امروز پنج‌شنبه 15 شهریور 1403

Thursday 05 September 2024

تلفن اینترنتی چیست؟


1401/07/27
کد خبر : 28122
دسته بندی : فن آوری
تعداد بازدید : 13 نفر

تلفن اینترنتی اصطلاحی است که در سال‌های اخیر، در میان مدیران کسب و کار شنیده می‌شود. این اصطلاح در واقع به تلفن‌های تحت شبکه گفته می‌شود. البته تلفن ویپ (VoIP) هم برای تعریف این دستگاه به کار برده می‌شود. در یک نگاه کلی می‌توان گفت تلفن اینترنتی به نوعی از تلفن‌های ثابت گفته می‌شود که می‌تواند صدا را در بستر اینترنت انتقال دهد. اما برای آشنایی بیشتر با این تلفن، باید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

تلفن اینترنتی (تحت شبکه) چیست؟

برای آشنایی با این تلفن، ابتدا باید با یک مفهوم مهم به نام ویپ آشنا شویم. VoIPمخفف عبارت Voice over Internet Protocol و به معنی انتقال صدا در بستر اینترنت است. به عبارت دیگر، این تکنولوژی جایگزین انتقال صدا توسط کابل‌های مسی مخابرات و به صورت آنالوگ می‌شود. در ویپ صدا به صورت داده‌های دیجیتال (صفر و یک) انتقال پیدا می‌کند؛ این در حالیست که در روش سنتی و قدیمی، صدا در قالب امواج صوتی آنالوگ منتقل می‌شود. جالب است بدانید که هر صدایی که به صورت زنده و در بستر اینترنت منتقل شود، از تکنولوژی VoIP استفاده می‌کند. تماس صوتی در اپلکییشن‌هایی مانند واتساپ، اسکایپ و ... نمونه‌ای از این فرآیند محسوب می‌شود.


 تلفن اینترنتی چیست


حال به موضوع اصلی این مقاله یعنی تلفن اینترنتی می‌پردازیم. تلفن اینترنتی نوعی از تلفن‌های ثابت است که بر اساس تکنولوژی VoIP طراحی شده و برای انتقال صدا از شبکه‌های کامپیوتری استفاده می‌کند. این تلفن نمی‌تواند به صورت مستقیم به پریز مخابرات وصل شود و در عوض، بوق و دیتای خود را از یک سرور VoIP دریافت می‌کند. کاربرد اصلی تلفن تحت شبکه به مجموعه‌های کاری که از مرکز تلفن نرم افزاری استفاده می‌کنند، مربوط می‌شود. با این‌حال، می‌توان در منازل هم از آن استفاده کرد.

راه‌اندازی تلفن اینترنتی چه مراحلی دارد؟

استفاده از تلفن اینترنتی، به سادگی راه‌اندازی و استفاده از تلفن‌های آنالوگ نیست. زیرا همان‌طور که اشاره شد، این تلفن نمی‌تواند به صورت مستقیم به پریز مخابرات وصل شود. به عبارت دیگر، برای استفاده از تلفن اینترنتی (تحت شبکه) باید یک مرکز تلفن VoIP راه‌اندازی کرده باشید. این مرکز از یک سرور برخوردار است که تلفن تحت شبکه از طریق کابل LAN و IP به آن وصل شده و بوق و دیتای خود را از آن می‌گیرد. برای راه‌اندازی مرکز تلفن تحت شبکه، راه‌های مختلفی پیش روی شما قرار دارد:
1.    استفاده از دستگاه‌های سانترال تحت شبکه (پاناسونیک، سیسکو، گرنداستریم و ...)
2.    استفاده از سرورهای نرم افزاری مانند ایزابل
3.    استفاده از سرورهای اشتراکی (HostedPBX)
در روش اول شما یک دستگاه سخت افزاری که از قابلیت VoIP پشتیبانی می‌کند مانند تلفن هایی از برند گرنداستریم https://www.idehal.org/brand/grandstream را در مجموعه کاری خود نصب می‌کنید. تلفن‌های تحت شبکه به این باکس وصل شده و امکان دسترسی به خطوط شهری را در اختیار کارمندان قرار می‌دهد. در روش دوم، یک نرم افزار مخصوص مانند ایزابل روی یک سیستم کامپیوتر وصل شده و به عنوان سرور مرکز تلفن عمل می‌کند. در نهایت در روش سوم شما سرور خود را به صورت ابری و از طریق شرکت‌های واسط، راه‌اندازی خواهید کرد.

ویژگی‌های تلفن اینترنتی کدامند؟

تلفن اینترنتی ویژگی‌ها و قابلیت‌های مختلفی دارد که در ادامه سعی می‌کنیم به صورت خلاصه‌وار، به مهم‌ترین آن‌ها اشاره کنیم. به عنوان اولین ویژگی باید به ماهیت این تلفن اشاره کنیم که صدا را به صورت داده‌های دیجیتال منتقل می‌‌کند. همین عامل باعث ایجاد کیفیت صدای HD در بسیاری از مدل‌های تلفن تحت شبکه می‌شود. از نظر ظاهری البته این تلفن تفاوت زیادی با مدل‌های سانترال دیجیتال و هیبرید ندارد. روی بدنه تلفن اینترنتی معمولا کلیدهایی برای انتقال و هولد تماس، مسدود کردن تماس‌‌های ورودی، فعال کردن مکالمه از طریق هدست، دسترسی به پیام‌های متنی و ... دیده می‌شوند.


 تلفن اینترنتی چیست


تقریبا می‌‌توان گفت که تمام تلفن‌های تحت شبکه از قابلیت‌ برقراری کنفرانس‌های صوتی پشتیبانی می‌کنند. این ویژگی به عنوان یکی از مزیت‌های دیگر این دستگاه شناخته می‌‌شود. برخی از مدل‌های پیشرفته تلفن‌های اینترنتی از دوربین داخلی پشتیبانی می‌کنند که سبب می‌شود بتوانید از کنفرانس‌های تصویری هم در مجموعه کاری خود استفاده کنید. جالب است بدانید که بعضی از این تلفن‌ها از سیستم عامل اندروید هم پشتیبانی می‌کنند.
همان‌طور که اشاره شد، از تلفن‌های اینترنتی بیشتر در مجموعه‌های کاری استفاده می‌شود. با این‌حال و در صورتی که یک سرور ویپ خانگی راه‌اندازی کنید، می‌توانید از آن‌ها در منزل خود هم استفاده کنید. اما به دلیل هزینه بالای راه‌اندازی مرکز تلفن تحت شبکه، استفاده از تلفن‌های اینترنتی در منزل توجیه اقتصادی ندارد و معمولا انجام نمی‌شود.

انواع تلفن‌های اینترنتی کدامند؟

در سال‌های اخیر، شرکت‌های زیادی اقدام به طراحی و تولید تلفن‌های تحت شبکه نمونده‌اند که از میان آن‌ها می‌توان به پاناسونیک، گرنداستریم و یالینک اشاره کرد. پاناسونیک که یک نام بسیار آشنا در زمینه تولید انواع دستگاه‌های سانترال و تلفن‌های سانترال محسوب می‌شود، در سال‌های اخیر تولید تلفن‌های تحت شبکه را هم در دستور کار خود قرار داده است. تلفن‌های تحت شبکه پاناسونیک از کیفیت و قیمت مناسبی برخوردار بوده و کارایی‌های مختلفی دارند.


 تلفن اینترنتی چیست


یالینک هم یکی دیگر از برندهای آشنا در زمینه تولید انواع تلفن‌های اینترنتی محسوب می‌شود. این شرکت چینی تمرکز اصلی خود را روی طراحی و تولید انواع تجهیزات مخابراتی تحت شبکه قرار داده است و به همین دلیل، تلفن‌های یالینک از محبوبیت زیادی در بازارهای جهانی و همچنین بازارهای کشورمان برخوردار هستند.
در نهایت به شرکت آمریکایی گرنداستریم می‌رسیم. تلفن گرنداستریم به واسطه کیفیت بالا و البته قیمت مناسب، به انتخاب اول بسیاری از مدیران کسب و کار تبدیل شده است.

خرید تلفن اینترنتی

برای خرید انواع تلفن‌های اینترنتی، می‌توانید به فروشگاه ایده آل گستر مراجعه نمایید. ایده آل گستر که از ابتدا به عنوان مرکز مجاز محصولات اداری و مخابراتی پاناسونیک فعالیت می‌کرد، این روزها انواع تلفن‌های یالینک و گرنداستریم را هم به سبد محصولات خود اضافه کرده است. لازم به ذکر است که کلیه تلفن‌های تحت شبکه در ایده آل گستر، همراه با یک گارانتی شرکتی و معتبر 12 ماهه به مشتریان عرضه می‌شوند.

کلام آخر

تلفن اینترنتی به تلفنی گفته می‎شود که صدا را از طریق شبکه و با استفاده از اینترنت منتقل می‌کند. این تلفن از ویژگی‌ها و امکانات مختلفی برخوردار است که در این مقاله سعی کردیم به همه آن‌ها بپردازیم. امیدواریم با مطالعه این مقاله توانسته باشید به یک دید روشن از انواع تلفن‌های اینترنتی (تحت شبکه) دست پیدا کنید.



لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28122
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید