امروز سه‌شنبه 13 شهریور 1403

Tuesday 03 September 2024

انواع جعبه آتش نشانی مزینانی


1401/07/27
کد خبر : 27068
دسته بندی : اجتماعی
تعداد بازدید : 24 نفر

جعبه آتش نشانی چیست؟

یکی از مهم ترین تجهیزات جهت افزایش ایمنی، جعبه آتش نشانی یا فایر باکس می باشد. براساس قوانین تصویب شده، وجود آن در هر گونه مغازه، اتاق و ... که احتمال آتش سوزی دارد بسیار ضروری است. نام دیگر جعبه آتش نشانی، فایر باکس است. فایر باکس محفظه ای است که از جنس فلز یا فایبر گلس می باشد. این محفظه از لوازم و تجهیزات اطفای حریق نگهداری می کند. تجهیزات اطفای حریق شامل شلنگ، سطل شن، ترکیبی از قرقره و کپسول و شلنگ هستند که می توان به صورت توکار و روکار استفاده کرد.

در جعبه آتش نشانی چه چیزهایی وجود دارد؟

در این جعبه هر گونه تجهیزات و لوازمی که برای مقابله با آتش سوزی لازم دارید، می یابید.برخی از این لوازم عبارتند از : کپسول، قرقره شلنگ آتش نشانی و ... . این لوازم درون جعبه آتش نشانی وجود دارد که فرایند خاموش کردن آتش را تسریع می کند..

جعبه های آتش نشانی کجا کاربرد دارند؟

 امروزه وجود جعبه آتش نشانی در برج ها ،ساختمان ها، بیمارستان ها، تونل ها و سینماها ، پارک ها و پارکینگ ها و اماکن عمومی و…. الزامی است. طبق قانون وجود این جعبه ها در مکان هایی که احتمال بروز آتش سوزی بالاست الزامی است.

انواع جعبه آتش نشانی

به طور کلی فایرباکس ها به دو دسته دیواری  و محوطه ای تقسیم می شوند. 

جعبه آتش نشانی دیواری

فایر باکس دیواری در 2 حالت روکار و توکار روی دیوار نصب می شود. اغلب جعبه ها توسط پیچ به دیوار نصب می شوند که این جعبه ها را به صورت تک درب یا 2 طبقه مشاهده می کنید.

جعبه آتش نشانی ایستاده پایه دار(محوطه ای)

از پایه دار در محیط های بزرگ و فضای باز استفاده می شود که قابلیت نصب به صورت رو کار را دارند. پایه های این فایر باکس وزن جعبه و تمامی تجهیزات را تحمل می کند. جعبه را در ارتفاع استاندارد قرار می گیرد. این جعبه به پایه متصل بوده و پایه توسط رول بولت به زمین نصب می گردد

 مواد لازم جهت ساخت جعبه آتش نشانی

برای ساخت انواع جعبه ها نیاز به 3 ماده آهن، استیل و فایبرگلس می باشد که در ادامه به بررسی کاربرد آن ها می پردازیم.

جعبه آتش نشانی

جعبه آتش نشانی استیل

این نوع جعبه ها در دو قسمت کاربرد دارد. کاربرد اول در مکان هایی که رطوبت بالایی دارند و محیط های اسیدی و بازی دارند مورد استفاده قرار می گیرد. جعبه های استیل در مناطق شمالی و جنوبی استفاده می شود.
کاربرد دوم در مکان هایی که به زیبایی بسیار اهمیت داده می شود استفاده می شود. جعبه های استیل  در اماکن لوکس وشیک از قبیل هتل ها، برج ها، لابی ساختمان ها و سینماها و جاهایی که به لحاظ معماری باید از جعبه های آتش نشانی لوکس استفاده گردد.
نکته قابل توجه این است که فلز استیل را در انواع رنگ ها و مدل ها مشاهده می کنید که نوع مکانی که جعبه در آن قرار می گیرد باید مورد توجه قرار بگیرد تا بهترین نوع استیل استفاده شود.

https://www.firebox-mazinani.com/steel-fire-box

جعبه آتش نشانی آهن

جعبه های آهنی عمومی ترند و در مکان هایی که رطوبت زیادی ندارند استفاده می شود. نکته قابل توجه هزینه آن است که بسیار ارزان تر از استیل است. برای زیبا تر جلوه دادن و افزایش مقاومت در برابر خورندگی از رنگ پودری استفاده می شود.

جعبه آتش نشانی استیل و آهن(درب و فریم استیل و بدنه آهن)

اغلب این نوع از جعبه ها توکار بوده و 2 عامل مهم ظاهر زیبا و قیمت مناسب مورد توجه سازندگان بوده است. بدنه آهنی را با رنگ پودری در داخل دیوار به صورت توکار قرار می گیرد درب و فریم استیل نمای کار که قابل رویت عمومی است مشاهده می شود. این نوع جعبه در مکان های لاکچری از جمله هتل ها، برج ها و... دیده می شود.

انواع قرقره ها ی موجود در جعبه های آتش نشانی

به طور کلی قرقره های آتش نشانی به دو دسته تقسیم می شود. فایر باکس و هوز ریلی. این قرقره ها بر مبنای فضا و مکان قرارگیری، میزان آب و فشار اب مورد نیاز جهت مهار کردن آتش، در جعبه آتش نشانی قرار می گیرد که در ذیل هر دو مورد را به اختصار توضیح می گردد.

قرقره هوزریلی

از این قرقره در فضای محدود، آپارتمان ها و ... استفاده می شود. علت  استفاده از این قرقره فشار خروجی آب که معمولا بین 2 الی 4 بار می باشد که آتش را در مراحل اولیه کنترل و یا حتی خاموش می کند و آسیب کمتری هنگام پرتاب آب به محیط و اشیاء وارد می کند. سایز ورودی و شلنگ این قرقره ها معمولا 4/3 و یا 1 اینچ  می باشد. شلنگ توسط یک شیر گازی که در ورودی جعبه قرار می گیرد مغزی قرقره آبدار شده و همچنین در زمانی که شیرگازی باز می شود آب داخل مغزی قرقره وارد شده و از آن خارج می شود.

قرقره فایر باکسی

این قرقره برای شلنگ های برزنتی یا ضد اسید است. این قرقره به این صورت کار می کند که فقط نقش شلنگ جمع کن و نگهدارنده را دارد. کاربرد این قرقره در فضاهای وسیع از جمله پارکینگ ها، کارخانه ها ، پارک ها و از همه مهم تر پمپ بنزین ها است.

قیمت جعبه آتش نشانی

قیمت این جعبه ها به نحوه تولید و ساخت آن ها وابسته است. ناگفته نماند قیمت مواد اولیه، رنگ و ورق نیز در قیمت این فایر باکس ها دخیل هستند. اگر بخواهیم از لحاظ قیمت آن ها را رتبه بندی کنیم از گران به ارزان به ترتیب زیر می باشد.

فایر باکس استیل

جعبه های درب و فریم استیل و بدنه آهن با پوشش رنگ پودری الکترواستاتیکی کوره ای
جعبه آهن با پوشش رنگ مایع 3لایه اپوکسی
جعبه های آهن با رنگ پودری الکترواستاتیکی

سخن آخر

قبل از خرید جعبه آتش نشانی لازم است مکان و موقعیت جعبه آتش نشانی را مشخص کنید تا بهترین نوع جعبه آتشنشانی را تهیه کنید. نکته قابل توجه در هنگام خرید این جعبه ها علاوه بر موقعیت و قیمت، توجه به مکان قرار گیری است. فایر باکس های هتل ها با پمپ بنزین ها متفاوت است. جعبه های آتش نشانی را در دو جنس استیل و فایبر گلس خواهید یافت. شکل طاهری این جعبه ها به صورت تک درب، دوقلو و دو طبقه است.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/27068
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید