امروز دوشنبه 12 شهریور 1403

Monday 02 September 2024

بهترین و پرفروش‌ترین کتاب‌های مدیریتی ۲۰۲۱


1401/07/27
کد خبر : 26276
دسته بندی : فرهنگی
تعداد بازدید : 19 نفر
بنابراین در این مقاله سعی کردیم تا بهترین و پرفروش‌ترین کتاب‌های مدیریت و رهبری، مدیریت بازرگانی، مالی، آموزشی و مدیریت کسب‌‌کار و استراتژیک و… را مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم. خواندن این کتاب‌ها برای تمام مدیران و رهبرانی که دغدغه توسعه کسب‌و‌کار و بازار خود را دارد، بسیار واجب و ضروری است. حتی اگر در این حیطه‌ها به فعالیت مشغول نیستید، خواندنشان خالی از لطف نخواهد بود. 

 

  • کتاب از خوب به عالی (Good to Great)

 

کتاب از خوب به عالی از جمله کتاب‌های معروف مدیریتی به شمار می‌آید که توسط «جیم کالینز» نوشته شده‌است. آقای کالینز به همراه گروه تحقیقاتی‌اش به مدت چند‌ سال به این موضوع پرداخته‌اند که نقطه تمایز وضعیت خوب بودن و عالی بودن کجاست و چطور برخی از شرکت‌ها همواره در حال رشد هستند و برخی دیگر هیچ رشدی ندارند.

در این کتاب سعی شده‌است تا در مخاطبین این باور و تفکر را ایجاد کند که فرآیند رشد کردن و تبدیل شدن به یک شرکت موفق و عالی برای همگان امکان‌پذیر است و تنها کافیست قواعد این بازی را بلد باشند.

 

  • به دنیای مدیریت خوش آمدید (Welcome to Management)

 

کتاب « به دنیای مدیریت خوش آمدید» در ژانویه سال 2020 منتشر شده‌است و در همین سال نیز توسط مجله فوربس به عنوان بهترین کتاب مدیریت انتخاب گشته است. رایان هاک این کتاب را در سه بخش نوشته که هر بخش دو فصل را دربر می‌گیرد. در حقیقت این کتاب ارزشمند، یک منبع جامع از دانش و تجربه‌ها و سخنان بزرگترین رهبران تجاری و مدیران محسوب می‌شود. 



این کتاب یک ماهیت علمی و اجرایی دارد از این رو برای تمام کسانی که به کارآفرینی و مدیریت کسب و کاری مشغول هستند، بسیار موثر و مفید عمل می‌کند.پس از خواندن این کتاب، به این درجه از آگاهی می‌رسید که چگونه می‌توان از کارمند به مدیری موفق تبدیل شوید. این کتاب علی رغم بسیاری دیگر از کتاب‌ها در حوزه مدیریت، محتوای واقع بینانه‌ای دارد و حتی برای محیط کاری ایران نیز مناسب است.

 

  • تفکر سریع و کند (Thinking Fast and Slow)

 

کتاب تفکر سریع و کند که یکی از کتاب‌های شاهکار در زمینه مدیریت منابع انسانی و تصمیم‌گیری در سطح جهان است. نویسنده این کتاب، دانیل کانمن به بهترین شکل ممکن توانسته پیچیده‌ترین مفاهیم در حوزه تفکر سیستمی را به صورت ساده‌ و قابل درک شرح دهد.

 موضوع اصلی کتاب علت و بررسی رفتار‌های غیرعقلانی انسان است به گونه‌ای که اثبات می‌کند اقتصاددان‌ها دیدگاه اشتباهی نسبت به انسان عقلانی دارند. در واقع مفهومی تحت عنوان انسان عقلانی وجود خارجی ندارد بلکه انسان‌ها باید مهارت فکر‌کردن و تصمیم گیری را در طول زندگی طی اتفاقات مختلفی بیاموزند.

 با خواندن این کتاب، شما خواهید دانست که انسان‌ها چطور فکر می‌کنند، از این جهت به راحتی می‌توانند بر روی افراد دیگر تاثیر بگذارند و آن‌ها را با اهداف سازمان و مدیریتی خود هم‌سو کنند.

 

  • پنج دشمن کار تیمی (The Five Dysfunctions of a Team)

 

کتاب «پنج دشمن کار تیمی»  از بهترین کتاب‌ها در زمینه کار گروهی و همکاری است و برای تمام مدیرانی که در کار‌های تیمی و در حل تعارضات احتمالی ضعیف عمل می‌کنند، بسیار ضروری است. این کتاب در سال 2002 برای کمک به مدیریت قوی‌تر کسب‌وکار‌ها منتشر شده‌است. نویسنده کتاب، آقای پاتریک لنچیونی بخش عمده کتاب را به بحث مدیریت اختصاص داده‌است و در بخش‌های دیگر به تحلیل چالش‌های تیمی نیز می‌پردازد. در نهایت راه‌حل‌هایی را برای کمک به مخاطبین خود ارائه می‌کند.

نویسنده کتاب معتقد است عواملی از جمله بی‌اعتمادی، ترس از درگیری، طفره رفتن از پاسخگویی، بی‌مسئولیتی و بی‌توجهی به نتیجه پنج دشمن کار تیمی محسوب می‌شود. بنابراین برای رسیدن به حداکثر میزان موفقیت در کار تیمی باید بتوان از پس این چند فاکتور برآمد تا به نتیجه‌ای صحیح برسیم.

 

  • نوپای ناب (The Lean Startup)

 

کتاب نوپای ناب نوشته اریک ریس یکی از بهترین کتاب‌های کارآفرینی در سراسر جهان است. بیشتر موضوع کتاب حول محور یادگیری و نحوه مدیریت پرسنل و منابع است که برای مدیران تازه‌کار و کسب‌و‌کار‌های نوپا می‌تواند بسیار مفید و ضروری باشد. واژه lean یا ناب در زبان فارسی به معنای انعطاف‌پذیر و چابک است و برای سازمان‌ها و استارت‌اپ‌هایی به کار می‌رود که اتلاف منابع بسیار کمی دارند و یا بهتر است بگوییم به نوعی بیهوده چاق نیستند.

 

 به عقیده نویسنده کتاب، یک کسب‌و کار نوپا و جدید باید برای رسیدن به موفقیت به صورت مدام در حال آموزش، یادگیری و کسب تجربه باشد. این کتاب در حوزه کتاب‌های کارآفرینی حرف بسیاری برای گفتن دارد و به جایگاه بالایی نیز رسیده‌است و حتی در سال 2012 به عنوان بهترین کتاب کارآفرینی توسط وب‌سایت آمازون نیز انتخاب شده‌است. 

 

  • دوره عمر سازمان (Corporate Life-Cycle)

 

کتاب چرخه عمر سازمان، نوشته ایساک ادیزس در سال 1990 منتشر شده‌است و تا به حال بیش از سه دهه از انتشار آن می‌گذرد اما همچنان از لحاظ مفاهیم مدیریتی و اداره یک سازمان، یک کتاب بسیار مفید و حیاتی به شمار می‌آید. در حقیقت این کتاب مفهوم مدیریت کلاسیک را به خوبی پوشش می‌دهد و در 4 فصل به اصول کلی مدیریت یک سازمان و چالش‌هایی که یک مدیر با آن روبرو است، می‌پردازد. 

در مدیریت کلاسیک، سرفصل‌های کتاب مدیریت و منابع انسانی مانند سلسله‌مراتب بودن سازمان، چرخه عمر محصول و برند‌سازی به خوبی بیان می‌شود که در تعیین استراتژی به مدیران کمک شایانی خواهد کرد. در این کتاب حرف‌های کلیدی و مهمی در رابطه با مراحل مختلف عمر یک سازمان و مشکلات احتمالی در هر مرحله نیز به طور دقیق صحبت می‌شود.



  • همکاری 

 

یکی دیگر از کتاب‌های مهم در زمینه مدیریت منابع انسانی، کتاب همکاری اثر دانیل گلمن است. این نویسنده از متفکرین در زمینه مدیریت انسانی و ارتباطات شناخته می‌شود و اکثر خوانندگان، او را از طریق کتاب معروف هوش هیجانی می‌شناسند. این کتاب به الگوی رفتاری مدیران و رهبران اشاره می‌کند که چگونه می‌توانند با رفتار مناسب روز خوب و پر بازدهی را از لحاظ کاری و ارتباطات قوی را با همکاران و پرسنل خویش بسازند. 

 

این کتاب اهمیت بالای ارتباطات را در محیط کاری گوشزد می‌کند و با خواندن آن مواردی مانند فرهنگ همکاری، چگونگی ساخت روابط مستحکم و مدیریت چالش‌ها و کشمش‌ها را یاد خواهید گرفت.

 

  • خلق مدل کسب‌و‌کار (Business Model Generation)

 

کتاب خلق مدل کسب‌و‌کار به قلم استروالدر به عنوان کتابی بسیار کارآمد  در دسته رمان‌های مدیریتی قرار می‌گیرد.  لازمه آغاز یک کسب‌و‌کار، داشتن مدل و طراحی آگاهانه آن است که در این کتاب با مطرح‌شدن 9 سوال در بخش‌های مختلف به شما یک دید شفافی از آینده کارتان می‌دهد. افراد علاقه‌مند به کارآفرینی باید از ابزار طراحی مدل کسب و کار استفاده کنند تا بتوانند ایدهای خود را در قالب طرحی موثر و درآمد زا بگنجانند. 

 

در دیدگاه شما بهترین کتاب‌های مدیریت جهان کدامند؟ نظرات خود را در کامنت برای خود بنویسید.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/26276
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید