امروز یکشنبه 07 مرداد 1403

Sunday 28 July 2024

تاریخچه لوله و مزایای لوله فلزی تابان پارس

1401/07/27
کد خبر : 25928
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 24 نفر

لوله ها از سنگ، چوب و خشت ساخته می شدند. ساخت اولین لوله فلزی به 3000 سال پیش از میلاد مسیح در تمدن مصر باستان باز می گردد که با مس ساخته شده بود. در ادامه تمدن چین توانست به  ساخت لوله هایی با جنس بامبو برای انتقال گاز طبیعی بپردازد. روند ساخت لوله های فلزی ادامه پیدا کرد تا این که برای اولین بار در اواخر قرن 19 آمریکا به ساخت لوله های ضد زنگ برای انتقال آب شهروندان سانفرانسیسکو پرداخت تا به امروز که شاهد استفاده از لوله های فولادی در صنایع مختلف باشیم.

لوله فولادی چيست؟

 
در صنایع مختلف استفاده از لوله برای انتقال سیالات متعدد از قبیل آب و فاضلاب، نفت و بنزین، روغن و غیره در کارخانجات و همچنین انتقال کابل و سیم های مخابراتی و برق کشی استفاده می شود. یکی از رایج ترین نمونه های این لوله ها، گزینه هایی می باشند که دارای بدنه ای از فولاد کربن بوده و به عنوان یک لوله فلزی مقاوم در برابر ضربه و خوردگی شناخته شده است. این لوله ها به نام لوله فولادی معروف بوده و سایزهای کوچک آن گزینه ای مناسب برای انتقال و هدایت کابل های برق و سایزهای بزرگ در پالایشگاه ها و انتقال آب و فاضلاب و موراد مشابه کاربرد دارد.
 

انواع لوله فولادی

 
لوله های فلزی و فولادی را می توان بر اساس فاکتورهای مختلفی تقسیم بندی نمود که از مهم ترین آنها، نحوه تولید و ساختار کلی لوله می باشد. بر این اساس دو نوع لوله با بدنه فولاد در صنعت مورد استفاده قرار میگیرد که عبارتند از:
 

لوله درزدار فولادی

 
در این نوع از لوله ها، ورق های فلزی و بسیار مقاوم خمیده شده و دو لبه آن ها پس از قرار گرفتن در کنار هم با جوشکاری پیوسته به یکدیگر متصل می شوند. لازم به ذکر است که انواع آزمون های کششی، خمش، ضربه، انبساط و تخت پذیری و فشار بر روی این لوله ها انجام میشود تا مقاومت آنها در شرایط مختلف مورد بررسی قرار گرفته و مطابق با استانداردهای مورد نیاز برای صنایع مختلف شوند.
لوله های درزدار بر اساس نوع کاربرد آنها دارای زیرمجموعه های متعددی می باشند که از جمله آنها می توان به لوله های آب، API، لوله های گاز و برق و صنعتی اشاره نمود.

 

لوله بدون درز فولادی

 
لوله بدون درز یا مانیسمان از مقاوم ترین و گران ترین انواع لوله مورد استفاده در صنعت می باشد که بدنه ای فلزی و بسیار مقاوم داشته و هیچگونه جوشکاری در آنها انجام نمیشود. فرآیند تولید لوله های فولادی بدون درز یا مانیسمان بسیار زمان بر بوده و با تجهیزات مختلف شمش های فلزی سوراخ شده و در نهایت به لوله تبدیل می شوند. این لوله ها نسبت به نوع درزدار مقاوم بیشتری دارند، اما قیمت بالای آنها باعث میشود تا در تمام پروژه های صنعتی نتوان این نوع لوله را به کار برد.




 

لوله فولادي برق چيست؟

 
هدایت و عبور سیم های برق از بخش های مختلف ساختمان ها نیاز به در نظر گرفتن موارد ایمنی داشته و تا حد امکان باید شرایطی را فراهم نمود که از آسیب وارد شدن به بدنه آنها و قطع شدن اتصالات جلوگیری شود. از جمله راه کاری مناسب در این زمینه می توان به استفاده از لوله فولادی برق اشاره نمود که سیم های برق در آنها قرار گرفته و در مسیر مورد نظر هدایت میشوند. این لوله ها اغلب از فلزات تولید میشوند تا در برابر نم و رطوبت و همچنین ضربه و فشار و نوسانات دمایی مقاومت ایده آلی داشته و از کابل های برق در شرایط مختلف از جمله آتش سوزی محافظت کنند.
در ادامه به توضیح در رابطه با نوع دیگری از لوله های فولادی که دارای ویژگی ضد زنگ زدگی می باشند می پردازیم.



 

لوله گالوانیزه چیست؟

 
لوله‌های گالوانیزه لوله‌های فولادی هستند که برای جلوگیری از خوردگی و زنگ زدگی در پوشش محافظ روی، فرو رفته‌اند. لوله کشی گالوانیزه معمولاً در خانه‌های ساخته شده قبل از سال 1960 نصب‌ می‌شد. هنگامی که اختراع شد، این نوع لوله جایگزینی لوله‌های سرب برای خطوط آبرسانی بود. امروزه، اما، می‌دانید که ده‌ها سال قرار گرفتن آهن در معرض آب، باعث خوردگی و زنگ‌زدگی لوله‌ می‌شود. لوله گالوانیزه با یک لایه روی پوشش داده شده است. روی مانعی در برابر خوردگی ایجاد‌ می‌کند تا لوله در معرض عناصر محیطی خارج قرار گیرد. مانع محافظتی در برابر آسیب رسیدن به رطوبت داخلی به همان اندازه موثر است.
هنگام نصب، لوله‌های گالوانیزه به نظر‌ می‌رسد شبیه رنگ نیکل است. اما با افزایش سن، لوله گالوانیزه بسته به محیط اطراف ممکن است بسیار کدر، سبک یا تیره به نظر برسد. ما همچنین خانه‌هایی را دیده ایم که در آنها لوله‌های آب رنگ آمیزی شده‌اند، بنابراین تشخیص آن در نگاه اول دشوار است.


اما تهیه این نوع لوله می بایست از مراکز خرید معتبر انجام با اطمینان خاطر از کیفیت آن همراه با قیمت مناسب تهیه شود. تابان پارس یکی از بزرگترین ارائه دهندگان تجهیزات مورد استفاده در کابل کشی و تاسیسات برقی می باشد که امکان خرید لوله فولادی را فراهم نموده است. لوله های ارائه شده در این مجموعه اغلب از نوع برقی بوده و برای محافظت و هدایت سیم و کابل در بخش های مختلف ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به نوساناتی که در قیمت فلزات وجود دارد و تاثیر آنها بر قیمت لوله ها، می توانید از طریق راه های ارتباطی ذکر شده در پایین صفحه با کارشناسان پارس تابان تماس بگیرید.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/index.php/article/show/25928
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید