امروز یکشنبه 07 مرداد 1403

Sunday 28 July 2024

دلایل افتادگی پلک و روش های درمان

1401/07/27
کد خبر : 27453
دسته بندی : رپورتاژ
تعداد بازدید : 111 نفر
 این مشکل می‌تواند ناشی از فرو افتادن پلک بالایی باشد که می‌تواند هم در ناحیه یک چشم یا در هر دو چشم بروز پیدا کند. اصولا افتادگی پلک یا پتوز رده سنی خاصی را در بر نمی‌گیرد و به طور کلی هم در بین کودکان و هم در بین بزرگسالان دیده می‌شود. هر چند این عارضه دردناک نیست با این وجود می‌تواند دید فرد را مسدود کند. حتی در برخی موارد فرد مجبور است برای این که بهتر ببیند سر خودش را به عقب متمایل نموده و چانه‌اش را بالاتر بیاورد تا بهتر بتواند ببیند. چنین حرکاتی با گذشت زمان می‌تواند بر روی سر و گردن فرد هم تاثیر نامطلوبی بر جای گذاشته و موجب بروز عوارض مختلفی شود. در واقع در صورتی که کودک شما دچار چنین عارضه‌ای باشد بعید نیست که در نهایت دچار آمبلیوپی یا تنبلی چشم شود. افتادگی در پلک‌ها می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. برخی از مهمترین دلایل افتادگی در پلک چشم را می‌توان به صورت زیر بیان کرد:

  • افتادگی در پلک بزرگسالان که به علت آسیب دیدن عصب‌های ناحیه پلک که وظیفه کنترل عضلات آن را بر عهده دارد ایجاد می‌شود.
  • پتوز ناشی از نقص مادرزادی در پلک‌ها که نوزاد با آن به دنیا می‌آید.
  • افتادگی پلک ناشی از افزایش سن که اغلب در سالمندان دیده می‌شود.
  • پتوز در اثر انجام عمل‌ جراحی آب مروارید یا تومورهای چشم که می‌تواند موجب به وجود آمدن چنین حالتی شود. ممکن است چنین حالتی به دلیل سکته یا دیابت نیز ایجاد شود.

روش‌های پیشگیری از افتادگی پلک

پتوز یا افتادگی در پلک را می‌توان با مراجعه سریع و به موقع به پزشک رفع نموده یا از پیشرفت آن جلوگیری نمود. قطعا اگر این عارضه در کودکان به موقع تشخیص داده شود و تحت نظارت پزشک متخصص قرار گیرد می‌توان آن را زودتر درمان کرد. بدین منظور مراجعه منظم و دوره‌ای به پزشک توصیه‌ می‌شود. برخی از راه‌های پیشگیری از بروز این عارضه را می‌توان بدین صورت بیان کرد:

  • گرم کردن و تحریک عضلات پلک از طریق ماساژ آن به مدت چند دقیقه
  • عدم قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور آفتاب
  • استفاده از مرطوب‌کننده‌ها و کرم‌های ضد آفتاب
  • استفاده از عینک و کلاه مخصوص
  • انجام حرکات مخصوص کششی و ورزشی پلک‌ها
  • انجام تمرین‌های موسوم به تمرین‌های مقاومتی
  • پوشاندن چشم سالم هر روز به مدت 2 ساعت
  • استفاده از ورزش مخصوص تراتاکا یا یوگای چشم
  • پلک زدن به صورت ترکیبی(یک دقیقه سریع و سپس آرام)

با انجام تمرین‌های بالا می‌توانید از جراحی و پیشرفت بیماری پیشگیری نمایید. در واقع این بیماری مستقیما بینایی بیمار را تحت تاثیر قرار می‌دهد بنابراین مراجعه به پزشک در همان مراحل اولیه می‌تواند از پیشرفت آن جلوگیری کند.

راهکارهای خانگی برای درمان افتادگی پلک

برخی از روش‌های خانگی موثر و در دسترس که به منظور درمان و بهبود وضعیت افتادگی در پلک‌ها پیشنهاد می‌شود عبارتند از:

کرم طبیعی آلوئه ورا

ترکیبات: 2 قاشق غذاخوری جو، 4 قاشق غذاخوری ماست، 4 قاشق غذاخوری ژل آلوئه‌ورا و 5 حلقه خیار طریقه مصرف: 20 دقیقه روی پلک بماند و سپس با آب سرد موضع را شستشو دهید.

محلول خیار و بابونه

ترکیبات: 2 قاشق غذاخوری گل بابونه، یک فنجان آب، نصف یک خیار

طریقه مصرف: از شب قبل این محلول را در فریزر قرار دهید. صبح بعد از خواب به مدت 20 دقیقه در اطراف چشم‌ها و روی پلک‌ها مالیده شده و بماند. 2 بار در روز صبح‌ها و قبل از خواب از آن استفاده کنید.

ماسک عسل و سیب

ترکیبات: 50 گرم عسل و یک عدد سیب

طریقه مصرف: 3 بار در هفته و هر بار به مدت 30 دقیقه این ماسک را روی پلک بگذارید.

درمان ترکیبی عسل، تخم مرغ و جو

ترکیبات: بلغور جو دوسر یک قاشق غذاخوری، 50 گرم عسل، زرده یک عدد تخم مرغ

طریقه مصرف: این محلول را به مدت 30 دقیقه 2 یا سه بار در طول هفته روی پلک‌ها بگذارید.

 چای بابونه کیسه‌ای

طریقه مصرف: 2 عدد چای کیسه‌ای بابونه را از سب قبل در فریزر بگذارید و صبح روز بعد به مدت 20 دقیقه روی موضع بگذارید.

سفیده تخم مرغ

طریقه مصرف: سفیده را بعد از تمیز کردن پلک‌ها به آرامی و با یک گوش پاک کن روی پلک‌ها بمالید. این کار را یک روز در میان می‌توانید انجام دهید.

روش‌های پزشک درمانی رفع افتادگی پلک‌ها

برخی از رایج‌ترین روش‌های درمان پزشکی که به منظور رفع افتادگی در پلک‌ها مورد استفاده قرار گرفته را می‌توان به صورت زیر برشمرد:

روش لیزر درمانی

لیزر موجب از بین رفتن سلول‌های قدیمی و بازسازی پوست می‌شود. این کار از طریق پزشک متخصص و در ناحیه پلک انجام می‌شود. روند بهبود در این روش به صورت تدریجی می‌باشد.

پلاسما تراپی یا پلکسر

در این روش با بهره‌گیری از دستگاه مخصوص پلاسما جت روند درمان از طریق تزریق پلاسما به پوست انجام می‌شود که موجب لیفت یا کشیده شدن و سفت شدن پوست شده و در درمان پتوز نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روش جراحی بلفاروپلاستی

از بلفاروپلاستی نیز به عنوان یکی از بهترین شیوه‌های درمان و بهبود افتادگی پلک‌ها می‌توان استفاده کرد. البته این کار باید تحت نظارت پزشک متخصص انجام گیرد. بلفاروپلاستی یک عمل سرپایی و با بی حسی موضعی انجام می‌گیرد بنابراین لزومی ندارد از انجام این عمل در صورت توصیه پزشکان هیچ گونه نگرانی داشته باشید.

بلفاروپلاستی

از بلفاروپلاستی به منظور رفع و حذف بخشی از چربی‌هایی که در ناحیه پلک فوقانی یا تحتانی قرار دارد و موجب پف آلود کردن پلک‌ها و تورم آن‌ها شده است استفاده می‌شود. از بلفاروپلاستی پلک به خصوص در شرایطی که پتوز پیشرفته بینایی فرد را تهدید می‌کند استفاده می‌شود. در این شرایط با سفت کردن عضلاتی که موجب بالا بردن پلک می‌شوند و همچنین این روش موجب از بین بردن چربی‌های اضافی یا پوست و قسمت‌های زائد پلک می‌شود که به عنوان یکی از بهترین روش‌های درمان افتادگی در پلک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته از بلفاروپلاستی اغلب به منظور رفع و بهبود پتوز کودکان در معرض خطر ضعف بینایی که به طور مادرزادی این عارضه را دارند استفاده می‌شود.

 

نحوه جراحی بلفاروپلاستی در کلینیک رز

بلفاروپلاستی اغلب به دو صورت بلفاروپلاستی زیبایی و بلفاروپلاستی درمانی انجام می‌گیرد. در کلینیک رز به عنوان یکی از مراکز درمانی پیشرو در این زمینه با بهره‌گیری از کادر تخصصی پزشکی و تجهیزات پیشرفته ابتدا پس از مشاوره و پذیرش بیمار عمل جراحی بلفاروپلاستی در صورت تمایل بیمار انجام می‌گیرد. بیمار پس از بی‌حسی موضعی یا بیهوشی عمومی با تشخیص پزشک تحت عمل جراحی قرار می‌گیرد. پزشک پس از برش خط طبیعی پلک‌ها چربی‌ها، عضلات و بافت چربی‌های اضافی را خارج کرده و پاکسازی را انجام می‌دهد. پزشک از این طریق می‌تواند با ظرافت و دقت تمام محل زخم را با بخیه‌های ریز و بدون کمترین اثر زخم یا اسکار ببندد. با توجه به نوع عمل مدت زمان آن می‌تواند تا سه ساعت به طول بینجامد. معمولا اثرات ناشی از بلفاروپلاستی در ظرف 3 روز تا 8 روز رفع خواهد شد.

مزایا و معایب بلفاروپلاستی

بلفاروپلاستی مانند هر یک از عمل‌های جراحی دیگر دارای مزایا و معایبی نیز می‌باشد. برخی از مزایای آن عبارتند از:

  • بازگرداندن زیبایی و جذابیت به چشمان فرد بیمار
  • افزایش میدان دید بیشتر در مبتلایان به پتوز مادرزادی
  • رفع هر نوع پف و تورم در پلک بالا و پایین
  • رفع پوست اضافی پلک ‌پایینی
  • رفع هر نوع کیست در زیر چشم

همچنین معایب بلفاروپلاستی را می‌توان به صورت زیر برشمرد:

  • ایجاد اسکار روی پلک
  • آبریزش از چشم پس از عمل بلفاروپلاستی
  • خشکی چشم پس از انجام عمل بلفاروپلاستی
  • عدم توانایی در بستن پلک‌ها
  • بروز عفونت در صورت باز شدن محل زخم در ناحیه پلک پایینی

آیا امکان جراحی بلفاروپلاستی با کاشت ابرو به صورت همزمان وجود دارد؟

کلینیک تخصصی پوست و مو رز مفتخر است تا به عنوان یکی از مراکز درمانی پیشرو در زمینه انجام عملهای زیبایی و ترمیمی توانسته است با بهره گیری از متدهای نوین جراحی زیبایی و تیم‌ پزشکی متخصص و مجرب این عمل را به صورت ترکیبی و همزمان با پیوند طبیعی ابرو به انجام برساند. شما می‌توانید به منظور کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت این کلینیک تخصصی مراجعه نمایید.

 

هزینه بلفاروپلاستی در کلینیک رز

به شما اطمینان می‌دهیم که هزینه بلفاروپلاستی در کلینیک رز کاملا منصفانه بوده و با بهره‌‌گیری از تجهیزات کاملا پیشرفته و روزآمد منطبق با جدیدترین شیوه‌های مورد تایید مراکز درمانی معتبر در سطح جهان انجام می‌گیرد. اصولا هزینه بلفاروپلاستی تابعی از نوع خدمات و کیفیت موادی است که در این عمل مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته مواردی از قبیل حساس بودن آن یا گستردگی موضع مورد نظر نیز می‌تواند در افزایش هزینه‌های این عمل دخیل باشد. به خاطر داشته باشید انجام هر عمل زیبایی و ترمیمی با در نظر گرفتن مزایایی که برای شما در پی خواهد داشت در برابر هزینه‌هایی که متحمل خواهید شد چندان قابل توجه نمی‌باشد.

 

منابع:

https://www.webmd.com/eye-health/ptosis


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/index.php/article/show/27453
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید