امروز دوشنبه 01 مرداد 1403

Monday 22 July 2024

بلینکن: فصل جدیدی در تعهد آمریکا به افغانستان آغاز شده است

1401/07/27
کد خبر : 8823
دسته بندی : بین الملل
تعداد بازدید : 63 نفر

بلینکن شامگاه دوشنبه در جمع خبرنگاران تاکید کرد، طالبان باید خواسته‌هایش از جامعه بین المللی از جمله به رسمیت شناختن این گروه و حمایت از خواسته‌های آن را با شایستگی به دست آورد.

وی گفت: هر گامی که در آینده برمی‌داریم، باید نه بر اساس آنچه طالبان می‌گویند بلکه براساس عملکرد این گروه باشد.

بلینکن در ادامه عنوان داشت: "هر مشروعیت و حمایتی باید به دست آورده شود."

وزیر خارجه ایالات متحده تأکید کرد که طالبان باید به تعهدات خود در زمینه اطمینان از آزادی سفر، احترام به حقوق زنان و اقلیت‌ها و عدم اجازه برای تبدیل مجدد افغانستان به "پایگاه تروریسم" عمل کند.

بلینکن تهدید کرد: اگر طالبان به قول خود مبنی بر اجازه خروج کسانی که می‌خواهند بروند ، عمل نکند، پاسخگو خواهد بود.

وزیر خارجه آمریکا همچنین از خروج بیش از ۱۲۳ هزار نفر از افغانستان خبر داد و گفت که ایالات متحده یکی از سخت‌ترین مراحل در تاریخ کشور خود را پشت سر گذاشت.

بلینکن افزود: روند تخلیه از افغانستان در نوع خود بزرگترین در تاریخ است، زیرا این عملیات با وجود ادامه تهدیدهای تروریستی صورت گرفت.

وی ادامه داد: "نیروهای آمریکایی تصویری شگفت انگیز از انسانیت را در برخورد با مردم افغانستان ارائه دادند و ما هیچگاه فداکاری تفنگداران دریایی آمریکا را فراموش نخواهیم کرد."

بلینکن همچنین با اشاره به "محیط ناامن و اوضاع سیاسی" در این کشور که طالبان کنترل آن را در دست گرفته، گفت: ما از امروز حضور دیپلماتیک خود را در کابل متوقف کرده و عملیات خود را به دوحه منتقل کردیم و کنگره به زودی از این تصمیم مطلع خواهد شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا افزود: "نیروهای ما افغانستان را ترک کرده‌اند. فصل جدیدی در تعهد آمریکا به افغانستان آغاز شده است. ما دیپلماسی خود را ادامه خواهیم داد. ماموریت نظامی به پایان رسیده و مأموریت دیپلماتیک جدیدی آغاز شده است. "

وزیر تأکید کرد که ایالات متحده به هر آمریکایی که مایل به ترک افغانستان است کمک خواهد کرد و خاطرنشان کرد: تعداد کمی از اتباع کشورش ، بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ آمریکایی ، هنوز در داخل افغانستان هستند.

وی همچنین گفت که ایالات متحده همچنان بر مأموریت ضدتروریسم تمرکز خواهد کرد و کمک‌های خود را به مردم افغانستان به جای طالبان، از طریق سازمان‌های غیردولتی ادامه خواهد داد.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/8823
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید