امروز پنج‌شنبه 15 شهریور 1403

Thursday 05 September 2024

با راهکار سریع و مطمئن ذخیره سازی san آشنا شوید


1401/07/27
کد خبر : 28370
دسته بندی : فن آوری
تعداد بازدید : 17 نفر

در مطلب بهترین راهکار ذخیره سازی کدام است؟ با انواع روش‌های ذخیره اطلاعات آشنا شدیم. در این مطلب می‌خواهیم با روش san و مزایای آن بیشتر آشنا شویم. SAN تنها برای ذخیره‌سازی اطلاعات استفاده نمی‌شود، بلکه توانایی پشتیبان‌گیری خودکار از داده‌ها‌‌، مکانیزم جامع برای نظارت بر رسانه‌های ذخیره‌ساز و.... را فراهم می‌کند. SAN ترکیبی از سرویسها و تجهیزات سخت‌افزاری است که در قالب مکانیزمی یکپارچه این امکان را فراهم می‌آورد تا اطلاعات را به‌شکلی هوشمند در اختیار کلاینت‌ها و سرور‌ها قرار دهیم.

بررسی راهکار ذخیره سازی سریع و مطمئن SAN

استوریج‌های SAN برای انجام فرآیند پشتیبان‌گیری و بازیابی اطلاعات در شرایط بحرانی، کارآمد، مطمئن و قابل اعتماد هستند. در شبکه‌ ذخیره‌سازی اطلاعات فرآیند ارسال اطلاعات میان هارد‌دیسک‌ها یا ssd ها بدون وابستگی به سرورهای مالک اطلاعات انجام می‌شود. SAN با مدیریت استوریج‌ها این امکان را فراهم می‌آورد تا اطلاعات پر کاربرد به رسانه‌های لایه اول یا همان لایه پرسرعت انتقال پیدا کنند و اطلاعاتی که ارزش کمتری دارند یا به ندرت از آن‌ها استفاده می‌شود به لایه‌هایی که میزبان رسانه‌های ذخیره‌سازی ارزان‌قیمت و با سرعت پایین هستند انتقال داده شوند.
ویژگی مذکور به معنای عدم وابستگی اطلاعات ذخیره شده با سرور اصلی است که باعث می‌شود فرآیندهای پشتیبان‌گیری و بازیابی اطلاعات ساده‌تر و با نرخ خطای پایین‌تری انجام شود. در شرایط عادی، هنگام پشتیبان‌گیری از اطلاعات سرور، منابع مهمی مثل پردازنده مرکزی و حافظه اصلی درگیر این فرآیند می‌شوند. در نتیجه سرویسها روی سرور فیزیکی یا مجازی با کندی یا اختلال انجام می‌شوند. کاری که شبکه SAN انجام می‌دهد حذف این سربار اضافی از چرخه پردازش‌های سرور است.


 

انتقال اطلاعات در شرایط پایدار با کمترین نرخ خطا

دومین دلیلی که باعث شده سازمان‌ها از راه‌حل شبکه ذخیره‌سازی SAN استفاده کنند، انتقال اطلاعات حجیم به نقاط دور بدون از دست دادن اطلاعات است. به‌طور معمول، مولفه‌های سخت‌افزاری SAN از فناوری کانال فیبر (Fiber Channel) و بستر فیبرنوری برای انتقال اطلاعات به فواصل دور استفاده می‌کنند. به‌طور مثال، اگر دو مرکز داده با دو استوریج سن با قابلیت کانال فیبر در اختیار داشته باشیم، هر دو مرکز داده این توانایی را دارند تا فرآیند ارسال و دریافت اطلاعات را با بالاترین سرعت ممکن مدیریت کنند.
علاوه بر این، یک شبکه SAN پشتیبان‌گیری منظم، بررسی صحت انتقال و ذخیره اطلاعات و نظارت بر عملکرد تمام سرویس‌ها را ارائه می‌کند که نقش مهمی در پایداری و ارسال سریع اطلاعات دارد.

SAN Fabric مولفه پنهان در دستیابی به پایداری و سرعت

SAN Fabric یک مبدل سخت‌افزاری است که تمام تجهیزات و سرورهای درون یک شبکه را به استوریج‌های سن متصل می‌کند. این مبدل سخت‌افزاری اجازه می‌دهد سرورها و کلاینتهای شبکه است با رسانه‌های ذخیره‌ساز درون SAN از طریق فیبر نوری ارتباط برقرار کند که نرخ از دست رفتن بسته‌ها (Packet Loss) را به پایین‌ترین میزان ممکن می‌رساند.

وجود استانداردهای موردتایید تولیدکنندگان استوریج‌ها

امروزه، شرکت‌های بزرگی در زمینه ساخت تجهیزات ذخیره‌سازی اطلاعات در جهان به فعالیت اشتغال دارند. برخی از این شرکت‌ها مثل اچ‌پی اقدام به تدوین استانداردهایی برای استوریج‌های SAN کرده‌اند که مورد توجه و تایید دیگر شرکت‌ها قرار گرفته است. همین مسئله باعث شده تا تجهیزات SAN به عنوان راهکاری مطمئن و پرسرعت شناخته شوند.
از استانداردهای مهم مورد استفاده در ارتباط با تجهیزات ذخیره‌ساز باید به Storage Networking Industry Association و Storage Management Initiative Specification اشاره کرد. در ارتباط با فیبرنوری و تجهیزات فیبرنوری نیز استاندارد FCIA تصویب شده که نقش مهمی در پیاده‌سازی کانال ارتباطی پایدار دارد.

پروتکل‌های ارتباطی عامل دستیابی به سرعت و قابلیت اطمینان

یکی از مولفه‌های مهم در دستیابی به سرعت و قابلیت اطمینان پروتکل‌های دسترسی (Access Protocols) هستند. در تجهیزات ذخیره‌ساز شبکه SAN پروتکل‌های دسترسی بر پایه Block Level Access کار می‌کنند. به‌طور مثال، در شبکه‌ ذخیره‌ساز سن پروتکل دسترسی iSCSI و Fiber Channel است که دسترسی به اطلاعات را در سطح بلوک فراهم می‌کند که ایده‌آل‌ترین راهکار برای انتقال حجم عظیمی از اطلاعات هستند و به خوبی قادر به مدیریت پهنای باندهای بالا هستند. کانال فیبر می‌تواند داده‌ها را با سرعت‌هایی در بازه‌های 128 گیگابیت در ثانیه انتقال دهد.


 

طراحی، عامل مهم در دستیابی به نرخ انتقال بالا و پایداری بیشتر

بدون شک برای پیاده‌سازی یک شبکه SAN پر سرعت و با قابلیت اطمینان بالا، باید از وجود تیم‌های متخصص که سابقه پیاده‌سازی چنین شبکه‌هایی را داشته‌اند بهره برد. مراحل پیاده‌سازی SAN معمولا با بررسی مقیاس، نیاز و بودجه سازمانی آغاز می‌شود و در ادامه استقرار و پیاده‌سازی یک طرح اولیه انجام می‌شود. یکی از مولفه‌های مهم در موفقیت شبکه‌های SAN، سخت‌افزاری به‌نام SAN Switch است که سرورها و مخازن اشتراکی در دستگاه‌های استوریج را به هم وصل می‌کند و کاربرد اصلی آن انتقال ترافیک استوریج است. این سوییچها قادر هستند شبکه‌های استوریج با سرعت بالا را به سرورهای زیادی متصل کنند.

پیاده‌سازی مکانیزم قدرتمند برای محافظت از داده‌ها

شبکه ذخیره‌سازی SAN به واسطه امنیت زیادی که ارائه می‌کند مورد توجه سازمان‌ها قرار دارد. درست است که کاربران این شبکه می‌توانند به صورت مستقیم به بلوک‌های حافظه در هارد دیسک‌ها دسترسی داشته باشند، اما امکان محدودسازی دسترسی وجود دارد. به‌طوری که در یک سازمان تنها افراد و بخش‌های خاصی قادر به دسترسی به اطلاعات حساس باشند.

آستانه تحمل خطای بالا

معماری شبکه SAN به گونه‌ای است که در صورت قطعی یک یا چند سرور قادر به ارائه خدمات است. با وجود قابلیت مذکور، شبکه این توانایی را دارد تا به شکل خودکار ترافیک را مسیریابی کند. علاوه بر این، مکانیزم‌های قدرتمندی در ارتباط با تعمیر و نگه‌داری از سامانه‌ها بدون بروز اختلال در عملکرد شبکه ارائه می‌دهد.

مدیریت کارآمد رسانه‌های ذخیره‌ساز

شبکه‌های SAN به دلیل مدیریت کارآمدی که روی رسانه‌های ذخیره‌ساز اعمال می‌کنند شهرت دارند. در شبکه SAN کل آرایه‌های ذخیره سازی به شکل متمرکز و توسط یک مکانیزم یکپارچه مدیریت می‌شوند.



لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28370
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید