امروز پنج‌شنبه 15 شهریور 1403

Thursday 05 September 2024

تحصیل در آلمان


1401/07/27
کد خبر : 28003
دسته بندی : اجتماعی
تعداد بازدید : 14 نفر

امروزه بسیاری از دانشجویان ایرانی به دنبال دانشگاه‌های برتر بین المللی با هزینۀ کم تحصیلی و هزینۀ کم زندگی می‌باشند. در نتیجه تحصیل در آلمان را انتخاب می‌کنند. بنابراین باید ابتدا رشته و دانشگاه خود را انتخاب کنند. بعد به دنبال گرفتن ویزا باشند و مدارک خود را آماده کنند. سپس به سفارت آلمان برای مصاحبه بروند تا بتوانند در نهایت ویزای تحصیلی خود را دریافت کنند.

راه‌های مهاجرت و تحصیل در آلمان

 هر ساله تعداد افرادی که برای تحصیل در آلمان به این کشور مهاجرت می‌کنند، رو به افزایش است. یکی از مهم‌ترین دلایل آن هم دانشگاه‌های برتر این کشور در جهان می‌باشد. از این رو دانشجویان کشور ما هم مشتاق تحصیل در آلمان هستند. این دانشجویان باید ویزای خود را قبل از مهاجرت از سفارت آلمان در ایران دریافت نمایند.

مهاجرت تحصیلی به آلمان:

متقاضیان دانشجو دلایل بسیاری برای مهاجرت تحصیلی به آلمان دارند. به برخی از مهم‌ترین‌ دلایل آنها در اینجا اشاره می‌کنیم.

دلایل مهاجرت تحصیلی به آلمان:

کیفیت علمی و آموزشی دانشگاه‌های آلمان بسیار بالا می‌باشد. از طرفی هزینۀ تحصیل در آلمان بسیار پایین و بعضاً رایگان است. هزینه‌های زندگی نیز در این کشور از دیگر کشورهای اروپایی کمتر است. امنیت اجتماعی و اقتصادی در کشور آلمان بسیار بالا می‌باشد.
به راحتی هم می‌توان برای همسر و فرزند متقاضی ویزای همراه دریافت کرد. بعد از فارغ التحصیلی شما می‌توانید از کشور آلمان اقامت دائم بگیرید.
همچنین بعد از فارغ التحصیلی می‌توانید تا ۱۸ ماه مهلت پیدا کردن کار در آلمان را دریافت کنید و نیز می‌توانید در طی تحصیل خود هفته‌ای ۲۵ ساعت به کار دانشجویی مشغول شوید. شما با ویزای آلمان می‌توانید به راحتی و بدون ویزا به کشورهای حوزۀ شینگن سفر کنید.


راه‌های مهاجرت و تحصیل در آلمان

ویزای تحصیلی آلمان

برای تحصیل در آلمان شما نیازمند ویزای تحصیلی آلمان هستید. نمی‌توانید مثلاً با ویزای توریستی در آلمان به تحصیل بپردازید. بسته به نوع ویزایتان می‌توانید در هر مقطعی تحصیل کنید و همچنین می‌توانید با آن مشغول به تحصیل در دورۀ آموزش زبان آلمانی گردید.

سه نوع ویزای تحصیلی آلمان وجود دارد که می توانید  آن را درخواست دهید:
۱.ویزای دانشجویی آلمان:این ویزای دانشجویی استاندارد برای دانشجویان بین المللی است که در یکی از دانشگاه‌های آلمان پذیرفته شده‌اند و آمادۀ شروع تحصیل در یک برنامۀ دانشگاهی تمام وقت هستند.
۲.ویزای دانشجویی متقاضیان تحصیل در آلمان: اگر نیاز به حضور در آلمان جهت درخواست حضوری برای پذیرش دانشگاه دارید، به این ویزا نیاز دارید. این ویزا به شما اجازه تحصیل در آلمان را نمی دهد، فقط برای فرآیند درخواست دانشگاه معتبر است.
۳.ویزای دورۀ زبان آلمانی: برای تحصیل در دورۀ زبان آلمانی در آلمان به این نوع ویزا نیاز دارید.

بورسیۀ تحصیلی آلمان:

به خاطر اینکه تأمین هزینه‌های تحصیل در آلمان و هزینۀ زندگی در آنجا به هر حال برای یک دانشجوی بین المللی سخت و دشوار است، بنابراین بورسیه دانشجویی می‌تواند به شما کمک کند تا با اطمینان خاطر به تحصیل در آلمان بپردازید و با مشکلات مالی کمتر سروکله بزنید. البته امکان دریافت این بورسیه بیشتر برای افرادی که شرایط خاص با رزومۀ قوی و استعداد برتر به نسبت دیگران دارند، فراهم است. در این بورسیه تمکن مالی شخص متقاضی یا پشتیبانی والدین در نظر گرفته نمی‌شود

به همۀ دانشجویان بین المللی هم تعلق می‌گیرد و مختص کشور خاصی نیست. دریافت این بورسیه در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد بسیار سخت و دشوار است. در مقطع دکترا هم اگر رزومه تحصیلی شما قوی باشد قابلیت دریافت این بورسیه را کسب می‌کنید.
در کل امکان دریافت این بورسیه در مقطع دکترا به مراتب راحت‌تر از مقاطع دیگر است. برنامۀ بورسیۀ تحصیل در آلمان توسط سازمان DAAD اعلام می‌شود و همۀ بورسیه‌های این کشور زیر نظر این سازمان می‌باشد. اگر پایگاه دادۀ DAAD را بررسی کنید، لیستی از تمام بورسیه‌های موجود و همچنین برنامه‌های متعدد ارائه شده توسط موسسات مختلف را خواهید دید.


راه‌های مهاجرت و تحصیل در آلمان

هزینۀ تحصیل در آلمان:

هزینۀ تحصیل در آلمان بسته به مقطع و مکانی که در آن پذیرش شده‌اید متفاوت می‌باشد. دانشگاه‌های کشور آلمان به دو دستۀ دولتی و غیر دولتی تقسیم می‌شوند. دانشگاه‌های دولتی هزینۀ کمتری به نسبت دانشگاه‌های خصوصی دریافت می‌کنند. آنقدر کم که می‌توان گفت تحصیل در این دانشگاه‌ها رایگان است. حال به بررسی دقیق‌تر از منظر مقطع تحصیلی می‌پردازیم.

در مقطع کارشناسی اگر شما به زبان آلمانی تسلط داشته باشید، تحصیل شما در این مقطع رایگان برای شما حساب می‌شود. در این صورت شما فقط در طی مراحل اداری ثبت نام در دانشگاه نیاز به پرداخت پول دارید. برای پرداخت این هزینه باید تقریباً ۵۰۰ یورو بپردازید.
اگر مایل به تحصیل رایگان در رشته‌های پزشکی و پرستاری باشید، باید در آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های این کشور شرکت کنید و تلاش کنید تا در دانشگاه‌های دولتی پذیرفته شوید.
در صورت تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی در این دو رشته باید چیزی حدود ۲۰ هزار یورو در سال بپردازید.

در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل در بعضی رشته‌های تحصیلی چه در دانشگاه‌های خصوصی و چه در دانشگاه‌های دولتی رایگان هستند. البته اگر بخواهید در این مقطع به زبان انگلیسی تحصیل کنید، در برخی از رشته‌ها و دانشگاه‌ها امکان تحصیل رایگان برای شما فراهم است. ولی در دانشگاه‌های خصوصی باید سالانه هزینه‌ای حدود ۴۰ هزار یورو بپردازید. البته این هزینه بسته به رشتۀ تحصیلی شما می‌تواند بسیار کمتر باشد. در این مقطع ارائۀ مدرک آیلتس با نمرۀ ۶.۵ ضروری است.
در مقطع دکترا هزینۀ تحصیل رایگان می‌باشد. اگر به دنبال تحصیل در این مقطع با زبان انگلیسی هستید می‌توانید کمک هزینۀ تحصیلی را دریافت کنید.

شرایط تحصیل در آلمان

در مقطع کارشناسی نیاز دارید تا در آزمون دانشگاه‌های آلمان شرکت کنید و پذیرفته شوید. اگر در کنکور ایران در دانشگاه‌های سراسری قبول شده‌اید الزامی به شرکت در این آزمون نیست. قبل از آزمون شما نیاز به گذراندن دوره‌های فاندیشن و آموزش زبان آلمانی دارید. سطح زبان آلمانی مورد نیاز برای ورود به کلاس‌های آمادگی زبان آلمانی B2 می‌باشد. اگر مایل به تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی این کشور هستید، لازم است مدرک آیلتس با نمرۀ ۶ را به دانشگاه خود برای ثبت نام ارائه دهید. این دوره ۳ الی ۴ سال طول می‌کشد.

ولی برای بعضی رشته‌ها مثل پزشکی لازم است حتماً در این آزمون نمرۀ قبولی بیاورید تا پذیرفته شوید.
معدلی که برای ورود به آزمون ورودی دانشگاه‌های آلمان نیاز دارید، معدل ۲۰ می‌باشد.
دانشجویان بین المللی برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد نیازمند معدل بالای مقطع کارشناسی می‌باشند.همچنین برای این مقطع مدرک زبان آلمانی سطح B2 کافی است. این دانشجویان برای دانشگاه‌های خصوصی به نمرۀ 6.5 آیلتس نیازمند هستند. مدت دورۀ تحصیل در کارشناسی ارشد دو سال طول می‌کشد. رای تحصیل در دانشگاه‌های دولتی آلمان، شما باید تحصیلات کارشناسی خود را در یک دانشگاه دولتی در ایران خوانده باشید یا در دورۀ فاندیشن شرکت کنید و در آزمون ورودی نمرۀ قابل قبولی کسب نمایید. حداقل معدل ورودی به این مقطع در دانشگاه‌های آلمان معدل ۱۵ می‌باشد.

در مقطع دکترا ضروری است که رزومۀ پژوهشی شما بسیار قوی باشد. شما حداقل باید در رزومۀ خود سه مقالۀ ISI چاپ شده داشته باشید. حداقل نمرۀ آیلتس پذیرفته شده در این مقطع نمرۀ ۷ می‌باشد. همچنین برای پذیرش در این مقطع نیاز به یک استاد راهنما دارید. استادتان باید تمایلِ به کارگیری شما در پروژه‌های تحقیقاتی خود را داشته باشد. این دوره حدود ۳ تا ۵ سال ادامه دارد. شما در این مقطع به تاییدیه معتبر بودن مدارک تحصیلی قبلی و توصیه نامه‌ای از دو استاد قبلیتان نیازمند هستید.


راه‌های مهاجرت و تحصیل در آلمان

بهترین شهرهای دانشجویی آلمان کدامند؟

شاخصه‌هایی چون هزینۀ کم زندگی ، فراهم بودن حمل و نقل راحت برای دانشجویان، فراهم بودن خوابگاه‌ها و یا پانسیون‌هایی برای اسکان دانشجویان، فراهم بودن امکانات رفاهی و سرگرمی با معیارهای بالا و  امکانات علمی و پژوهشی و برگزاری همایش‌های علمی در این شهرها سبب انتخاب آنها شده است.
شهرهایی چون برلین، مونیخ، فرانکفورت، درسدن، آخن، بن، کلن، هامبورگ، هایدلبرگ، اشتوتگارت، فرایبورگ، ماربورگ، اولدنبرگ، مونستر، دارم اشتات از جمله بهترین شهرها برای تحصیل در آلمان هستند. برترین دانشگاه‌های آلمان را می‌توانید در شهرهای برلین، مونیخ، هایدلبرگ برای تحصیل بیابید. البته برای زندگی دانشجویی مونیخ گران‌قیمت‌ترین شهر است. چون این شهر شهری توریستی می‌باشد. اگر به دنبال اقامت دائم هستید، جهت پیدا کردن شغلی مناسب برای خودتان بهترین شهرهای آلمان مونیخ و اشتوتگارت است.


 راه‌های مهاجرت و تحصیل در آلمان

طول دورۀ تحصیل در آلمان در مقاطع مختلف تحصیلی چقدر است؟

دورۀ آموزش زبان آلمانی حدوداً نزدیک به یک سال طول می‌کشد. در دورۀ کارشناسی مدت تحصیل حدود ۴ الی ۵ سال ادامه دارد. به پایان رساندن دورۀ کارشناسی ارشد در آلمان حدود ۲ الی ۳ سال به طول می‌انجامد و تحصیل در دورۀ دکترا حدود ۴ الی ۵ سال ممکن است طول بکشد.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28003
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید