امروز یکشنبه 07 مرداد 1403

Sunday 28 July 2024

مريم بابايى: دوست دارم فستيوال هاى جهانى را اجرا كنم

1401/07/27
کد خبر : 12463
دسته بندی : فرهنگی
تعداد بازدید : 61 نفر

1.لطفا بيوگرافى كامل  خودتان را بفرماييد
مريم بابايى ، متولد 74/02/20 در كرمانشاه. دانش اموخته ى زبان و ادبيات فارسى مقطع كارشناسى ارشد از دانشگاه رازى كرمانشاه. شاعر و نويسنده برتر كشور ، گوينده و مجرى

 2.از كجا با مدرسه ى سخن اشنا شديد؟
براى حرفه اى شدن در اجرا و گويندگى به دنبال كامل ترين و بهترين موسسه اموزشى بودم كه با تحقيق در فضاى مجازى و پرس و جو از افراد صاحب نظر و خواندن نظرات كاربران به اين نتيجه رسيدم كه براى درخشيدن بايد شاگرد بهترين استاد سخن ايران سركار خانم دكتر فريبا علومى يزدى در مدرسه سخن ايران باشم براى همين با وجود كيلومترها مسافت در سرماى سخت و كوهستانى جاده با اشتياق در كلاس هاى خانم فريبا علومى يزدى شركت ميكردم و حضورم رو در مدرسه سخن را يكى از نقاط عطف زندگى ام ميدانم.

 3. چطور شد علاقه مند به فن بيان و گويندگى شديد؟
پدر من انسان بسيار ناطق و سخنران و اهل علم و مطالعه هستند، من از بچگى هر زمان در جمع دوستان و اقوام صحبت ميكردم همه ميگفتند كه شبيه پدرم هستم و همين امر موجب شد اين استعداد ذاتى رو در خودم تقويت كنم و اموزش ببينم و تقريبا از دوران دبيرستان به اجراى صحنه بپردازم و هر روز بيشتر از ديروز عاشق حرفه ى اجرا و سخنورى بشوم. البته حس خوب و شيرين پايان هر اجرا كه از مخاطبان حاضر در برنامه هم ميگيرم اين اراده را در من دوچندان ميكند كه پر توان راهم را ادامه بدهم.

 4.يازدهمين جشنواره ملى سعدى را چگونه ديديد؟ رقابت چگونه بود؟  
قبل از شركتم در جشنواره ملى سعدى سعى كردم با شركت كنندگان سال قبل ارتباط بگيرم و همه ى انها ميگفتند جشنواره ى سعدى يك فرصت بينظير هست ، راستش تا قبل از حضورم در جشنواره شايد نميتوستم دركى از تجربه دوستان داشته باشم اما با حضورم در جشنواره سعدى متوجه شدم بزرگترين گردهمايي مجريان و سخنوران صحنه ى ايران با حضور بهترين داوران در يك استيج بزرگ چه قدر ميتواند اموزنده و در عين حال سخت باشد رقابت در جشنواره ملى سعدى سخت اما دوستانه است. علاوه بر محك زدن توانايى هايمان مقابل ديدگان داوران و صدها سخنران و مجرى برتر ، باعث پيدا كردن دوستانى از سراسر ايران ميشود كه خود اين اتفاق هم خالى از لطف نيست. و قطعا براى درخشش در جشنواره ملى سعدى بايد تلاش و تمرين فراوان داشت.

 5. شما در جشنواره سعدى چندم شديد و موضوع سخنورى  شما در چه زمينه اى بود؟
من در بخش بيست مجرى برتر يازدهمين جشنواره ملى سعدى شركت كردم كه از بخش هاى اصلى و بسيار نفس گير و سخت جشنواره مي باشد و خداروشكر توانستم مقام سوم بيست  مجرى برتر كشور و چكاوك مسين مجرى برتر صحنه ى ايران رو كسب كنم و علاوه بر درخشيدن و كسب رتبه و دريافت چكاوك جشنواره ، توانستم در يك صحنه ى ملى از مشكلات كولبران صحبت كنم. موضوع اجراى من مشكلات كولبرانى بود كه صدايى براى بيان دردهايشان ندارند و خوشبختانه بازتاب موضوع كولبر در بين حاضران جشنواره هم بسيار تاثيرگذار بود و همه ى حاضرين توانسته بودند با كولبران و مشكلاتشان همزاد پندارى كنند.

 6.چند ساله كه در عرصه صدا و مجرى گرى فعاليت داريد؟
در دوران دانش اموزى در مقطع دبيرستان من نماينده ى دانش اموزان كرمانشاه در ششمين دوره مجلس دانش اموزى كشور شدم و در صحن علنى مجلس مقابل هييت دولت، وزراء و نمايندگان نطق پيش از دستور داشتم كه به حدى عالى سخنرانى كردم تا مدت ها نقل هر محفلى سخنرانى من در مجلس بود همين امر موجب شد اولين اجراهاى صحنه رو براى اداره اموزش و پرورش استان انجام بدهم و هربار مصمم تر ميشدم كه حرفه ى اجرا رو دنبال كنم و الان خداروشكر 12 سال از فعاليت من در زمينه ى اجرا ميگذرد كه تقريبا بالاى 100 اجراى صحنه داشتم.

 7.درخصوص انگيزه تان از اجرا بگيد.
هر اجرايى امضاى مخصوص و اثر مخصوص خودش را دارد، هر اجرا مانند تكه اى از وجود من است و من وقتى پشت تريبون قرار ميگيرم احساس ميكنم بايد تمام وجودم را بزارم و با نهايت تلاشم عشق را در صحنه ى اجرا به مخاطب هديه كنم.
نقش مجرى يك برنامه انقدر مهم و حساس هست كه ميتواند يك برنامه را ماندگار كند و خاطره اى درخشان در ذهن مخاطب بر جاى بگذراد در مقابل بودند برنامه هايى كه با اشتباهات مجريان تمام زحمات يك مجموعه بر باد رفته است. براى همين هر اجرا براى من مانند تكه اى از وجودم هست كه بايد به بهترين شكل ممكن ان را به مخاطب هديه بدهم.

 8.رمز موفقيت خودت را در چه ميدانى؟
آموختن و تمرين كردن.
من هر چند وقت يكبار خودم را مجرى يك برنامه ى خيالى فرض ميكنم و به اجراى صحنه ميپردازم و در اين تمرين تمام اموخته هايم را به نمايش ميگذارم و بعد خودم را نقد و تحليل ميكنم و انقدر اين پرسه را تكرار ميكنم تا بتوانم براى هر اجرايى اماده باشم.
اموختن و تمرين فراوان راز موفقيت يك مجرى مي باشد.


 9.در اينده كوتاه مدت دوست داريد در همين زمينه فعاليت كنيد؟ توضيح دهيد
بله حتما. نه تنها در اينده ى كوتاه مدت بلكه تا ان زمان كه بتوانم دوست دارم مجرى صحنه باشم و اجرا كنم.  روياى من از كودكى تا به امروز اجراى فستيوال هاى جهانى است كه به عنوان يك بانوى ايرانى در ميادين جهانى مجرى باشم. اميدوارم محقق شود .


 10.مريم بابايى خصوصيات يك مجرى خوب را دارد؟
از نظر من مجريانى موفق هستند كه الزاما به خاطر چهره به اجرا رو نياوردند و از دانش و بيان و لحن و تسلط كافى برخوردار هستند. مريم بابايى ارزو دارد يك مجرى موفق باشد و براى رسيدن به خصوصيات يك مجرى خوب سخت در تلاش است.   

 11. در پايان از چه كسانى تشكر ميكنيد؟
در پايان از خانواده ام ، همسرم كه حامى من بودند و همچنين اعضاى برگزار كننده ى جشنواره ى سعدى ، باشگاه ايران مجرى و استاد نازنين ام سركار خانم دكتر فريبا علومى يزدى نهايت تشكر را دارم.

برچسب ها :
# مريم بابايى

لینک کوتاه :
https://aftabir.com/index.php/article/show/12463
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید