امروز چهارشنبه 14 شهریور 1403

Wednesday 04 September 2024

با جزیره مینو آشنا شوید


1401/07/27
کد خبر : 27276
دسته بندی : اجتماعی
تعداد بازدید : 22 نفر

دراین سفر با آس چارتر قرار است به عراق و اروندرود نزدیک شویم وبه سراغ جزیره مینو منطقه ای تاریخی در استان گرم و دوسداشتنی خوزستان برویم با ما همراه باشید.
جزیره مینو دراستان خوزستان ودر شهرستان خرمشهربین دو شهر تاریخی و مهم آبادان خرمشهرواقع شده است این جزیره به دلیل موقعیت جغرافیایی خود درجنوب غرب ایران و همجواری با اروند رود که مرز میان ایران وعراق است از نظر استراتژیکی بسیار اهمیت دارد
آبادان در شرق این جزیره  با فاصله تقریبی6/11 کیلومترواقع شده است وخرمشهر نیز در شمال این جزیره بافاصله 5/11 کیلومتر جا خوش کرده است.
از جزیره مینو تا فرودگاه آبادان حدود7 کیلومترراه است وبا اتومبیل نزدیک 15 دقیقه زمان می برد
اهوازدرشمال شرقی جزیره مینوبا فاصله 137 کیلومتر واقع شده است و بندر ماهشهر نیزدر 111کیلومتری شرق این جزیره دیده می شود.کشورعراق در همسایگی این جزیره واقع شده است
و گستره آن ازخط میانه اروند رود شروع می شود این کشور حوالی غربی و جنوبی این جزیره را پوشش می دهد.
مینو در حقیقت یک جزیره به دست آمده از دل دریا نیست، بلکه از یک رود بزرگ به نام اروند سربرآورده است مینو به معانی گوناگونی که چندان ازهم دور نیستند درفرهنگ وزبان فارسی آمده است نخست اینکه این واژه فارسی وایرانی اسن و دم به معنای سپهر و آسمان است البته تعابیری بهشت عالم بالامرتبه برجسته ی اززندگی انسان که در باغ و گلستان باشد را هم درمی گیرد.
برای خرید بلیط هواپیما تهران اهواز از سایت آس چارتر می توانید به راحتی به اهواز سفرکنید.

جزیره مینو

جزیره مینو

استان خوزستان دارای نخلستان ها و نیزارهای زیادی می باشد.
جزیره مینو با خاکی حاصلخیز مساحتی با 24کیلومتر مربع به خود اختصاص داده است
و مکان مناسبی برا پرندگان مهاجر درفصل زمستان به شمار می آید.مینو فاصله زیادی با عراق ندارد و بیشتر مردمان اینجا عربی حرف می زنند و همچنین غذاهای عربی می خورند.این جزیره دارای چند رستوران سنتی است که ماهی کباب های آنها فوق العاده لذیذ و خوشمزه می باشد.
در جزیره مینو اتاق های معروف به نام مضیف وجود دارد که این اتاق ها مکان پذیرایی مردمان عرب از مهمانان خود است این اتاق ها به طور کامل از نی ساخته شده است و شما می توانید در این اتاق ها طعم عالی غذای عربی مانند ماهی شکم پر و همچنین مزه قهوه عربی را تجربه کنید.
ازمکان های نزدیک به جزیره مینو می توان به بازار آبادان ،موزه آثارباستانی آبادان و تالاب شادگان اشاره کرد.
جزیره مینو با آغاز جنگ هشت ساله از حیاط خلوت تاریخ درآمد؛ همانگونه که تا پیش ازدرگیری جنگ حیاط خلوت خرمشهری ها و آبادانی ها بود
پس ازپایان جنگ جزیره مینو از مین های کاشته شده توسط دشمن پاکسازی شدو امروز مردم محلی درآن ساکن هستندو جزو مناطق گردشگری آبادان است.

خوش گذرانی در جزیره مینو

بزرگترین تفریح در جزیره مینو ماجراجویی در طبیعت بکر این جزیره و شناخت فرهنگ مرمان این منطقه ازخوزستان است مرمانی خونگرم و مهمان نواز که مهربانی وساده زیستی آنها جزیره را که یک ز زیباترین جزیره های ایران است را جذاب تر کرده است ،مردمان مینو با اینکه در زمان جنگ صدمات زیادی را تحمل کرده وروزگار تلخی رادرطی هشت سال تجربه کرده اند هنوز شور زندگی جنوبی درزندگی ساده آنها جریان دارد.لذت چشیدن دست پخت مردمان جزیره مینو فوق العاده خواهد بود وبه طعمی ماندگار درکام شماتبدیل خواهد شد . ماهی و قلیه میگو از غذاهای خوشمزه ولذیذ محلی این جزیره است.
جزیره مرزی مینو همجوار اروند رود است اروند رودی که خوشی ها  ناخوشی های تاریخی بسیاری به چشم دیده است سه جریان اصلی آبی که در جزیره مینوجریان دارد وتاثیربسزائی در زیبایی و سرسبزی این جزیره داشته اند.دوجریان دیگر نیز از رود جرف منشعب شده است.نیزارها و نخلستان های بلند قامت این جزیره راسبز کرده اند.غروب های مینو باوجود این نخل های خوش قدوقامت منظره ای دیدنی است و سکه سرخ خورشیدازپشت این درختان خاص جنوب بسیار تماشایی است .
باوجود پرندگان مهاجری که مهمان این نخلستان هامی شوند جزیره طلایی مینو بیش ازهمیشه دیدنی می شود.جزیره مینو حیات وحش زیبایی دارد. مینوشهر از مناطق آباد این جزیره کوچک است .جالب است بدانید مساحت جزیره به 9کیلومتر مربع هم نمی رسد.اما بسیار زیبا و بکر است و حال هوای خوزستانی جذابی دارد.همسایگی عراق ومینوسبب تبادل فرهنگی و قومیتی شده است وهمچون بسیاری از مناطق جنوبی ایران مرمان این جزیره به زبان عربی صحبت می کنند. وقتی به این جزیره سفرکنید فرهنگ عربی را دراین آبادی زنده وپویا می بینید و این فرهنگ علاوه برزبان وآداب ورسوم ،به خوراک مردم نیز نفوذ کرده است.
کشاورزی ازحرفه های مهم جزیره مینواست و آشنایی باشیوه های آبیاری مزارع در مینوبسیار برای گردشگران جذاب خواهد بود.
در این جزیره اگر به دنبال غذاهای خوش طعم هستید می توانید از رستوران مضیف حاج عبدالله استفاده کنید.این رستوران در فضای سازه مضیف سرویس می دهد واین سازه درسنت اعراب جایگاه ویژه ای دارد.


 جزیره مینو

بهترین زمان سفر به جزیره مینو

  اقلیم گرم وجنوبی جزیره مینو سبب می شود که در فصول خنک سال به سراغ این جزیره برویم. آب و هوای مطلوب بهار طبیعت تحسین بار بهاری منطقه وتعطیلات نوروز سبب می شود تاگردشگران در این فصل به سمت این جزیره راهی شوندو نظاره گر بهار آن باشند.
همچنین با شروع پائیزطبیعت زیبای جزیره مینودیدنی می شود وتا پایان فروردین دیدنی می شود.
بهترین آب وهوای جزیره مینو از آذر شروع می شودوتا پایان فروردین ادامه دارد اما فراموش نکنید قبل از سفراز وضعیت شرایط جوی آگاه باشید در بهارامکان بالا آمدن آب اروند رود و وقوع سیل بسیاروجود دارد.

چطور به جزیره مینو برویم

برای رفتن به جزیره مینو باید به جنوب واستان خوزستان راهی شوید که میتوانید به راحتی و کمتر از 3دقیقه با ورود به سایت آس چارتر بلیط هواپیما کرج اهواز را تهیه کنید. بعد از رسیدن به این استان خودتان را به خرمشهر یا آبادان برسانید .
اگر قصد دارید ازآبادان به این منطقه سفرکنید می توانید با اتومبیل خود را به این منطقه برسانید سپس 12 کیلومتربه سمت غرب و اروندرود برانید تا به جزیره مینو برسید. و همچنین میتوانید با خرید بلیط چارتر اهواز خودتان را به فرودگاه آبادان برسانید این فرودگاه در فاصله بسیار نزدیک و حدود 7 کیلومتری جزیره مینو واقع شده است به همین دلیل می توانید با تهیه بلیط از سایت آس چارتر خود را به این جزیره برسانید.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/27276
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید