امروز پنج‌شنبه 15 شهریور 1403

Thursday 05 September 2024

تغذیه گیاهان، امری مهم و انکار ناپذیر


1401/07/27
کد خبر : 27958
دسته بندی : اجتماعی
تعداد بازدید : 15 نفر

درست است که خاک منبع تغذیه مناسب برای گیاهان است اما پس از مدتی مواد مغذی خاک بخاطر مصرف گیاهان فقیر می شود و آن زمان است که نیاز به  تغذیه ای تقویتی تحت عنوان کود احساس می شود. کودها صرفا مواد شیمیایی  ساخته شده در آزمایشگاه ها نیستند بلکه از دور ریزهای طبیعی مثل پودر پوست تخم مرغ، تفاله قهوه، ضایعات سبزیجات و میوه ها، خشکاله ها و… هم میتوان استفاده کرد اما تاثیر کودهای شیمیایی سریعتر از کودهای طبیعی است چون نیازی به تجزیه شدن در خاک ندارند و با حل کردنشان در آب، مواد مغذی سریع به ریشه گیاه میرسد. پس اگر شما هم به دنبال پرپشت شدن و سرسبزی گیاهان خود هستید و میخواهید اطلاعات بیشتری در رابطه با کود و مواد مورد نیاز گیاهان بدانید در ادامه متن همراه ما باشید:


خرید کود

کود شیمیایی

به طور کلی به هر نوع ماده‌ای که به تقویت و حاصل‌خیزی بستر رشد گیاهان کمک کند، کود نامیده می‌شود. کود‌های شیمیایی یکی از رایج کودهای مصرفی در کشاورزی محسوب می‌شوند که براساس عناصر مختلف تشکیل دهنده، دسته بندی می‌شوند. به دلیل وجود عناصر معدنی در کود شیمیایی، تجزیه و جذب آن‌ها توسط گیاه با سرعت بالایی انجام می‌پذیرد و به همین دلیل باعث افزایش سرعت رشد گیاه شده و کیفیت محصول آن را نیز بهبود می‌بخشند. ورود این کودها به کشاورزی پس از انقلاب صنعتی رخ داد و به همین دلیل می‌توان گفت که یکی از اولین صنایعی که پس از انقلاب صنعتی دچار تغییر و تحول جدی شد، صنعت کشاورزی بود. کود شیمیایی در اشکال مختلفی همچون مایع و پودر تولید می‌شود. کودهای مایع اغلب با آب، رقیق می‌شوند و برای پخش آن‌ها از شیلنگ استفاه می‌شود. کودهای پودری شکل به صورت دستی پخش می‌شوند و برای جذب کامل نیاز به آبیاری دارند.

مزایای استفاده از کودها

1.کودها رشد گیاه را افزایش می دهند.
2. سرسبزی را برای آن ها به ارمغان می آورند.
3. باروری و گلدهی را رونق می بخشند.
4. باعث ذخیره سازی آب در خاک می شوند.
5. کیفیت گیاه را افزایش می دهد.
6. از فرسودگی گیاه جلوگیری می کند.
7. فتوسنتز را در گیاه افزایش می دهد.
8. مواد مغذی مورد نیاز برای گیاهان را تامین می کند.


خرید کود

خرید کود

کودها به دسته های مختلفی تقسیم بندی می شود که هر کدام دارای قیمت های خاصی می باشد. شیوه قیمت گذاری کود به عوامل متعددی بستگی داشته و هر شرکت شیوه خاصی را برای این قیمت گذاری تعیین می کنند. از جمله این شیوه ها به شرح ذیل می باشد:
کیلویی: یکی از روش های قیمت گذاری و فروش کود، به صورت کیلویی می باشد. بدین صورت که کودها به صورت کیلویی و با توجه به نیاز مشتریان در اختیار آن ها قرار می گیرد.
بسته ای: برخی از کارخانه های تولید کود، محصولات تولیدی خود را در داخل بسته بندی های مخصوص قرار داده و هر کدام از این بسته ها دارای وزن و قیمت مشخصی هستند.
عمده ای: از دیگر روش های قیمت گذاری، خرید کود این محصول به صورت عمده می باشد. این روش یکی از بهترین روش های خرید برای افرادی است که دارای زمینی وسیع هستند و کود بیشتری نیاز دارند.

طریقه استفاده انواع کودها

تولید کود معمولا به روش های مختلف و با بهره گیری از دستگاه های مدرن و پیشرفته معدنی صورت می گیرد. ولی به طور کلی برای تولید انواع کود تمامی مواد و متریال را با یکدیگر ترکیب کرده و در دستگاه های صنعتی فشرده سازی شده و پس از انجام مراحل متعدد کود حاصل شده و در بسته بندی مختلف قرار می گیرد. هر یک از کودها در دسته های مختلفی قرار می گیرند و طریقه مصرف متفاوتی دارند. طریقه استفاده انواع کودها به سه صورت مایع، پودری و چالکود انجام می شود.
روش مایع: در این روش ابتدا کود در داخل آب ترکیب شده و با استفاده از دستگاه های سمپاش و به روش اصولی بر روی خاک اسپری می گردد. در روش مایع کودها به خوبی و به سرعت جذب خاک شده و اثرگذاری بالاتری دارد.
روش پودری: روش پودری یا خشک از روش های قدیمی استفاده از انواع کودها می باشد. در این روش میزان مشخصی از کود مورد نظر را بر روی خاک ریخته و با بهره گیری از دستگاه های شخم زنی پیشرفته خاک را زیر و رو می کنند. پس از اولین آبیاری این کودها به سمت ریشه گیاه حرکت کرده و جذب گیاه می شوند.
روش چالکود: چالکود یکی از روش های بسیار کاربردی برای استفاده از انواع کودها می باشد. در این روش در اطراف ریشه درختان چاله ای عمیق حفر کرده و کود را در اعماق می ریزند. با توجه به عمق قرارگیری کودها به صورت مستقیم در بخش اصلی ریشه، سریع تر و راحت تر جذب شده و تاثیرگذاری بالاتری دارد.



خرید کود

دنبال راهی راحت و آسان برای خرید کود می گردید؟

کودهای کشاورزی در بازار ایران جایگاه ویژه ای دارد. این کودها تنوع بسیاری داشته و به همین جهت به هر نوعی بر روی حاصلخیزی و احیا خاک می گذارد. در نتیجه شرکت های مختلفی در زمینه تولید انواع کود در حال فعالیت هستند و هر کدام دارای ساختار ویژه ای می باشند. به همین دلیل نمی توان قیمت ثابتی را برای این محصولات تعیین کرد. از طرفی امروزه افراد برای خرید وسایل مورد نیاز و کالاهای مصرفی خود ترجیح می دهند به جای مراجعه به بازار و گشت و گذار در آن، به سایت های معتبر مراجعه کرده و محصولات مورد نیاز خود را به صورت آنلاین خریداری کنند. این روش خرید امروزه رواج بسیاری پیدا کرده و هزینه کمتری را نیز به همراه دارد. شما برای خرید بهتر و راحت تر انواع کود می توانید با  مراجعه به سایت کشاورزی ایران keshavarziiran.com مقالات مختلفی در رابطه با انواع کود و خواصشان بخوانید و با تماس با شماره های موجود در سایت و گرفتن مشاوره رایگان درباره کودها یا دیگر ادوات کشاورزی و باغداری تجربه یک خرید عالی و بدون دردسر را با ما تجربه کنید و محصولات دلخواهتان را به راحتی و با ارسال رایگان تهیه کنید..


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/27958
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید