امروز پنج‌شنبه 15 شهریور 1403

Thursday 05 September 2024

تاثیر لینک شکسته در سئو سایت


1401/07/27
کد خبر : 28466
دسته بندی : فن آوری
تعداد بازدید : 11 نفر

با توجه به اهمیت لینک در اینترنت اگر ربات های خزنده گوگل وارد سایت شما شوند و قرار باشد از روی لینکی که شما گذاشته اید، وارد صفحه دیگری بشوند؛ اما صفحه مورد نظر وجود نداشته باشد و باعث شود که ربات گوگل با یک صفحه بی روح و کاملا سفید روبرو شود اصطلاحا میگویند که شما در سایت خود یک لینک شکسته دارید که برای سایت شما و ربات های گوگل اصلا مناسب نیست.

از نگاه گوگل لینک شکسته چه تاثیری بر سایت ما دارد؟

گوگل همیشه در مورد لینک های شکسته مقالاتی را منتشر می کند. گوگل می داند که وجود لینک شکسته به دلایل مختلفی ممکن است در هر سایتی اعم از سایت کوچک و متوسط و سایت هایی با ایندکس بسیار بالا رخ دهد. تاثیر این موضوع در سئوی سایت ها از نظر گوگل به صورت مستقیم نیست. بلکه با کم شدن ترافیک سایت و یا تعامل کمتر کاربران در سایت و مواردی از این دست می تواند در بهینه سازی سایت اختلالی را وارد کند. البته هنوز مشخص نیست که بزرگ و یا کوچک بودن سایت و همچنین زیاد یا کم بودن لینک های شکسته تا چه حد می تواند در این سایت ها تاثیر بگذارد.

لینک شکسته چیست؟

اگر یک کاربر وارد یک صفحه از سایت شما شود و بر روی یک لینک به طور مثال در وسط محتوا کلیک کند و بخواهد آن صفحه را هم مشاهده کند,اما بعد از کلیک کردن وارد یک صفحه ای می شود که یا خطای 404 یا خطای 500 سمت سرور و یا یک صفحه سفید را نشان می دهد، این نوع لینک ها را لینک شکسته یا به نام انگلیسی " BROKEN LINKS " می شناسند.

چند نوع لینک شکسته داریم که در سئو تاثیر دارد؟

شما یا یک لینک شکسته به صفحات سایت خودتان داده اید و یا یک لینک به یک سایت دیگر که در قسمت منبع و یا در وسط محتوای مقالات و یا در سایدبار سایت و یا در فوتر سایت به آن اشاره کرده اید. اما چگونه این اتفاق می افتد؟! ما چه اشتباهی کرده ایم که در سایت ما لینک های شکسته زیادی وجود دارد؟!

لینک داخلی شکسته

تعداد لینک های شکسته داخلی همیشه بسیار از نوع خارجی هست. چون اکثر سایت ها در هر صفحه از سایت خود شاید چند لینک داخلی قرار بدهند. اما این لینک های شکسته مانند: 404 - غلط املایی - مشکلات سرور - تغییر سیستم قالب سایت - تغییر پیوند یکتای سایت و ... توسط مدیران سایت ها و به صورت کاملا اشتباه رخ می دهد.

لینک خارجی شکسته

تعداد این لینک ها کم هست و تاثیر لینک شکسته خارجی بر سئو همانند لینک داخلی نخواهد بود. زیرا ما اطلاعی از سایت مقصد و فعالیت های ان نخواهیم داشت. اما باید این مشکل را در هر صورت برطرف کرد. مشکل اصلی در صفحات سایت خود ما خواهد بود. مانند: وجود نداشتن آدرس مقصد - غلط املایی در نوشتن آدرس - حذف شدن صفحه از سایت خارجی - تغییر سیستم قالب وبسایت خارجی - تغییر پیوند یکتای سایت خارجی - منقضی شدن دامنه سایت که از مسئولیت ما خارج خواهد بود.

آیا لینک شکسته در ترافیک سایت هم تاثیر دارد؟

مطمئنا اگر تعامل کاربران با سایت ما کم شود، در دراز مدت (با توجه به تعداد زیاد لینک شکسته) می تواند باعث کم شدن ترافیک سایت و هر کردن گوگل با سایت ما مخصوصا در صفحات خاصی بشود.

چگونه از لینک های شکسته جلوگیری کنیم؟

اما چه کنیم تا تاثیر لینک شکسته بر سئو از بین برود و یا کمتر شود. مسلما برای سایت هایی که تعداد زیادی BROKEN LINKS دارند این کار در مدت زمان کوتاهی قابلیت اجرا شدن ندارد و باید زمان زیادی صرف آن شود. اما اگر هفته ای یکبار و یا ماهی یکبار برای بررسی این نوع لینک ها وقت بگذارید، حل مشکلات لینک از بین رفته یا لینک صفحه 404 برای شما کار آسانتری خواهد بود.

محتوای خود را ویرایش کنید. اصلا چرا 404 کنیم!!

اگر قصد دارید که صفحه ای را حذف یا ریدایرکت کنید، زیرا هیچ ورودی خاصی برای شما ندارد پیشنهاد می کنم دست نگه دارید. چرا صفحه را با محتوای بیشتر و جذاب تر کامل نمی کنید؟! یا چرا اصلا محتوای آن را تغییر نمی دهید و به یک محتوایی با عنوان جذابتر تبدیل نمی کنید؟!

صفحه 404 اختصاصی بنویسید

اگر شما صفحات 404 زیادی خواهید داشت و سایت بزرگی دارید و همینطور نمی توانید کنترل 100% داشته باشید، بهترین پیشنهاد طراحی یک صفحه 404 اختصاصی با لینک های مرتبط و صفحه ای جذاب هست.
ریدایرکت 301 را انجام دهید
بعضی مواقع نیاز هست که از شر یک سری صفحات زامبی پیچ که هیچ ایمپرشن و ورودی ندارند راحت شویم. تنها راه این هست که با خیال راحت آنها را به صفحات دیگر که مرتبط هستند ریدایرکت 301 کنیم. مخصوصا محصولاتی که دیگر وجود ندارند و کسی حتی برای یاد و خاطره و دیدن عکس هایش هم ان را سرچ نمی کند.

از کجا بتوانیم لینک شکسته را پیدا کنم؟

حالا بعد از اینکه متوجه شدیم تاثیر لینک شکسته بر سئو چقدر می تواند آزار دهنده باشد، باید سعی کنیم هر چه سریعتر تمامی لینک هایی که از بین رفته اند را پیدا کرده و عملیاتی که مدنظر داریم را بر روی آنها انجام دهیم.

سایت Brokenlinkcheck

این سایت می تواند براحتی در زمان کوتاهی تمامی لینک های شکسته سایت شما را بررس کند و به شما نشان دهد. کافیست تک تک آنها را باز کنید و علت و مشکل آن را حل کنید.

اسکرمینگ فراگ

یک ابزار بسیار دقیق که تمامی صفحات سایت را آنالیز می کند و تمامی اطلاعات صفحات سایت ما را به صورت جز به جز و دقیق بررسی می کند. در قمست مربوط به BROKEN LINKS می توانید متوجه شوید که چه تعداد لینک شکسته وجود دارد. یا حتی می توانید در لیست صفحات سایت , قسمتی که وجود لینک شکسته در سایت را نشان می دهد را هم بررسی کنید.

کمک از ابزار سرچ کنسول گوگل

اگر سایت شما به سرچ کنسول وصل شده باشد هم می توانید این موضوع را بررسی کنید. البته پیشنهاد می کنیم که از ابزارهای سرچ کنسول برای حذف صفحه استفاده نکنید. شما باید اینکار را در سایت خود مدیریت کنید.

افزونه وردپرسی Broken Link Checker

اگر سایت وردپرسی دارید می توانید با یکبار نصب این افزونه در پیشخوان وردپرس، کل لینک های شکسته را مشاهده کنید. اگر سایت وردپرسی دارید این روش بهترین روش و در دسترس ترین نوع مدیریت لینک های شکسته هست.

جمع بندی در مورد تاثیر لینک های شکسته بر سئوی سایت

بی تردید هر چقدر بتوانید مشکلات کوچک سایت خود را که تعداد کمی هم نیستند را بررسی و برای از بین بردن انها اقدام کنید، این را به گوگل خواهید گفت که سایت من کاملا برای کاربر اماده شده هست و هر وقت چه کاربر و چه ربات های گوگل وارد سایت من شوند می توانند براحتی تمامی لینک های سایت من را بررسی و خیلی سریع کار ایندکس صفحات سایت من را انجام دهند. زیرا بودجه ربات های گوگل برای خزیدن در هر وب سایتی محدود هست. پس دقت کنید که از این بودجه کافی برای خزیدن ربات های گوگل و دیگر موتورهای جستجو بیشترین استفاده را ببرید.
منبع:
Seowin.ir
Ahrefs.com



لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28466
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید