امروز سه‌شنبه 13 شهریور 1403

Tuesday 03 September 2024

اسباب بازی‌ها جنسیت دارند؟


1401/07/27
کد خبر : 26858
دسته بندی : اجتماعی
تعداد بازدید : 13 نفر

در واقع اسباب‌بازی‌هایی که برای نوزادان طراحی می‌شوند معمولا به هیچ قانون جنسیتی وصل نیستند و از تمامی رنگ‌ها و شکل‌ها در ساخت این محصولات استفاده می‌شود. اما اسباب‌بازی‌هایی که مناسب سنین 5 یا 6 سال به بالا هستند، رنگ و بوی جنسیتی به خود می‌گیرند و همین مطلب، موضوع بحث ما در این مقاله خواهد بود. خرید اسباب‌ بازی دخترانه و خرید اسباب بازی پسرانه کار درستی است؟ توصیه‌ی متخصصان چیست؟

کلیشه‌ی جنسیتی

در حالی که اسباب‌بازی برای بزرگسالان یک تفریح محسوب می‌شود، برای کودکان خود زندگی است. این محصولات اولین ابزارهایی هستند که دنیای اطراف را به کودک می‌فهمانند. کودکان در روزهای ابتدایی زندگی‌شان با یک دنیای کاملا جدید رو به رو می‌شوند که هیچ ایده‌ای ندارند چطور باید با آن رفتار کنند، پس دست به دامن اسباب‌بازی‌ها می‌شوند تا کشف کنند و یاد بگیرند.
پس اسباب‌بازی‌ها در شکل گیری ذهن کودک شما بسیار مهم هستند. حال نوبت آن رسیده که با هم صادق باشیم، در دوره‌ای از تاریخ، دختران موظف بودند که فقط زیبا باشند تا شاهزاده‌ای سوار بر اسب سفید از راه برسد و برای بقیه‌ی عمر خوشبخت‌شان کند.
پسران موظف بودند که قوی‌ترین موجود روی زمین باشند و از احساسات بویی نبرده باشند، تامین کنند و عشق نورزند. اما الان، در این برهه از تاریخ این کلیشه‌های جنسیتی دیگر هیچ خواهانی ندارند. امروزه زنان در رده‌ی قوی ترین انسان‌ها هستند و در تمامی امور دنیا مشارکت دارند. پسران حق دارند نقاشی بکشند و شعر بگویند. خرید اسباب بازی پسرانه و خرید اسباب بازی دخترانه یک انتخاب است اما قطعا نباید یک محدودیت باشد.


 اسباب‌بازی

نظر متخصصان

متخصصان نظر مشابهی دارند. آن‌ها معتقدند که کلیشه‌های جنسیتی موجب سرخوردگی کودک در آینده می‌شود. اسباب‌بازی‌ها همیشه به دو دسته‌ی پسرانه و دخترانه تقسیم شده اند و احتمالا تا مدت زیادی خواهند شد. پس چاره چیست؟ آیا باید به زور به دست پسرتان عروسک بدهید یا یک کامیون بزرگ برای دخترتان بخرید و مجبورش کنید که با آن بازی کند؟ خیر. پاسخ بسیار ساده است. به احساسات کودک‌تان گوش بدهید، صدای او را بشنوید. اگر در فروشگاه پسر کوچولوی شما از یک عروسک خوشش آمد، به نگویید که عروسک‌ها مناسب پسرها نیستند و او نباید آن‌ها را انتخاب کند. اگر دخترکوچولوی شما درخواست مار رباتیک روبو الایو را داشت! به او نگویید که این اسباب بازی‌ها ترسناک هستند و مناسب روحیه‌ی دخترکوچولوها نیستند.


 اسباب‌بازی

نتیجه‌گیری نهایی

بله اسباب بازی‌ها جنسیت دارند و اگر شما معیار دیگری جز جنسیت برای خرید اسباب‌بازی نداشته باشید، این مسئله می‌تواند دردسر ساز باشد. راه حل ساده است. به احساسات کودک‌تان و نتیجه تحقیقات اعتماد کنید که می گوید : استفاده از اسباب‌بازی‌های خنثی و ترکیبی از اسباب‌بازی‌های مختلف فقط و فقط موجب پیشرفت ذهنی کودک می شود و نه تنها مضر نیست، بلکه بسیار مفید نیز هست. اگر کودک شما درخواست یک اسباب‌بازی خاص را دارد، به احساسات او توجه کنید زیرا هیچ چیز مهم‌تری وجود ندارد.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/26858
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید