امروز یکشنبه 07 مرداد 1403

Sunday 28 July 2024

شش نکته که درباره سعادت آباد نمی دانید

1401/07/27
کد خبر : 27179
دسته بندی : اجتماعی
تعداد بازدید : 24 نفر

سعادت آباد یکی از محلات بزرگ شمال تهران است. موضوعات خیلی زیادی است که شما درباره این محله معروف نمی دانید. اینکه نام سعادت آباد از کجا آمده ؟ تاریخچه سعادت آباد چه بوده ؟ سعادت آباد چند محله دارد ؟ مراکز خرید سعادت آباد کدام مراکز خرید است ؟ خیابان های معروف سعادت آباد چیست ؟ و موضوعات بسیار زیادی که شاید هیچ وقت به گوش شما نرسیده باشد.

از اولین سوال شروع می کنیم که دلیل نامگذاری سعادت آباد چیست؟


درباره این سوال باید بدانید که سعادت آباد را برای اولین بار گروهی از سادات یزدی آباد کردند و به همین دلیل به آن سعادت آباد می گویند. دلیل اصلی نامگذاری سعادت آباد ، ساداتی بودند که به همراه سید ضیاءالدین طباطبایی به این منطقه آمده بودند و این منطقه را آباد کرده بودند. سید ضیاءالدین طباطبایی کارش کشاورزی و دامداری بود. او اولین کسی بود که به این محله امد و در این محله کشت و زرعی را راه انداختند. سید ضیاءالدین طباطبایی جمعی از همشهریان خود را نیز به سعادت آباد آورد‌.  پس از سکونت این جمع سید ، مردم این منطقه را به نام سادات آباد می شناختند. با سکونت افراد دیگر در این منطقه و پس از گذشت زمانی چند ، واژه سادات که لقب این ساکنین بود،  به سعادت تغییر کرد و نام سعادت آباد به شکل کنونی خود رسید و این محله این نام را تا کنون نیز حفظ کرده است.

درباره تاریخچه سعادت آباد


در دهه ۲۰ ، سعادت آباد منطقه ای بایر بود و بیشتر زمین های آن ، زمین های کشاورزی بود. سید ضیاء الدین طباطبایی با توصیه سرلیدربولارد ، سفیر وقت انگلستان اقدام به پرورش نوعی از خرگوش های پشمی به نام خرگوش آنغوره داد. گوشت این خرگوش در بازار چهار راه استانبول خریداران زیادی داشت و این شغل سود بسیاری را هم داشت.   پشم و پوست این نوع از خرگوش ها  نیز از نوع پشم و پوست مرغوب برای تولید انواع لباس های پشمی و چرمی بود. سید ضیاء الدین طباطبایی با فروش محصولات خود توانست به موفقیت رسیده و از پول به دست آمده در این راه خانه های زیادی را در محله  سعادت آباد ساخت. سعادت آباد پس از گذشت چند سال ساکنین بسیاری را به سمت خود کشاند و تبدیل به محله ای آباد شد.

بهترین مراکز خریدی که در سعادت آباد هستند، کدامند؟


سعادت آباد مراکز خرید خیلی زیادی دارد که ما چند عدد از این مراکز خرید را به شما معرفی میکنیم
 سینما اریکه ایرانیان
مجتمع تجاری میلاد نور
مرکز خرید گلستان
پاساژ مادر
مرکز تجاری آرن
مرکز تجاری بوعلی
مرکز تجاری سروستان
پاساژ مادر
بهرود و فروشگاه شهروند سعادت آباد
مرکز تجاری علامه
مرکز تجاری سهیل
مرکز تجاری ابریشم
مرکز تجاری دیدار
مرکز تجاری کسری

چرا به سعادت آباد بالا شهر می گویند؟


سعادت آباد در منطقه ۲ تهران قرار دارد که از مناطق بالای شهر تهران است. قیمت املاک سعادت آباد هم بسیار گران است. این محله یکی از محله های لوکس تهران است و به همین دلیل خیلی از مردم معتقدند که سعادت آباد یکی از محلات بالای شهر تهران است.

سعادت آباد چند محله دارد؟


سعادت آباد به جز محله اصلی که به نان سعادت آباد است پنج محله دیگر هم دارد. این محله ها عبارتند از:

محله دریا

محله دریا یکی از محلات سعادت آباد و منطقه ۲ تهران است. محله دریا از شمال با بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی، از جنوب با بلوار دادمان و خیابان مدیریت ، از غرب با بلوار پاکنژاد و از شرق با بزرگراه چمران محدود شده است. محله دریا با محله‌های ‌سعادت آباد، محله شهرک غرب، محله ونک، محله آسمان و محله سپهر مجاورت دارد.

محله آسمان

محله آسمان یکی از محلات منطقه سعادت آباد و منطقه ۲ تهران است. محله آسمان از شمال با بزرگراه یادگار امام، خیابان ایثارگران و خیابان ایثار جنوبی، از شرق با بلوار پاکنژاد و بلوار سرو غربی و از جنوب با بزرگراه هاشمی رفسنجانی محدود شده است. محله آسمان با محله‌های ‌بهرود، سعادت آباد، دریا، پونک، سپهر، نفت، پرواز، فرحزاد مجاور است.

محله سپهر

محله سپهر یکی از محلات سعادت آباد و منطقه ۲ تهران است که از شمال با بزرگراه هاشمی رفسنجانی و خیابان نخلستان، از جنوب با بلوار دادمان از شرق با بلوار دریا و بلوار پاکنژاد و از جنوب محدود است. محله سپهر با محله‌های ‌سعادت آباد، شهرک غرب، ایوانک، دریا، آسمان، پونک مجاور است.

محله ایوانک

محله ایوانک یکی از محلات خوب سعادت آباد و منطقه ۲ تهران است. از شمال با بلوار دادمان، بلوار فرحزادی و خیابان زرافشان شمالی، از جنوب با بزرگراه همت ، از شرق با خیابان حسن سیف، میدان صنعت، بلوار پاکنژاد و بزرگراه شیخ فضل الله و از غرب با رود دره پونک و بوستان نهج البلاغه محدود شده است. محله ایوانک با محله‌های ‌شهرک آزمایش، محله شهرک غرب، محله مرزداران، محله کوی نصر، محله پونک و محله سپهر مجاورت دارد.

محله پرواز

محله پرواز یکی از محلات سعادت آباد و منطقه ۲ تهران است. محله پرواز از شمال با رشته کوه های البرز از شرق با میدان بهرود، بلوار پیام و بلوار پاکنژاد، از جنوب با بزرگراه یادگار امام و خیابان ایثارگران و از غرب با خیابان امام زاده داود محدود شده است. محله پرواز سعادت آباد با محله‌های ‌بهرود، محله سعادت آباد، محله آسمان و محله فرحزاد مجاورت دارد.

محله بهرود

محله بهرود یکی از محلات خوب سعادت آباد و منطقه ۲ تهران است‌. محله بهرود از شمال با خیابان کوهسار و رشته کوه های البرز ، از شرق با خیابان مفیدی، خیابان دشت بهشت و خیابان اوین، از جنوب با بزرگراه یادگار امام و بلوار سعادت آباد و از غرب با بلوار پیام و میدان بهرود محدود شده است. محله بهرود سعادت آباد با محله‌های ‌سعادت آباد، محله آسمان، محله اوین، محله پرواز، محله درکه و محله هزار سنگ مجاورت دارد.

نام جدید میدان کاج چیست؟


میدان کاج سعادت آباد در تقاطع خیابان سعادت آباد با خیابان سرو است. دو میدان سرو و میدان کاج سعادت آباد از میادین قدیمی سعادت آباد هستند. نام میدان کاج سعادت آباد بعد از ترور شهید تهرانی مقدم ، به نام میدان تهرانی مقدم تغییر کرد و امروز نام دیگر میدان کاج ، میدان تهرانی مقدم است.

شهرک غرب بهتره یا سعادت آباد؟


 در مورد این سوال باید گفت که شهرک غرب تهران از نظر خیابان کشی و دسترسی به بقیه نقاط تهران نسبت به سعادت آباد ارجحیت دارد. شهرک غرب منطقه ای دنج و خلوت تر از سعادت آباد است و این موضوع به دلیل تراکم کمتر شهرک غرب نسبت به سعادت آباد است. اما سعادت آباد محله ای با تراکم و ترافیک بیشتر است و دسترسی خوبی به کوهستان های البرز مرکزی داشته و هم چنین به جاهای دیدنی تهران نیز دسترسی مناسبی دارد. در مورد دسترسی به مراکز خرید تهران ، وضعیت هر دو محله بسیار مطلوب است و هر دو محله دارای مراکز خرید بسیار خوبی هستند و هم مراکز خرید سعادت آباد و هم مراکز خرید شهرک غرب جزو بهترین مراکز خرید تهران هستند.
این مطالبی است که بسیاری از مردم درباره محله لوکس سعادت آباد نمی دانند.

منبع: وبسایت کوچه گرد
www.kochegard.ir




لینک کوتاه :
https://aftabir.com/index.php/article/show/27179
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید