امروز جمعه 16 شهریور 1403

Friday 06 September 2024

تفاوت استفاده از ایرپاد و هدفون ها


1401/07/27
کد خبر : 28680
دسته بندی : فن آوری
تعداد بازدید : 13 نفر

بسیاری از کاربران در گفتوگوهای روزمره، اصطلاحات هدفون، هندزفری یا هدست را به جای هم به کار میبرند؛ درحالیکه هرکدام از این وسیله ها کاربرد خاص خود را دارند. در یک دسته بندی کلی میتوان این محصولات را به دو گروه دارای میکروفون و فاقد میکروفون تقسیم کرد. بنابراین به کمک آنها میتوانید به فایلهای صوتی گوش دهید یا در صورت امکان، صدا هم ضبط کنید.اما جالب است بدانید که این محصولات به چند دسته تقسیم بندی می شوند. اما این نکته را در نظر داشته باشید که خرید یک هدفون خوب و کاربردی بگونه ای که بتواند لحظات خوبی را به یادگار بگذارد و مدت زمان زیادی را در خدمت گوش ها باشد و جزء دغدغه های بعضی افراد و بخصوص جوانان است که باید پارامترهای مختلف و متفاوتی را مد نظر قرار داد، مانند: نوع نیاز کاربر، نوع قرارگیری روی گوش، جنس سرگوشیها، طراحی ارگونومیک، ابعاد و وزن، کیفیت صدایی که پخش می کند ، نوع اتصال آن، قیمت ، تولید کننده صدا، رنج فرکانس و ... که این پارامتر ها باید خیلی حساس و مفید باشند.

توضیح مختصر درباره هدفون و شناخت آن

هدفون یا دوگوشی، از دو بلندگوی کوچک که بر روی گوش کاربر قرار میگیرد تشکیل شده است و از طرفی به یک مولد صوت مثلاً تقویت کننده صدا، رادیو یا پخشکننده دیسک فشرده متصل میشود. نامهای دیگری که برای این وسیله استفاده میشود stereophones و هدست است یا به انواعی که درون گوش قرار میگیرند ایرفون{ earphones } نیز اطلاق میشود. در مخابرات به مجموع هدفون و میکروفون که مثلاً در تلفن برای یک ارتباط دوطرفه استفاده میشوند، هدست گفته میشود.

انواع هدفون از لحاظ اتصال :

هدفونها از نظر نوع اتصال به دو گروه دارای سیم و بدون سیم تقسیم میشوند. در نوع باسیم معمولا هدفونها با یکی از رابطهای پورتUSB، جک ۳.۵ میلیمتری صدا و جک۶.۳ میلیمتری به منبع صوتی متصل میشوند. البته رابط های باسیم دیگری مانند رابط اپتیکال، ورودی RCA و جک ۲.۵ میلیمتری صدا هم وجود دارند. هدفونهای بیسیم معمولا برای اتصال از فناوری بلوتوث، و شبکهی رادیویی (وایرلس) بهره میبرند و فراوانی هدفونهای بیسیمی که از فناوری بلوتوث برای اتصال در آنها استفاده شده، بیشتر است. اگر میخواهید هدفونتان را به رایانه، تلفن همراه یا پخش کننده ی صوتیتان متصل کنید، هدفونهای باسیم به ویژه مدلهایی که از رابط ۳.۵ میلیمتری صدا استفاده میکنند، انتخاب خوبی برایتان خواهند بود، اما اگر از وجود سیمها و گره خوردن آنها احساس نارضایتی میکنید، هدفونهای بیسیم مخصوصا مدلهایی که رابط بلوتوث دارند انتخاب بهتری هستند.

انواع هدفون ها از لحاظ قرار گیری:

1- هدفون های دور گوشی:

از لحاظ حجم جزو بزرگترین انواع هدفون است چرا که گوش شما به صورت کامل در داخل گوشیهای آن قرار میگیرد و بلندگوها و قسمت نرم هدفون، کاملا گوش شما را میپوشاند. به همین دلیل برای جلوگیری از ورود نویز و صدای محیط از بهترین انواع هدفون به شمار میرود. اگرچه هدفون دور گوشی به علت حجم و وزن بالاتر نسبت به سایر انواع، از نظر قابلیت حمل مناسب به نظر نمیرسد، اما بر اساس آمارهای فروش، هدفونهای دور گوش همچنان گزینه ی اول کاربران حرفه ای هستند.

2-هدفون های روی گوشی:

هدفونهای آنایر (On-ear) اندازهی بزرگتری نسبت به ایرفونها دارند و روی لاله ی گوش قرار میگیرند. این دسته از هدفونها صدا را مستقیم به داخل کانال گوش هدایت میکنند. با این حال هدفونهای روی گوش، صدای محیط را به خوبی ایزوله نمیکنند و عموم مواقع صدای موسیقی در حال پخش نیز به محیط بیرون نشت پیدا میکند.

3- هدفون های تو گوشی :

مناسبترین وسیله برای حمل و نقل و گوش دادن به موسیقی در مسیرهای مختلف، این دسته از هدفونها هستند. این دسته که با نام ایرفون هم شناخته میشوند درون گوش قرار میگیرند . ایرفونها درواقع نسخه ی جمع و جور هدفونهای غول پیکری هستند که دهه ی 1970 را تحت تاثیر قرار دادند. از اواخر دهه ی 1980 و با معرفی پخش کننده های همراه که تجربه ی گوش دادن به موسیقی را متحول کردند، کوچک شدن هدفونها هم آغاز شد. ناگهان ایرفون ها به گزینه ای ایده آل برای لذت بردن از موسیقی در حین حرکت تبدیل شدند. این وسیله، سبک و خوشدست است و به راحتی جابه جا میشود؛ مزیتی که هدفونهای بزرگ و جاگیر از آن محروم هستند. ایرفون همانگونه که از نامش پیداست، ابزاری شنیداری است که در گوش بیرونی قرار میگیرد یا به بخش داخلی گوش متصل میشود.در صورتیکه از سری مناسب استفاده کنید، از ورود اکثر صداهای بیرون جلوگیری میکند. ایرفونها در بخش انتهایی خود دارای پوشش نرمی هستند که آن را ایرپاد (Earpud) مینامند.

4- هدفون های پشت گردنی :

نوعی هدفون است که بدنه آن مانند گردنبند به دور گردن قرار گرفته و گوشیهای آن توسط سیم یا دستکهای ثابت، در داخل گوش قرار میگیرد. از لحاظ حجم و وزن از هدفونهای داخل گوش و هدفونهای گیرهای بزرگتر و از هدفونهای روی گوشی و دور گوشی کوچکتر است. هدفون پشت گردنی هم برای فعالیتهای پر تحرک و هم برای جابجایی گزینه ای مناسب است. برای افرادی که دوست ندارند بدنه هدفون روی سر آنها قرار گرفته و آرایش موهای آنها را خراب کند، گزینه ای ایده آل محسوب میشود.
برای مشاهده دوره های آموزش تعمیرات موبایل کلیک کنید.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28680
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید