امروز پنج‌شنبه 15 شهریور 1403

Thursday 05 September 2024

تحصیل در روسیه


1401/07/27
کد خبر : 27979
دسته بندی : اجتماعی
تعداد بازدید : 23 نفر

راهنمای تحصیل در روسیه:

روسیه از بزرگ‌ترین کشور‌های جهان است. این کشور به دلیل وسعتش ۹ منطقۀ زمانی مختلف را در بر می‌گیرد. روسیه کشوری فرهیخته محسوب می‌شود. روس‌ها بیشینۀ آموزشی بسیار قوی دارند. روسیه به نسبت دیگر کشورهای جهان از جمله آمریکا دارای بیشترین جمعیت تحصیل کرده می‌باشد و بیشتر مردم روسیه دارای تحصیلات عالی هستند. دانشگاه‌های روسیه جزء دانشگاه‌های برتر جهان به حساب می‌آیند. بخاطر همین هر ساله دانشجویان بسیاری به قصد تحصیل در روسیه به این کشور مهاجرت می‌کنند.

مهاجرت تحصیلی به روسیه:

روسیه همه ساله پذیرای دانشجویان بسیاری از ۱۷۰ کشور جهان است. بیش از ۳۰۰ هزار نفر از سراسر جهان به تحصیل در روسیه مشغول هستند. این کشور به دلایل مختلفی مورد استقبال دانشجویان سراسر دنیا می‌باشد. یکی از دلایل آن شرایط تحصیلی نسبتاً خوب فراهم شده توسط دولت روسیه برای دانشجویان است. رشته‌های مورد استقبال دانشجویان بین المللی در کشور روسیه بیشتر در زمینۀ پزشکی، علوم انسانی و مهندسی می‌باشد. دانشجویان ایرانی نیز تمایل زیادی دارند که برای مهاجرت تحصیلی به روسیه اقدام کنند.


تحصیل در روسیه

هزینه تحصیل در روسیه:

هزینۀ تحصیل در روسیه بسیار کمتر از هزینه تحصیل در اروپا و آمریکا است. از طرفی هم دانشگاه‌های روسی رقیب دانشگاه‌های این کشورها از نظر آموزش و امکانات هستند. شهریۀ دانشگاه‌های روسیه بستگی به برنامۀ درسی خاص هر رشته، مدت زمان تحصیل در آن رشته و دانشگاه محل تحصیل خود دانشجو دارد.
هزینه‌های تحصیل در دانشگاه‌های دولتی برای مقطع کارشناسی ۱۴۷۵ تا ۱۰۶۰۰ یورو در سال، برای کارشناسی ارشد ۱۷۷۰ تا ۵۵۴۰ یورو در سال، در دکترا این هزینه به ۹۵۰ تا ۵۰۰۰ یورو در سال می‌رسد. این هزینه برای دوره‌های تخصصی پنج سالۀ پزشکی به ۱۴۷۵ تا ۷۶۰۰ یورو در سال می‌باشد.
هزینۀ دانشگاه‌های خصوصی به نسبت دولتی بیشتر است. مقرون و به صرفه‌ترین دانشگاه‌های روسیه دانشگاه الکتروتکنیک سنت پترزبورگ، دانشگاه پلی تکنیک تومسک و دانشگاه دولتی ورونژ هستند.
همچنین هزینۀ تحصیل در دانشگاه‌هایی که رتبۀ برتر دانشگاهی دارند، بین ۱۹۰۰ یورو تا ۵۶۷۰ یورو می‌باشد. البته موسسۀ فیزیک و فناوری مسکو برای دانشجویانی که معیارهای این دانشگاه را دارند، قانون معافیت از پرداخت شهریه را قرار داده است.
هزینۀ زندگی در روسیه حدوداً به ماهی ۴۰۰ دلار در ماه می‌رسد. این مقدار حدود ۵ تا ۷ برابر ارزان‌تر از زندگی در اروپا می‌باشد. هزینۀ اقامت هم بسیار متفاوت است. بستگی به محل زندگی و نحوۀ زندگی شما دارد. ولی حدود ۳۵۰۰۰ روبل معادل ۴۵۰ دلار می‌تواند باشد.

تحصیل پزشکی در روسیه:

مدت تحصیل در رشته‌های پزشکی و داروسازی در روسیه شش سال طول می‌کشد. این مدت برای رشته‌های دندان‌ پزشکی و داروسازی به مدت پنج سال و پرستاری چهار سال است. در روسیه، برای تبدیل شدن به یک پزشک عمومی شما باید دورۀ تحصیلات پایه در این رشته را تکمیل کنید و مدرک پزشکی عمومی را دریافت کنید. برای تسلط بر یک تخصص خاص، مثلاً چشم پزشکی، باید یک دوره کارآموزی و رزیدنتی را نیز به پایان برسانید.

بسته به تخصصتان ممکن است ۲ تا ۴ سال طول بکشد. برای مثال، جراح شدن ۸ تا ۹ سال طول می‌کشد. فارغ التحصیلان بین المللی دانشگاه‌های روسیه برای ادامۀ شغلشان در کشور خودشان باید از طریق نوستریفیکیشن اقدام کنند.
پس از تکمیل برنامۀ پایه، دانشجویان لازم است چندین مرحلۀ دیگر را برای کسب تخصص پشت سر بگذارند. این مراحل شامل کارآموزی، بالینی یا رزیدنتی هدفمند می‌باشد.

مدارک لازم برای تحصیل در روسیه:

مدارک مورد نیاز ممکن است بسته به دانشگاه و مقطع تحصیلی شما متفاوت باشد. برای اطلاعات دقیق با دانشگاهی که انتخاب کرده‌اید، تماس بگیرید. در کل شما برای تحصیل در روسیه به پنج مدرک تحصیلی نیاز دارید. مدرک اول یک فرم درخواست است که در وب سایت همۀ دانشگاه‌ها موجود می‌باشد. مدرک دوم کپی گذرنامۀ شماست. سومی آخرین مدرک تحصیلی شما می‌باشد. به عنوان مثال، اگر در مقطع کارشناسی ارشد ثبت نام می‌کنید، به مدرک کارشناسی نیاز دارید. ریز نمرات آخرین مقطع تحصیلی در کنار مدرک تحصیلی خود را نیز باید ارائه دهید. متقاضی همچنین نیاز به دو گواهی پزشکی دارد که مشخص کند هیچ بیماری یا منعی برای آموزش و مطالعه و همچنین عفونت HIV ندارد. عکس هم در صورت نیاز باید ارائه دهند. تمامی مدارک باید به زبان روسی ترجمه شوند.


 تحصیل در روسیه

معایب تحصیل در روسیه:

دانشگاه‌های روسیه چندان تلاشی برای حمایت از دانشجویان در خارج از کلاس‌های درسی انجام نمی‌دهند. این برخلاف دانشگاه‌های اروپا و آمریکا است. در دانشگاه‌های آمریکا خدماتی مثل اینترنت رایگان، وسایل و شرایط تفریحی عالی و فعالیت‌های فوق برنامه امری عادی می‌باشد. سازمان‌های دانشجو نهاد در روسیه مشاهده نمی‌شود. روسیه تمرکز بسیاری بر افزایش کیفیت آموزش دارد. ولی توجهی به سطح کیفیت زندگی دانشجویی ندارد.
غذاهای سرو شده در دانشگاه‌های روسیه کیفیت آن چنانی ندارند. ولی قیمت آنها بسیار بالا است. خوابگاه‌های دانشجویان بسیار کوچک و قدیمی می‌باشد. سیستم نمره دهی در روسیه براساس نمرات امتحان پایانی است.
برای همین اساتید توجهی به حضور دانشجو در کلاس ندارند
از طرفی  دانشجویان اهمیتی به انجام تکالیف و پروژه‌ها و فعالیت‌های کلاسی نمی‌دهند. سیستم آموزشی این کشور بیشتر بر پایۀ خودآموز می‌باشد.
ممکن است دانشجویان بین المللی با آن به راحتی کنار نیایند. رابطۀ بین استاد و دانشجو هیچ شباهتی به کشورهای غربی ندارد. اساتید به راحتی می‌توانند دانشجویان را مسخره کنند و شما چون حقی ندارید، نمی‌توانید از خود دفاع کنید و یا از استادتان شکایت کنید.

از دیگر معایب تحصیل در روسیه رشوه‌ای است که دانشجویان می‌توانند برای کسب نمره به استاد بدهند. امتحان‌های نهایی به صورت شفاهی برگزار می‌شود. برای همین ارتباط شخصی شما با استاد بسیار حائز اهمیت است. اگر ارتباط خوبی با استادتان نداشته باشید، نباید انتظار قبولی در آن درس را داشته باشید.

مزایای تحصیل در روسیه:

تا اینجا به بخشی از مزیت‌های تحصیل در روسیه به اختصار اشاره‌ای شد. در ادامه به مزیت‌های گوناگون آن به تفصیل خواهیم پرداخت.

۱.دانشگاه‌های علمی قوی به خصوص در حوزۀ پزشکی در روسیه:

روسیه مشهورترین دانشگاه‌ها را در رشتۀ پزشکی دارد. در این رشته جزء برترین کشورها می‌باشد. روسیه در رشتۀ پزشکی مجهز به بهترین امکانات و پیشرفته‌ترین آنهاست. همچنین از نظر ریاضی، فیزیک و رشته‌های علوم طبیعی جزء برترین کشورهای جهان محسوب می‌شود. این موضوع باعث بالاتر رفتن جایگاه دانشگاه‌های روسی در رده بندی جهانی شده است.

۲. وجود طیف گسترده‌ای از دانشگاه‌ها و دوره‌های مطالعاتی:

روسیه دارای ۷۶۶ دانشگاه، ۶۵۷ رشته در دورۀ کارشناسی تا دکترا دارد. دانشگاه‌ها همچنین دورۀ آمادگی برای دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد و دوره‌های تخصصی را دارند. دوره‌های آموزش زبان روسی و دوره‌های آموزش پیشرفته مهارتی و حرفه‌ای هم در روسیه برگزار می‌شود.

۳.فرصت یادگیری زبان روسی:

افراد بسیاری در جهان از زبان روسی برای ارتباطات خود بهره می‌برند. این تعداد به ۲۶۰ میلیون نفر در جهان می‌رسد. افرادی که در حال یادگیری این زبان هستند در دنیا ۱۰.۵ میلیون می‌باشد. دانشگاه‌های روسیه دروه‌های مختلفی برای آموزش زبان روسی برگزار می‌کنند. برای دانشجویان بین المللی هم این امکان فراهم است که با استفاده از دوره‌های بلند مدت زبان روسی این زبان را فرا بگیرند. دانشجویانی که تحت پوشش دولت در دانشگاه‌های روسیه ثبت نام کرده‌اند، این دوره برای آنها رایگان است. این دورۀ بلند مدت یک ساله را پادفک می‌نامند.

۴.امکان دریافت دو مدرک دانشگاهی در دانشگاه‌های روسیه:

توافق نامه‌ای بین روسیه و بیش از ۶۰ کشور دیگر در سال ۲۰۱۳ انجام شده است. براساس آن مدرک تحصیلی دانشگاه‌های روسیه در بیشتر کشورها مورد تایید دانشگاه‌های آنها می‌باشد. بسیاری از دانشگاه‌های روسیه با دانشگاه‌های دیگر در جهان در حال اجرای برنامۀ مشترک هستند. در نتیجه می‌توانند به دانشجویان خود دو مدرک دانشگاهی عطا کنند. با تحصیل در روسیه یک مدرک روسی و یک مدرک از دانشگاه‌های اروپایی می‌توانید بگیرید.

۵.پردیس‌ها و خوابگاه‌های با امکانات فراوان و به روز:

امکاناتی که روسیه برای تحصیل دانشجویان بین المللی فراهم کرده است، با امکانات بسیاری از دانشگاه‌های اروپایی برابری می‌کند. در روسیه آزمایشگاه‌های بسیار مجهز، مراکز علمی و مطالعاتی بر حسب نیاز دانشجویان تأمین شده است. از طرفی دارای خوابگاه‌هایی با امکانات فراوان و هزینۀ کم برای اقامت در خوابگا‌‌ه‌ها می‌باشد.

۶.امکان سازگاری راحت دانشجویان با کشور روسیه

چون روسیه کشوری چند ملیتی است، دانشجویان بین المللی می‌توانند به راحتی خود را با آن وفق دهند. در این کشور ۲۰۰ گروه قومی مختلف زندگی می‌کنند. قانون اساسی روسیه آزادی عقاید را پذیرفته است و ادیان مختلف در کنار هم در این سرزمین زندگی می‌کنند.



 تحصیل در روسیه


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/27979
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید