امروز دوشنبه 12 شهریور 1403

Monday 02 September 2024

جوانسازی جمعیت با حذف قانون سقط درمانی


1401/07/27
کد خبر : 26402
دسته بندی : اجتماعی
تعداد بازدید : 18 نفر

•    راجع به وکیل اداره کار چیزی می دانید؟
•    آیا شما و همسرتان از مرخصی زایمان خود استفاده کرده اید؟
•    قانون سقط درمانی به نفع بانوان است یا خیر؟
 اینها از اندک مواردی است که افراد کمی از آنها خبر دارند. چقدر باعث تاسف است که همه افراد راجع به حقوق قانونی خود چیزی نمی دانند و یا اشخاص قانونی را نمی¬شناسند. در این مقاله مطالب جالبی را به شما خواهیم آموخت؛ با ما همراه باشید.
امروزه وکیل اداره کار نه تنها در حل دعاوی مربوط به کار، بلکه در هنگام عقد قراردادها نیز می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. یک وکیل اداره کار با تسلط به تمامی قوانین مربوط به اداره کار هم به کارفرما و هم به کارگر کمک می‌کند تا نسبت به وظایف و حقوق خود مطلع باشند.
  قانون سقط درمانی

چرا به وکیل اداره کار نیاز پیدا می کنیم؟

کارگر به دلیل عدم آشنایی با حق و حقوق قانونی خود در زمان اختلاف با کارفرمایان نمی¬توانند از خود دفاع کنند؛ به همین جهت برای دفاع از حق و حقوق خود به دفتر وکالت وکیل اداره کار مراجعه می کنند و وکیل مورد نظر به دلیل آشنایی و تسلط بر قوانین اداره کار برای دفاع از موکل خود اقدام به شکایت از کارفرما کرده و طبق آن حق کارگر گرفته می شود.

وکیل اداره کار چه کمکی هنگام عقد قرارداد می‌کند؟

در یک قرارداد کاری که با مشاوره وکیل اداره کار منعقد می‌گردد، موارد بسیاری با جزئیات مشخص می‌گردد که از ایجاد دعاوی آینده تا حد بسیاری جلوگیری میکند. از جمله این موارد می‌توان به طرفین عقد قرارداد، مدت قراداد، محل انجام کار، تاریخ عقد قرارداد، حقوق و مزایا و غیره اشاره کرد.
پرداخت هزینه‌ برای گرفتن مشاوره از وکیل اداره کار، سبب صرفه‌جویی بسیاری در وقت و هزینه ما می‌شود. یک وکیل با تجربه حتی ممکن است نمونه قراردادهایی را در صنوف مختلف کاری در دسترس داشته باشد که اشخاص بتوانند با مراجعه به آنها نکاتی را که هنگام عقد قرارداد باید مدنظر قراردهند را به سرعت پیدا کنند.

قانون سقط درمانی، قانونی کارآمد است یا خیر؟

قانون سقط درمانی در صورتی قابل اجر است که مادر بیماری خاصی دارد که بارداری ممکن است سلامت وی را به خطر اندازد و یا حتی موجب مرگ مادر یا فرزند شود. یا در مواردی که جنین در رحم دارای ناهنجاری های خاصی است که ممکن است زنده بودن وی را بعد از زایمان به خطر اندازد.

شروط مخصوص قانون سقط درمانی شامل چه مواردی است؟

1.    وقتی سه پزشک متخصص و معتبر تایید کنند که جنین دارای بیماری خاصی مانند عقب افتادگی یا نقص عضو است و این بیماری باعث حرج مادر می شود. در اینصورت باید سقط درمانی اجرا شود.
2.    مادر بیماری سختی داشته باشد که در صورت نگه داشتن جنین، احتمال فوت مادر وجود داشته باشد.
3.    خود مادر باید در پزشک قانونی حضور پیدا کند و رضایت بدهد که فرزندش سقط شود.
4.    جنین هنوز به ۴ ماهگی نرسیده باشد. در اینصورت حکم اجرایی باید سقط درمانی باشد.
 قانون سقط درمانی

سقط درمانی باعث افزایش تولد نوزادان با نقص کروموزومی می‌شود.

بر اساس طرح جدید، شورایی در سازمان نظام‌پزشکی قانونی متشکل از ۲ فقیه، یک قاضی و چند پزشک تشکیل خواهد شد و حرج مادر را نیز قاضی تعیین می‌کند؛ یعنی اگر مادر بگوید امکان نگهداری کودک معلول را ندارد، کافی نیست و در نهایت قاضی باید به این تشخیص برسد.
وی افزود: استدلال مخالفان غربالگری، جلوگیری از سقط کودکان سالم است، اما به نظر می‌رسد این نگرانی وجود دارد که در صورت تأیید مصوبه مجلس در شورای نگهبان، شمار نوزادانی که با نقص کروموزومی به دنیا می‌آیند بیشتر شود.
مرخصی زایمان شرایط حقوقی مادر را رعایت می کند؟
طبق اصلاحیه‌ای که در تاریخ ۲۰ خرداد ۱۳۹۲ از طرف مجلس مصوب شد زمان مرخصی بارداری زنان از ۶ ماه به ۹ ماه افزایش پیدا کرد؛ اما با این وجود همه نهادهای دولتی این زمان را در نظر نمی‌گیرند. به عبارت دیگر برخی از نهادهای دولتی صرفا همان ۶ ماه را برای مرخصی زایمان در نظر می‌گیرند و این موضوع باعث می‌شود زنان باردار سختی بیش‌تری در ۳ ماهه اول بارداری متحمل شوند. در هر صورت زنان باردار می‌توانند تا آخر دوران بارداری خود تقاضای مرخصی کنند که البته این موضوع منوط به رضایت کارفرما است.

مرخصی زایمان و مزایای آن:َ

•    یکی از مزیت‌های مرخصی زایمان این است که دوران مرخصی جز سابقه شخص به حساب می‌آید و بر روی سایر مرخصی‌هایی که شخص می‌تواند داشته باشد هیچ تاثیری ندارد. باتوجه به آن که این مرخصی بخشی از سابقه کاری فرد به حساب می‌آید پس بدیهی است که در این مدت عیدی و پاداش هم برای شخص در نظر گرفته می‌شود.
•    اگر در دوران بارداری شخص به تشخیص پزشک نیاز به استراحت داشته باشد می‌تواند از مرخصی استعلاجی کمک بگیرد.
•    مرخصی زایمان به همه زنان شاغل تعلق می‌گیرد اما باید دقت داشته باشید که دریافت کمک هزینه بارداری در شرکت‌های خصوص طبق اصول تامین اجتماعی است و در بعضی از شرکت‌های خصوصی نیز بر اساس قوانین و بخش‌نامه‌های داخلی عمل می‌شود.

بازگشت به کار پس از مرخصی زایمان امکان دارد؟

طبق قانون مرخصی زنان در دوران زایمان به حالت تعلیق درمی‌آید اما بعد از مرخصی مجددا شخص باید به کار خود بازگردد. همچنین مدت مرخصی زایمان به زمان قرارداد اضافه خواهد شد.
سخن آخر:
برای آشنایی بیشتر با وظایف وکیل اداره کار، معایب مرخصی زایمان و قانون سقط درمانی می توانید به اپلیکیشن حقوقی شهرداد https://app.shahrdaad.com مراجعه کنید.َ


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/26402
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید