امروز پنج‌شنبه 15 شهریور 1403

Thursday 05 September 2024

آشنایی با چشمه های اطراف مشهد


1401/07/27
کد خبر : 28625
دسته بندی : اجتماعی
تعداد بازدید : 10 نفر

توصیه می‌شود که اگر قصد دارید یک سفر زیارتی و سیاحتی عالی در مشهد را تجربه کنید، حتماً تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

چشمه گیلاس از زیباترین چشمه های اطراف مشهد

چشمه گیلاس از زیباترین چشمه های اطراف مشهد

این چشمه‌ی زیبا در روستای چشمه گیلاس مشهد واقع شده است. آب‌وهوای این روستا حتی در فصل تابستان هم بسیار خنک و دلپذیر است. این موضوع همراه با طبیعت بکر منطقه، باعث شده تا افراد زیادی در فصل گرم سال، به چشمه گیلاس بروند و از چشمه‌ی زیبا‌ی این روستا و طبیعت بکر آن بازدید کنند.

در سال‌های طولانی، خوشبختانه هیچ تغییری در چشمه گیلاس به وجود نیامده است و جریان آب همچنان پرقدرت و زیبا باقی ‌مانده. عمق گودال اصلی چشمه، به حدود ۵ متر می‌رسد و سپس آب، از این مخزن در تمام روستا به جریان در می‌آید.

در اطراف چشمه گیلاس حوضچه‌هایی وجود دارد که از آبِ همین چشمه، پر می‌شوند و محل مورد علاقه‌ی مسافران برای شنا است.

آب این چشمه آهکی است و نسبت به سایر چشمه‌های اطراف مشهد، از درجه سختی بیشتری برخوردار است. چشمه گیلاس به دلیل سابقه‌ی تاریخی و ویژگی‌های خود ثبت ملی شده است.

آدرس: خراسان رضوی - جاده مشهد به قوچان - بخش گلبهار - روستای چشمه گیلاس

چشمه گراب

چشمه گراب

یکی دیگر از چشمه های اطراف مشهد، چشمه گراب است. چیزی که باعث شگفتیِ این چشمه شده، تنوع رنگ و طعم آب‌های خروجی آن، در دهانه‌های مختلف است.

چشمه گراب از چند چشمه مجزا تشکیل شده که هرکدام از آنها، دارای یک خروجی مخروطی شکل هستند. با بررسی‌هایی که کارشناسان روی این چشمه انجام دادند، متوجه این موضوع شدند که هرکدام از این چشمه‌ها ویژگی مختص به خود را دارند و دارای طعم‌های متفاوتِ تلخ، شور و ترش هستند.

البته باید بدانید که این چشمه‌ها از نظر رنگ هم با هم تفاوت دارند.

چشمه گراب دارای خاصیت درمانی نیز هست و آب آن، توسط بومیان منطقه برای درمان بیماری‌های پوستی، مفصلی و گوارشی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

موضوعی که باعث ناراحتیِ بازدیدکنندگانِ چشمه گراب می‌شود، این است که با وجود زیبایی و خاصیت فراوان، هیچ توجهی به این چشمه نشده است و متأسفانه در اطراف آن امکاناتی وجود ندارد.

چشمه گراب به‌تنهایی قادر است که به یک منطقه‌ی توریستی و جذاب تبدیل شود و افراد زیادی را به سمت خود بکشاند. قاعدتاً این موضوع باعث جذب سرمایه و کسب درآمد برای منطقه خواهد شد، اما فعلاً کاری توسط مسئولان برای این نقطه انجام نشده است.

آدرس: خراسان رضوی - ۵۰ کیلومتری مشهد - جاده قدیم مشهد به نیشابور - نزدیک به روستای باغچه - چشمه گراب

چشمه های اطراف مشهد: چشمه کریز کاشمر

چشمه های اطراف مشهد: چشمه کاریز کاشمر

اگر به چشمه‌های آب گرم و خواص بی‌نظیر آنها علاقه دارید، حتماً از چشمه کریز، بازید کنید. این چشمه در ۳ کیلومتری روستای کریز قرار گرفته و همه‌ساله تعداد زیادی از علاقه‌مندان طبیعت را به سمت خود جذب می‌کند.

چشمه آبگرم کریز، تنها جاذبه‌ی منطقه نیست و با سفر به این بخش می‌توانید از مناظر زیبای منطقه مثل، دره‌های باشکوه، سایر چشمه‌های نزدیک، رودخانه‌های خروشان و دشت‌های سرسبز نیز دیدن کنید.

آب چشمه کریز، دارای مواد معدنی زیادی است که ارزش درمانی بالایی دارند. اگر با تور مشهد از تبریز به این شهر سفر کردید، حتماً به کریز بروید و علاوه بر آب شفابخش چشمه، از مناظر اطراف نیز استفاده کنید.

آدرس: خراسان رضوی - جاده مشهد به تربت‌حیدریه - ۳ کیلومتری روستای کریز - چشمه آبگرم کریز

چشمه آبگرم شاهان گرماب

س

چشمه آبگرم شاهان گرماب

این چشمه در نزدیکی شهرستان فریمان واقع شده و یکی از چشمه‌های معروف درمانی است. شاهان گرماب دارای آبی بسیار زلال و بدون بو است که از هزاران متر زیر زمین می‌جوشد و به سطح زمین می‌آید. این آب علاوه بر خواص درمانی، قابل خوردن نیز است.

نکته‌ی مثبت این چشمه این است که برای راحتی مسافران در اطراف چشمه اقامتگاه‌هایی را فراهم کرده‌اند تا افراد در آن استراحت کنند. در ضمن برای استفاده‌ی راحت‌تر از آب چشمه، استخرهایی مجزا برای خانم‌ها و آقایان ساخته شده است.

از امکانات این استخر می‌توان به دوش، وان، سوئیت‌های مجزا برای استفاده‌ی شخصی، کمد لباس، سرویس بهداشتی و اشاره کرد.

آب شاهان گرماب فاقد گوگرد است اما سیلیکات موجود در آن، به بهبود بیماری‌های پوستی کمک بسیاری می‌کند.

تعدادی از خواص درمانی چشمه شاهان گرماب:

  • درمان سنگ‌های مجاری ادراری مانند کلیه و مثانه (به دلیل خاصیت ضد اسیداوریک آب چشمه)

  • درمان عفونت‌های پوستی

  • درمان دردهای مفصلی مثل آرتروز و روماتیسم

  • بهبود واریس

  • کمک به بهبود کوفتگی بدن و دردهای عصبی

  • درمان اگزما و جوش‌های چرکین

  • و

شاید بهتر است بدانید که چشمه شاهان در منطقه‌ی کوهستانی واقع شده است؛ بنابراین بهترین زمان برای بازدید از این منطقه، ایام گرم سال به‌ویژه بهار است.

نکته: درصورتی‌که به بیماری قلبی و سرطان مبتلا هستید، قبل از خوردن آب این چشمه حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

آدرس: خراسان رضوی - ۱۳۰ کیلومتری شهر مشهد - قلندرآباد فریمان - روستای سفید سنگ - چشمه آبگرم شاهان گرماب

سخن پایانی

ما در این مقاله سعی کردیم تا شما را به‌صورت کامل با معروف‌ترین و زیبا‌ترین چشمه‌ های اطراف مشهد آشنا کنیم و از جاذبه‌های اطراف آن که ارزش دیدن را دارند صحبت کردیم.

اگر قصد داشته باشید به‌واسطه تور مشهد از تهران، به شهر مشهد سفر کنید، با استفاده از مطالب این نوشته، به‌راحتی می‌توانید از این مکان‌های جذاب هم بازدید کرده و سفر خاطره‌انگیزی را تجربه کنید.

در پایان اگر با چشمه‌ای در مشهد آشنا هستید که در این مقاله از آن صحبت نشده بود، حتماً اسم چشمه را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28625
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید