امروز دوشنبه 12 شهریور 1403

Monday 02 September 2024

تصفیه فاضلاب بهداشتی


1401/07/27
کد خبر : 26440
دسته بندی : اجتماعی
تعداد بازدید : 21 نفر

ادارات و سازمان ها یکی از واحد های تولید فاضلاب بهداشتی هستند که در صورت متصل نبودن به شبکه فاضلاب شهری، جهت حفظ محیط زیست، می بایست فاضلاب تولیدی را قبل از تخلیه در محیط تصفیه کنند.
پساب بهداشتی دارای مقدار زیادی مواد سمی و میکروارگانیسم ها است که اگر قبل از عمل تصفیه وارد محیط زیست شوند، می توانند خطرهای زیادی به وجود آورده و خسارت های غیر قابل جبرانی به بار آوردند. با به وجود آمدن مشکلات ساخت و بهره برداری و افزایش هزینه ها در سیستم های تصفیه خانه، پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی به عنوان یکی از واحد های کوچک تصفیه پساب های تولیدی مورد استفاده قرار می گیرد.

تعیین و اندازه گیری حجم فاضلاب بهداشتی انسانی


فاضلابی که در اثر فعالیت های انسانی وارد آب شده و آب را آلوده می کند، تعیین کننه کیفیت فاضلاب است. از آن جایی که ماهیت فاضلاب تولیدی در کل دنیا یکسان است، مواد خارجی که وارد فاضلاب می شوند در محدوده مشخصی قرار داشته و بنا به فرهنگ هر منطقه با نقطه دیگر از نظر کیفیت و غلظت مواد آلاینده متفاوت است.
در واقع هر چقدر مصرف آب بیشتر باشد، غلظت مواد آلاینده کمتر است. تقریبا 80 الی 90 درصد از آب ها در اثر مصرف و فعالیت های انسانی تبدیل به فاضلاب بهداشتی می شوند که با استفاده از ضریب تبدیل آب به فاضلاب (۹/۰-۸/۰) می توان حجم فاضلاب تولیدی را محاسبه کرد.
فرآیند تصفیه فاضلاب و آب نیازمند چندین روش است چرا که یک روش تصفیه به تنهایی نمی تواند پاسخگوی حذف کامل آلاینده ها از پساب باشد.

فاکتور های مهم در تعیین انواع روش های تصفیه فاضلاب بهداشتی


به طور کلی روش های تصفیه فاضلاب را می توان به سه دسته فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی دسته بندی می شوند.
واحد های تصفیه فاضلاب بهداشتی و صنعتی بر مبنای اصول کار یک یا ترکیبی از چندین روش تصفیه پساب طراحی و به کار گرفته می شوند.

روش تصفیه پساب بهداشتی فیزیکی

روش تصفیه پساب بهداشتی فیزیکی
قیمت و ساخت انواع پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی انسانی توسط گروه فنی مهندسی اوژن اطلس



تصفیه فیزیکی به مجموعه روش هایی گفته می شود با استفاده از خواص و نیروهای فیزیکی برای تصفیه فاضلاب استفاده می شود. از جمله این فرآیندها آشغالگیری، دانه گیری، شناورسازی، ته نشینی، فیلتر شنی و… می باشد. عمده این روش ها، واحد پیش تصفیه فاضلاب را انجام می دهند. اصطلاحا به این فرآیندها تصفیه اولیه فاضلاب نیز گفته می شود.
در این مرحله هیچ ماده شیمیایی در این پروسه دخیل نیست. یکی از تکنیک های اصلی تصفیه فاضلاب فیزیکی شامل ته نشینی است که فرایند تعلیق ذرات نامحلول و سنگین از فاضلاب است. هنگامی که ماده نامحلول ته نشین میشود آن گاه میتوان آب خالص را جداسازی کرد.

فرآیند تصفیه فاضلاب شیمیایی پساب انسانی


تصفیه شیمیایی به مجموعه فرآیندهای گفته می شود که طی آن از مواد و واکنش های شیمیایی برای تصفیه پساب استفاده می شود. از جمله این فرآیندها انعقاد شیمیایی، انعقاد الکتریکی و… می باشد. از این فرآیندها معمولا برای تصفیه فاضلاب های صنعتی استفاده می شود.
همانطور که از نام آن پیداست، این مرحله از تصفیه شامل استفاده از مواد شیمیایی در آب می شود. کلر، یک ماده شیمیایی اکسید کننده است، که معمولا برای کشتن باکتری ها استفاده شده و  با افزودن کردن آلاینده ها به آن باعث تجزیه آب میشود. دیگر عامل اکسید کننده برای تمیز کردن فاضلاب، ازن است که توسط دستگاه های ازن ژنراتور تولید و به فروش می رسد.
خنثی سازی یک تکنیک است که در آن اسید و یا پایه اضافه میشود تا آب را به pH طبیعی خود یعنی 7 برساند. مواد شیمیایی از بازتولید باکتری ها در آب جلوگیری می کنند، و بنابراین باعث خالص شدن آب میشوند.

تصفیه فاضلاب بهداشتی توسط روش های بیولوژیکی


به آن دسته از روش هایی که در آن ها از فرآیندهای بیولوژیکی برای تصفیه فاضلاب استفاده میشود گفته می شود. در این مرحله از فرآیندهای بیولوژیکی مختلف برای تجزیه مواد آلی موجود در فاضلاب، میکروارگانیسم ها مواد آلی فاضلاب را تجزیه می کنند که این مورد را می توان به دو دسته تقسیم بندی کرد:

فرآیندهای هوازی: باکتری ها ماده آلی را تجزیه کرده و آن را به دی اکسید کربن تبدیل می کنند. اکسیژن در این فرآیند مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش ها از میکرواورگانیسم های هوازی برای تصفیه فاضلاب استفاده می شود از جمله این فرآیندها لجن فعال با هوادهی گسترده (EAAS)  را میتوان نام برد.

فرآیندهای بی هوازی: تصفیه فاضلاب به روش بی هوازی به معنایی تبدیل زائدات آلی به گاز مانند متان است که در غیاب اکسیژن صورت می پذیرد. تبدیل اسید های آلی فاضلاب به گاز متان انرژی کمی تولید می کند. بنابراین سرعت رشد پایین و سنتز ارگانیزم های نیز کم است. هم سرعت سینیتیکی حذف و هم تولید لجن بسیار پایین تر از لجن فعال است. در تصفیه اکثر مواد جامد موجود در فاضلاب را حذف می کند، اما بعضی از مواد مغذی حل شده مثل نیتروژن و فسفر ممکن است باقی بمانند.


 روش تصفیه پساب بهداشتی فیزیکی
قیمت و ساخت انواع پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی انسانی توسط گروه فنی مهندسی اوژن اطلس

 

گروه مهندسین اوژن اطلس سپهر طراح و تولید کننده انواع پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی

گروه فنی مهندسی اوژن با بیش از ده سال سابقه به عنوان یکی از ماهرترین تیم های تولیدکننده تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب، در طی سال ها فعالیت موفق به طراحی و تولید و ساخت انواع پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی گردیده است. این پکیج مجموعه ای کامل از روش های تصفیه فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی بوده است. با توجه به اینکه طراحی این محصولات بر اساس نوع و کیفیت فاضلاب و نوع مواد آلاینده آن ها طراحی و تولید می گردد، کارشناسان گروه فنی مهندسی اوژن همواره با تکیه بر سرمایه انسانی متخصص خود توانسته است تجربه‎هایی موفق در جهت نیل به اهداف استراتژیک خود کسب نماید.
وب سایت: https://ozhen.co
شماره تماس: 02191300204


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/26440
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید