امروز چهارشنبه 14 شهریور 1403

Wednesday 04 September 2024

آیا تست هوش IQ ریون کودکان معتبر است؟


1401/07/27
کد خبر : 27724
دسته بندی : فن آوری
تعداد بازدید : 24 نفر

با یک نگاه کلی بر تحقیقات صورت گرفته در زمینه هوش می توان گفت، IQ به عنوان یک ویژگی انسانی، در واقع هم تحت تاثیر محیط و هم ژنتیک قرار دارد؛ بدین معنا که شما، هوش خود را از والدین به ارث برده اید اما راهکارهایی برای تقویت و ارتقای ضریب هوشی وجود دارد.

بنابراین هوشی که توسط آزمون های هوش مانند تست هوش IQ ریون کودکان سنجیده می شود، ممکن است تحت تاثیر محیط نیز قرار بگیرد.

هوش IQ را چگونه می سنجند؟

هوش را با مهارت ها و توانایی های مختلفی ارزیابی می کنند. بنابراین فردی که باهوش خوانده می شود، دارای این توانایی ها و مهارت ها می باشد:

  • قدرت استدلال
  • توانایی حل مسئله
  • قدرت حافظه
  • توانایی برنامه ریزی
  • تفکر انتزاعی و ..

 

آیا تست هوش ریون کودکان معتبر است؟

تلاش برای سنجش هوش از دیرباز بخشی از روانشناسی بوده است. اگرچه هنوز با بحث و جدل همراه است، اما تست های IQ از جمله تست هوش ریون کودکان مطالعه شده ترین و در نتیجه قابل اعتمادترین، معتبرترین و مفیدترین تست های موجود هستند.

تست هوش روین کودکان قابل اعتماد است زیرا افراد معمولاً با شرکت در همان آزمون سال‌ها بعد همان نمره را کسب می‌کنند. مطالعاتی که نمرات IQ کودکان را با عملکرد آنها در مدرسه مقایسه کرده‌اند، نشان داده‌اند که IQ و عملکرد مدرسه همبستگی بالایی دارند.

بنابراین شواهد نشان می دهد که تست هوش ریون کودکان یکی از بهترین شاخص های منفرد برای عملکرد یک کودک در مدرسه است. البته توجه داشته باشید که آزمون‌های هوش مانند تست ریون کودک تنها عامل تعیین چگونگی عملکرد یک فرد در جامعه نیستند، زیرا متغیرهای دیگری مانند فرزند پروری، کیفیت تحصیل، انگیزه و مواجهه با فرهنگ و کتاب نیز از عوامل مهم موفقیت در زندگی هستند.

انجام تست هوش IQ ریون کودکان

چگونه هوش کودک خود را ارزیابی کنیم؟

برای پاسخ به این سوال می توانیم به تحقیقات و تلاش هایی که روان شناسان و محققان در تمام این سال ها در زمینه ی ساخت آزمون و تست های هوش، داشته اند، تکیه کنیم.

روان شناسان نامی و تاثیر گذاری همچون کتل، بینه، وکسلر و .. سعی بر ساخت آزمون های هوشی و تعیین ضریب هوشی کودکان داشته اند و مطالعات و نتایج ارزشمندی را در جهت معرفی این آزمون ها ارائه داده اند.

یکی از ساده ترین راه ها برای سنجش هوش کودکان استفاده از تست های هوش کودک آنلاین می باشد. به عنوان مثال تست هوش کودک ریون به شما کمک می کند تا هوش غیرکلامی کودک خود را ارزیابی نمایید.

استفاده از آزمون های هوشی کودک، چه مزایایی دارد؟

استفاده از آزمون های هوش برای کودکان قطعا بدون مزایا نیست؛ شما با استفاده از این آزمون ها می توانید:

  • به شناخت بهتری از وضعیت هوش فعلی کودک خود دست پیدا کنید.
  • راهکارهایی برای ارتقای سطح هوش و عملکرد به کار ببرید.
  • مشکلات هوشی را شناسایی کنید.
  • استعداد فرزندتان را کشف کنید.
  • فرصت های آموزشی و تحصیلی بهتری را برای فرزند خود فراهم کنید و ...

بنابراین، استفاده از آزمون های هوشی کودکان، به پدر و مادرانی که کودک دارند، توصیه می شود. از گذشته تا اکنون، آزمون های هوشی متنوعی برای ارزیابی هوش کودکان ساخته شده است. هدف از ساخت تمامی این آزمون ها ارزیابی هوش کودکان است. یکی از محبوب ترین آزمون های هوش کودک، که طی سالیان سال، مورد استفاده قرار گرفته است، آزمون هوش ریون می باشد.

ویژگی های آزمون هوش ریون کودکان چیست؟

این آزمون هوشی به اندازه گیری ضریب هوشی یا همان IQ، هوش سیال و استدلال انتزاعی در کودکان می پردازد.

علاوه بر آن، از تست هوش ریون می توان برای اندازه گیری عامل هوش عمومی یا g  که توسط اسپیرمن مطرح شده است، استفاده کرد. این آزمون هوشی را می توان برای کودکان 5 تا 10 ساله به کار برد.

زمان تقریبی انجام این آزمون 1 ساعت است. کودک برای شرکت در این آزمون باید آمادگی کافی داشته باشد و شخص آزمون گیرنده باید از توانایی لازم برای گرفتن این آزمون از کودک، برخوردار باشد. جالب است بدانید از این آزمون هوشی می توان برای افرادی که محدودیت ذهنی و فیزیکی دارند، نیز استفاده کرد.

نام دیگر آزمون هوش ریون، ماتریس پیش رونده رنگی ریون می باشد؛ این آزمون یک تست ارزیابی شناختی یا سنجش هوش تصویری در کودکان می باشد.

سوالات تست هوش IQ ریون کودکان

تست هوش ریون از چه سوالاتی ساخته شده است؟

تست هوش ریون به طور کلی از سه مجموعه ی متفاوت ساخته شده است؛ مجموعه ی A، مجموعه ی B و مجموعه ی AB.

هر کدام از این مجموعه ها دارای 12 سوال است که مجموعا 36 سوال باید توسط آزمودنی که کودک است، پاسخ داده شود. کودک با پاسخ دادن به سوالات این آزمون، توانایی بالقوه اش را برای ایجاد ارتباطات منطقی بین محرک های مختلف، نشان می دهد.

در این آزمون، بر اساس 36 تصویری که وجود دارد، در هر سوال کودک به عنوان آزمودنی باید مناسب ترین و صحیح ترین تصویری که نشان دهنده ی قسمت بریده شده از تصویر اصلی است را از میان شش پاسخ، انتخاب کند. سوالات ابتدایی این آزمون آسان تر می باشد اما هر چه سوالات رو به سوالات انتهایی می روند، سوالات دشوار تر و سخت تر می شود.

اگر کودک نمره هوش پایینی کسب کرد چه کنیم؟

باید به دامنه سنی که برای آزمون تعریف شده است، توجه کرد و هرگز نباید از آزمونی که مناسب سن کودک نیست برای ارزیابی هوش او استفاده کرد.

اگر کودک نمره پایینی در تست هوش کسب کرد، در صورت امکان باید آزمون در موقعیت و شرایط دیگری مجددا تکرار شود چرا که ممکن است کودک از نظر فیزیکی و روانی در شرایط خوبی نبوده باشد و وضعیت ناخوشایند او بر نتیجه ی تست هوش او تاثیر گذاشته باشد.

توجه داشته باشید که هرگز نباید به کودک برچسب کم هوش و... زده شود. برچسب گذاری بر کودکان، تاثیرات مخربی بر سلامت روان، اعتماد به نفس و عزت نفس آن ها دارد.

جمع بندی

یکی از بهترین گزینه های ارزیابی هوش کودک، آزمون هوشی ریون می باشد. اگر تمایل به ارزیابی استدلال انتزاعی، هوش سیال و ضریب هوشی در کودک خود دارید، با مراجعه به سایت ای سنج می توانید از این تست استفاده کنید.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/27724
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید