نیم میلیون نفر جمعیت دارد. به صراحت می توان گفت که گرجستان یک مقصد سفری چهار فصل است. چون با بررسی سفرهای مسافران، فصل پرگردشگر و کم گردشگری در تورهای گرجستان مشاهده نشده است. حال و هوای این شهر به برخی از شهرهای ترکیه شبیه است شهرهایی مثل مرسین و ارزروم اما فراموش نکنید که کسانی که تجربه خرید تور استانبول را دارند درست نیست این شهر را با تفلیس مقایسه کنند.
تفلیس یکی از شهرهای زیبا  کشور گرجستان است و دارای چشمه های آب گرم بسیار زیادی است.  فاصله ی تهران تا تفلیس با هواپیما، تقریبا 882 کیلومتر است. اختلاف ساعت آن هم با تهران به این صورت می باشد که تفلیس گرجستان از تهران 30 دقیقه جلوتر است. مردم شهر تفلیس به زبان گرجی و تنها خانواده های کارتولی با زبان قفقازی صحبت می کنند. از لحاظ آب و هوایی شهر تفلیس دارای آب و هوای نیمه گرمسیری می باشد و اغلب تحت تاثیر سامانه های اقلیم قاره ای مرطوب قرار می گیرد. به بیان ساده تر این شهر در فصل تابستان گرم و در فصل زمستان هم دارای آب هوای بسیار سرد می باشد.  در همین راستا ذکر این موضوع از قاعده خارج نمی باشد که به شهر تفلیس گرجستان، شهر بادگیری هم می گویند. چون اکثر اوقات از طرف کوه ها به سمت این شهر باد زیادی می وزد.  


 تفلیس گرجستان

بهترین زمان سفر با تور گرجستان:

در تمام ماه های سال می توان به تفلیس گرجستان مسافرت کرد، در صورتی که بخواهید نهایت لذت را از جاذبه های گردشگری این کشور ببرید، بایستی اقدام به برنامه ریزی زمان مسافرت خود با توجه فصل نمایید.
فصل بهار یعنی از ماه مارس تا مه، بهترین زمان برای سفر به تفلیس گرجستان است. چون در این فصل هوا معتدل می باشد، یعنی نه به اندازه ای گرم است که در طول سفر گرما زده شوید و نه به اندازه ای سرد است که نتوانید از سفر خود لذت ببرید. فقط به هنگام مسافرت در فصل بهار به خاطر بارندگی های فصلی، در کنار لوازمی که همراه خود می برید، از چتر و بارانی غافل نشوید. دمای هوا در ماه های ژوئن تا آگوست فصل تابستان بین 20 تا 30 درجه می شود. اکثر جاذبه های گردشگری تفلیس گرجستان در این ماه های سال مملو از توریستهای خارجی از کل دنیا می شوند. در قسمت های ساحلی چون رطوبت هوا خیلی زیاد است، برای گردشگرانی که به آب و هوای مرطوب و گرم عادت ندارند، ممکن است اندکی ناراحت کننده باشد.
بررسی فصل پاییز و زمستان تفلیس گرجستان برای مسافرت:
 فصل پاییز تفلیس گرجستان هم یعنی از ماه های سپتامبر تا نوامبر میزبان مسافران و توریست های خارجی زیادی است. درختان چند رنگ و بارش باران جذابیت دو چندانی به زیبایی آن بخشیده است. فصل زمستان یعنی از ماه دسامبر تا فوریه دمای گرجستان بین 2 تا 6 درجه سانتی گراد می باشد، و خیلی سرد است. در شب ها هم حتی دمای هوا به زیر صفر درجه سانتی گراد هم می رسد. بارش برف و وجود کوه های قفقاز موجب شده است که در فصل زمستان، این شهر میزبان دوستداران ورزش های زمستانی و اسکی باشد. افرادی که علاقه زیادی به این ورزش ها دارند، بدون شک مقصد مناسبی را برای تفریحات خود انتخاب کرده اند.  


 تفلیس گرجستان

بررسی جاذبه های شهر تفلیس گرجستان:

تفلیس یکی از شهرهای معروف و پر جاذبه ی کشور گرجستان است که در طول سال افراد زیادی با تور گرجستان به این شهر سفر می کنند. تور ارزان گرجستان به دلیل این که نیازی به ویزا ندارد، محبوبیت زیادی بین افرادی که قصد مسافرت با تور ارزان اروپا را دارند، پیدا کرده است. در ادامه به بررسی جاذبه های شهر تفلیس می پردازیم که به شرح زیر هستند:
•    باغ های بوتانیکال تفلیس: یکی از جاذبه های زیبای شهر تفلیس، باغ های بوتانیکال است که دارای 4500 نوع گونه ی گیاهی است. مساحت این باغ نزدیک به 161 هکتار است و از قدیمی ترین باغ های این شهر به حساب می آید. این باغ مختص یک خانواده ی سلطنتی بوده که امروزه عموم گردشگران می توانند از آن بازدید نمایند.
•    قلعه ی ناریکالا: بدون شک یکی دیگر از جاذبه های بسیار قدیمی شهر تفلیس قلعه ی ناریکالا می باشد. این قلعه از تاریخ دیرینه ای برخوردار است  که در دوره ی ساسانیان به دست ایرانی ها ساخته شده است. قدمت این قلعه به قرن چهارم میلادی بر می گردد.  امروزه این قلعه به یکی از بهترین و زیباترین  چشم اندازهای شهر تبدیل شده است. از بارزترین مزیت این قلعه در رایگان بودن بازدید آن است. قلعه ی ناریکالا دارای دسترسی بسیار ساده ای هم می باشد.
•    مجسمه ی کارتلیس: مادر کارتلی، به مادر گرجستان لقب دارد. برای همین خاطر مجسمه ی آن در بلندی های شهر تفلیس قرار گرفته شده است. این مجسمه یکی از نمادهای گرجستان می باشد. دلیل ساخت آن هم جشن 1500 سالگی گرجستان بوده است. این مجسمه را از هر قسمت تفلیس  می توان مشاهده کرد. جنس آن از آلومینیوم می باشد که شکل یک زن گرجی با شمشیر و لباس محلی را دارد.


 تفلیس گرجستان

بررسی سایر جاذبه های توریستی که در تور گرجستان می توان بازدید کرد:

•    پل صلح: از دیگر ویژگی ها و جاذبه های گردشگری تفلیس گرجستان، در یکی از آثار قدیمی و تاریخی پل صلح است. این پل بر روی رود کر شهر تفلیس گرجستان ساخته شده است که پیاده روی زیبا با طراحی مدرنی دارد. مهندسی این پل به صورت پل خرپایی، پل قوسی و پل طره ای می باشد. این پل به طول 150 متر است و برای متصل کردن قسمت قدیمی شهر با قسمت جدید شهر ساخته شده است.
•    شهر قدیمی تفلیس: شهر قدیمی تفلیس یکی دیگر از تاریخی ترین و جذاب ترین نقاط دیدنی شهر تفلیس می باشد که سالانه میزبان توریست های خارجی زیادی از سر تا سر دنیا می شود. این شهر در تاریخ 1993 به ثبت جهانی رسیده است. از مزیت های این شهر در کوچه های باریک و تو در تو و خانه هایی با بافت قدیمی است. ترک ها  و ارمنی ها در این شهر حمام های گوگردی و جاذبه های تاریخی زیادی به یادگار گذاشته اند. که تمامی آن ها مکان های بسیار دیدنی و جذابی هستند.
علاوه بر جاذبه های گردشگری طبیعی، مراکز خرید زیادی هم در شهر تفلیس گرجستان وجود دارد، مهمان نوازی عالی و غذاهای لذیذ این کشور همواره موجب جذب توجه توریست های خارجی می شود. آشپزی و فرهنگ غذایی این کشور تلفیقی از فرهنگ های متفاوت مانند ایران و اروپا و مدیترانه و کشورهای آسیایی می باشد.  از غذاهای معروف این کشور می توان به خاچاپوری، خینکالی، چورچخلا، لوبیو، چاکاپولی و .. اشاره کرد. با توجه به موقعیت و تنوع جغرافیایی تفلیس گرجستان، در تمام طول سال می توان به این کشور سفر کرد. و هیچ کدام از ماه سال محدودیتی برای سفر به این شهر جذاب و دیدنی ایجاد نمی کند.


 تفلیس گرجستان


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28209
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید