امروز جمعه 16 شهریور 1403

Friday 06 September 2024

بیمه تکمیلی فرهنگیان از چه زمانی قابل استفاده است؟


1401/07/27
کد خبر : 28774
دسته بندی : اجتماعی
تعداد بازدید : 11 نفر

در سال‌های گذشته تعهدات بیمه تکمیلی برای این قشر به‌صورت صندوقی تامین می‌شد. در این روش بخشی از خدمات درمانی مانند دندان‌پزشکی، عینک و… تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گرفت. اما در اواخر خرداد ماه ۱۴۰۱ توافقنامه جدیدی بین وزارت آموزش و پرورش و بیمه دانا امضا شد. طبق این توافق ۹۰ درصد خدمات درمانی فرهنگیان تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد.

بیمه تکمیلی فرهنگیان دانا چیست؟

هزینه‌های درمانی در قالب پوشش بیمه پایه، بیمه تکمیلی و فرانشیز –سهم بیمار- پرداخت می‌شوند. بیمه‌های پایه معمولا درصد مشخصی از این هزینه‌های را پوشش می‌دهد. هر اداره، سازمان، وزارتخانه و… نیز هر ساله برای بیمه تکمیلی کارکنان و کارمندان خود با یک شرکت قرارداد می‌بندند. برای آشنایی با بیمه تکمیلی، این مقاله را مطالعه کنید. وزارت آموزش و پرورش اخیرا بیمه تکمیلی فرهنگیان را از سیستم صندوقی به بیمه‌گری تغییر داد. در قرارداد جدید شرکت بیمه دانا به‌عنوان بیمه‌گر انتخاب شده است. این شرکت با ۱۲ هزار مرکز درمانی قرارداد دارد. باید گفت که این نوع بیمه، بیمه تکمیلی گروهی به حساب می‌آید.
ما خواندن راهنمای کامل بیمه تکمیلی فرهنگیان را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

نحوه و شرایط ثبت‌نام در بیمه تکمیلی فرهنگیان دانا

تمام کارکنان شاغل در وزارت آموزش و پرورش اعم از رسمی، پیمانی و قراردادی مشمول ثبت‌نام در بیمه مکمل درمان هستند. بنابراین از ۱ لغایت ۱۵ تیرماه فرصت دارند در سایت بیمه دانا به ثبت‌نام خود و افراد تحت تکفل‌شان اقدام کنند. نکات ثبت‌نام بیمه تکمیلی فرهنگیان به شرح زیر است:
•    افراد تحت تکفل بیمه شده اصلی شامل: همسر قانونی، فرزندان کارکنان مرد، والدین تمام کارکنان و همسر و فرزندان کارمندان زن می‌شود.
•    فرهنگیانی که مایل به انصراف از قرارداد بیمه مکمل درمان هستند، لازم نیست اقدامی انجام دهند. در صورت عدم ثبت‌نام در سایت بیمه دانا، حق‌بیمه درمانی از فیش حقوقی تیرماه آنها کسر نمی‌شود.
•    فرهنگیان نمی‌توانند به صورت انتخابی افراد تحت تکفل خود را انتخاب کنند. به عبارت دیگر باید همه فرزندان و همسر خود را تحت پوشش قرار دهند.
•    مهلت ثبت‌نام در سامانه بیمه دانا تمدید نمی‌شود.

اطلاعات مورد نیاز برای ثبت‌نام در سامانه بیمه دانا

برای ثبت‌نام در سامانه بیمه دانا نام کاربری و رمز عبور از فرهنگیان خواسته می‌شود. نام کاربری، همان کد ملی و رمز عبور، کد پرسنلی کارمندان آموزش و پرورش است.

چند نکته در خصوص بیمه تکمیلی فرهنگیان

در خصوص بیمه تکمیلی فرهنگیان چند نکته زیر را باید در نظر بگیرید:
•    بعد از ثبت اطلاعات، امکان استفاده از بیمه تکمیلی وجود دارد.
•    بیمه تکمیلی معلم به دلیل داشتن سطح توانگری ۲ انتخاب نشده است.
•    بیمه دانا به دلیل داشتن سابقه مثبت ذهنی و خدمات خوبش انتخاب شده است.
•    بیمه تکمیلی دانا فقط در چند مورد از جمله زایمان (۱۶ میلیون)، عیوب انکساری چشم (۵ میلیون)، عینک و لنز طبی (یک میلیون و دویست هزار تومان) و دندانپزشکی (سه میلیون و پانصد هزار تومان) محدودیت دارد.
در خصوص دوره انتظار بیمه تکمیلی دانا، اطلاعات دقیقی منتشر نشده است؛ اما در حالت کلی، به صورت دوره انتظار بیمه گروهی محاسبه خواهد شد.


 بیمه تکمیلی فرهنگیان شاغل

حق‌بیمه پرداختی بیمه تکمیلی فرهنگیان در سال ۱۴۰۱

حق‌بیمه تکمیلی فرهنگیان ۲۷۵ هزار تومان برای هر نفر تعیین شده است. دو سوم این مبلغ یعنی ۱۸۳ هزار و چهارصد تومان آن توسط دولت پرداخت می‌شود. یک سوم آن یعنی ۹۱ هزار و ششصد تومان باقی‌مانده سهم کارمند است.
نکته: حق‌بیمه ماهانه والدین تمامی کارکنان و همسر کارمندان زن به‌صورت کامل از حقوق بیمه‌شده اصلی کسر می‌شود. به بیان دیگر، دو سوم سهم دولت را هم کارمند باید بپردازد.

استفاده از خدمات بیمه تکمیلی فرهنگیان

افراد بیمه‌شده برای استفاده از پوشش‌های بیمه تکمیلی فرهنگیان می‌توانند به دو صورت اقدام کنند.

الف: مراجعه به مراکز درمانی طرف قرارداد:

بیمه‌شدگان برای مراجعه به مراکز درمانی طرف قراداد به معرفی‌نامه نیاز دارند. صدور معرفی‌نامه در بیمه دانا به دو صورت انجام می‌شود:
•    به‌صورت آنلاین: استفاده از سامانه پذیرش آنلاین بیمه دانا باعنوان سپاد ۱ و سپاد ۲
•    به‌صورت حضوری: مراجعه به شعب بیمه دانا در سراسر کشور و دریافت معرفی‌نامه
مدارک مورد نیاز جهت دریافت معرفی‌نامه به صورت حضوری
برای دریافت معرفی‌نامه مدارک زیر از شما خواسته می‌شود:
•    اصل کارت ملی
•    گواهی پزشک معالج به‌همراه اطلاعاتی چون: نام و نام خانوادگی بیمار، نوع بیماری، تشخیص اولیه پزشک، اقدام تشخیصی یا درمانی لازم برای بیمار، نام مرکز پزشکی مورد تقاضا و تاریخ دقیق بستری.
•    تایید پزشک بیمه‌گر در خصوص برخی از اعمال جراحی

ب: مراکز درمانی غیر طرف قرارداد:

در صورت مراجعه به این مراکز، ابتدا کلیه هزینه‌های درمانی توسط بیمه‌شده پرداخت می‌شود. سپس برای دریافت سهم بیمه‌گر -طبق قرارداد- به شرکت بیمه دانا مراجعه نماید.  برای آشنایی با مدارک کلی به منظور دریافت خسارت، می توانید به سایت های خرید و فروش بیمه مراجعه کنید.
اگر قصد خرید بیمه تکمیلی  از سایر شرکت‌های بیمه را دارید، به سایت کارگزاری‌های آنلاین استعلام قیمت و خرید بیمه مانند بیمه دات کام از لینک https://bimeh.com/health  مراجعه کنید. در چنین پلتفرم هایی بیمه تکمیلی انفرادی/خانوادگی و بیمه تکمیلی گروهی به فروش می‌رسد. شما با استفاده از این سایت ها می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان از معتبرترین شرکت‌های بیمه کشور با رتبه توانگری یک استعلام بگیرید.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28774
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید