امروز پنج‌شنبه 15 شهریور 1403

Thursday 05 September 2024

بهترین ابزار کاربردی خوشنویسی چیست؟


1401/07/27
کد خبر : 28053
دسته بندی : فرهنگی
تعداد بازدید : 15 نفر

هنر خوشنویسی همانطور که می دانید یکی از قدیمی ترین هنرهای ایران است که در این زمینه اساتید زیادی به تعلیم و تالیف این هنر اصیل پرداخته اند که از جمله اساتید معروف می توان به استادان غلامحسین امیرخانی، کیخسرو خروش، امیرمحمد فلسفی و عباس اخوین اشاره نمود.
اگر شما هم علاقمند به زیبانویسی و خوش خطی هستید و می خواهید به یادگیری این هنر جذاب بپردازید پس در اولین گام باید با ابزارهای مورد نیاز در این هنر آشنا شوید سپس از طریق آموزش های حضوری یا مجازی یا از طریق سی دی های آموزشی به یادگیری بپردازید. پس با ما همراه باشید تا به صورت قدم به قدم شما را با وسایل اصلی و فرعی مورد نیاز برای خوشنویسی آشنا کنیم.
هنر خوشنویسی دارای طرفد اران زیادی است از این رو توزیع کننده های وسایل کاربردی خوشنویسی نیز در بازار زیاد شده اند که اگر شما در ابتدای راه باشید پس تشخیص ابزار خوب از ابزار بدون کیفیت برایتان مشکل می شود. پس ما علاوه بر معرفی وسایل کاربردی ،راهنمایی های لازم برای خرید ایده آل را نیز برایتان بازگو می کنیم.

آشنایی با ابزار خوشنویسی

ابزارهای خوشنویسی در حالت کلی به دو دسته اصلی و فرعی تقسیم می شوند.
ابزارهای اصلی آن دسته وسایلی است که خوشنویس در طول نوشتن به صورت مستقیم با آنها کار میکند یعنی (قلم نی، مرکب و کاغذ)
ابزارهای فرعی آن دسته وسایلی هستند که برای سهولت در کار خوشنویسی کاربرد دارند یعنی (قلم تراش، قط زن، قلمدان، دوات، لیقه، زیردستی و ...). برای شناخت هر ابزار به ادامه مطالعه متن بپردازید.
1-    قلم نی: مهمترین ابزار برای نگارش خط است که امروزه انواع قلم نی در دانگ های دزفولی و خیزران تهیه می شوند که فرق بین این نمونه قلم ها در ابعاد آنهاست به این صورت که قلم نی دزفولی به عنوان قلم ریز و متوسط و قلم خیزران برای درشت نویسی می باشند. اگر شما در ابتدای آموزش خط هستید بهترین قلم برای استفاده تان از نمونه قلم نی دزفولی است.
حال چگونه یک قلم نی خوب را تشخیص دهیم !!! برای تشخیص نیاز به تخصص نیست تنها راه این است که قلم نی را در دست بگیرید و مشاهده کنید که قلم فاقد پیچ و کاملا راست و استوانه ای با فرم مقطع دایره ای باشد و در کنار آن رنگ قلم دزفولی باید سرخ مایل به قهوه ای سوخته و همچنین داخل قلم سفید رنگ باشد. اگر به صورت اینترنتی خرید می کنید توجه کنید که از فروشگاه ابزار خوشنویسی معتبر آن را خریداری کرده باشید.


 ابزار کاربردی خوشنویسی


2-    مرکب: یا همان جوهر خوشنویسی متریالی است که با استفاده از قلم نی بر صفحه کاغذ نقش می بندد. مرکب در دو نوع مایع و خشک در بازار وجود دارد که مرکب مایع آماده استفاده است ولی مرکب خشک باید مراحلی را طی کند تا قابل استفاده شود. پس بهترین نمونه مرکب برای شروع کار نوع مایع است.
مرکب ها در انواع رنگ با برندهای مختلفی وجود دارند که بیشترین رنگ کاربردی مشکی و قهوه ای می باشد. مرکب باید غلظت و کشش مناسب را داشته باشد تا امر خوشنویسی را برای هنرمند آسان کند. برای شناخت انواع مرکب موجود در بازار و تنوع رنگ آنها می توانید به فروشگاه ابزار خوشنویسی قلمتراش دات آی آر مراجعه کنید. فروشگاهی که دارای نماد اعتماد الکترونیکی است و علاوه بر ارائه ابزارهای با کیفیت و با قیمت مقرون به صرفه، ضمانت مرجوع کالا در صورت ناراضی بودن مشتری را نیز دارد و شما با خیال راحت می توانید به خرید از سایت www.ghalamtarash.ir بپردازید.


  ابزار کاربردی خوشنویسی


3-    کاغذ: ابزار دیگری در خوشنویسی که نتیجه نهایی هنر، هنرمند را به نمایش می گذار کاغذ است. کاغذها نیز همچون وسایل دیگر دارای تنوع بالا در جنس، ابعاد و طرح هستند که بهترین نمونه کاغذ برای خوشنویسی آن دسته است که سطح کاغذ ملایم و صاف باشد یعنی سطحی زبر و خشن و ناهموار یا سطحی لغزان نداشته باشد. در این میان بهترین نمونه کاغذ گلاسه است که در دو سطح مات و براق فروخته می شود.
اگر شما در ابتدای راه هستید بهترین نمونه کاغذ برای استفاده کاغذ گلاسه مات است که تمام ویژگی های یک کاغذ خوب برای خوشنویسی با قلم نی را دارد. کاغذ گلاسه ها نیز به صورت ساده و سفید رنگ یا طرح دار ارائه می شوند که می توانید برای مشاهده تنوع طرح کاغذها و انجام یک خرید ایده آل به لینک  کاغذ خوشنویسی در سایت قلمتراش دات آی آر بپردازید.


 ابزار کاربردی خوشنویسی

ابزار خوشنویسی

تا اینجا با سه وسیله اصلی برای خوشنویسی با قلم نی اشنا شدید. حال تصور کنید بعد از مدت ها نوشتن لب قلم نی شما کند می شود یا در اثر ضربه لب پر می شود، یا مرکب برداری از قوطی مرکب ها برایتان دشوار است یا سطحی نیاز دارید تا به راحتی با قراردادن کاغذ بر آن به خوش نویسی بپردازید یا اینکه می خواهید ابزارهای خوشنویسی را در کنار هم و به صورت مرتب داشته باشید به نحوی که به راحتی بتوانید به حمل انها بپردازید. در اینجاست که نیاز به ابزارهای فرعی برایتان ضروری می شود.
پس برای شناخت این ابزارها و چگونگی انجام یک خرید ایده آل با ما همراه باشید و به ادامه مطالعه متن بپردازید.
1-    لیقه : رشته ای از ابریشم طبیعی است که برای جلوگیری از ریختن مرکب و همچنین کنترل میزان مرکب برداری توسط قلم نی استفاده می شود. لیقه ها نیز در سه نوع نخی، پنبه ای و بافت دار وجود دارند که جنس همه انها از ابریشم طبیعی است اما به صورت های مختلف بسته بندی شده اند. لیقه را خود هنرمند با توجه به نیازش خریداری می کند.
اما در حالت کلی بهترین نمونه لیقه نوع بافته شده و نخی آن است هرچند لیقه پنبه ای به صورت خالص از پیله پروانه تهیه می شود اما ممکن است در طول مرکب برداری نوک قلم نی پرزدار شود و امر نوشتن را برای خوشنویس سخت کند پس در استفاده از لیقه پنبه ای کمی تخصص نیاز است. لیقه های بافته شده نیز در دو نوع ریز بافت یا همان نخی و بافت درشت هستند که اگر شما از قلم نی خیزران استفاده می کنید خرید لیقه بافت درشت مناسب است و اگر با قلم نی دزفولی می نویسید لیقه بافت ریز برای مرکب برداری مناسب است.


 ابزار کاربردی خوشنویسی



2-    دوات: یا مرکب دان ابزاری است که مرکب و لیقه درآن قرار می گیرد تا بتوان عمل مرکب برداری به راحتی صورت بگیرد یا در صورت استفاده نکردن از مرکب بتوان به راحتی به نگهدری مرکب پرداخت. بهترین نمونه دوات آن ظرفی است که کم عمق و با دهانه گشاد باشد تا قلم نی به راحتی بتواند بر مرکب تسلط یابد.
دوات ها نیز دارای ابعاد، اشکال و جنس های مختلفی هستند که بهترین نمونه دوات از جنس مس است زیرا از جوهر به خوبی نگهداری میکند به حدی که مرکب به هیچ وجه کپک نمی زند. انواع دیگر جنس دوات که طرفداران زیادی دارد از جنس چوب گردو، شیشه ای، کریستالی، استیل و .... است که خوشنویس با توجه به بودجه و نیازش به خرید دوات مناسب می پردازد.


 
ابزار کاربردی خوشنویسی


3-    زیردستی: یا همان زیرمشقی وسیله ای است که کاغذ بر آن گذاشته می شود تا عمل خوشنویسی به راحتی صورت بگیرد. برای خوشنویسی باید سطحی صاف، نرم و ملایم داشته باشد و لغزندگی نداشته باشد. شاید بگویید روی میز یا زمین هم می توان این کاررا انجام داد اما امر نوشتن کمی با مشکل مواجه می شود. سطح صاف و ملایم چیزی مانند چرم است که در عین ملایم بودن سختی لازم را نیز داشته باشد.
زیر دستی ها نیز در دو نوع چرم طبیعی و مصنوعی ساخته می شوند که برخی به صورت ساده و با فرم پاکتی هستند یعنی می توان مابین چرم کاغذ نیز گذاشت و نوع دیگر مقوا دار است یعنی بین دو رویه چرم یک مقوای ضخیم وجود دارد. هر دو کاربرد و کیفیت یکسانی دارند اما فرق بین مقوا دار و ساده این است که با استفاده از زیر دستی مقوا دار می توان به انجام خوشنویسی روی پا یا با در دست گرفتن نیز پرداخت زیرا سطح محکم و در عین حال نرم دارد. اما زیردستی بدون مقوا باید بر سطحی گذاشته شود.


 ابزار کاربردی خوشنویسی


4-    قلمتراش: قلم تراش یا چاقوی خوشنویسی همان ابزاری است که برای تراشیدن قلم نی و فرم دادن به نوک قلم استفاده می شود. قلمتراش ها نیز همچون ابزارهای دیگر دارای تنوع بالایی هستند که در حالت کلی میتوان گفت قلم تراش ها دنیای خاص خود را دارند.
در حالت کلی یک قلمتراش خوب باید تیغه ای کاملا تیز و برنده داشته باشد تا به راحتی بتوان به تراش قلم ها پرداخت که در این میان بهترین جنس تیغه از فولاد است و بعد از آن دسته قلم تراش که باید راحت در دست قرار بگیرد و هیچ گونه خستگی بر دست اعمال نکند، جنس های زیادی برای دسته در نظر گرفته می شود که بهترین انها به ترتیب شاخ گوزن، استخوان شتر، صدف دریایی، فیبر آلمانی، چوب رزوود و کورین و ... است. اجزا دیگر قلمتراش که بیشتر جنبه تزئینی و ارزش افزون بر چاقو هستند عبارتند از "باربند، آستر، جودان کاری و پلاک دسته".
 پس به صورت خلاصه یک قلمتراش خوب باید تیغه ای تیزو برنده، دسته ای خوش دست، فنری نرم و روان داشته باشد تا بتوان به راحتی با آن بتوان به تراش انواع دانگ قلم نی پرداخت.
شما اگر تمایل به خرید قلمتراش با کیفیت بالا و قیمت مقرون به صرفه هستید و می خواهید علاوه بر خرید شناخت لازم درباره چاقو خوشنویسی را نیز بدست آورید تخصصی ترین فروشگاه برای این امر سایت قلمتراش دات آی آر است که مشاوره رایگان را به شما ارائه می دهد و چاقوها را با ضمانت نامه کتبی دراختیار شما می گذارد.  


 
ابزار کاربردی خوشنویسی


5-    قط زن: ابزاری است در زمان استفاده از قلم تراش برای تراش قلم نی کاربرد خود را نمایان می کند. به این صورت که بعد از تراش قلم برای زاویه دار کردن نوک قلم آن را روی قط زن قرار می دهند و با یک فشار ناگهانی در زاویه مطلوب قطع می کنند. قط زن ها نیز جنس، شکل و ابعاد مختلفی دارند که در حالت کلی در جنس های (زردپی، چوب گردو، عناب، استخوان، چوب راش، پلاستیک فشرده، شاخ و ... ) موجود هستند. برای خرید قط زن دقت داشته باشید که قط زن در عین حال که باید سخت و غیرقابل انعطاف باشد، باید در مقابل چاقو خوشنویسی کمی نرمش و انعطاف داشته باشد تا به تیغه حساس قلم تراش آسیب وارد نشود و همچنین سطح قطزن باید کمی محدب و سطح زیرین آن که بر روی میز قرار می گیرد مسطح باشد.


 ابزار کاربردی خوشنویسی


6-    سنگ تیزکن قلمتراش: حال ممکن است شما به تراش قلم نی های زیادی پرداخته باشید که در این صورت تیغه قلمتراش نیز دچار کندی می شود پس نیاز به ابزاری است تا بتوان چاقو خوشنویسی را همانند روز اول تیز و برنده کنیم در اینجا است که استفاده از سنگ رومی ضروری می شود.


ابزار کاربردی خوشنویسی



7-    قلمدان: با ابزارهای خوشنویسی آشنا شدید و به خوبی می دانید که ابزارها ممکن است گم شوند یا برای حمل نیاز به سهولت در جابجایی داشته باشند در اینجاست که نیاز به قلمدان مشهود می شود. قلمدان جعبه ای کوچک با جنس چرم، چوب، اشبالت و ... است که به راحتی می توان ابزارهای خوشنویسی همچون قلم تراش، قط زن، قلم نی، سنگ، مرکب، دوات، لیقه، قاشق مخصوص، قیچی و ... را در آن گذاشت.


 ابزار کاربردی خوشنویسی

فروشگاه ابزار خوشنویسی

تا اینجا با انواع ابزار و وسایل خوشنویسی آشنا شدید حال شاید بخواهید به صورت اینترنتی به خرید بپردازید و نمی دانید به چه سایتی یا پیچی اعتماد کنید. در ایران سایت های زیادی هستند که دارای نماد اعتماد الکترونیکی هستند و شما می توانید با خیال راحت به خرید بپردازید.
 در این میان بنده به  عنوان یک خریدار و مصرف کننده سایتی را به شما معرفی می کنم که از همه لحاظ در رتبه اول قرار دارد چه از نظر کیفیت اجناس چه از نظر قیمت و چه از نظر مشتری مدار بودن. سایت قلمتراش دات آی آر با نشانی www.ghalamtarash.ir  بزرگترین مرجع فروش ابزار و لوازم تخصصی خوشنویسی و همچنین ابزار طراحی و نقاشی در ایران است که توانسته محبوبیت خوبی در بین هنرمندان کسب کند. پس شما با اطمینان کامل می توانید به این سایت مراجعه کرده و خرید خود را در کوتاه ترین زمان ممکن درب منزل تحویل بگیرید.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28053
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید