امروز سه‌شنبه 13 شهریور 1403

Tuesday 03 September 2024

تاثیر کتاب خوانی بر رشد مغزی کودکان


1401/07/27
کد خبر : 27069
دسته بندی : اجتماعی
تعداد بازدید : 20 نفر

کتاب خواندن برای کودکان قبل از رفتن به مدرسه تاثیر زیادی در مغز آن ها دارد و موجب پردازش داستان در مغز کودک می شود . والدین بهتر است از بدو تولد برای کودکان کتاب بخوانند که موجب تقویت یادگیری آن ها می شود .
روان شناسان معتقدند که شخصیت کودکان در 7 سال اول زندگی شکل می گیرد پس بهتر است والدین از همان ابتدا کتاب خواندن را برای کودکان شروع کنند و از این طریق موجب رشد مهارت های زبانی ، مغزی ، شناختی و ... در آن ها شوند .
خرید کتاب و خواندن آن برای کودکان موجب می شود که تصویرهای کتاب در ذهن آن ها بماند و کودکان به آن فکر کنند . زمانی که برای کودکان کتاب می خوانید آن ها در کتاب غرق می شوند و صحنه های کتاب را ذهن خود تصویر سازی می کنند و تمام اتفاقاتی که در داستان می افتد را حس می کنند و این مسئله موجب می شود آن ها در زندگی واقعی خود در برخورد با اتفاقات و وقایع با دید بهتری عمل کنند .
کتاب خواندن موجب آرامش و خواب با کیفیت تر می شود ، اگر شما قبل از خواب تلوزیون ببینید یا با تلفن همراه کار کنید با برخورد نور آن مغز شما تصور می کند که اکنون زمان بیداری است در حالی که با خواندن کتاب در نور کم مغز فکر می کند که الان زمان استراحت است و می توانید راحت تر بخوابید .
زمانی که کودکان بازی های اینترنتی انجام می دهند پرخاش گر و حساس تر می شوند اما کتاب خواندن برای کودکان موجب می شود آن ها آرام و شاد تر شوند .


 رشد مغزی کودکان


راه های زیادی وجود دارد که کودکان به کتاب خوانی علاقمند شوند ، والدین باید سعی کنند که کتاب خوانی را  در برنامه ی روزانه ی کودکان قرار دهند و روزی یک بار در یک ساعت مشخص برای آن ها کتاب بخوانند .
والدین باید در گام اول کتاب هایی که مناسب با سن کودک است را خریداری کنند در هنگام خرید کتاب برای کودکان هم چنین به موضوع کتاب نیز دقت کنند و متناسب با علاقه ی خود کتاب بخرند .
والدین می توانند قبل از مطالعه ی کتاب ، تصویرها و جلد کتاب را به کودک نشان دهند و از کودک بخواهند که حدس بزند موضوع کتاب چیست . یا این که بعد از خواندن کتاب برای کودکان از او بخواهند که یک بازی در رابطه با موضوع کتاب طراحی کند که این مسئله موجب افزایش درک آن ها می شود .
هم چنین والدین می توانند با مراجعه کردن به کتاب فروشی یا کتابخانه ها کودکان را با محیط مطالعه آشنا کنند یا این که در اتاق کودک کتابخانه ای را ایجاد کنند تا کتاب ها همیشه جلوی چشم کودکان باشد و از کودکان بخواهند که از کتاب ها نگهداری کنند .


  رشد مغزی کودکان


در ادامه به تاثیر کتاب خوانی بر رشد مغزی کودکان می پردازیم .

افزایش تمرکز:

هنگامی که فرد یک کتاب را مطالعه می کند دیگر نمی تواند کار دیگری انجام دهد زیرا حواس او پرت می شود پس باید در هنگام مطالعه تمرکز کند که این امر در طولانی مدت موجب افزایش تمرکز خواهد شد .

افزایش خلاقیت کودک:

برای کودکان کتاب خواندن از تماشای تلوزیون تاثیر گزار تر است زیرا کودکان با کتاب خواندن همه ی صحنه ها و اتفاقاتی که در کتاب می افتد را در ذهن تصور می کنند و به تصویر می کشند و موجب تقویت قوه ی خلاقیت آن ها می شود .

توانایی در داستان نویسی:

کودکان با خواندن کتاب هایی که دارای متن های قوی از نظر نوشتار هستند موجب می شود که تبدیل به نویسندگان خوبی شوند . قابلیت داستان نوشتن موجب تقویت قوه ی تخیل در کودکان می شود .

اجتماعی شدن:

خواندن کتاب موجب می شود که کودکان مطالب بیشتری را یاد بگیرند و با افراد زیادی ارتباط برقرار کنند . به دلیل این که امروزه استفاده از اینترنت و فضای مجازی باعث کم تر شدن ارتباط اجتماعی شده اما خواندن کتاب این موضوع را حل می کند .

کاهش استرس:

 خواندن کتاب در محیطی آرام انجام می شود و موجب آرامش کودک می شود به همین دلیل باعث کاهش استرس کودکان می شود .

ورزش کردن مغز:

کتاب خواندن تاثیر زیادی بر مغز دارد و با ایجاد تحرک در ذهن از کم کاری مغز جلوگیری می کند . مغز نیز مانند عضلات دیگر بدن است که اگر ورزش کند سالم می ماند . حل کردن پازل های تصویری و خواندن کتاب های مناسب برای کودکان موجب سالم ماندن مغز آن ها می شود .


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/27069
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید