امروز شنبه 06 مرداد 1403

Saturday 27 July 2024

رازهایی درباره کاغذهای باطله که هیچ کس به شما نمی‌گوید!

1401/07/27
کد خبر : 26523
دسته بندی : رپورتاژ
تعداد بازدید : 232 نفر

برای همه ما پیش آمده که در بسیاری مواقع کاغذ باطله، روزنامه و مقوا و .. را جزء زباله به حساب آورده‌ایم و بدون آن که آن‌ها را از سایر زباله‌های تر و خشک دیگر جدا کنیم، آن‌ها را به یکباره داخل سطل زباله ریخته‌ایم. اما اگر به این باور برسید که کاغذ باطله، که شامل روزنامه باطله و کتاب باطله و .. می‌شود، زباله به شمار نمی‌آید و از آن می‌توان استفاده‌های بی‌شماری کرد هرگز آن‌ها را به راحتی از دست نمی‌دهید. امروزه صنعتی به نام صنعت کاغذ و صنعت بازیافت وجود دارد که می‌تواند با خرید کاغذ باطله و امحاء کاغذ باطله‌های دریافتی و جمع شده از آن‌ها استفاده‌های فراوانی نماید. همچنین مشاغل زیادی از این طریق فراهم شده که توانسته باعث کسب درآمد برای افراد بسیاری شود. در این مطلب قصد داریم بیشتر به چیستی کاغذ باطله پرداخته و با شما نکاتی را در میان بگذاریم که شاید تاکنون کمتر درباره اهمیت کاغذ باطله شنیده باشید.

کاغذ باطله چیست؟

همان طور که پیشتر اشاره کردیم ما به هر چیزی که از کاغذ تهیه شده باشد و دیگر کاربرد اولیه خود را از دست داده باشد، کاغذ باطله می‌گوییم، تنها راهی که برای این کاغذها که شامل روزنامه، کتاب باطله و یا ضایعات کاغذی شرکت‌ها و مدارس و.. می‌شود باقی می‌ماند، بازیافت است.

چرا کاغذ و مقوا زیاله نیستند؟

شاید این سؤال برای بسیاری از پیش آید که ما تاکنون روزنامه‌های خوانده شده و بی مصرف و همچنین کتاب‌هایی که دیگر به کارمان نمی‌آمده را دور می ریخته‌ایم چرا کاغذ باطله و مقوا جزء زباله‌ها به شمار نمی‌آیند؟ بله درست است شاید در یک نگاه کلی به هر آن چه که دیگر مصرفی برای ما ندارد زباله بگوییم اما کاغذ باطله تفاوت اساسی با بقیه زباله‌ها دارد و می‌توان با امحاء کاغذ باطله و بازیافت آن‌ها محصولات تازه ای به وجود آورد. هر چند که برای سایر زباله‌ها نیز روش‌های بازیافتی در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال با کارهایی که بر روی زباله‌های‌ تر انجام می‌شود می‌توان آن‌ها را به کود تبدیل کرد. هنگامی که کاغذ باطله‌ها را بازیافت می‌کنیم، دو مزیت عمده دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  1. حفظ محیط زیست

یکی از نکات مثبت بازیافت کاغذ باطله کاهش قطع درختان است. همان طور که می‌دانید به مدت 25 سال طول می‌کشد تا یک درخت به اندازه‌ای رشد نماید تا بتوان از چوب آن استفاده کرد و قطع بی رویه درختان می‌تواند آسیب‌های جدی به محیط زیست، خاک و همچنین چرخه طبیعت وارد نماید. بنابراین هر چه کمک شود درختان کمتری قطع شوند زندگی برای نسل‌های بعد از ما آسان‌تر خواهد شد.

  1. کاهش میزان دفن زباله

مورد دیگری که با بازیافت کاغذ باطله تا حد زیادی کاهش می‌یابد مشکل دفن کردن زباله‌هاست. به این ترتیب ممکن است تا چند سال آینده دیگر جایی برای دفن زباله پیدا نشود، ضمن آن که هزینه دفن زباله‌ها سنگین‌تر است به این دلیل که زباله‌های تر و خشک که با هم یکجا دفن شوند می‌توانند شیرابه‌ها و موادی را به وجود آورده و منتشر نمایند که به محیط زیست آسیب‌های بیشتری وارد نماید اما چنانچه بتوان روزنامه باطله و کتاب باطله و .. را دوباره در چرخه بازیافت قرار داد و از آن‌ها استفاده دوباره کرد در حدود 4 متر مکعب برای هر تن زباله صرفه جویی محیطی خواهد شد.

انواع کاغذ باطله

در این قسمت به معرفی چند نمونه کاغذ باطله که موارد مصرف بالایی صنعت کاغذ و صنعت بازیافت دارد خواهیم پرداخت.

  • کتاب باطله: کتاب‌هایی که دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرند را می‌توانید به متخصصان صنعت بازیافت بفروشید تا پس از بازیافت بتوانند از آن‌ها در تهیه مقواهای صنعتی و دستمال‌های کاغذی و استفاده شود.
  • کاغذ و روزنامه باطله: این موارد نیز در صنعت کاغذ حجم زیادی را به خود اختصاص می‌دهند و می‌توان با بازیافت آن‌ها کیف و ساک‌های مقوایی خرید، روکش مداد و شانه تخم مرغ و چیزهای قابل استفاده دیگر تهیه کرد.

مقوا و کارتن کالاهای مختلف: از این نوع مواد بازیافتی نیز می‌توان پس از فشرده سازی و جوهر گیری در تهیه دوباره جعبه و کارتن استفاده کرد. 

  • پوشال میوه: این محصول بازیافتی نیز که جزء کاغذ باطله به شمار می‌آید در صنعت کاغذ بازیافتی کاربردی مانند کاغذ و روزنامه باطله دارد.
  • کتاب‌های دست دوم: این نوع کتاب‌ها که دیگر کاربردی برای شما ندارند را می‌توانید به صورت کیلویی به خریداران صنعت کاغذ بفروشید تا بتوانند از آن‌ها در چرخه بازیافت استفاده نمایند.
  • اسناد امحاء شده ارگان‌ها و شرکت‌ها: شرکت‌ها و ارگان‌هایی که از کاغذ استفاده‌های بسیاری دارند، می‌توانند پس از امحاء مهر و نام و نشان‌ها، آن‌ها را به خریداران صنعت بازیافت بسپارند تا بتوانند از آن‌ها محصولات بازیافتی قابل استفاده ای تهیه نمایند.

آیا کاغذ باطله‌ای وجود دارد که نتوان آن را بازیافت کرد؟

موضوعی که در ادامه به آن خواهیم پرداخت نکته‌ای است که شاید همه درباره آن اطلاعی نداشته باشند، گاهی بسیاری از ما فکر می‌کنیم همه کاغذهای باطله قابل بازیافتند اما به واقع این گونه نیست. کاغذ باطله‌ای قابل بازیافت است که به مواد اضافی آغشته نشده باشد بنابراین کاغذهایی که در موارد خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند و به مواد شیمیایی آغشته می‌شوند را نمی‌توان در صنعت کاغذ مورد بازیافت قرار داد. در ادامه به چند نمونه از این کاغذهای باطله غیر قابل استفاده اشاره خواهیم کرد.

  • کاغذهای برچسبی یا استیکرهای کاغذی؛ این نوع کاغذ به جهت آن که در قسمت پشت آغشته به چسب شده‌اند را نمی‌توان مورد بازیافت قرار داد.
  • کاغذهای گلاسه؛ این نوع کاغذها نیز به جهت لایه‌ای که روی آن‌ها پوشانده شده و نمی‌توان این لایه را جدا کرد جزء کاغذ باطله‌های بازیافتی به شمار نمی‌آیند.
  • کاغذ کاربن؛ همان طور که می‌دانید در تهیه کاغذ کاربن از جوهر استفاده می‌شود تا بتواند نقش مورد نظر شما را روی کاغذ دیگر یا پارچه و .. حک نماید. بنابراین این جوهر ماده‌ای است که در صنعت کاغذ نمی‌توان آن را بازیافت نمود.
  • کاغذهای کثیف؛ این نوع کاغذها به دلیل قرارگیری در شرایط نامناسب و آلودگی نمی‌توانند مورد بازیافت قرار گیرند. از این نوع کاغذهای باطله می‌توان به روزنامه‌هایی که بین میوه‌ها قرار گرفته‌اند و یا روغنی شده و به مواد خوراکی آغشته شده‌اند اشاره کرد.
  • کاغذهای دیواری یا ورقه‌های روکش دار؛ این نوع کاغذها که با لایه‌ای از سلفون و یا پلاستیک پوشانده شده‌اند نیز نمی‌توانند مورد استفاده دوباره قرار گیرند.

روش‌های امحاء کاغذ باطله چگونه است؟

اگر بخواهید بدانید کاغذهای باطله چه مسیری را در چرخه بازیافت طی می‌کنند تا بتوان از آن‌ها استفاده دوباره کرد لازم است آن را از زمان خرید کاغذ باطله توسط متخصصان این حوزه در نظر بگیرید. در قدم اول کاغذهای باطله از فروشنده دریافت می‌شود و یا از جایگاه‌هایی که برای تفکیک زباله در سطح شهر قرار دارد جمع‌آوری شده و مورد تفکیک قرار می‌گیرد.

 سپس تمامی آن‌ها طبق دسته‌بندی‌های مورد نظر متخصصان صنعت کاغذ به انبارهای در نظر گرفته شده انتقال می‌یابند تا دوباره تفکیک و جداسازی نهایی روی آن‌ها صورت گیرد تا کاغذ باطله‌های قابل بازیافت، جدا گردند.

پس از این مرحله کاغذ باطله‌های قابل بازیافت تحت فشار قرار گرفته و فشرده می‌شوند و به کارخانه‌های بازیافت ارسال می‌شوند.

سپس در مرحله بعدی کاغذهای باطله را در مخزنی به نام پالپر یا گالاندول می‌ریزند تا رنگ‌های مختلف و یا مرکب‌ها از آن زدوده شود.

در مرحله بعد با آب مخلوط شده و به طور کامل تمیز می‌شوند. در این زمان نوبت آن فرا می‌رسد که مخلوطی که از آب و الیاف تشکیل شده از صافی‌های مخصوصی عبور داده شود.

پس از این، مواد به دست آمده روی میزی ریخته می‌شود تا آب اضافی درون این الیاف خشک شود و به دستگاه خمیر سازی منتقل شود.

خمیری که از این دستگاه بیرون می‌آید دوباره مورد آبگیری قرار گرفته و دوباره در دستگاه‌های مخصوصی خشک می‌شود.

در انتها نیز خمیر حاصل شده را می‌توان در اندازه و مقیاس مختلف برش زده و برای تهیه کاغذ فلوتینگ، کاغذ تست لاینر و کاغذ وایت تاپ استفاده کرد.

نکاتی درباره خرید کاغذ باطله

خرید کاغذ باطله که شامل روزنامه باطله و کتاب باطله و .. می‌شود عموما به صورت کیلویی انجام می گیرد و هر چه میزان آن بیشتر باشد و از کیفیت بالاتری هم برخوردار باشد مبلغ بیشتری به فروشنده پرداخت می‌گردد. اما نکته دیگری هم در مورد خرید کاغذ باطله وجود دارد و آن هم این است که قیمت خرید کاغذهای باطله به عوامل مختلفی از قبیل نوع کاغذ، و کیفیت و وزن آن بستگی دارد و مبلغ آن نیز به صورت توافقی مابین فروشنده و خریدار در نظر گرفته شده و پرداخت می‌شود.

درباره مجموعه صنعت کاغذ

بیش از دو دهه است که صنعت کاغذ در حوزه خرید کاغذ باطله و جمع آوری و دپوی آن ها فعالیت دارد و عملکرد این مجموعه سبب شده تا حجم زیادی از کاغذهای باطله جدا سازی شود و این فرهنگ در بین مردم مناطق مختلف جا بیفتد که می‌توان از این محصول ارزشمند جهت تولید و ساخت محصولات جدید استفاده کرد و ضمن نگهداری از محیط زیست، تلاش کرد تا کسب و کارهای مرتبط با بازیافت بیشتر شود و بتوان از آن درآمدزایی کرد. برای آن که بتوانید از فعالیت‌های مختلف این مجموعه در خصوص جمع آوری کاغذ باطله مطلع شوید به شما پیشنهاد می‌کنیم سایت صنعت کاغذ به آدرس الکترونیکی www.sanatekaghaz.ir را ببینید.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/index.php/article/show/26523
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید