امروز سه‌شنبه 13 شهریور 1403

Tuesday 03 September 2024

آشنایی با مهمترین سخت افزار سرور فیزیکی


1401/07/27
کد خبر : 26760
دسته بندی : فن آوری
تعداد بازدید : 20 نفر

 سرور معمولاً به عنوان سرویس دهنده 24 ساعته با سخت افزار قوی شناخته می‌شود. اما چند سالی است بر روی همین سرورهای فیزیکی ، بصورت نرم افزاری، سرورهای مجازی نیز نصب می‌گردد. سرورهای مجازی امروزه بسیار کاربردی شده‌اند چرا که به منابع و انرژی کمتری نیاز داشته و البته فضایی را اشغال نمی‌کنند اما بهرحال نیاز به سخت افزار یک سرور فیزیکی دارند. در این متن سعی شده تا مهمترین اجزای تشکیل دهنده سرورهای فیزیکی معمول را را بررسی کنیم.

مادربرد سرور

می‌دانیم که مادربرد در کامپیوترهای شخصی، وظیفه اصلی ارتباط و اتصالات تمام اجزا را بر عهده دارد. در واقع یک زمینه برای جایگذاری و اتصال تمام سخت افزارها هستند. سرور هم به همین ترتیب است. لازم نیست بدانیم مدلهای زیادی از سرورها هستند که مادربردهای متفاوتی دارند. برای مثال در برند اچ پی مادربرد سرور G8 با مادربرد سرور G9 علاوه بر چینش متفاوت سخت افزار، فناوری و تکنولوژی‌های جدیدتر نیز تعبیه می‌شوند. G8 در اینجا به معنی نسل هشتم و G9 به معنی نسل نهم است.
مادربرد سرور همانند تمام اجزای دیگر سرور، باید توانایی پشتیبانی 24 ساعته کار مداوم و البته عمر بیشتر را نسبت به کامپیوترهای شخصی داشته باشد. برای همین در ابعاد بزرگتر بوده و فضای بیشتری را برای تعداد بیشتر پردازنده، رم و... فراهم می‌کند.


سخت افزار سرور فیزیکی

پردازنده سرور

معمولاً پردازنده یا CPU سرور دارای تعداد هسته بیشتری نسبت به پردازنده‌های عادی است. سرورها اکثراً از پردازنده‌های خانواده Intel Xeon بهره می‌برند. خود این خانواده از CPU ها به تعداد بیشماری از مدلها و بخش ها تقسیم می‌شوند. معمولاً از نظر تعداد هسته، پردازنده‌های سرور غیر قابل قیاس با پردازنده‌های معمولی هستند. برای مثال Intel Xeon Platinum 8280 دارای 28 هسته پردازشی است که اگر به رشته مجازی تقسیم شود، 56 رشته پردازشی را تحویل کاربران می‌دهد. این در حالی است که پردازنده Core i9 نسل یازدهم فقط 8 هسته دارد. اما معمولاً فرکانس پردازشی بالاتر CPU های رده بالای کامپیوترهای شخصی کاملاً مشهود است. با این حال قابلیت‌های مولتی پروسسور (چند پردازنده) ، قابلیت ECC و پشتیبانی از ظرفیت بسیار بالای رم، همیشه سر و گردن پردازنده‌های سرور را بالاتر نگاه می‌دارد!

رم سرور

اصلی‌ترین ویژگی رم سرور، قابلیت پشتیبانی از فناوری تصحیح خطای ECC است. این قابلیت اصلاً در کامپیوترهای شخصی مهم نیست و به کار نمی‌آید اما در سرورها بدلیل ارسال و دریافت هزاران درخواست پردازش اطلاعات، مهم است که خطایی در پردازش به وجود نیاید. این ویژگی در رم و پردازشگرهای سرورها حتماً و باید وجود داشته باشد. دیگر ویژگی‌های رم سرور همانند کامپیوتر معمولی است مانند ظرفیت ، تکنولوژی DDR و...

هارد سرور

بطور کلی هاردها از نظر تکنولوژی ساخت در سرور و کامپیوترها تفاوت چندانی ندارند. اگر هم بخواهیم در مورد تقسیم بندی هاردها صحبت کنیم، در حوصله مطلب جایی ندارد. اما در نظر داشته باشید درگاه اتصال و نحوه جایگذاری هاردها در سرور و ذخیره سازها می‌تواند متفاوت باشد. برای مثال درگاه SAS فقط در سرورها قابل پشتیبانی است چرا که به ریدکنترلر متصل می‌شوند. درگاه‌های دیگر مانند SATA و PCIe NVMe نیز وجود دارند که در pc و لپتاپ نیز دیده‌ایم.


 سخت افزار سرور فیزیکی


سرعت گردش RPM و نوع هارد که HDD یا SSD باشد در کامپیوترهای شخصی و سرور تفاوت چندانی ندارند اما سرعت انتقال داده ها در نسل آخر هاردهای SAS بیشتر از SATA است. باز هم اینجا برتری هاردهای SAS خود را نشان می‌دهد ولی اینروزها هاردهای NVMe M2 بازار گرمی دارند که بسیار گران هم هستند.

سایر سخت افزار سرور

ریدکنترلر سرور

یکی از مهمترین ویژگی‌های ذخیره سازی اطلاعات در سرورها، قابلیت RAID است. رِید به زبان ساده با تقسیم موازی یا غیر موازی اطلاعات روی چندین هارد دیسک ، امنیت و سرعت انتقال دیتا را بالا می‌برد. کارت RAID یا رِید کنترلر می تواند بصورت سخت افزاری فرامین انواع RAID را که توسط مدیر IT انجام می‌گیرد را روی هاردها ایجاد کند. در حالت ایده‎آل و بسته به نوع کارت RAID، این قطعه می تواند دارای کش و باتری باشد که در حفظ اطلاعات در حال پردازش، بسیار بهینه عمل کند.

کارت شبکه سرور

کارت شبکه سرور باید قابلیت ارسال و دریافت اطلاعات را به سریعترین نحو ممکن داشته باشد برای همین کارتهای شبکه سرور هم با درگاه اترنت و هم با درگاه‌های فیبر نوری تولید می‌شوند. فیبر نوری در سیستمهای شخصی زیاد به چشم نمی‌خورد اما در دیتاسنتر و شبکه ، کاربردی هستند. در کل تفاوت چندانی از نظر تکنولوژی میان کارت شبکه‌های سرور و PC وجود ندارد و کارشان ارتباط در شبکه است.

پاور سرور

پاورهای سرور بازدهی بسیار بالایی داشته و هدر رفت انرژی آنها بسیار پایین است. در سرورهای اچ پی این بازدهی به 96 درصد رسیده که فقط 4 درصد بطور میانگین هدر رفت انرژی دارند. پاور سرور در مقیاس وات های متفاوت بر حسب نیاز سرور طراحی و تولید می‌شوند و معمولاً بصورت هات پلاگ (نصب بدون خاموشی) روی سرور نصب می‌شوند.

نتیجه گیری

تمام سخت افزار تشکیل دهنده یک سرور حتماً و باید دارای قابلیت پشتیبانی از کاربری شدید و 24 ساعته را داشته باشند برای همین قطعات اورجینال و البته Enterprise روی سرور بهترین گزینه هستند. شرکت رسام سرور به عنوان نماینده فروش سرور HP و تامین کننده قطعات سرور اچ پی، بهترین مشاوره را به شما می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت rasamserver.com مراجعه فرمایید.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/26760
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید