امروز دوشنبه 12 شهریور 1403

Monday 02 September 2024

تفاوت انواع دوربین مداربسته


1401/07/27
کد خبر : 26306
دسته بندی : فن آوری
تعداد بازدید : 18 نفر

در این مقاله قصد داریم به بررسی تفاوت انواع دوربین مداربسته پاناسونیک و برندهای دیگر از منظر سخت افزار بپردازیم. این موضوع از آن‌جایی حائز اهمیت است که هم‌چنان بسیاری از مردم، با مدل‌های مختلف این تجهیزات امنیتی، آشنا نبوده و وجه تمایز‌های آن‌ها را نمی‌دانند. به عبارتی دیگر می‌توان گفت که انتخاب بهترین مدل دوربین مدار بسته، به موقعیت‌های مکانی متفاوت و شرایط زمانی مختلف بستگی دارد.

انواع مختلف دوربین‌های مداربسته

ابتدا بیایید با انواع مختلف دوربین‌های مدار بسته بیشتر آشنا شویم. پس از آن می‌توانیم به ویژگی‌های منحصر به فرد هر کدام از آن‌ها بپردازیم و بهترین مدل را برای مجموعه کاری یا منزل خود انتخاب کنیم.
به طور کلی، دوربین‌های مدار بسته را می‌توان به انواع زیر تقسیم‌بندی کرد:
1.    دوربین‌های مداربسته آنالوگ
2.    دوربین‌های مداربسته تحت شبکه (IP)
در حالی که دوربین‌های مدار بسته تحت شبکه را می‌توان نسل جدید این تجهیزات به شمار آورد، اما دوربین‌های آنالوگ نیز هم‌چنان به شکل گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند. به صورت کلی می‌توان گفت که دوربین‌های مدار بسته IP در بستر شبکه برنامه‌ریزی و نصب می‌شوند. این در حالیست که مدل‌های آنالوگ از کابل کواکسیال برای ارتباط دستگاه‌ مرکزی و دوربین‌های نصب شده، بهره می‌برند. البته این دسته‌بندی مورد نظر ما نیست؛ زیرا ما قصد نداریم دوربین‌های مدار بسته را از لحاظ نحوه پیاده سازی بررسی کنیم. بلکه انواع مختلف این دستگاه‌ها و ویژگی‌های منحصر به فرد هر کدام، موضوعی است که در ادامه به آن پرداخته می‌شود.
برای مطالعه بیشتر: تفاوت اصلی دوربین‌ مداربسته آنالوگ و تحت شبکه، در نحوه ارسال تصاویر ضبط شده است. مدل‌های آنالوگ، تصاویر را از طریق کابل کواکسیال به یک دستگاه ضبط کننده مرکزی به نام DVR ارسال می‌کنند. این در حالیست که در دوربین‌های تحت شبکه، تصاویر در بستر شبکه به یک دستگاه به نام NVR فرستاده می‌شوند. دوربین‌های آنالوگ معمولا قیمت بهتری دارند و کار کردن با آن‌ها آسان‌تر است. در حالی که مدل‌های IP کیفیت بهتری از تصاویر و فیلم‌های ذخیره شده را ارائه می‌دهند.
حال بیایید با انواع مختلف دوربین‌های مدار بسته بیشتر آشنا شویم. لازم به ذکر است که این مدل‌های مختلف، می‌توانند به صورت آنالوگ یا تحت شبکه (بسته به نظر و تمایل مشتریان) پیکربندی و نصب شوند.

دوربین مداربسته باکس (BOX)

این دستگاه‌ها را می‌توان ساده‌ترین نوع از دوربین‌های مداربسته دانست. در این دوربین‌ها و به انتخاب مشتری، لنز در جلو و کابل‌ها در عقب متصل می‌شوند. البته لازم به ذکر است که برخی از مدل‌های دوربین مدار بسته باکس از یک لنز داخلی نیز برخوردار هستند. (این دوربین‌ها تقریبا نادر هستند و به ندرت پیدا می‌شوند)
در این دوربین‌ها و برای جلوگیری از آسیب لنز بر اساس گرد و غبار، باران و ... از یک محفظه استفاده می‌شود. دوربین مدار بسته باکس معمولا در مکان‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که نیاز به گرفتن تصاویر از زاویه‌های خیلی بسته باشد. بزرگترین مزیت این دوربین‌ها، امکان قرار گرفتن لنز در زاویه‌های مختلف است. لازم به ذکر است که این تجهیزات فاقد قابلیت دید در شب هستند؛ اما با این وجود تصاویر باکیفیتی را از محیط‌های کم نور ضبط می‌کنند.


دوربین مداربسته


 
همان‌طور که اشاره شد این دوربین‌ها از یک لنز خارجی استفاده می‌کنند که باید در انتخاب آن، دقت زیادی به خرج دهید. نوع پایه لنز و البته رزولوشن تصاویر، از مهم‌ترین مواردی هستند که در زمان خرید لنز دوربین مدار بسته باکس، باید مد نظر قرار دهید.
تذکر: دوربین مدار بسته BOX ضد آب نیست. بنابراین باید آن را با استفاده از محافظ، از باران در امان نگه دارید.

دوربین مداربسته بالت (Bullet)

بالت در زبان انگلیسی، به معنی گلوله یا لوله است و این دوربین‌ها نیز به این خاطر به این نام می‌شناسند که ظاهری استوانه‌ای و شبیه لوله دارند. دوربین بالت را می‌توان یکی از پرکاربردترین تجهیزات امنیتی در سراسر جهان به شمار آورد. این دوربین‌ها ضد آب هستند و به همین خاطر، برای استفاده در محیط‌های بیرونی، یک گزینه ایده آل محسوب می‌شوند.


دوربین مداربسته


 
دوربین مدار بسته بالت را می‌توان به صورت آنالوگ یا تحت شبکه (به صورت دل‌خواه) پیکربندی کرد. این دوربین‌ها در آیفون‌های تصویری، چهارراه‌ها و ... کاربرد فراوانی دارند. لنز دوربین Bullet می‌تواند به صورت ثابت یا با زاویه چرخش متغیر، نصب و راه‌اندازی شود.

دوربین مداربسته دام (Dome)

کلمه Dome در زبان انگلیسی به معنی گنبد است. دلیل نام‌گذاری این دوربین‌ها به این اسم، در شکل ظاهری گنبدی آن‌ها است. دوربین مدار بسته دام به علت مقاومت کمی که در برابر عوامل بیرونی (گرد و غبار، آب و ...) دارد، بیشتر برای مراکز مسقف اداری یا منازل کاربرد دارد.
این دوربین‌ها را نیز می‌توان به دو صورت تحت شبکه و آنالوگ پیاده سازی کرد و همانند دوربین‌های مدار بسته بالت، محدودیتی در کیفیت تصاویر ضبط شده ندارند. دوربین دام از زاویه چرخش لنز برخوردار است و به راحتی نیز روی دیوار نصب می‌شود. امکان تجاری، رستوارن‌ها، کتابخانه‌ها، هتل‌ها و ... از جمله اماکنی هستند که می‌توانید از یک دوربین مدار بسته دام در آن‌ها استفاده کنید.

دوربین مداربسته PTZ

عبارت PTZ مخفف سه کلمه Pan و Tilt و Zoom است. این دوربین‌ها از انعطاف پذیری بسیار مناسبی برخوردار بوده و وزن سبکی نیز دارند. این دستگاه‌ها را با نام دوربین‌های مدار بسته گردان نیز می‌شناسند؛ زیرا ویژگی اصلی آن‌ها، قابلیت چرخش و گردش در جهت‌های مختلف است. از طرفی دیگر، دوربین PTZ از بزرگ‌نمایی تصویر فوق‌العاده‌ای نیز برخوردار است.


دوربین مداربسته


 
در حقیقت این دوربین‌ها از آن جهت محبوب هستند که می‌توانند تصاویر را در زاویه‌های مختلف و با زوم مناسب، ضبط و ارسال کنند. دوربین PTZ از نظر ظاهری، شباهت زیادی با دوربین دام دارد؛ با این تفاوت که از یک پایه برای چرخش همیشگی نیز برخوردار است. یکی از قابلیت‌های طلایی این دستگاه، این است که می‌توانید با استفاده از یک نرم افزار مدیریت از راه دور، زاویه چرخش آن را در زمان‌های مختلف، تغییر دهید.

سایر انواع دوربین مداربسته

مواردی که در بالا معرفی شدند را می‌توان مهم‌ترین مدل‌های دوربین مدار بسته موجود در بازار محسوب کرد. با این‌حال، این دوربین‌ها را می‌توانید در انواع زیر نیز بیابید:
1.    دوربین مداربسته 360 درجه
2.    دوربین مداربسته 4K
3.    دوربین مداربسته 8K
4.    دوربین مداربسته شب-روز
5.    دوربین مداربسته C-Mount
همان‌طور که مشاهده می‌‎کنید انواع مختلفی از دوربین‌های مداربسته در بازار موجود هستند و هر کدام از آن‌ها، ویژگی‌های خاص و منحصر به فرد خود را دارند. بنابراین توصیه می‌کنیم قبل از هر اقدامی در زمینه خرید و راه‌اندازی این تجهیزات، اطلاعات لازم را به دست بیاورید.
کلام پایانی
در این مقاله ما سعی کردیم با بررسی انواع مختلف دوربین‌های مداربسته، شما عزیزان را تفاوت‌های آن‌ها و کاربردهای مختلفی که دارند، بیشتر و بیشتر آشنا کنیم. اگر به تازگی قصد ارتقای سطح امنیت منزل یا محل کار خود را دارید، حتما این نوشته را با دقت مطالعه نموده و اطلاعات لازم و کافی را در رابطه با تفاوت انواع دوربین مداربسته به دست بیاورید.




لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/26306
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید