امروز پنج‌شنبه 15 شهریور 1403

Thursday 05 September 2024

بهترین مستند فضا و کهکشان با دوبله فارسی + لینک دانلود


1401/07/27
کد خبر : 28438
دسته بندی : فرهنگی
تعداد بازدید : 13 نفر
در این نوشتار به فضا و سوالاتی که در ذهن همه ما با شنیدن این کلمه نقش میبندد میپردازیم. سپس بهترین مستند فضا با دوبله فارسی را به شما معرفی میکنیم تا با دانلود آن اطلاعات خود را پیرامون جهان هستی بالاتر برده و از تماشای شگفتی های کهکشان پای تلویزیون میخکوب شوید!

  • فضا چیست؟
  • فضا کجاست؟
  • انتهای فضا
  • فضا و کهکشان
  • خورشید در فضا
  • عجایب فضا
  • عکس فضا
  • نجوم و فضا

فضا چیست ؟

فضا محیط اسرارآمیزی است که اتفاقات عجیبی در آن روی میدهد.در فضا مکان های شگفت انگیزی وجود دارد که اگر انسان وارد آن ها شود،مثل رشته ماکارونی کش میاید،میسوزد،به جوش می آید و یا منجمد میشود؛به همین دلیل است که فضانوردها در ماموریت های فضایی،از پوشش محافظ ویژه ای استفاده میکنند.

اولین مفاهیمی که با شنیدن نام فضا به ذهن انسان میرسد عبارتند از : بی وزنی - خلاء - ستاره ها و سیاره ها - سیاه چاله ها - فضانوردان - ماهواره ها و ایستگاه های فضایی

فضا چیست

هرچند امروز انسان ها به لطف تجهیزات فضایی پیشرفته در زمین و ماهواره‌های متعدد در منظومه شمسی, اطلاعات و اسناد بیشتری از کیهان و اسرار آن در اختیار دارند, ولی دانشمندان اذعان می‌کنند نسل انسان هنوز باید سال‌ها تلاش کند تا رموز نامحدود ستارگان، سیارات و سایر پدیده‌ها و اجرام فضایی را درک کند.

فضا کجاست ؟

اغلب درباره سفرهای فضایی مطالبی می‌شنویم، اما به راستی مرز بین فضا و زمین كجاست؟ از چه منطقه‌ای باید گذر كنیم تا اسم‌ ما نیز در فهرست پرافتخار فضانوردان ثبت شود؟ 

در یك تقسیم‌بندی كلی می‌توان جهان هستی را به سه منطقه فضای خاكی، فضای جوی و فضای بیرونی تقسیم كرد.

فضای خاكی بخشی از جهان را تشكیل می‌دهد كه مولكولهای جامد با گرد آمدن در كنار هم جرمی سماوی را تشكیل داده باشند.

فضای جوی قسمتی از دنیا است كه چگالی مولكولهای گاز در آن به قدری است كه نمی‌توان آن فضا را تهی فرض كرد.

فضای بیرونی [Outer Space] كه به اختصار فضا نیز نامیده می‌شود، به منطقه‌ای نسبتاً خالی از جهان اطلاق می‌گردد كه بعد از لایه جو اجرام سماوی قرار دارد.

انتهای فضا

برخی از سوال‌های مهمی که پیرامون فضا و کیهان وجود دارد مسئله پایان فضا میباشد:

  • آیا پایانی برای فضا وجود دارد؟
  • هستی در کجا پایان می‌یابد؟
  • آیا به هر سمت از فضا حرکت کنیم، تا بی‌نهایت کهکشان وجود خواهد داشت یا نه در نقطه‌ای همه چیز پایان می‌پذیرد؟
  • آخر دنیا چیست؟

این‌ها تنها برخی از سوال‌هایی هستند که در رابطه با فضای بی‌کران وجود دارد.

بیشتر دانشمندان معتقدند اگر انسان بتواند تا ابد به سفر در فضا ادامه دهد، مدام از کنار کهکشان‌های دیگر عبور خواهد کرد، بدون آن که به سرانجامی برسد. در آن سوی میدان برخی از دانشمندان که در اقلیت هستند، بر این باورند که کیهان ممکن است کروی یا استوانه‌ای شکل باشد و اگر از یک نقطه این کهکشان شروع کنید و به انتهای آن بروید، مجددا از همان نقطه اول راه را آغاز خواهید کرد.

امروزه بسیاری از دانشمندان معتقد به نظریه اول هستند و می‌گویند که کیهان بی‌پایان است. در واقع به هر طرف که بروید به جایی نمی‌رسید و در این فضای لایتناهی بن بستی وجود نخواهد داشت. البته توجه داشته باشید که اخترشناسان و کیهان شناسان پاسخی برای این پرسش‌ها ندارند و گفته‌های آنها صرفا بر اساس حدسیات و فرضیات آنها است.

فضا و کهکشان

بیایید فرض کنیم که ستاره‌ها شبیه خانه‌های ما انسان‌ها روی زمین هستند. در این صورت از گرد هم آمدن هزاران و میلیون‌ها خانه شهرها و به تبع کهکشان‌ها به وجود می‌آیند. بر اساس آنچه دانشمندان و اخترشناسان تخمین زده‌اند، کهکشانی که منظومه شمسی ما درون آن قرار دارد به تنهایی صد میلیارد یا بیشتر ستاره دارد.

کوچک‌ترین کهکشان‌ها دارای پهنایی برابر با چند صد سال نوری، شامل نزدیک به صد میلیون ستاره هستند. بزرگترین کهکشان‌ها تا ۳ میلیون سال نوری پهنا دارند و شامل بیش از صد تریلیون ستاره هستند.

اگر بتوانیم روزی از کهکشان راه شیری فراتر رویم، آن وقت تمامی این صد میلیارد ستاره اندازه یک نقطه نور می‌شوند. این وضعیت درست شبیه این است که سوار بر هواپیما باشید و از بالا به شهرهایی نگاه کنید که اندازه یک نقطه به نظر می‌رسند و میزبان میلیون‌ها خانه خواهند بود.

گفتنی است که اگر انسان بخواهد به یک کهکشان دیگر جز راه شیری سفر کند، باید میلیون‌ها تریلیون کیلومتر را بپیماید و بیشتر این فضا به طور کامل خالی است و درون این حجم از خلأ چیزی وجود دارد که دانشمندان نام آن را ماده تاریک می‌گذارند.

فضا و کهکشان

خورشید در فضا

خورشید در مرکز منظومه شمسی قرار دارد و زمین به فاصله  149,668,990٫130 کیلومتر (93 میلیون مایل) از آن می‌چرخد. خورشید گرچه عظیم است اما بزرگ‌ترین ستاره شناخته شده در کیهان شناسی نیست. 

منظومه خورشیدی یا منظومه شمسی چیست؟

مجموعه‌ای متشکل از ستاره‌ها، خورشید و هر چیزی که توسط گرانش به این سیستم متصل است تعریف می‌شود.

اجزای این سیستم شامل سیاره‌های «عطارد» (Mercury)، «زهره» (Venus)، «زمین» (Earth)، «مریخ» (Mars)، «مشتری» (Jupiter)، «زحل» (Saturn)، «اورانوس» (Uranus) و «نپتون» (Neptune)، سیارات کوتوله‌ای مانند «پلوتون» (Pluto)، ده‌ها قمر و میلیون‌ها سیارک (Asteroids)، دنباله‌دارها و شهاب‌سنگ‌ها است.

فراتر از منظومه شمسی هزاران سیستم سیاره‌ای دیگر که در کهکشان راه شیری در حال چرخش حول ستاره‌های دیگر هستند کشف و مشاهده شده‌اند.

خورشید چگونه به وجود آمده است؟

حدود 4٫5 میلیارد سال پیش خورشید و بقیه اجزای منظومه شمسی از ابر غول‌پیکر و چرخان گاز و گرد و غبار به نام «سحابی خورشیدی» (solar nebula) تشکیل شدند.

وقتی سحابی خورشیدی به دلیل گرانش بسیار زیاد فرو ریخت چرخش آن سریع‌تر شد و به سمت داخل دیسک به صورت مسطح در‌ آمد.

در نتیجه بیشتر مواد به سمت مرکز کشیده شده و خورشید را تشکیل دادند که 99.8%">99.8% درصد از جرم کل منظومه شمسی را تشکیل می‌دهد.

آیا مرگ خورشید فرا میرسد؟

مانند همه ستارگان روزی خورشید نیز انرژی خود را تمام خواهد کرد.

هنگامی که خورشید شروع به مرگ می‌کند آنقدر بزرگ و متورم می‌شود که عطارد، زهره و حتی شاید زمین را در بر می‌گیرد.

دانشمندان پیش‌بینی می‌کنند که خورشید کمی از نیمه عمر خود فاصله داشته باشد و ۶٫۵ میلیارد سال دیگر زمان دارد تا اینکه یک کوتوله سفید شود.

عجایب فضا

در ادامه شما را با برخی از عجیب ترین حقایق مربوط به فضا آشنا خواهیم کرد:

  1. سوسک های بزرگ شده در فضا سریعتر، قوی تر، سخت تر از سوسک های روی زمین میباشند.

  2. درلباس فضانوردی غیر ممکن است بتوان سوت زد.

  3. پس از انجام راهپیمایی های فضایی، فضانوردان اغلب ناخن های خود را از دست می دهند.

  4. شما نمی توانید در فضا گریه کنید زیرا اشک شما هرگز نمی ریزند.

  5. طبق گفته های فضانوردان، فضا بویی مانند استیک، فلز داغ و بخارات جوشکاری می دهد.

  6. در سال 1977، یک سیگنال از اعماق فضا دریافت کردیم که 72 ثانیه طول کشید. ما هنوز نمی دانیم چگونه و از چه جایی آمده است.

  7. بیشتر فضانوردان در فضا، دو اینچ بلندتر می شوند.

  8. در فضا، خورشید سفید رنگ به نظر می رسد، و زرد نیست.

عکس فضا

در  سالی که گذشت تصاویر فضایی زیادی ثبت شدند. منتخب زیباترین تصاویر فضایی در سال 2021 عکس زیر بود.

عکس فضا

نجوم و فضا

در ادامه این نوشته برای علاقه مندان به فضا, بهترین مستند ها در زمینه نجوم را معرفی خواهیم کرد. این لیست که شامل برترین بهترین مستند های فضایی میباشد از آرشیو برنامه های من و تو با دوبله فارسی در سایت TVmostanad.com  قابل دانلود میباشد.

شبکه من و تو یکی از بهترین مجموعه های مستد با عنوان مستند سیاره ها را اخیرا پخش کرده که از طریق فرکانس من و تو قابل تماشا میباشد. اما اگر تماشای این مستند بینظیر را از دست داده اید نگران نباشید. چرا که میتوانید این مجموعه و تمامی مستند های مربوط به نجوم و فضا را از سایت تی وی مستند دانلود نمایید.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28438
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید